Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A5 e-tron quattro: 2,0 TFSI a dva elektromotory

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Ingolstadtská automobilka rozšiřuje rodinu e-tron o další prototyp, jehož základem je tentokrát sériové kupé A5.

Od autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem 2009 automobilka Audi v poměrně pravidelných intervalech představuje koncepty a prototypy, které spojuje označení e-tron a elektrický nebo alespoň hybridní pohonný systém.

Nejnovějším zástupcem, který je na první pohled nerozeznatelný od sériového modelu, je kupé A5 e-tron quattro.

S tímto prototypem se Audi vydává podobným směrem jako například Lexus nebo francouzský koncern PSA s Peugeotem 3008 Hybrid4, jehož přední kola pohání spalovací motor a zadní má na starosti elektromotor.

U Audi ovšem testují koncept, kdy jsou přední kola poháněna přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 2,0 TFSI s výkonem 155 kW (211 k), kterému pomáhá elektromotor o výkonu 33 kW (45 k). Označení quattro v názvu prototypu jasně říká, že jsou poháněna i zadní kola a ta má na starosti druhý trakční elektromotor o výkonu 60 kW (81 k).

Ve většině jízdních situací je Audi A5 e-tron quattro předokolka, která využívá zážehový motor spolu se slabším elektromotorem, umístěným mezi čtyřválcem a čtyřrychlostní převodovkou R-Tronic. V případě potřeby řídicí elektronika zapojí i zadní výkonnější elektromotor.

Díky tomuto řešení si Audi zachovalo možnost pohonu všech čtyř kol, ale zároveň se obejde bez kardanu a dalších komponentů, které jsou součásti konvenčního pohonu quattro. Místo toho jsou v podélné ose vozu mezi převodovkou a zadním elektromotorem umístěny lithium-iontové akumulátory s kapacitou 9,4 kWh.

Audi A5 e-tron quattro je v podstatě full-hybrid, který se může pohybovat pouze na elektřinu. V takovém případě má elektrický dojezd 40 kilometrů a může dosáhnout maximální rychlosti 100 km/h. Při využití všech motorů je maximální rychlost kupé 228 km/h a z 0 na 100 km/h akceleruje za 5,9 s. V kombinovaném provozu se má spotřeba paliva pohybovat okolo 2,7 litru benzinu na 100 km, ovšem s vydatným přispěním elektrického pohonu.

Kromě svého hybridního pohonného systému se A5 e-tron quattro od standardního A5 2,0 TFSI quattro odlišuje také hojným využitím hliníku a karbonu pro udržení hmotnosti na přijatelné hodnotě, která se má pohybovat okolo 1600 kg.

Pro srovnání si můžeme připomenout, že sériové Audi A5 2,0 TFSI quattro disponuje výkonem 155 kW (211 k) a jeho pohotovostní hmotnost se standardní šestistupňovou manuální převodovkou je 1575 kg. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne za 6,5 s, dosáhne maximální rychlosti 246 km/h a v kombinovaném provozu spotřebuje 7,3 litru benzinu na 100 km.

Audi A5 e-tron quattro v současnosti představuje pouze vývojový prototyp, který nemíří do sériové výroby.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)