Audi Q5 hybrid quattro: Detailní pohled na techniku
Hybridní Audi Q5 bylo dosud zahaleno tajemstvím. Automobilka jej sice představila loni v listopadu na autosalonu v Los Angeles, k oficiálnímu prohlášení ale nepřipojila žádné podrobnější informace. Fyzicky bude Q5 hybrid quattro poprvé k vidění zřejmě až v březnu v Ženevě.
Bližší pohled na techniku vám ale můžeme nabídnout už nyní. Potřebné podklady se k nám přitom dostaly oklikou – samotné PR oddělení automobilky zatím žádné podrobnější informace nezveřejnilo, technici Audi ale minulý vyrazili na Advanced Automotive Battery Conference v kalifornské Pasadeně. Zde se technikou svého hybridu pochlubili vybraným účastníkům a jeden z nich nahrál prezentaci na internet.
Druhá generace hybridu VW Group
Audi začalo s hybridním pohonem experimentovat už v 80tých letech, produkční fáze se ale hybridy dočkaly mnohem později. Skupina Volkswagen poprvé nasadila kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru loni ve VW Touareg Hybrid a Porsche Cayenne S Hybrid. Velká SUV kombinují kompresorem přeplňovaný motor 3,0 V6 TSI (245 kW, 440 Nm) a elektromotor (34,3 kW), dohromady přes osmistupňovou automatickou převodovku na všechna kola posílají 279 kW a 580 Nm. Baterie jsou NiMH. Podrobnější popis naleznete v článku Představujeme Volkswagen Touareg – Terénu se nebojí.
Q5 hybrid quattro vsadí na obdobnou koncepci. Kompresorový šestiválec ale vymění za turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec. K tomu přidá lithium-iontové akumulátory, které v tomto modelu slaví u skupiny VW premiéru. Baterie poskytnou 1,3 kWh, váží však jen 35 kg. Nachází se pod podlahou u zadní nápravy a nijak nezasahují do zavazadlového prostoru.
Celkově se pohotovostní hmotnost instalací hybridního pohonu navýší o méně než 130 kg.
Synchronní elektromotor, 33 kW
Kompaktní elektromotor, který zároveň plní úlohu generátoru, má výkon 33 kW. Je umístěn mezi motorem a osmistupňovou automatickou převodovkou. Součástí elektromotoru je spojka, která umožňuje úplné odpojení spalovacího motoru ve chvílích, kdy jej není k pohonu auta potřeba.
Jedná se tedy o tzv. full hybrid schopný jízdy výhradně na elektrický pohon. Dojezd v čistě elektrickém režimu je 3 km, nejvyšší rychlost zřejmě 50 km/h jako u Touaregu Hybrid (v dostupných materiálech automobilky však zmíněna není). Spalovací motor se automaticky vypíná a odpojuje od převodovky při jízdě na volnoběh, a to až do rychlosti 100 km/h.
Aby mohla převodovka fungovat i s vypnutým motorem, zajišťuje její chod elektricky poháněné olejové čerpadlo. Stejně tak posilovač řízení nebo kompresor klimatizace jsou poháněny elektromotorem, aby mohly být v chodu nezávisle na spalovacím motoru.
Samotný spalovací motor je čtyřválec 2,0 TFSI o výkonu 155 kW.
Kombinovaný výkon soustavy je 180 kW, maximum točivého momentu je 480 Nm, z čehož podle neoficiálních údajů na TFSI připadá maximálně 350 Nm a na elektromotor 211 Nm. Základní parametry pohonné soustavy Q5 hybrid quattro odpovídají vznětovému šestiválci Q5 3,0 TDI quattro (176 kW, 500 Nm).
Emise CO2 mají dosahovat méně než 160 g/km. Tomu odpovídá spotřeba v kombinovaném cyklu 7,0 l/100 km, o půl litru méně než vykazuje šestiválcové TDI. Nejvyšší rychlost bude 220 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h potrvá 7,1 sekundy.
Stejný systém hybridního pohonu dostane také A6 hybrid, v případě sedanu vyšší střední třídy však budou poháněna pouze přední kola.