Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi RS Q8 – Zbytečnost? Možná. Ale dokonalá

Martin Machala
Diskuze (33)

Proč by mělo obrovské SUV zrychlovat na stovku za 3,8 s? Racionální důvod asi nenajdeme. A vůbec existence takové bestie se bude obhajovat těžko. Auto je to ale vynikající. A rozhodně nejen kvůli absurdní dynamice.

Design, interiér


Občas se v nějakém našem testu zmíníme, že tohle nebo támhle to auto aspiruje na naše bestofkové roční bilancování. Audi RS Q8 je můj jednoznačný aspirant. A když tak přemýšlím, co mě letos podobně nadchlo, na první dobrou mě napadne další zbytečně přemotorované SUV – Porsche Cayenne GTS Coupé, kvůli němuž si chudák Standa bere hypotéku. Obě auta přitom ve mně vzbuzují i dost negativní emoce – nabubřelost hlavně z Audi RS Q8 stříká všemi směry. Jenže, i když to jsou v obou případech přemotorované nesmysly balancující na hraně vkusu, jezdí naprosto fenomenálně. O Cayennu GTS Coupé to už víte, teď se pokusím zprostředkovat dojmy z ještě brutálnějšího stroje. Audi RS Q8 je totiž o více než 100 kW silnější…

Ne že by byl výkon druhořadý, to samozřejmě vůbec ne, vždyť je to RS Q8. Příšera se šesti set koňmi se mi impozantním zrychlením nemohla do paměti nevrýt, rovnou však prozradím, že ještě víc fascinoval celkový komfort. Jak tohle auto tlumilo na třiadvacetipalcových pneumatikách… Ano, dvacet tři palců!!! A dokonale izolovaná bezrámová boční okna, která ani v leteckých rychlostech vůbec nerušila (určitě pomohl i příplatek 14.500 Kč za dvojitá akustická skla). Byl jsem docela překvapený, že nejkomfortnějšího letošního svezení jsem se dočkal od Audi s písmeny RS, byť jde tedy o SUV.

Specifikace pro fotbalistu

Za občas zjitřené emoce a nějakou to klišoidní poznámku o fotbalistech si testované RS Q8 může dost samo, protože udělalo první poslední, aby ho nepřehlédl vůbec nikdo. Ne že by standardní Q8 byla nenápadná, tohle auto se svoje rozměry a postavení v modelové řadě snaží vždy spíš zdůrazňovat, nicméně zelená RS Q8 je enormní extrovert. Už tak víc než zjevné frajírkovství ještě podpořil zelený lak jedovatý tak, až z toho bolí oči. Za sto pětatřicet tisíc. Na podobné peníze přišel i paket karbonové/lesklé černé optiky. Kontrast řezavě zelené a lesknoucích se černých doplňků už snad nemohl být výraznější. Celek by byl jistě neúplný bez karbonových krytů zpětných zrcátek za dvacet tisíc. A ty třiadvacítky, pochopitelně černé, stojí 58.000 Kč…

Odhlédneme-li od těchto optických odlišností, samotná karoserie se v porovnání s výchozí Q8 prakticky nezměnila. Audi u RS modelů občas hodně uletí, vždyť taková RS 6 sdílí s kombíkem A6 jenom střechu, přední a páté dveře. RS Q8 si pořídila jen nové nárazníky a trošičku se rozšířila (přední blatníky o 10 mm, zadní přidaly 5 mm).

Audi RS Q8 Audi RS Q8

Uvnitř už bez výstřelků

Interiér je daleko klidnější, od ostatních Q8/Q7 se liší jen maličko. Jde jenom o detaily – tlačítko RS Mode na volantu (vybírat můžete z individuálně konfigurovatelných možností RS1 a RS2) a jiná grafika plně digitálního přístrojového štítu. RS zobrazení není nutností, ale docela hezky evokuje grafiku skutečných závoďáků, což se mi celkem líbilo. Za multifunkční kožený RS volant v perforovaném designu a s vyhříváním chtějí u Audi 6400 Kč. Jsem strašně rád, že je volant hezky kulatý, bez legračního zploštění spodní části, které funkci v normálním autě nikdy neprospívá. Strop čalouněný černou alcantarou asi nevypadá zle, připravte si ovšem 34.000 Kč.

Proti ostatním audinám tedy minimum změn, za mě jedině dobře. V posledních týdnech a měsících jsem měl příležitost se alespoň krátce svézt s hodně rychlými nebo hodně luxusními verzemi velkých prémiových SUV a interiéry Audi bych ve svém osobním žebříčku dal těsně pod BMW a zhruba na stejnou úroveň s Porsche. Mercedes umí být zvláště s dodatkem AMG dost přeplácaný.

Jinak, pokud by vás zajímala praktická stránka věci, mírně sportovnějšího charakteru karoserie Q8 se obávat nemusíte. I vzadu je stále přebytek prostoru, do kufru pak v základním uspořádání naložíte něco přes šest set litrů věcí.

Audi RS Q8 Audi RS Q8

Motor, jízdní vlastnosti


Jede to šíleně

Zrovna, když jsem se při psaní testu dostal k oddílu Motor, jízdní vlastnosti, vyšel nám na Auto.cz článek o připravovaném BMW X8 M, které by mohlo dostat hybridní osmiválec s výkonem přes 750 koní. Těžko si to představit, když vím, jak jezdí Audi RS Q8 se zmíněnými šesti set koňmi. Na druhou stranu si však dovedu velmi dobře představit řidiče Cayennu GTS Coupé, kterému budu možná jen těžko vysvětlovat, o kolik drtivější může zrychlení ještě být, pokud by přesedl do RS Q8. Porsche jede skvěle, RS Q8 ale naprosto šíleně. A BMW X8 M… No, uvidíme.

Pokud se hodnota zrychlení na stovku pohybuje kolem čtyř sekund (připomenu, v našem případě 3,8 s), můžete použít jakýkoliv výraz ze slovníku synonym motoristického novináře a trefíte se. Neuděláte chybu s drtivým zrychlením, raketovým, fantastickým, brutálním… Jeden podstatný rozdíl tady ale je – jestliže několikrát zmíněné Porsche Cayenne GTS Coupé umí svoje rozměry a hmotnost před řidičem velmi úspěšně zredukovat (pravda, je o 73 mm kratší a o 140 kilo lehčí), v Audi RS Q8 si celou dobu moc dobře uvědomujete, jaký autobus to řídíte. S hmotností skoro 2,4 tuny by si šest set koní a soustava podvozkových podpůrných systémů (aktivní stabilizátory, chytré a sportovní diferenciály, natáčení kol zadní nápravy) ještě nějak poradilo, hlavně dvoumetrovou šířku ale vnímáte neustále. Evidentně je to do značné míry placebo způsobené „výhledem“ přes nedozírnou a mohutnou kapotu, objektivním faktem sice pak je vyšší posaz, Cayenne GTS Coupé ale takto nezvladatelně obrovsky od volantu nepůsobil, a to je užší jen o pár milimetrů. V porsche se však sedí daleko sportovněji.

Audi RS Q8 Audi RS Q8

Zpátky k RS Q8 a jeho dvojitě přeplňovanému čtyřlitrovému osmiválci s výkonem 441 kW a točivém momentu zarovnaném na 800 N.m. Hlavně kvůli emisím je sice přítomný 48voltový mild-hybridní systém, který i ve sportovním režimu osmiválec vypne a vy si tak zaplachtíte. Možná trošku nepatřičné, že se spalovací jednotka odmlčí i ve sportovním režimu, řidiče to ale nijak zásadně neruší - vše totiž funguje naprosto hladce (samozřejmě včetně opětovného připojení osmiválce). Asi i díky tomu však umí být osmiválec nebývale úsporný. Normální cestovní tempo – popravdě, o něco rychlejší než normální, ale daleko za možnostmi a schopnostmi šesti set koňové strojovny, může klidně znamenat průměry pod třináct litrů. Velmi svižnou cestu na Moravu jsem pak absolvoval s průměrem 12,6 litru, což je přinejmenším pozoruhodný výkon. K okamžitému růstu o desetinky pak stačí jedno dvě přišlápnutí plynu, to se pak ale do té doby velmi svižné tempo mění v leteckou show.

Je to trošku nadsázka, ale ne zase úplně přestřelená, že v Audi RS Q8 se při předjíždění prakticky nemusíte zajímat o protisměr, aniž by to bylo jakkoliv nebezpečné. Většinou stačí jen mírně přidat plyn a jste před kamionem dávno před tím, než řidič v protisměru stačí znervóznět. A když je náhodou blíž, než by vám bylo příjemné, pod plynem je taková rezerva, že prostě jenom o něco víc přišlápnete pedál a jste zmizelí. Opravdu jsem si nepřipadal pirátsky, spíš jsem se cítil dokonale bezpečně. Totální katapultace přichází okamžitě a bez jakékoliv prodlevy i mimo sportovní a RS režimy.

Toto jsem chválil už v případě o něco mírnější střely Audi S8 – osmistupňový automat v žádném případě motor neomezuje, na reakci od plynu nemusíte čekat nikdy, nedočkáte se ani nevhodného podřazení a tím pádem zbrklé a těžko korigovatelné akcelerace. Možná to vypadá jako samozřejmost, když máte k dispozici 800 N.m od 2200 otáček, bohužel i Audi však v poslední době několikrát předvedlo, jak lze i podobné hodnoty devalvovat nevhodným softwarem převodovky.

Ještě jednou pohodlí a zatáčení

Tohle jsem vám prozradil hned v úvodu, že je RS Q8 neuvěřitelně pohodlná. Opravdu neuvěřitelně – je to RS a v zeleném případě jezdí na taky už zmíněných třiadvacetipalcových kolech. A za celý týden, během něhož jsem najezdil přes tisíc kilometrů, jsem nezaznamenal jedinou tupou nebo ostrou ránu. Od třiadvacetipalcových kol! Vím, už s tím začínám být otravný. Ale za prvé jsem takovýto rozměr na žádném autě ještě neviděl. A za druhé – s přihlédnutím k tomuto gigarozměru je schopnost vzduchového podvozku tlumit nerovnosti ještě míň pochopitelná.

Nepřehlédnutelné rozměry i z místa řidiče tohle audi na řidičsky atraktivních silničkách logicky diskvalifikují, i když pro schopnost zatáčet udělal testovaný kousek maximum. Natáčecí zadní nápravu jsem už zmínil, ta je ve standardu, a hodí se velmi i při parkování. Tady je její přítomnost možná nejsnadněji zachytitelná. A pak si ještě zelená RS Q8 pořídila balíček RS Dynamik plus za mocných 213.100 Kč, který odemkl maximálku až na 305 km/h, hlavně ale přinesl sportovní diferenciál na zadní nápravě (Audi mluví o doplnění klasického diferenciálu o dva superpoziční stupně s elektronicky ovládanými vícelamelovými spojkami). Ten by měl vhodným přenosem točivého momentu mezi zadními koly pomoct z oblouku ven a tím eliminovat nedotáčivost. Paket dále obsahuje už rovněž zmíněné elektromechanické aktivní stabilizátory. Jejich přínos je neoddiskutovatelný, ve všech směrech obrovské SUV se do zatáček možná často nevejde, na druhou stranu se v nich ale minimálně naklání. Super věc. A neřekl bych, že matoucí. Výraznější pohyb karoserie sice často může napovědět, že jste nájezdovou rychlost přepískli, u Audi RS Q8 je to ale všechno trochu jinak. Zatáčí sice skvěle (viz soubor RS Dynamik plus), rozměry, hmotnost a jen slušné řízení však před hledáním limitu v oblouku varují víc, než by to kdy zvládl náklon karoserie. Limit je navíc díky úžasné trakci (jasně, pohon všech kol a pneu 295/35 R23) daleko od možností i nadprůměrného řidiče. Na okruhu by to asi šlo, v běžném provozu to ovšem musí být opravdu machr, aby RS Q8 přiblížil k limitům trakce.

Audi RS Q8 Audi RS Q8

Řízení je jenom slušné, jak jsem napsal. A možná by se dalo napsat i to, že to nijak zvlášť nevadí. Vzhledem k tomu, co jsme si před chvilkou řekli. Porsche Cayenne GTS Coupé však ukazuje, o kolik to může být lepší. Ani s cayennem jsem nejezdil hranu, ale i průjezd zatáčky hluboko pod možnostmi stroje byl najednou díky skvělému řízení parádní zážitek. Řidič má zkrátka radost už jenom z toho, jak mu auto pod rukama funguje. RS Q8 je o něco spotřebnější, více zaměřené na trakci a výkony v přímce. A na pohodlí a luxus na palubě.

Závěr


Závěr

Co dodat? Kvůli zevnějšku a vlastně i celkovému charakteru nejspíš polarizující, úchvatně, pro někoho ale možná zbytečně rychlé, nečekaný komfort však už nepochybně ocení už každý. Audi RS Q8 je pochopitelně taky luxusní, překvapivě ale i praktické, velmi prostorné auto. Výkony v přímce jsou rozhodně jedny z nejpůsobivějších v branži, při jen trochu rozumném zacházení potěší spotřeba do třinácti litrů. Objektivně je to vynikající auto, které se vám líbit nemusí, což asi i pochopím, ale fantastické rozhodně je. Osobně oceňuju střídmější zvuk výfuku, ten byl u zelené příšery příplatkový sportovní (plus čtyřicet tisíc), výrazně se ale ozýval až ve vyšších otáčkách a ve sportovním režimu. Možná to bude někomu vadit, já byl naopak spokojen.

Základní cenovka za RS Q8 činí 3.468.900 Kč. Co byste čekali, vždyť je to nejrychlejší SUV severní smyčky! Na rozdíl od jiných rekordů tento relevanci skutečně má, čas 7:42,25 je opravdu rychlý. Fakt to není jenom pozér, tahle RS Q8… Na ringu se nepochybně hodily karbon-keramické brzdy, kterými disponoval i testovaný kus. Za dvě stě šedesát tisíc. Vzhledem k hmotnosti a dosahovaným rychlostem úplně všude (zatáčky rozhodně nevyjímaje) to nemusí být vysloveně okruhový příplatek.

Ještě zmíním cenu konkrétního testovaného kusu. Nějaké tipy? Myslím, že často budete hádat něco kolem pěti milionů, taky bych při pohledu na zelenou RS Q8 podobně střílel od boku. Příšerné peníze, ale jak říkám, auto je to v mnoha ohledech dokonalé. Tak se na něj zkuste příště usmát, až ho uvidíte. I kdyby bylo nepřehlédnutelně zelené, karbonové a vylezlo by z něj něco jako fotbalista. Audi RS Q8 si to zaslouží.

Nejlevnější verze modelu 1.897.900 Kč (Q8 45 3.0 TDI/170 kW quattro)
Základ s testovaným motorem 3.468.900 Kč (RS Q8 4.0 TFSI/441 kW quattro)
Testovaný vůz bez příplatků 3.468.900 Kč (RS Q8 4.0 TFSI/441 kW quattro)
Testovaný vůz s výbavou 4.961.500 Kč (RS Q8 4.0 TFSI/441 kW quattro)

Plusy

  • Brutální dynamika
  • Nepochopitelný komfort na třiadvacetipalcových kolech
  • Perfektní trakce
  • Zatáčí opravdu velmi dobře
  • Prostorný a i praktický interiér, včetně zavazadlového prostoru
  • Hezký, ale střídmý zvuk (pro někoho to může být mínus)

Minusy

  • Rozměry úplně zamaskovat neumí
  • V testovaném kousku jsem si jako sympaťák moc nepřipadal  
Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (33)

Doporučujeme

Audi RS Q8
Cena základní sestavy 3 468 900 Kč
Výbava základní sestavy 22" litá kola - 10paprskový hvězdicový design, 3místné provedení zadních sedadel plus, adaptivní sportovní pneumatický podvozek, ambientní a konturní osvětlení interiéru, asistenční paket Tour, asistent dálkových světel, rozpoznání dopravních značek, Audi connect navigace & infotainment, Audi connect nouzové volání & servis včetně Audi connect vzdáleného ovládání vozu, drive select, music interface, pre sense front a basic, smartphone interface, Audi sound systém, boční airbagy vpředu a hlavové airbagy, boční a zadní okna z termoizolačního skla, RS ocelové s brzdovými třmeny v černě barvě, čelní airbag řidiče a spolujezdce s možností deaktivace airbagu spolujezdce, celní sklo z vrstveného termoizolačního skla, elektrické nastavení polohy volantu, elektricky nastavitelná bederní operka ve čtyřech směrech, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí pro sedadlo řidiče a spolujezdce, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, klimatizace automatická 4zónová, kryty vnějších zpětných zrcátek v hliníkové optice, LED světla se statickými LED směrovými světly, MMI navigace plus s MMI touch response včetně Audi virtual cockpit, Parkovací asistent včetně parkovacích senzoru vpředu a vzadu, parkovací kamera zadní, quattro (se samosvorným mezinápravovým diferenciálem), RS sportovní kožený zploštělý volant, řízení všech kol, sedadla sportovní vpředu v kombinaci Alcantara / kůže, vyhřívání předních sedadel, atd. Kč
Cena testované sestavy 4 961 500 Kč
Výbava testované sestavy Litá 23palcová kola Y Rotor (58.000 Kč), asistent nočního vidění (62.400 Kč), asistenční paket City (31.900 Kč), Audi music interface pro přední a zadní sedadla (4400 Kč), phone box (14.500 Kč), Bang & Olufsen Premium Sound System s 3D ozvučením (33.400 Kč), boční airbagy vzadu (11.600 Kč), Brzdy RS karbon-keramické s leskle červenými brzdovými třmeny (260.900 Kč), DVD přehrávač (4400 Kč), dekorace matný karbon (29.000 Kč), dvojitá akustická skla (14.500 Kč), dálkové ovládání garážových vrat (7300 Kč), head-up displej (40.300 Kč), klimakomfortní vyhřívané akustické (17.200 Kč), kolejnicový systém (8200 Kč), komfortní klíč + safelock (28.700 Kč), Kruhy Audi a loga "RS Q8" v lesklé černé barvě (8700 Kč), kryty vnějších zpětných zrcátek z karbonu (20.000 Kč), multifunkční RS kožený vyhřívaný volant (6400 Kč), ochranné sluneční rolety (17.400 Kč), odvětrávací a masážní funkce vpředu (13.100 Kč), paket karbonové/lesklé černé optiky (137.700 Kč), paket parkovacích asistenčních systémů (18.100 Kč), plné lakování (16.000 Kč), RS Dynamik paket plus (213.100 Kč), RS sportovní výfukový systém (40.600 Kč), sedadla RS sportovní vpředu v kůži (97.100 Kč), servomechanické dovírání dveří (18.600 Kč), světlomety HD Matrix LED s dynamickými směrovými světly (44.700 Kč), vyhřívání sedadel vpředu a vzadu (11.600 Kč), zatmavená skla (13.100 Kč), čalounění stropu černá Alcantara (34.000 Kč), atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 441 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 800 / 2200 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 12.1
Emise CO2: 277
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 0
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2390 / 625
Rozměr pneu: 295/35 R23
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5012
b) šířka (mm): 1998
c) výška (mm): 1694
d) rozvor (mm): 2998
e) rozchod vpředu (mm): 1692
f) rozchod vzadu (mm): 1696
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Beefcake
25. 10. 2020 13:12
Re: Cayenne - spojka, RSQ8 Torsen
Ved Torsen/diferencial na suchej ceste musi byt lepsi.
Avatar - Beefcake
25. 10. 2020 13:11
Re: Frustrace
Uz viete, kto ho ma vacsieho ?
Avatar - Machýrek
25. 10. 2020 10:31
Re: Frustrace
Evidentně si to myslíš.
Avatar - m.z.
25. 10. 2020 09:57
Re: Frustrace
Ne, ale evidentně mi to s velkým autem jde lépe, než tobě :-)
Avatar - Machýrek
25. 10. 2020 00:08
Re: Frustrace
Nejsi ty Šmucler? :-)