Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi Cross Cabrio Quattro (2007)
Audi Cross Cabrio Quattro (2007)
Audi Cross Cabrio Quattro (2007)
Audi Cross Cabrio Quattro (2007)
14 Fotogalerie

Audi Cross Cabrio Quattro: otevřená budoucnost luxusních SUV

Variace na téma terénní automobily se dostaly do fáze otevřených karoserií. Jak se s tímto oříškem poprali u Audi mohou v těchto dnech posoudit návštěvníci Los Angeles Auto Show.

Audi má před sebou léta výrazného růstu a to nepůjde bez nových modelů. K tomu, aby se značka se čtyřmi kruhy ve znaku prosadila na těch nejnáročnějších trzích, poslouží nové koncepce modelů, které nabudou mít přímou konkurenci. Jedním z takových výtvorů by se jednou mohl stát i velký čtyřmístný kabriolet do lehkého terénu.

Základem je Audi A4

Audi Cross Cabrio Quattro je prozatím ve fázi studie. Jeho útroby ale ukrývají techniku, použitou v nových řadách A4 a A5, které sama automobilka považuje za budoucí bestsellery. Otevřená karoserie používá hnací ústrojí s inovovaným rozložením komponent kolem přední nápravy, posunuté proti předchozím modelům o 154 mm vpřed. Pod kapotou je špičkový vidlicový šestiválec 3.0 TDI v posledním evolučním stádiu, který dává 176 kW a 500 Nm, umí rozjet kabriolet z 0 na 100 km/h za 7,2 s, další akcelerace se přeruší až při rychlosti 240 km/h a automobil spotřebuje v kombinovaném cyklu jen 7,3 l/100 km. Motor je podle Audi schopen již dnes plnit emisní předpis Euro 6, který vstoupí v platnost v roce 2014. Zásluhu na tom má systém common-rail se vstřikovacími tlaky až 2000 bar, důsledná recirkulace výfukových plynů, piezovstřikovače nebo DeNOx systém, který za asistence vstřikování kapaliny AdBlue eliminuje oxidy dusíku ve výfukových plynech. Audi v této souvislosti oznámilo, že od roku 2008 bude v USA nabízet čisté motory TDI a to včetně států California, Massachusetts, Maine, New York a Vermont, které mají obzvláště přísný metr na motory této koncepce.

Příbuznost s aktuální generací Audi A4 znamená, že na palubě je systém komplexního individuálního nastavení funkcí vozu Audi drive select, nebo poslední generace systému quattro.

Za běžných jízdních podmínek směřuje 40 procent síly motoru na přední kola a 60 procent za zadní kola, mezinápravový diferenciál však může směřovat až 65 procent síly motoru na přední nápravu nebo až 85 procent síly na zadní nápravu, v závislosti na aktuálních adhezních podmínkách.

Dvoupatrová podlaha

Vedle známých technických řešení je tu ale řada novinek. Problematiku tuhosti karoserie, která je u SUV i u otevřeného automobilu klíčová pro optimální dynamické vlastnosti, vyřešili u Audi zavedením dvojité podlahové plošiny. Místo vyztužování některé převzaté podlahové plošiny byla zavedena trojrozměrná prostorová konstrukce, která místo výztuh plošné sestavy převádí problém na prostorovou konstrukci. Při srovnatelné tuhosti je tak karoserie podstatně lehčí, problémy s kroucením by i při náročných provozních situacích měly být vozu cizí.

Z říše novinek jsou také vinuté pružiny s elektricky nastavitelnou výškou uložení, která během 4 sekund dovoluje zvýšit světlou výšku automobilu o 40 mm, aniž by musel na palubě být nákladný systém vzduchového odpružení, známý z Allroadu nebo Q7. Asistenci tomuto systému poskytují tlumiče s nastavitelnou charakteristikou tlumení. Brzdová soustava sází na progresivní, ale ne právě levnou keramiku kotoučů, která podle výrobce vydrží v provozu asi 300 tisíc km.

Design

Zatímco zákazníci Audi jsou v očekávání nového dostupného kabrioletu na bázi řady A3, ukáže ingolstadtská automobilka v zámoří podstatně větší vůz, který by se mohl časem proměnit v otevřenou verzi kupé A5. Automobil má úctyhodné vnější rozměry 4,62 x 1,91 x 1,63 m a rozvor 2,81 m. Velké rozměry vozu opticky zmenšují mimořádně velká 21palcová kola s pneumatikami 265/35 R21.

Nastupuje se pouze jedním párem dveří, ale nemůže chybět easy-entry - systém sklápění sedadel. Vícevrstvá látková střecha po složení (které trvá jen 17 sekund) splyne se siluetou vozu. Bezpečnostní otázky vznesené v případě převrácení automobilu, byly vyřešeny vystřelovacími oblouky za zadními sedadly a vyztužením rámu čelního skla.

Do systému MMI je poprvé integrována navigace využívající službu Google Earth, čímž dříve oznámená spolupráce automobilového (VW Group) a internetového gigaganta (Google) dostává konkrétnější podobu. Audio systém nabízí posádce otevřeného vozu také jednu netradiční funkci – interkom. Pomocí čtyř mikrofonů je snímán hlas cestujících, signálový procesor zvuk ošetří od nežádoucích ruchů, a palubní audiosoustava zvuk posílá nenucenou cestou k příjemcům přes reprosoustavu.