Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A4 2.0 TDI – Kosmetické sjednocení

Ondřej Šuch
Facelift Audi A4 způsobil, že si jej lze nyní snadno z některých pohledů splést s vyššími řadami. Šlo tedy pouze o vnější evoluci, nebo se na Audi změnilo něco podstatnějšího? Odpověď jsme hledali v testu úsporné verze 2.0 TDI...

Facelift Audi A4 způsobil, že si jej lze nyní snadno z některých pohledů splést s vyššími řadami. Šlo tedy pouze o vnější evoluci, nebo se na Audi změnilo něco podstatnějšího? Odpověď jsme hledali v testu úsporné verze 2.0 TDI s pohonem předních kol.

Prodej inovovaného vozu byl zahájen teprve minulý týden, takže zkoumavých pohledů od majitelů dosavadních verzí A4 si testovaný vůz užil nepočítaně. Auto navíc klame tělem: zepředu byste dali krk za to, že vidíte A6, zezadu pak tvar svítilen vzdáleně upomíná i na A8. V Ingolstadtu se totiž rozhodli, že dolů protažené žebrování a styling předních skupinových světel povýší na zákon. Odhad modelu podle přídě je tedy možný jen podle nestejné šířky karoserie. V porovnání se svým předchůdcem je nové Audi A4 o něco větší: čtyřdveřová limuzína je o 38 milimetrů delší, Avant o 41 milimetrů.

Také záď je nyní v rámci značky sjednocena a na hranaté a do boků vystupující svítilny můžeme zapomenout. Nyní jsou zde už pomalu klasické „zobáky“ a víko zavazadlového prostoru dává na odiv svou mohutnost pomocí výrazné odtrhové hrany. Ve spojení s příplatkovými pneumatikami 235/45 R17 tak auto působí velmi důstojně a …také trochu těžce. Výrazným prvkem zádi vozu jsou i efektní koncovky výfuků, které mají nyní průměr 80 mm, tedy o 10 mm více než u předcházejícího modelu.

V interiéru je téměř vše při starém, a kromě několika drobných změn ovladačů lze ze starého modelu přesedat bez učení a přivykání. „Náš“ příplatkový tříramenný volant ale i běžné čtyřramenné mají střed stylizován do podoby čelní masky vozu a ve všech verzích A4 bez rozdílu najdeme drobné dekorativní hliníkové prvky. Audi lze opět pochválit za příkladnou ergonomii, která zvláště s příplatkovým tříramenným multifunkčním volantem a použitými plasty zakládá řidiči na velmi dobrý kontakt s vozem a pohodlí při jízdě. Nastavování výšky předního sedadla je u této motorizace k dispozici překvapivě až za příplatek, dnes ještě kurioznější položkou je příplatková možnost sklápění zadního opěradla.

Zatímco vepředu si řidič i spolujezdec pochvalují pohodlí dostatečně pevných sedaček s dostatkem místa, vzadu najde posádka jen poměrně omezený prostor na výšku a zvláště na délku. Zadní strana předních sedadel je navíc kryta tvrdým plastovým výliskem, což kontakt s koleny cestujících vzadu nijak neulehčuje. Při nastupování je třeba brát v úvahu relativně úzké zadní dveře. Zavazadlový prostor o objemu 460l se chlubí pevnými kapsami v bočních prolisech a sklopením zadních opěradel jej lze podstatně zvětšit. Pozitivem je zde plnohodnotné náhradní kolo, negativem pak schod, který vznikne při sklopení zmíněných opěradel. Víko zavazadlového prostoru má sice ve vnitřním čalounění madlo, k jeho zavření je ale potřeba trochu většího švihu – jinak vás auto donutí k dalšímu dovření tlakem ruky, což se neobejde bez ušpinění. Nákladová hrana ve výšce 70 cm nad zemí nijak neobtěžuje a nejmenší šířka vstupního otvoru 90 cm je vzhledem k šířce zavazadelníku 100 cm také dostatečná.

Turbodiesel 2.0 jsme naposled testovali před týdnem v nové Octavii Combi, takže charakteristiky jeho maximálních 103 kW již znáte. V o 80 kg těžším A4 se projevuje střízlivěji, i když pro přenesení veškerého kroutícího momentu by mu jistě lépe seděla verze quattro. Motor s vozem vyloženě necvičí, ovšem dynamickými parametry uspokojí i sportovněji založeného řidiče. Slabinou je typický hluk při volnoběhu a při rozjezdech – tak jako u všech koncernových motorů se systémem čerpadlo-tryska. Při jízdě se již motor chová v mezích akustické pohody a jedinou nevýhodou tak je absence tempomatu. Ocenili jsme také šestistupňovou převodovku s krátkými, leč jen průměrně přesnými drahami řazení. Mimo město s tříčtvrtinovým podílem dálničního provozu spotřeboval vůz jen 6,3l nafty na 100 km, ve městě se pak hodnota spotřeby pohybovala okolo hodnoty 7,5 l.

I faceliftovaná čtyřka dostává své pověsti a ve třídě stability při vysokých rychlostech i v zatáčkách je na špici segmentu. Přední pohon poskytuje i přes výraznější účinek posilovače řidiči dost informací a většinu zatáček zvládá auto s neutrálním chováním. Nové Audi A4 má vpředu moderní čtyřprvkovou nápravu, zadní kola jsou uchycena k závěsům s lichoběžníkovými rameny. V obou případech konstruktéři využívali komponenty z lehkých kovů, což přispělo ke snížení neodpružených hmot. Drsné zacházení dá okusit i náznak nedotáčivosti, obvykle jde ale o tak extrémní hodnoty, že „přes kolo“ se s vozem za normálních okolností není šance dostat. Plynulost, s jakou vykružuje toto Audi zatáčky, je na pomezí komfortu a užívání si. Řečeno jinak – když už budete mít pocit, že jste s autem srostl a využíváte jeho plný potenciál, pneumatiky nezapiští ani kdybyste je prosili. Nové Audi A4 je poprvé vybaveno dvoustupňovým vypínáním systému ESP – prvním krátkým stlačením tlačítka se vypíná protiprokluzové zařízení ASR, což může být užitečné pro spolehlivý rozjezd a plynulou akceleraci v hlubokém sněhu nebo na štěrku. Zmáčknutím tlačítka na delší dobu se deaktivuje vlastní systém ESP, což byl jediný způsob, jak přimět auto k „zábavnému“ průjezdu zatáčkou. I když je systém ESP vypnutý, zůstává stále v činnosti protiblokovací systém brzd ABS a elektronická závěra diferenciálu EDS.

Celkem osm nabízených motorů představuje dosti širokou možnost k přizpůsobení vozu potřebám obvyklým pro zmlsané zákazníky ve střední třídě.

Ondřej Šuch
Audi A4 2.0 TDI – Kosmetické sjednocení
Cena základní sestavy 920 000 Kč
Výbava základní sestavy 6rychlostní manuální převodovka, šedá Křemík metalíza, tkanina Strato - černá, ABS, airbag řidiče a spolujezdce, airbagy pro hlavu vpředu a vzadu SIDEGUARD, včetně bočních airbagů vpředu, ESP - elektronický stabilizační program včetně brzdového asistentu, automatická klimatizace s regulací pravé a levé strany, bezpečnostní sloupek řízení podélně i výškově nastavitelný, dálkové ovládání centrálního zamykání, dekorace v provedení kartáčovaný hliník, šedý, determální skla - zeleně tónovaná, čtecí lampičky vpředu a vzadu, držák nápojů ve střední konzole, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, imobilizér, kola hliníková litá, v 9ramenném designu, velikost 7Jx16, s pneumatikami 205/55 R16 (pro modely 1.6, 2.0, 1.8 T, 1.9 TDI a 2.0 TDI), kola hliníková litá, v 9ramenném designu, velikost 7Jx16, s pneumatikami 215/55 R16 (pro modely 2.0 T FSI, 3.2 FSI, 2.5 TDI a 3.0 TDI), mlhové světlomety, potahy sedadel tkanina Mikado, posilovač řízení (pro modely 1.6, 2.0, 1.8 T, 1.9 TDI a 2.0 TDI), rádio Chorus s 10 reproduktory, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, servotronic (pro modely 2.0 T FSI, 3.2 FSI, 2.5 TDI a 3.0 TDI), třetí opěrka hlavy vzadu včetně tříbodového samonavíjecího pásu na středním sedadle vzadu, ukazatel vnější teploty, velurové koberečky vpředu a vzadu, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, volant kožený 4ramenný Kč
Cena testované sestavy 1 123 518 Kč
Výbava testované sestavy dekorace stříbrný hliník Facette (+3.376,-), informační systém s barevným displejem (+11.842,-), kola hliníková litá s 5 dvojitými paprsky, vel.7,5x17 s pneumatikami 235/45 R 17(+38.850,-), mechanické nastavování výšky předních sedadel (+2.711,-), multifunkční sportovní kožený volant, 3ramenný design (+10.843,-), paket osvětlení (+6.230,-) paket leštěných prvků (+5.422,-), příprava pro zabudování mob.telefonu včetně střední loketní opěrky vpředu (+21.973,-), rádio Concert (+8.132,-), sklopné zadní opěradlo (+9.464,-), sportovní podvozek (+8.799,-), sportovní sedadla vpředu (+18.929,-), tkanina Strato (0,-), vnitřní zpětné zrcátko automaticky zaclonitelné včetně denních potkávacích světel (+8.086,-), vyhřívání sedadel vpředu (+10.795,-), Xenonová světla Plus (+28.725,-), zařízení na přepravu dlouhých předmětů (+6.087,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 4.5 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1430 / 550
Rozměr pneu: 205/55 R16
Audi A4 2.0 TDI – Kosmetické sjednocení
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4586
b) šířka (mm): 1772
c) výška (mm): 1427
d) rozvor (mm): 2648
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1522
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano