Audi chce v roce 2020 dostihnout konkurenční BMW a Mercedes. Jak toho chce dosáhnout?
Audi v poslední době prodejně ztrácí na své hlavní oponenty. V roce 2020 to však hodlá změnit.
Německá prémiová trojka jsou těžcí bojovníci, kteří spolu soupeří v rozličných segmentech. Bojovali mezi sebou o post nejprodávanější luxusní značky na světě, Audi ale v tomto souboji v poslední době ztrácí, BMW a Mercedes-Benz mu v prodejích utekly. V Ingolstadtu se však nevzdávají a věří, že v roce 2020 opět významně posílí.
„Chceme opět zaútočit. Jsou nutné vážné změny, nicméně napříč celou organizací vidím touhu věci změnit, což je pro mě optimistické,“ říká šéfka prodejů v Audi Hildegard Wortmannová. U čtyř kruhů je mimochodem nová, pracuje tam šest měsíců, přičemž předtím působila u konkurenčního BMW.
Audi se muselo potýkat s důsledky emisního skandálu Dieselgate, kterým v rámci koncernu VW Group bylo zasaženo nejvíce. I kvůli souvisejícím změnám ve vývojovém a technickém oddělení. Do toho přišly nové evropské emisní normy, na něž ingolstadtská automobilka nebyla dostatečně připravena. Možná i kvůli změnám v čele vedení technického oddělení – za sedm let se u Audi vystřídalo šest vývojových ředitelů. Prodejně tak strádala, protože neměla k dispozici dostatek nových aut homologovaných podle nových pravidel.
Výsledkem toho všeho je, že zatímco BMW a Mercedes-Benz v roce 2019 hravě překonaly metu dvou milionů prodaných aut (modrobílá vrtulka prodala 2.168.516 aut, trojcípá hvězda dokonce 2.456.343 vozů), Audi se muselo smířit s výsledkem 1.845.550 prodaných automobilů. Meziroční nárůst o 1,8 % je sice pozitivní, prodejně ale čtyři kruhy na konkurenci zkrátka ztrácejí. V roce 2012 přitom tehdejší předseda představenstva značky Rupert Stadler prohlásil, že nejpozději v roce 2020 bude Audi prémiovou jedničkou z hlediska prodejů.
Obrat k lepším zítřkům chce Audi podle Wortmannové zajistit sázkou na omlazenou produktovou řadu. Chystá hlavně nové elektromobily, jako je připravovaný e-tron GT. Do roku 2025 počítá s 10 plug-in hybridy a 20 čistě elektrickými modely, což je vyšší počet, než co plánuje konkurence v podobě BMW a Mercedesu.
Naopak se zbavuje sportovního modelu TT, který nahradí elektrický sporťák. Podobný přechod může čekat také supersport R8 a možná také vlajkovou loď, sedan A8. „Je to známka kuráže nahradit naše ikony typu TT, které formovaly značku, novými pro novou éru, jako je e-tron GT,“ říká Wortmannová.
Vedle toho ale automobilka také hodlá šetřit, což bude nutné kvůli nižším výdělkům, způsobeným nižšími prodejními maržemi u připravovaných elektrovozů. Do roku 2025 sníží své pracovní stavy v Německu až o 7.500 pracovních míst, čímž chce ušetřit šest miliard eur (asi 153 miliard korun).
Dohlížet na to bude už nový šéf. V dubnu na pozici generálního ředitele Audi nastoupí Markus Duesmann, který též přichází od konkurenčního BMW. Nahradí Brama Schota, který Audi vedl po nuceném odchodu dlouholetého šéfa Ruperta Stadlera, nejprve dočasně, pak nastálo. Stadler byl suspendován poté, co byl zatčen německými úřady v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi.