Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Q5 hybrid quattro: Detailní pohled na techniku

Diskuze (25)
Audi nabídlo dlouho očekávaný pohled „pod plechy“ svého prvního sériového hybridu. Stejnou techniku dostane i A6 hybrid.

Hybridní Audi Q5 bylo dosud zahaleno tajemstvím. Automobilka jej sice představila loni v listopadu na autosalonu v Los Angeles, k oficiálnímu prohlášení ale nepřipojila žádné podrobnější informace. Fyzicky bude Q5 hybrid quattro poprvé k vidění zřejmě až v březnu v Ženevě.

Bližší pohled na techniku vám ale můžeme nabídnout už nyní. Potřebné podklady se k nám přitom dostaly oklikou – samotné PR oddělení automobilky zatím žádné podrobnější informace nezveřejnilo, technici Audi ale minulý vyrazili na Advanced Automotive Battery Conference v kalifornské Pasadeně. Zde se technikou svého hybridu pochlubili vybraným účastníkům a jeden z nich nahrál prezentaci na internet.

Druhá generace hybridu VW Group

Audi začalo s hybridním pohonem experimentovat už v 80tých letech, produkční fáze se ale hybridy dočkaly mnohem později. Skupina Volkswagen poprvé nasadila kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru loni ve VW Touareg Hybrid a Porsche Cayenne S Hybrid. Velká SUV kombinují kompresorem přeplňovaný motor 3,0 V6 TSI (245 kW, 440 Nm) a elektromotor (34,3 kW), dohromady přes osmistupňovou automatickou převodovku na všechna kola posílají 279 kW a 580 Nm. Baterie jsou NiMH. Podrobnější popis naleznete v článku Představujeme Volkswagen Touareg – Terénu se nebojí.

Q5 hybrid quattro vsadí na obdobnou koncepci. Kompresorový šestiválec ale vymění za turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec. K tomu přidá lithium-iontové akumulátory, které v tomto modelu slaví u skupiny VW premiéru. Baterie poskytnou 1,3 kWh, váží však jen 35 kg. Nachází se pod podlahou u zadní nápravy a nijak nezasahují do zavazadlového prostoru.

Celkově se pohotovostní hmotnost instalací hybridního pohonu navýší o méně než 130 kg.

Synchronní elektromotor, 33 kW

Kompaktní elektromotor, který zároveň plní úlohu generátoru, má výkon 33 kW. Je umístěn mezi motorem a osmistupňovou automatickou převodovkou. Součástí elektromotoru je spojka, která umožňuje úplné odpojení spalovacího motoru ve chvílích, kdy jej není k pohonu auta potřeba.

Jedná se tedy o tzv. full hybrid schopný jízdy výhradně na elektrický pohon. Dojezd v čistě elektrickém režimu je 3 km, nejvyšší rychlost zřejmě 50 km/h jako u Touaregu Hybrid (v dostupných materiálech automobilky však zmíněna není). Spalovací motor se automaticky vypíná a odpojuje od převodovky při jízdě na volnoběh, a to až do rychlosti 100 km/h.

Aby mohla převodovka fungovat i s vypnutým motorem, zajišťuje její chod elektricky poháněné olejové čerpadlo. Stejně tak posilovač řízení nebo kompresor klimatizace jsou poháněny elektromotorem, aby mohly být v chodu nezávisle na spalovacím motoru.

Samotný spalovací motor je čtyřválec 2,0 TFSI o výkonu 155 kW.

Kombinovaný výkon soustavy je 180 kW, maximum točivého momentu je 480 Nm, z čehož podle neoficiálních údajů na TFSI připadá maximálně 350 Nm a na elektromotor 211 Nm. Základní parametry pohonné soustavy Q5 hybrid quattro odpovídají vznětovému šestiválci Q5 3,0 TDI quattro (176 kW, 500 Nm).

Emise CO2 mají dosahovat méně než 160 g/km. Tomu odpovídá spotřeba v kombinovaném cyklu 7,0 l/100 km, o půl litru méně než vykazuje šestiválcové TDI. Nejvyšší rychlost bude 220 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h potrvá 7,1 sekundy.

Stejný systém hybridního pohonu dostane také A6 hybrid, v případě sedanu vyšší střední třídy však budou poháněna pouze přední kola.

Diskuze (25)
4. 2. 2011 01:03
Re: A6
Vzhledem k cenám příplatků a základních modelů je vynechání toho nejprestižnějšího kusu výbavy kvůli ušetření asi 40 tisíc korun opravdu zvláštní strategie. Ještě jsem neviděl Audi, které by soutěžilo cenou. Kdyby to bylo jak ty říkáš, tak dají quattro za příplatek. Člověk by čekal, že u tak "prestižního" modelu, jakým je hybrid, bude chlouba automobilky ve standardní výbavě. Navíc jde o alternativu k 3.0 TDI 180 kW, které se prodává jen s quattrem.

Důvod bude zakopaný jinde, můj nejlepší odhad, jak jsem již napsal, je papírová spotřeba kvůli marketingu. Verze s quattrem může přijít až časem, až si vytvoří trochu renomé.
Avatar - Sosa
3. 2. 2011 22:06
Re: A6
preco by nemohli chciet ponukt hybrid v tejto triede za urcitu cenu, a s quattrom im to nevychadza. ked je cena u audi taka nepodstatna, naco sa robi v A6 2.0tdi s manualom a pohonom jednej napravy. mercedes a bmw tak isto? Q5 je na tom trochu inak, je to SUV, tam sa to 4x4 viac ocakava. no suhlasim aj nizsie s MT ze to moze byt aj spotreba
3. 2. 2011 11:50
Re: A6
Cena... u Audi? >:D Když pominu úsměvnost toho tvrzení, tak navíc Q5 o třídu níž ho má.
3. 2. 2011 11:50
Re: A6
Možná bych tipoval spotřebu. Quattro jí zvedne a pro marketing je nejlepší co nejnižší číslo. Což bude ostatně i důvod pro dvoulitrové turbo místo třílitrové atmosféry ala Lexus.
Avatar - Sosa
3. 2. 2011 10:12
Re: A6
neviem, napadaju ma dva jedine mozne dovody, cena alebo hmotnost alebo oboje..