Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q2 35 TDI quattro – Malý dospělák

Stanislav Švarc
Diskuze (15)

Nejmenší SUV značky Audi nedávno prošlo tak trochu nenápadným faceliftem, který se zaměřil hlavně na detaily.

Design, interiér


Audi Q2 je s námi už od roku 2016, jeho modernizace tedy přišla v tradiční čas. Mimochodem, když jsem v úvodu zmínil nenápadné omlazení, podobné přídavné jméno, tedy „nenápadné“, mě vlastně napadá i v souvislosti se samotným autem. Nejde ani tak o jeho vzhled, Q2 je pohledná, jako spíš o jeho roli na českých silnicích. Moc jich prostě nepotkávám.

Potvrzuje to i pohled na statistiky, nejmenší crossover Audi je totiž v tuzemsku nejméně prodávaným „esúvéčkem“ se čtyřmi kruhy na kapotě. Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo loni u nás registrováno jen 55 kusů, předloni 122. Taková Q3 zapsala za stejná období 265 (2020) a 258 (2019) kousků a například drahá a velká stylovka Q8 470 a 418 exemplářů.

Co se změnilo?

Decentní facelift přinesl zejména výrazněji tvarovaný přední nárazník, lehce upravené tvary masky chladiče, upravený tvar kapoty a nové světlomety. Ty standardně využívají technologii LED, za příplatek jsou však dostupné i Matrix LED světlomety se specifickým designem denního svícení ve vrchní části „lampy“. Testované auto bylo vybaveno právě „matrixkami“, které svítí fakt moc hezky.

Úpravou v podobném stylu prošla i záď, která dostala přepracovaný nárazník s integrovaným difuzorem a motivy mnohoúhelníků. Rozšířila se také nabídka kol, paleta laků karoserie a barevných doplňků. A protože Q2 může mít různě vyvedené C-sloupky nebo díly ve spodní části karoserie, s designem si zákazníci mohou celkem vyhrát. U Audi jde dokonce o model s nejširšími možnostmi individualizace.

Barevně může vypadat také interiér, i tady je poměrně dost možností. Audi hovoří o osmi paketech. Jinak stejně jako v případě exteriéru můžeme v souvislosti s omlazením kabiny mluvit o decentních změnách. „Funkční“ novinky zahrnují například nový materiál čalounění, dále eSIM, bohaté možnosti konektivity, vzdálené ovládání prostřednictvím aplikace MyAudi (z mobilu nebo hodinek od firmy Apple si můžete například poslat trasu do navigace, zkontrolovat stav paliva či se objednat do servisu) nebo rozšířenou paletu asistenčních systémů známých z dražších modelů.

Testovaný vůz nabízel například asistent rozpoznání dopravních značek a aktivní jízdní asistent s možností nouzového zastavení, který kombinuje funkce adaptivního tempomatu a aktivního vedení vozu v jízdním pruhu. Audi tak umí podle aktuální dopravní situace automaticky akcelerovat, brzdit, udržovat rychlost a odstup a zůstat mezi „správnými“ čarami. Asistent je součástí paketu Drive za 100.900 Kč.

Mohl být lepší

Celkově však byl můj dojem z kabiny velice podobný jako z auta před faceliftem. Líbí se mi tedy hlavně kvalitní zpracování, současně si ale myslím, že v Audi mohli věnovat víc pozornosti některým plastům (hlavně v dolních částech kabiny), aby interiér vypadal ještě o něco hodnotněji, nejen solidně a poctivě.

Stejně tak se nemohu ubránit dojmu, že když už výrobce zapracoval na konektivitě a jízdních asistentech, aby svoje nejmenší SUV přiblížil moderní době, měl udělat to samé i v oblasti komfortní výbavy.

Audi Q2 není levné auto (o tom v závěru), navíc se pyšní prestižní značkou, přesto jsem v ceníku nenašel prvky jako ventilovaná sedadla, vyhřívaný volant nebo třeba masážní funkci sedadel. Tyhle příjemné záležitosti přitom dnes najdete i v malých crossoverech neprémiových výrobců s podstatně skromnější cenovkou.

Audi Q2 35 TDI quattro Audi Q2 35 TDI quattro

Jinak je ale Q2 uvnitř opravdu fajn, přestože tedy o příjemnou atmosféru se z velké míry postaraly příplatkové prvky. Za zmínku stojí zejména parádní sportovní sedadla (55.800 Kč), která jsou pohodlná a zároveň dostatečně podrží tělo v zatáčkách. Mám rád i ingolstadtské řešení digitálního přístrojového panelu (v testovaném voze součást už zmíněného paketu Drive), Audi virtual cockpit je vymyšlený moc hezky – snadno se nastavuje, změny režimu navíc působí svižně a plynule, ale hlavně umí přehledným způsobem zobrazit řadu více či méně důležitých informací.

Ale především… Audi Q2 vozí ještě „klasický“ interiér, v němž mají nejdůležitější funkce vlastní tlačítko. A je tu také starší způsob ovládání infotainmentu s 8,3 palcovým displejem prostřednictvím otočného ovladače a tlačítek na středovém tunelu. Moc rád jsem si připomněl, jak byl tenhle způsob intuitivní, rychlý a přesný. Skoro až se slzou v oku jsem při té příležitosti vzpomněl na audiny, u nichž se displej multimediálního systému dal stisknutím tlačítka ukrýt do palubní desky. A když bylo třeba, zase ho snadno „vyvolat zpět“. 

Z hlediska prostoru na tom Q2 s ohledem na svoji velikost není špatně, jen nesmíte čekat zázraky. Za „sebe“ se se svými 182 centimetry v pohodě posadím a před nohama mi ještě zbude jistá rezerva. Hrozné to není ani s místem nad hlavou, tedy vzhledem k rozměrům. Vzadu se sedí poměrně vysoko s dobře podepřenými stehny. S šířkou interiéru je to maličko horší, vzadu navíc překáží středový tunel. Osobně bych Q2 chápal jako čtyřmístnou.

U zavazadlového prostoru narazíte na různé hodnoty. Objem kufru totiž ovlivňuje konkrétní motorizace, respektive pohon všech kol. Zatímco předokolky nabízejí základních 405 litrů a po sklopení zadních opěradel až 1050 litrů, testované quattro umí „jen“ 355 a 1000 litrů. Přesto je zavazadelník řešen poměrně prakticky, nechybí háčky na tašky nebo dvojité dno vyrovnávající schod po sklopení zadních sedadel. Jen je nutné počítat s vyšší nakládací hranou ve výši okolo 75 centimetrů nad vozovkou.

Motor, jízdní vlastnosti


Diesel žije. S quattrem

Aktuální nabídka motorizací poskytuje čtyři možnosti, všechny přeplňované turbodmychadlem. Na vrcholu najdeme sportovní verzi SQ2 se zážehovým dvoulitrem (221 kW), benzin pak spalují také varianty 30 TFSI s litrovým tříválcem (81 kW) a 35 TFSI s patnáctistovkou (110 kW).

Nafťák je v tuhle chvíli jediný. Testované provedení 35 TDI pohání známý koncernový dvoulitr o výkonu 110 kW, který se váže výhradně k sedmistupňové dvouspojkové převodovce a pohonu všech kol. Jde o jedinou motorizaci, která nabízí čtyřkolku. Audi v souvislosti s quattrem v modernizované Q2 hovoří o nové generaci vícelamelové mezinápravové spojky, která je o zhruba jeden kilogram lehčí než u předchůdce, zmiňuje také změny na jejím uložení a olejovém okruhu, které mají zvyšovat hospodárnost provozu.

Turbodiesel svých 150 koní dává mezi 3000 až 4200 min-1, maximum točivého momentu 360 N.m je k dispozici v rozmezí od 1600 do 2750 otáček. A jak se k Q2 hodí?

Co se týče „funkce“, není co vytknout. Dvoulitr nemá se zhruba 1,6 tuny vážícím crossoverem mnoho práce, dokonce bych řekl, že mu dává velice příjemnou dynamiku. Malé Audi dovede pohotově zrychlovat (i ve vyšších rychlostech), předjíždět nebo stoupat, na dálnici mu zase nedělají problém přesuny v Česku nelegálním tempem. Motoru sluší spojení s dvouspojkovou převodovkou, která sází rychlosti bleskově a většinou i hladce. Jen někdy při rozjezdech jsem si všiml jistých zaváhání, kdy se auto nejprve jako by nechtělo svižněji rozjet, ale po chvilce náhle vystřelilo vpřed. Někdy zkrátka chyběla plynulost.

Audi Q2 35 TDI quattro Audi Q2 35 TDI quattro

Diesel také nabízí slušnou spotřebu, i když samozřejmě záleží, jak s autem pojedete. Můj průměr po více než 580 kilometrech, z nichž velká část připadla na Prahu a dálnice, činil 6,7 l/100 km. Ve městě jsem jezdil za 6,9 l/100 km a 86 kilometrů dlouhá cesta vedoucí mimo dálnice přes několik měst a obcí znamenala průměr 4,8 l/100 km.

Bohužel však vznětovou Q2 nemohu jen chválit, mám i jednu velkou výtku. Turbodiesel je na můj vkus až moc hlučný, a to nejen za studena, vědět o sobě dává neustále. Z úrovně odhlučnění pohonné jednotky směrem k posádce jsem byl vyloženě zklamaný, zvlášť když se bavíme o autě prémiové značky.

Jako hatchback

Pochválit naopak musím jízdní vlastnosti. I když Q2 jezdí na zvýšeném podvozku, řídí se víceméně jako velice dobrý hatchback. Tedy alespoň v případě provedení 35 TDI quattro S line, které má určitá specifika.

Je tu zejména sportovní podvozek a jiná zadní náprava. Zatímco všechny motorizace mají vpředu zavěšení kol McPherson, vzadu se konstrukce liší. Předokolky využívají nápravu s vlečenými rameny a torzní tyčí, čtyřkolka má čtyřprvkovou nápravu. Roli hrají také kola, testované auto stálo na osmnáctkách obutých do zimních pneumatik o rozměru 215/50. A zapomenout nesmím na tlumiče: Audi do Q2 sice nabízí za příplatek podvozek s adaptivními tlumiči, zkoušený exemplář však tímto prvkem vybaven nebyl.

Přesto se mi projev malého crossoveru líbil. Q2 působí hezky tuhým dojmem, není ale nepohodlná. Podvozek spolehlivě odfiltruje většinu nerovností, i když na některých zaslechnete tlumená „žuchnutí“ kol. Důležitější však je, že auto vyloženě nedrncá, ani neposkakuje.

Audi Q2 35 TDI quattro Audi Q2 35 TDI quattro

V zatáčkách Q2 35 TDI quattro působí poměrně agilně, s přehledem zvládá náhlé změny směru, táhlé rychlé oblouky i vracáky, jimž předchází prudké dobrzďování a rychlý pohyb volantem. Crossover se v takových situacích projevuje převážně neutrálně, výrazně se nenaklání, nekymácí se a problém mu nedělá ani držení stopy, přilnavost je opravdu velice slušná. Teprve až při opravdu ostré jízdě jsem měl pocit, že auto v oblouku na suché silnici (a na zimních pneumatikách) přece jen trochu „hrnu“ přes přední kola. Jinak to bylo moc dobré. A moc dobré je také řízení, které je přesné a poměrně strmé. Pohon všech kol pak má pozitivní vliv hlavně na trakci a snad i pocit stability, zvlášť na kluzkém povrchu. I toho jsem si užil a všechno fungovalo, jak má.

Závěr


Závěr

Audi Q2 35 TDI quattro je povedené auto, které nabízí módní a hravý vzhled malého crossoveru s dospělým chováním a jízdním projevem normálního hatchbacku. Jenže má i několik chyb.

Jako největší vidím poměrně hlučný diesel, který jinak předvádí dobrou práci, a vysokou pořizovací cenu. Testovaná motorizace startuje na 926.900 Kč, a to ještě „nabízí“ široké možnosti příplatků. Naše auto s několika prvky na přání tak vychází na 1.346.800 Kč, což je opravdu hodně peněz.

V této souvislosti mě navíc mrzí, že i když je seznam příplatků dlouhý, v ceníku mi některé věci chybí -  jak jsem ostatně psal v kapitole o interiéru.

Audi Q2 je tak v mých očích autem, pro které se i přes řadu výrazných předností rozhodnete hlavně očima (protože se vám prostě líbí) a sympatiemi k značce (musí to být Audi). Z pohledu poměru cena/výkon zas tak moc velký smysl nedává. Alespoň podle mě.

Nejlevnější verze modelu 674.900 Kč (Audi Q2 30 TFSI)
Základ s testovaným motorem 926.900 Kč (Audi Q2 35 TDI quattro)
Testovaný vůz bez příplatků 991.900 Kč (Audi Q2 S line 35 TDI quattro)
Testovaný vůz s výbavou 1.346.800 Kč (Audi Q2 S line 35 TDI quattro)

Plusy

  • Univerzální jízdní vlastnosti
  • Kvalitní interiér
  • Ergonomie ovládání
  • „Poctivý“ motor
  • Široké možnosti individualizace

Minusy

  • Hlučný motor
  • Vysoká cena
  • Omezený výhled vzad
  • Menší zavazadelník
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (15)

Doporučujeme

Audi Q2 35 TDI quattro
Cena základní sestavy 991 900 Kč
Výbava základní sestavy 17" litá kola, 4 reproduktory vpředu, Audi connect Remote & Control, Audi music interface, Audi pre sense front, centrální dálkové zamykání, digitální příjem rádia (DAB), manuálně nastavitelná přední sedadla, manuální klimatizace, MMI rádio, parkovací senzory vzadu, sedadla v tkanině Skript, S line nárazník, sportovní podvozek, světlomety LED přední, uchycení dětské sedačky Isofix, vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná, zadní opěradlo sklopné v poměru 40:60 a další. Kč
Cena testované sestavy 1 346 800 Kč
Výbava testované sestavy vnější lakování Bílá Gletscher (22.600 Kč), 18palcová litá kola (23.800 Kč), příprava pro tažné zařízení (4.700 Kč), multifunkční volant v 3ramenném designu (8.100 Kč), Audi drive select (5.800 Kč), vyhřívání sedadel vpředu (9.600 Kč), elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru (14.200 Kč), komfortní klíč (11.300 Kč), dekorace – hliník kartáčovaný matný (5.800 Kč), dvouzónová klimatizace (17.100 Kč), Audi sound systém (7.400 Kč), Audi Phone Box (10.200 Kč), Interiér S line se sportovními sedadly (55.800 Kč), světlomety Matrix LED s dynamickými směrovkami (28.600 Kč), asistenční paket parkování (27.500 Kč), asistenční paket Drive zahrnující MMI navigaci plus s MMI touch, asistent rozpoznání dopravních značek, aktivní jízdní asistent s asistentem nouzového zastavení, adaptivní tempomat, Audi pre sense front pro adaptivní tempomat, Audi virtual cockpit (100.900 Kč), USB sloty pro zadní pasažéry a další. Kč
Motor
Typ motoru: vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1600 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4.1 / 4.6
Emise CO2: 122
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 355 / 1000
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1570 / 0
Rozměr pneu: 215/50 R18
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4208
b) šířka (mm): 1794
c) výška (mm): 1477
d) rozvor (mm): 2589
e) rozchod vpředu (mm): 1547
f) rozchod vzadu (mm): 1538
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
2. 4. 2021 09:17
Re: Být importérem...
Rozumiem a súhlasím.
Q7 a Q8 budujú značku a nalákajú aj na tie nižšie modely.
Ľudia kupujú Q2, lebo Q7/Q8 je pre nich príliš veľké/drahé/zbytočné, ale chcú mať Q pocit/značku.

Tak ako kolega má X5 a jeho manželka chcela tiež X5.
Ale vyberala si kvôli rozpočtu a rozmerom medzi X1 a X3. Skončila pri X3 ako kompromise.
1. 4. 2021 20:38
ideální produkt
Tak ty počty prodaných kusů za rok jsou slušné - při té ceně. Co by za tato čísla jiné značky daly.
1. 4. 2021 19:22
Re: Prekvapko
Nesmyslně předraženou Q2 prostě kupují asi lidé, kteří se v autech nevyznají a nemají přehled o nabídce na trhu.
1. 4. 2021 19:19
Re: dnes sazometna streda
Dnešní moderní diesely s katayzátorem, DPF a vstřikováním močoviny už žádné saze nemetají! :-) :yes:
1. 4. 2021 09:43
Prekvapko
O autá sa celkom zaujímam a netušil som, že Q2 existuje, a už vôbec nie, že od roku 2016 :).

O to viac ma prekvapilo keď som zistil, že celosvetové predaje sú s rezervou nad 100 tis. ks (Europe + China; v US sa nepredáva).
Osobne nie som cieľovka pre Q2, ale niekomu sa asi pozdáva.

Je to logický model, napr. ako konkurencia voči X1. Predaj 100+ tis ks zrejme dáva automobilke zmysel, hlavne ak to dokážu predať s takou cenovkou :-! .