TEST Audi Q2 35 TDI quattro – Malý dospělák
Nejmenší SUV značky Audi nedávno prošlo tak trochu nenápadným faceliftem, který se zaměřil hlavně na detaily.
Design, interiér
Audi Q2 je s námi už od roku 2016, jeho modernizace tedy přišla v tradiční čas. Mimochodem, když jsem v úvodu zmínil nenápadné omlazení, podobné přídavné jméno, tedy „nenápadné“, mě vlastně napadá i v souvislosti se samotným autem. Nejde ani tak o jeho vzhled, Q2 je pohledná, jako spíš o jeho roli na českých silnicích. Moc jich prostě nepotkávám.
Potvrzuje to i pohled na statistiky, nejmenší crossover Audi je totiž v tuzemsku nejméně prodávaným „esúvéčkem“ se čtyřmi kruhy na kapotě. Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo loni u nás registrováno jen 55 kusů, předloni 122. Taková Q3 zapsala za stejná období 265 (2020) a 258 (2019) kousků a například drahá a velká stylovka Q8 470 a 418 exemplářů.
Co se změnilo?
Decentní facelift přinesl zejména výrazněji tvarovaný přední nárazník, lehce upravené tvary masky chladiče, upravený tvar kapoty a nové světlomety. Ty standardně využívají technologii LED, za příplatek jsou však dostupné i Matrix LED světlomety se specifickým designem denního svícení ve vrchní části „lampy“. Testované auto bylo vybaveno právě „matrixkami“, které svítí fakt moc hezky.
Úpravou v podobném stylu prošla i záď, která dostala přepracovaný nárazník s integrovaným difuzorem a motivy mnohoúhelníků. Rozšířila se také nabídka kol, paleta laků karoserie a barevných doplňků. A protože Q2 může mít různě vyvedené C-sloupky nebo díly ve spodní části karoserie, s designem si zákazníci mohou celkem vyhrát. U Audi jde dokonce o model s nejširšími možnostmi individualizace.
Barevně může vypadat také interiér, i tady je poměrně dost možností. Audi hovoří o osmi paketech. Jinak stejně jako v případě exteriéru můžeme v souvislosti s omlazením kabiny mluvit o decentních změnách. „Funkční“ novinky zahrnují například nový materiál čalounění, dále eSIM, bohaté možnosti konektivity, vzdálené ovládání prostřednictvím aplikace MyAudi (z mobilu nebo hodinek od firmy Apple si můžete například poslat trasu do navigace, zkontrolovat stav paliva či se objednat do servisu) nebo rozšířenou paletu asistenčních systémů známých z dražších modelů.
Testovaný vůz nabízel například asistent rozpoznání dopravních značek a aktivní jízdní asistent s možností nouzového zastavení, který kombinuje funkce adaptivního tempomatu a aktivního vedení vozu v jízdním pruhu. Audi tak umí podle aktuální dopravní situace automaticky akcelerovat, brzdit, udržovat rychlost a odstup a zůstat mezi „správnými“ čarami. Asistent je součástí paketu Drive za 100.900 Kč.
Mohl být lepší
Celkově však byl můj dojem z kabiny velice podobný jako z auta před faceliftem. Líbí se mi tedy hlavně kvalitní zpracování, současně si ale myslím, že v Audi mohli věnovat víc pozornosti některým plastům (hlavně v dolních částech kabiny), aby interiér vypadal ještě o něco hodnotněji, nejen solidně a poctivě.
Stejně tak se nemohu ubránit dojmu, že když už výrobce zapracoval na konektivitě a jízdních asistentech, aby svoje nejmenší SUV přiblížil moderní době, měl udělat to samé i v oblasti komfortní výbavy.
Audi Q2 není levné auto (o tom v závěru), navíc se pyšní prestižní značkou, přesto jsem v ceníku nenašel prvky jako ventilovaná sedadla, vyhřívaný volant nebo třeba masážní funkci sedadel. Tyhle příjemné záležitosti přitom dnes najdete i v malých crossoverech neprémiových výrobců s podstatně skromnější cenovkou.
Jinak je ale Q2 uvnitř opravdu fajn, přestože tedy o příjemnou atmosféru se z velké míry postaraly příplatkové prvky. Za zmínku stojí zejména parádní sportovní sedadla (55.800 Kč), která jsou pohodlná a zároveň dostatečně podrží tělo v zatáčkách. Mám rád i ingolstadtské řešení digitálního přístrojového panelu (v testovaném voze součást už zmíněného paketu Drive), Audi virtual cockpit je vymyšlený moc hezky – snadno se nastavuje, změny režimu navíc působí svižně a plynule, ale hlavně umí přehledným způsobem zobrazit řadu více či méně důležitých informací.
Ale především… Audi Q2 vozí ještě „klasický“ interiér, v němž mají nejdůležitější funkce vlastní tlačítko. A je tu také starší způsob ovládání infotainmentu s 8,3 palcovým displejem prostřednictvím otočného ovladače a tlačítek na středovém tunelu. Moc rád jsem si připomněl, jak byl tenhle způsob intuitivní, rychlý a přesný. Skoro až se slzou v oku jsem při té příležitosti vzpomněl na audiny, u nichž se displej multimediálního systému dal stisknutím tlačítka ukrýt do palubní desky. A když bylo třeba, zase ho snadno „vyvolat zpět“.
Z hlediska prostoru na tom Q2 s ohledem na svoji velikost není špatně, jen nesmíte čekat zázraky. Za „sebe“ se se svými 182 centimetry v pohodě posadím a před nohama mi ještě zbude jistá rezerva. Hrozné to není ani s místem nad hlavou, tedy vzhledem k rozměrům. Vzadu se sedí poměrně vysoko s dobře podepřenými stehny. S šířkou interiéru je to maličko horší, vzadu navíc překáží středový tunel. Osobně bych Q2 chápal jako čtyřmístnou.
U zavazadlového prostoru narazíte na různé hodnoty. Objem kufru totiž ovlivňuje konkrétní motorizace, respektive pohon všech kol. Zatímco předokolky nabízejí základních 405 litrů a po sklopení zadních opěradel až 1050 litrů, testované quattro umí „jen“ 355 a 1000 litrů. Přesto je zavazadelník řešen poměrně prakticky, nechybí háčky na tašky nebo dvojité dno vyrovnávající schod po sklopení zadních sedadel. Jen je nutné počítat s vyšší nakládací hranou ve výši okolo 75 centimetrů nad vozovkou.
Motor, jízdní vlastnosti
Diesel žije. S quattrem
Aktuální nabídka motorizací poskytuje čtyři možnosti, všechny přeplňované turbodmychadlem. Na vrcholu najdeme sportovní verzi SQ2 se zážehovým dvoulitrem (221 kW), benzin pak spalují také varianty 30 TFSI s litrovým tříválcem (81 kW) a 35 TFSI s patnáctistovkou (110 kW).
Nafťák je v tuhle chvíli jediný. Testované provedení 35 TDI pohání známý koncernový dvoulitr o výkonu 110 kW, který se váže výhradně k sedmistupňové dvouspojkové převodovce a pohonu všech kol. Jde o jedinou motorizaci, která nabízí čtyřkolku. Audi v souvislosti s quattrem v modernizované Q2 hovoří o nové generaci vícelamelové mezinápravové spojky, která je o zhruba jeden kilogram lehčí než u předchůdce, zmiňuje také změny na jejím uložení a olejovém okruhu, které mají zvyšovat hospodárnost provozu.
Turbodiesel svých 150 koní dává mezi 3000 až 4200 min-1, maximum točivého momentu 360 N.m je k dispozici v rozmezí od 1600 do 2750 otáček. A jak se k Q2 hodí?
Co se týče „funkce“, není co vytknout. Dvoulitr nemá se zhruba 1,6 tuny vážícím crossoverem mnoho práce, dokonce bych řekl, že mu dává velice příjemnou dynamiku. Malé Audi dovede pohotově zrychlovat (i ve vyšších rychlostech), předjíždět nebo stoupat, na dálnici mu zase nedělají problém přesuny v Česku nelegálním tempem. Motoru sluší spojení s dvouspojkovou převodovkou, která sází rychlosti bleskově a většinou i hladce. Jen někdy při rozjezdech jsem si všiml jistých zaváhání, kdy se auto nejprve jako by nechtělo svižněji rozjet, ale po chvilce náhle vystřelilo vpřed. Někdy zkrátka chyběla plynulost.
Diesel také nabízí slušnou spotřebu, i když samozřejmě záleží, jak s autem pojedete. Můj průměr po více než 580 kilometrech, z nichž velká část připadla na Prahu a dálnice, činil 6,7 l/100 km. Ve městě jsem jezdil za 6,9 l/100 km a 86 kilometrů dlouhá cesta vedoucí mimo dálnice přes několik měst a obcí znamenala průměr 4,8 l/100 km.
Bohužel však vznětovou Q2 nemohu jen chválit, mám i jednu velkou výtku. Turbodiesel je na můj vkus až moc hlučný, a to nejen za studena, vědět o sobě dává neustále. Z úrovně odhlučnění pohonné jednotky směrem k posádce jsem byl vyloženě zklamaný, zvlášť když se bavíme o autě prémiové značky.
Jako hatchback
Pochválit naopak musím jízdní vlastnosti. I když Q2 jezdí na zvýšeném podvozku, řídí se víceméně jako velice dobrý hatchback. Tedy alespoň v případě provedení 35 TDI quattro S line, které má určitá specifika.
Je tu zejména sportovní podvozek a jiná zadní náprava. Zatímco všechny motorizace mají vpředu zavěšení kol McPherson, vzadu se konstrukce liší. Předokolky využívají nápravu s vlečenými rameny a torzní tyčí, čtyřkolka má čtyřprvkovou nápravu. Roli hrají také kola, testované auto stálo na osmnáctkách obutých do zimních pneumatik o rozměru 215/50. A zapomenout nesmím na tlumiče: Audi do Q2 sice nabízí za příplatek podvozek s adaptivními tlumiči, zkoušený exemplář však tímto prvkem vybaven nebyl.
Přesto se mi projev malého crossoveru líbil. Q2 působí hezky tuhým dojmem, není ale nepohodlná. Podvozek spolehlivě odfiltruje většinu nerovností, i když na některých zaslechnete tlumená „žuchnutí“ kol. Důležitější však je, že auto vyloženě nedrncá, ani neposkakuje.
V zatáčkách Q2 35 TDI quattro působí poměrně agilně, s přehledem zvládá náhlé změny směru, táhlé rychlé oblouky i vracáky, jimž předchází prudké dobrzďování a rychlý pohyb volantem. Crossover se v takových situacích projevuje převážně neutrálně, výrazně se nenaklání, nekymácí se a problém mu nedělá ani držení stopy, přilnavost je opravdu velice slušná. Teprve až při opravdu ostré jízdě jsem měl pocit, že auto v oblouku na suché silnici (a na zimních pneumatikách) přece jen trochu „hrnu“ přes přední kola. Jinak to bylo moc dobré. A moc dobré je také řízení, které je přesné a poměrně strmé. Pohon všech kol pak má pozitivní vliv hlavně na trakci a snad i pocit stability, zvlášť na kluzkém povrchu. I toho jsem si užil a všechno fungovalo, jak má.
Závěr
Závěr
Audi Q2 35 TDI quattro je povedené auto, které nabízí módní a hravý vzhled malého crossoveru s dospělým chováním a jízdním projevem normálního hatchbacku. Jenže má i několik chyb.
Jako největší vidím poměrně hlučný diesel, který jinak předvádí dobrou práci, a vysokou pořizovací cenu. Testovaná motorizace startuje na 926.900 Kč, a to ještě „nabízí“ široké možnosti příplatků. Naše auto s několika prvky na přání tak vychází na 1.346.800 Kč, což je opravdu hodně peněz.
V této souvislosti mě navíc mrzí, že i když je seznam příplatků dlouhý, v ceníku mi některé věci chybí - jak jsem ostatně psal v kapitole o interiéru.
Audi Q2 je tak v mých očích autem, pro které se i přes řadu výrazných předností rozhodnete hlavně očima (protože se vám prostě líbí) a sympatiemi k značce (musí to být Audi). Z pohledu poměru cena/výkon zas tak moc velký smysl nedává. Alespoň podle mě.
Nejlevnější verze modelu | 674.900 Kč (Audi Q2 30 TFSI) |
Základ s testovaným motorem | 926.900 Kč (Audi Q2 35 TDI quattro) |
Testovaný vůz bez příplatků | 991.900 Kč (Audi Q2 S line 35 TDI quattro) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.346.800 Kč (Audi Q2 S line 35 TDI quattro) |
Plusy
- Univerzální jízdní vlastnosti
- Kvalitní interiér
- Ergonomie ovládání
- „Poctivý“ motor
- Široké možnosti individualizace
Minusy
- Hlučný motor
- Vysoká cena
- Omezený výhled vzad
- Menší zavazadelník