Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A7 Sportback h-tron quattro: Vodíkový koncept ujede přes 500 km

David Bureš David Bureš 20. 11. 2014 • 05:19
19
32
Zobrazit náhledy (19)
Audi A7 Sportback Audi A7 Sportback Audi A7 Sportback Audi A7 Sportback Audi A7 Sportback Audi A7 Sportback Audi A7 Sportback Audi A7 Sportback Audi A7 Sportback Audi A7 Sportback Audi A7 Sportback Audi A7 Sportback Audi A7 Sportback Audi A7 Sportback
Letošní autosalon v Los Angeles je ve znamení vodíku. Auto s palivovými články zde představují Toyota, Honda i Audi.

Budoucnost automobilů je podle některých výrobců ve vodíkových palivových článcích. Vůz s takovým pohonem představuje na autosalonu v Los Angeles také Audi. Jeho představa se jmenuje A7 Sportback h-tron quattro.

Prototyp A7 Sportback h-tron quattro je poháněn dvojicí elektromotorů o celkovém výkonu 170 kW a točivém momentu 540 N.m. Přívlastek quattro odkazuje na pohon všech kol – jeden elektromotor pohání přední nápravu, druhý pak tu zadní, přičemž mezi oběma nápravami není žádné mechanické spojení.

Dvojice elektromotorů není jako u elektrovozů napájen z akumulátorů, ale z palivových článků. Na ujetí 100 kilometrů automobil potřebuje rovný kilogram vodíku, což je energetický ekvivalent 3,7 litru benzinu. Na jednu nádrž vodíková A7 zvládne ujet přes 500 kilometrů. Dojezd může být dále prodloužen až o 50 kilometrů díky akumulátoru s kapacitou 8,8 kWh. Ten je možné nabít za jízdy pomocí rekuperace brzdné energie, případně doma z elektrické zásuvky.

Oproti elektromobilům mají vozy s palivovými články výhodu v rychlém doplnění paliva. Čerpání vodíku v případě A7 Sportback h-tron quattro netrvá ani tři minuty.

Sada palivových článků je složena z více než 300 článků, pracuje s napětím 230 až 360 V a může se pochlubit účinností až 60 procent, což je asi dvojnásobek účinnosti konvenčního spalovacího motoru. Koncept kvůli této technice váží 1.950 kilogramů, což je proti A7 Sportback se vznětovým šestiválcem 3.0 TDI a pohonem všech kol o 50 kg více.

Vodíková A7 na silnici rozhodně nebude dělat ostudu. Automobil zvládne zrychlit z 0-100 km/h za 7,9 sekundy. Nejvyšší rychlost je však omezena na 180 km/h.

A7 Sportback h-tron quattro je v současné fázi pouhým prototypem. Automobilka ale umožní vybraným novinářům projet se s vozem na veřejných komunikacích. Audi navíc naznačuje, že by se vodíková A7 mohla dostat do výroby. „Jsme schopni zahájit sériovou výrobu, jakmile bude připraven trh společně s infrastrukturou,“ říká Ulrich Hackenberg, člen představenstva Audi zodpovědný za technický vývoj značky.

Letošní ročník autosalonu v Los Angeles můžeme označit za vodíkový. Auto s palivovými články zde představily rovněž Toyota (Mirai), Volkswagen (Golf SportWagen HyMotion) nebo Honda (koncept FCV). Toyota dokonce plánuje sedan Mirai prodávat, a to už od příštího roku.

Související články

Témata
21. 11. 2014 18:46
Re: otazky
pokud se ma vodik vyuzivat k uskladneni prebytecne energie, tak je to samozrejme dobre, ale ne nasledne k provozu v autech kde dal vznikaji dalsi ztraty ;-)
je proste nesmysl budovat extremne financne narocnou infrastrukturu pro vodikova auta, navic kdys se ani samotni vyrobci nedohodnou jake tlaky pouzivat aby se za par nezjistilo ze to vlastne nestaci a muze se zacit budovat nanovo, a presne tak to ted vypada ;-) jedine stesti je ze to jde tak extremne pomalu ze to stejne daleko nedojde :-)
21. 11. 2014 10:31
Re: otazky
Ale tady jde přece o něco jiného. Nikdo netvrdí, že je vše dnes připraveno. Nicméně jde o první zásadní úder ropné lobby.
Jaký je dnes hlavní problém ekoenergie? Nekontrolovatelná výroba a prakticky nemožné skladování.
Energie z větru, soláru a já nevím čeho - jednoduše se dá skladovat výrobou vodíku. A to některé firmy vědí a vyvíjejí pro tento účel zařízení. Podobně u atomových eletráren je poněkud složitější rychlá regulace výkonu, aby byla beze ztrát. Opět - přebytky se dají akumulovat ve vodíku přímo u atomových elektráren. Rozvoz už mohou dělat auta na vodík. Nulové emise včetně skleníkových plynů
21. 11. 2014 09:41
Re: otazky
v Kralupech? k cemu je auto ktere nedojede od jedne benzinky ke druhe? a mame tu dalsi dve otazky

proste to napis narovinu, nevis odpoved na zadnou z tech otazek krom jedne na kterou jsi odpovedel jeste z pulky, protoze vlastne taky nevis ;-)
20. 11. 2014 22:45
Re: otazky
:-)
V pricipu bude nádrž a ventily podstatně lépe recyklovatelné než akumulátor.
I v ČR je možné natankovat, minimálně v Kralupech, jestli se nemýlím. Je to málo, je to otázka času. Celková účinnost a schopnost přechovávání je u vodíku lepší než cokoliv jiného, co známe. Akumulátory jsou na elektrochemickém principu, nad určité množství energie na objem budou vždy nestabilní a bude hrozit požár.
Avatar - Hammunasakra
20. 11. 2014 20:01
Re: Toyota Mirai
Já taky ne proto když to vobčas udělám tak se tim musim pochlubit :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku