Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI CoD ultra S tronic – Kdo by šetřil?

Michal Fokt Michal Fokt 29. 8. 2016 • 13:51
36
255
Zobrazit náhledy (36)
Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3 Audi A3
Kompakt prémiové značky, který bude většinu svého života fungovat jako dvouválec 0,7 l? Ale trochu jiný, než byste mysleli.


Úvod, interiér


Nemůže být nic překvapivého na tom, že jsou prémiové značky často nositeli inovací a těmi, kdo udává směr vývoje. Ale stejně – jsem staromódní, když od luxusních značek očekávám i jistou míru prestiže, okázalost, vyjádřenou mimo jiné i počtem válců pod kapotou? A přesto jsou německé značky těmi, které se v první vlně vrhají na tříválce a podobná technická řešení. První bylo BMW a vyslechlo si spoustu nepěkného a není to tak dlouho, co se do party přidalo Audi. Na tříválcový Mercedes také nebudeme asi čekat moc dlouho…

A právě u ingolstadtského výrobce tak došlo k opravdu zajímavé situaci – v případě kompaktního A3 tvoří spodní okraj nabídky, technicky vzato, tříválec a …dvouválec. Dalším krokem, pokud nechcete tříválcový litr, je totiž čtrnáctistovka, která sice má čtyři válce, ale většinou jezdí jen na polovinu z nich. A právě její posílená verze s dvouspojkou a sportovním paketem v karoserii modernizované A3 Sportback je předmětem dnešního zkoumání.

Vymazlená strohost

Audi A3 je už dnes asi každému velmi dobře známé, aktuální generace má ovšem za sebou lehkou modernizaci. Zvenku auto poznáte díky agresivněji tvarovaným předním světlometům a výraznější masce chladiče, obojí autu určitě prospělo, inovovalo se však také v kabině.

Palubní deska je důvěrně známá, stále stejně minimalistická a strohá jako doposud a vyvolává tak dojem, že na ní vlastně kromě čtyř kulatých výdechů ventilace a kapličky dohromady nic není. A – není. Zdobí ji stále jediná lišta a kromě ní, ovladačů ventilace a výsuvného displeje tu je pusto a prázdno. I přesto to vypadá dobře, po modernizaci jsou navíc luxusní materiály ještě luxusnější, o něco načančanější je sekce ovladačů ventilace a zapracovalo se i na středovém tunelu, kde přibylo stříbrné zdobení.

audi testy malevozy audi testy malevozy
 

Vůbec nejzásadnější novinkou je pak příplatkový Audi virtual cockpit – klasické budíky v kapličce nahradil displej s velmi pěknou grafikou a co je důležitější, také čitelností. To ale nemění nic na tom, že bych se bez něj klidně obešel. Stejně jako bez rozhraní MMI, přiznávám, že jsem v něm poněkud tápal a pohyboval se spíše systémem omyl-omyl. Ale každému vyhovuje něco trošku jiného a je to pochopitelně otázka zvyku.

Testovaný kousek byl vybaven sportovním paketem S line, což s sebou přináší kromě černého stropu také zploštělý volant. Zatímco s koncernovými volanty s tenkým věncem oválného průřezu jsem tradičně „na kordy“, sportovní sedadla byla parádní – komfortní a současně s dobrým bočním vedením.

Zbytek interiéru je pak už klasika – díky nízkému tunelu není v A3 nabídka místa pro řidičovu pravou nohu tak tristní jako u řady jiných prémiovek, na zadních sedadlech pak panuje tradiční stísněná atmosféra. Místo tu sice ve všech směrech je a čtyři dospělé auto v případě nutnosti převeze, ale prostoru není mnoho.

Motor, jízdní vlastnosti


Čtrnáctistovka TFSI s funkcí CoD (Cylinder on Demand) není u Audi nic nového, teď má ale výkon 150 koní. Její specialitou je schopnost jízdy na dva válce. Vlastně je fér říci, že ve dvouválcovém režimu stráví většinu svého života. Aktivuje se při jízdě ustálenou rychlostí a to za určitých příznivých podmínek i na dálnici a na dva válce to zvládá i při mírné akceleraci. Všech čtyř tak využívá vlastně jen při intenzivnější akceleraci.

Podstatné je, že změny režimů nastávají nepostřehnutelně. Ze čtyř na dva je to prakticky nepoznatelné, ze dvou na čtyři lze zaznamenat lehkou změnu zvuku a zhoupnutí otáček, ale pouze v nízkých rychlostech a při vypnutém rádiu. Pozitivní je, že se nemění kultivovanost ani zvuk, nelze tedy očekávat, že se A3 rázem změní ve Fiat 500.

audi testy malevozy audi testy malevozy
 

Audi 1.4 TFSI CoD možná (možná) šetří palivo, ale co zaujme v první řadě, je dynamika. S výkonem 110 kW je A3 Sportback opravdu velice svižné, ochotně jde do otáček, má příjemný zvuk a docela sympatickou špičku. Vyžaduje to však, s ohledem na přítomnost paketu S line, navolit na Audi drive select sportovní mód převodovky, motoru a řízení.

V automatickém nebo komfortním režimu působí A3 tak nějak „rozkydle“. Motor reaguje ospale, dvouspojka připomíná starší měničové automaty a řízení je příliš lehké. To působí v kombinaci se sportovním podvozkem nesladěným dojmem, zatímco ve sportovním režimu to celé začíná dávat trochu smysl.

Trochu… Tahle A3 totiž připomíná vozy Audi ze staré školy – sportovní podvozek je na naše silnice už příliš tvrdý, na kvalitním povrchu nebo drobných nerovnostech ale opravdu dělá radost. Působí robustním, pevným a tuhým dojmem, na větších nerovnostech však tluče a občas má tendenci odskakovat. Navíc do kabiny proniká valivý hluk od sportovních pneumatik, trošku překvapivě značky Kumho.

Ostatně trošku rozpačitý jsem byl i z jízdních vlastností. Audi A3 sice jede tam, kam ho pošlete, bez náklonů a váhání, ale zatáčky mu úplně nesvědčí. Autu chybí spontánnost a nadšení spřízněného golfu nebo leonu. Sice zatočí, ale je znát, že přední náprava by raději jela rovně, geometrie neustále způsobuje jistou, lehkou formu nedotáčivosti a pneumatiky začínají poměrně brzy „ševelit“.

A3 tedy vypadá sportovněji, než je. Ale motor s CoD by měl být v první řadě úsporný, tak by to mělo být vcelku jedno. Jenže on úsporný je a není. Některé motory mají malou spotřebu, aniž byste se museli nějak extra snažit, to ale není případ 1.4 TFSI. Pokud jsem vyžadoval nízkou spotřebu, bylo nutné na plyn šlapat velmi opatrně, abych motor moc nevyrušoval z dvouválcového módu. Pak se dalo skutečně jezdit za pět litrů, tedy na dohled papírových údajů, ale připomínalo to „zenovou“ ekojízdu s hybridem. Pokud se na lehkou nohu moc nedbalo, rázem spotřeba vyskočila nad sedmilitrovou hranici, což zvládnou podobně výkonné motory i bez deaktivace válců. Spotřeba za celý test činila 7,4 litrů při běžném, jen mírně svižnějším jízdním stylu. Na dálnici auto při 130 km/h točí 2500 otáček a má spotřebu 7,2 l, při devadesátce je to 5,2 l a 1750/min.

audi testy malevozy audi testy malevozy
 

Rád bych se ještě vrátil k dvouspojkové převodovce. Opět se ukazuje, že německé sedmistupňové DSG je dost nevyrovnaná osobnost. Jsou auta, kde funguje bez problémů a jinde si žije trochu svým vlastním životem. Jako třeba tady - zatímco při jízdě ve sportovním režimu šlapala výborně, při parkování, kde se střídá jednička se zpátečkou, si dávala pěkně načas a občas nepěkně škubala.

Závěr


Auto s takřka arabským šlechtickým jménem Audi A3 Sportback 1.4 TFSI CoD ultra S tronic S line vlastně není ani sportovní, ani komfortní a ani zvlášť úsporné. Atraktivní vzhled faceliftovaného modelu v kombinaci s optipaketem, perfektními sedadly a přesným a příjemně tuhým řízením (byť bez zpětné vazby) navnadí a auto i řidičovy nároky na jízdní vlastnosti splní, ale bude se při tom tvářit kysele. Sportovní podvozek pak moc pohodlí neposkytne, kvalitní povrch a menší nedokonalosti zvládá výtečně, ale na českou „klasiku“ odpoví boucháním a neklidem.

Motor bych i přes přítomnost ekologické „fičury“ CoD hodnotil spíše jako sportovně laděný než úsporný. Má spoustu síly, pro potřeby auta se mi jeví jako naprosto optimální a potěší i zvukem a ochotou jít do otáček. Při klasickém jízdním stylu si řekne o 7-7,5 litru benzinu, což mi přijde vcelku rozumné, ale nijak fascinující. Na to, aby spotřeba zhruba o dva litry klesla, je třeba zacházet s plynovým pedálem velice opatrně, připomíná to pak jízdu s hybridním autem, a to asi nebude zrovna režim, v jakém by majitelé model A3 používali. V konečném důsledku tedy systém vypínání válců není moc efektivní. Vykašlete se tedy na šetření, to ponechte bruselským byrokratům a raději se pěkně svezte.

audi testy malevozy audi testy malevozy
 

Nejlevnější verze modelu599.900 Kč (1.0 TFSI/85 kW)

Základ s testovaným motorem663.900 Kč (1.4 TFSI/110 kW 6MT)
Testovaný vůz bez příplatků720.900 Kč (1.4 TFSI/110 kW S tronic)
Testovaný vůz s výbavou1.212.400 Kč (1.4 TFSI/110 kW S tronic)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Dynamický motor a rychlá převodovka
  • Při opatrné jízdě nízká spotřeba paliva
  • Znamenitá sedadla
  • Hodnotně působící interiér

Minusy

  • Tvrdý podvozek
  • Tendence k nedotáčivosti
  • Až příliš strohá palubní deska
  • Škubání a prodleva převodovky při parkování

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI CoD ultra S tronic
Cena základní sestavy 720 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ litá kola 5ramenný design, 8 reproduktorů (pasivních), Airbag pro řidiče a spolujezdce, Audi drive select, Boční airbagy vpředu a hlavové airbagy, Centrální dálkové zamykání, Dekorace Aluminium Mistral, Dojezdové rezervní kolo, Elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, Elektromechanická parkovací brzda, Elektronický imobilizér, Hliníková optika v interiéru, Informační systém řidiče, Klimatizace Climatic jednozónová, Kontrolní systém tlaku vzduchu v pneu, Kryty vnějších zrcátek v barvě, Lékárnička a výstražný trojúhelník, MMI rádio plus, Multifunkční sportovní volant, Nárazník Standard, Nástupní prahové lišty hliníkový povrch, Nekuřácké provedení, Paket leštěných prvků, Paket vnitřního osvětlení, Pneumatiky 225/45 R17, Potah stropu látkový, Potahy v látce Rallye – sportovní, Prodloužená záruka výrobce 4 roky, Přední sedadla s nastavitelnou výškou, Přední sportovní sedadla, Rohožky vpředu a vzadu, Rozhraní Bluetooth, Sportovní podvozek, Start-stop systém, Střešní spoiler, Třetí opěrka hlavy vzadu včetně, Uchycení dětské sedačky ISOFIX – vnější, Vnější zpětná zrcátka elektricky, Vyhřívané ostřikovače čelního skla, Xenonová světla Plus, Zadní mlhové světlomety, Zadní opěradlo dělené a sklopné, Zvedák vozu atd. Kč
Cena testované sestavy 1 212 400 Kč
Výbava testované sestavy Šedá Daytona (77 900,-), Adaptivní tempomat (21 200,-), Asistent dálkových světel (3900,-), Audi connect - služby na 3 roky (9 900,-), Audi Parking system plus (22 000,-), Audi smartphone interface (9900,-), Audi Soundsystem (7200,-), Audi virtual cockpit (13 000,-), Dekorace kartáčovaný matný hliník (5700,-), Komfortní automatická klimatizace (16 700,-), kuřácké provedení - držák klíčů (1600,-), LED světlomety s dynamickými zadními (27 700,-), MMI navigace plus s MMI touch (70 300,-), Multifunkční sportovní kožený volant (3300,-), Ostřikovače světlometů (7200,-), Paket vnitřního osvětlení (6800,-), S line exteriérový paket (41 200,-), S line sportovní paket (53 600,-), Středová loketní opěrka vpředu (4300,-), Střešní ližiny - eloxovaný hliník (7500,-), uchycení dětské sedačky ISOFIX (2700,-), vnitřní zpětné zrcátko aut. zaclonitelné (7200,-), vyhřívání sedadel vpředu (9600,-), Zadní opěradlo dělené a sklopné v poměru (7100,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.4 / 5
Emise CO2: 128
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1220
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1235 / 560
Rozměr pneu: 225/45 R17
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI CoD ultra S tronic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4310
b) šířka (mm): 1785
c) výška (mm): 1425
d) rozvor (mm): 2636
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
Avatar - Emel
1. 9. 2016 00:25
Re: Kecy a štěkny
Vidíš, a já bych si skoro myslel, že Leon je "osobitý a zajímavý", zatímco Golf je "naprosto bezpohlavní"... a oni jsou přitom jako vejce vejci. >:-[]
Avatar - rohYpnol
31. 8. 2016 20:56
Re: Kecy a štěkny
koncernové vozy se snadno spletou, vejce jak vejce >:D >:-[]
Avatar - rohYpnol
31. 8. 2016 20:55
Re: Kecy a štěkny
8-s 8-s vždyť sis sám odpověděl - kromě základní motorizace... >:-[] >:-[]
31. 8. 2016 18:22
Re: Kecy a štěkny
Hele Ty víš, že mě Webpaja moc nemusí, protože jsem (zcela objektivně) kritizoval sve auto za příšerně humpolacká řešení v interiéru. Samozřejmě me názory se krystalizovaly v čase, poté, co jsem zjistil, ze po velké porci kilometru je interier pětky pořád jako nový. Udělal jsem to, co umím. Napsal jsem blog, v podstatě jsem zmírnil svuj pohled.

Asi bych to čekal i od jiných. Pokud mas nějaké skalopevne přesvědčení a pak zjistíš, ze to tak pevné jako skála není, bylo by vhodné to přiznat (třeba tady v příspěvcích). Webpaja tedy uz se mnou nediskutuje, ale tady a v tomto případě ma proste pravdu. Popsal přesně vlastnosti A3 tak, jak je mam zažité z tříletého soužití s 1.4 TFSI CoD a S line podvozkem.

Proč tedy v tomto případě píšeš, ze nema cit pro auta?
Avatar - Emel
31. 8. 2016 18:11
Re: Kecy a štěkny
Jo, aspoň můžeš ostatní o diskusi vedle obohatit o svůj fundovaný názor na Cupru TDI, což se webpajovi trapně spoléhajícímu na osobní zkušenost asi ještě dlouho nepoštěstí >:-[]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku