Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Porsche Cayenne GTS Coupé – Zlato, potřebujeme hypotéku!

Stanislav Kolman
Diskuze (98)

Mít na účtu pět milionů korun, mohl bych si vybrat mezi novým domečkem s velkou zahradou nebo Cayennem GTS Coupé. Nebudu lhát, zvolil bych si bydlení, ale… nahlodaný bych byl fest.


Design, interiér


Začátkem roku 2018 jsem prvně dostal příležitost otestovat na českých cestách nějaké Porsche. Tenkrát - za volantem Cayennu S - by mě ani nenapadlo, že na další takovou šanci budu čekat skoro tři roky. Ale stálo to za to! Teď přišla řada znovu na Cayenne, avšak jeho karosářsky atraktivnější verzi Coupé a peprnější motorizaci GTS. Nadšení a zvědavost před převzetím klíčků nebyla o nic menší.

Je krásné!

Dávno pryč jsou posměšné reakce, které Cayenne první generace sklízel za svůj vzhled po debutu v roce 2002. Už druhé vydání se stalo koukatelnějším autem, s příjezdem třetí generace se pak i kritici SUV stihli přistihnout, že se jim tahle stuttgartská krabice vlastně docela líbí.

Aktuální varianta Cayennu je zároveň první, u které se Porsche rozhodlo nabídnout vícero karosářských verzí. O (ne)smyslu SUV-kupé jsme psali už nesčetněkrát a stále platí, že za více peněz dostanete méně prostoru vzadu, menší zavazadelník, avšak dynamičtější proporce a elegantně se svažující záď. Že vám něco takového nepřijde úplně výhodné? Zákazníci prémiových automobilek si myslí pravý opak a esúvéčka se skosenou zádí kupují jako teplé housky.

Jakkoliv s negativním postojem k tomuto trendu souhlasím a třeba z dvojice BMW X5 vs. X6 bych si určitě vybral klasiku, Porsche se integrace stylu kupé na přerostlé auto povedla znamenitě. Kromě líbivých tvarů však dojem z testovaného kousku umocňuje i celá řada příplatkových položek. Počítejte s námi.

Té pěkné barvičce říká Porsche karmínová červená a přijde na 67.760 Kč. Podstatnější je však paket Lightweight Sport za bratru 269.350 Kč. To není úplně málo peněz, základní Cayenne GTS Coupé však posune na docela jinou úroveň. Součástí balíčku jsou dvaadvacetipalcová kola (standardně o palec menší), sportovní výfukový systém s centrálními koncovkami výfuku, odlehčená střecha z karbonu (oproti standardně dodávané prosklené střeše ušetří 21 kg). Interiér si polepšil karbonovým paketem či vyhřívaným volantem s věncem potaženým alcantarou. Vnějšek dále vylepšují příplatkové tónované Matrix LED světlomety za 30.130 Kč a černý spoiler v černé barvě (+11.030 Kč).

Interiér se výrazně neliší od standardní karoserie. V rukou svírám volant s poměrně tlustým věncem, v kapličce za ním svítí analogový otáčkoměr doprovázen menšími displeji. Veškeré klíčové funkce vozu se ovládají skrz obrazovku multimediálního systému uprostřed a hlavně panel na středové konzole. Ten se tváří jako dotykový, tlačítka však mají haptickou zpětnou vazbu. Klasický otočný ovladač tu najdeme jen pro hlasitost, teplota se ale stále ovládá skrz speciální spínače, které nahmatáte i poslepu. Jen počítejte, že po pár set kilometrech bude celá tato lesklá plocha pořádně uťapkaná.

Sezení je tu nanejvýš pohodlné, usedá se totiž do příplatkových adaptivních sportovních sedadel Plus (+56.560 Kč), která jsou navíc za dalších 24.750 Kč vyhřívaná (vpředu i vzadu). Jsou elektricky nastavitelná (18 různých poloh), řidiče ale potěší především výrazné boční vedení, které v zatáčkách podrží. Ani s místem to není vůbec špatné. Nad hlavou je prostoru dostatek a nohy nijak neomezuje ani ona široká středová konzola.

Porsche Cayenne GTS Coupé Porsche Cayenne GTS Coupé

A prostor vzadu? Ve standardním Cayennu bylo místa pro nohy dostatek a protože má sourozenecké SUV-kupé stejný rozvor, ani tady nestrádám. Nad hlavou je sice těsněji, s výškou 178 cm mám ale pod střechou ještě nějaké ty centimetry k domu. Ona se sice svažuje, Porsche ale zároveň ukotvilo druhou řadu sedaček - standardně dvoumístnou - o 30 milimetrů níže. Z toho pramení nevýhoda v podobě ne až tak pohodlného sezení a nedostatečně podepřených stehen, což může být problém hlavně na dlouhých cestách.

Zavazadlový prostor se oproti klasice smrsknul o 120 litrů na 625 l, stále ale nabízí slušný přístup, dostatek prostoru a po sklopení sedaček takřka rovnou ložnou plochu. V takovém případě se dostaneme na rovných 1540 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Ta akustika

Srdcem verze GTS je čtyřlitrový přeplňovaný osmiválec s hliníkovým blokem a hlavou válců. Maximální výkon 338 kW se nabídne od šesti do šesti a půl tisíce otáček, točivý moment 620 newtonmetrů je k dispozici v širokém pásmu od 1800 do 4500 ot/min. Výsledkem je auto, které navzdory hmotnosti přes 2,2 tuny zvládá stovku za 4,2 sekundy, 160 km/h za 10,6 s, dvoustovku za 17,6 s… Maximální rychlost je pak stanovena na 270 km/h.

Kouzlo osmiválcového agregátu však nehledejme v tabulkových číslech, ale především v jeho charakteru. Stačí první nastartování v podzemních redakčních garážích a říkám si… vážně tohle ještě v Bruselu nestihli zakázat? Motor - stále v normálním jízdním režimu - příjemně brumlá a na sešlápnutí plynového pedálu pošle bublavou odpověď. Přepnutí do sportovního módu zážitek ještě zintenzivní, přičemž se k celé té akustice začíná přidávat i práskání od výfuku. V praxi to znamená, že když máte chuť, dostanete z GTS zvučného ďáblíka, zatímco v utlumeném režimu umí být výrazným, avšak stále relativně poklidným společníkem.

To už ale neplatí pro potřebu pružného zrychlení. Tady gé-té-eso zabere v jakémkoliv módu, posádku přišpendlí do sedačky a v přímce mizí daleko za obzorem. Není to ta nejbrutálnější dynamika, jakou v dnešních SUV můžete zažít, takové Audi RS Q8 tuhle disciplínu umí i díky vyšší porci výkonu lépe. V Porsche to ale má své kouzlo a i vzhledem k vysokému točivému momentu dostupnému v širokém pásmu máte pocit, že motoru snad v žádné rychlosti nechybí ještě trocha rezervy pro další přidání.

Agregát se standardně pojí s osmistupňovou samočinnou převodovkou Tiptronic S a pohonem všech kol s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou a elektronicky řízenými diferenciály. Kooperace s ústrojím zůstává bez výhrad, automat řadí hladce, kvalty střídá logicky a problém mu nedělá ani opravdu rychlé tempo. Kdo by ale přeci jen chtěl vzít věci pevně do svých rukou, ten může sáhnout po pádlech pod volantem a rychlosti střídat sám. Převodovka vám do procesu nezačne kecat, ani když motor podržíte u červených čísel omezovače.

Od jízdního stylu se samozřejmě odvíjí i spotřeba. Když nebudete nikam spěchat, s trochou štěstí se vám apetit povede stlačit k nějakým třinácti litrům. Jenže to s takovým autem dost dobře nejde, takže spíše počítejte s hodnotami sedmnáct až nekonečno. S takovou žízní vám najednou i 90litrová nádrž přijde malá. Na druhou stranu, vzhledem k technice a váze vozu se není co divit.

Kde ta hmotnost je?

GTS Coupé má standardně víceprvkovou nápravu vpředu i vzadu, ocelové odpružení s možností změny světlé výšky o 20 milimetrů a integrovaný systém Porsche 4D Chassis Control - jakýsi centrální mozek všech podvozkových komponent, které spolu dokáží v reálném čase spolupracovat.

My však máme verzi s celou řadou příplatků a nešetřilo se ani v tomto ohledu. V útrobách je adaptivní vzduchové odpružení (+60.810 Kč), řízení zadní nápravy (+58.290 Kč) či Porsche Dynamic Chassis Control za 93.180 Kč. Zkráceně PDCC je systém pro aktivní stabilizaci náklonu. Už v zárodku registruje boční náklon vozidla při průjezdu zatáčkou a zmenšuje ho. Zároveň potlačuje boční kývání vozidla na zvlněném povrchu. Pomyslnou třešničku na dortu pak představují keramické kompozitní brzdy za 254.450 Kč.

Nakolik by se auto bez toho kterého příplatku obešlo, to už nechám na vás. Jako celek ale GTS fungovalo výtečně. Začněme komfortní jízdou, kdy se podvozek na vzduchu ladně přenese i přes velké nerovnosti a strupaté české okresky přetváří na čerstvě položený hladký asfalt. Nerad bych přeháněl, ale z komfortu na palubě tohoto auta - obouvajícího dvaadvacítky - jsem byl opravdu nadšený.

To byl ale teprve začátek. Přepínám do sportovního režimu a vrhám se vstříc nejbližším serpentinám. Může mi někdo říct, kam se sakra podělo těch 2250 kilogramů hmotnosti? Nechci básnit o tom, že by se téměř pět metrů dlouhé a dva metry široké SUV proplétalo zatáčkami jako nějaký mrštný ostrý hatchback, ono k němu ale nemá vůbec daleko. Už díky tomu nízkému sportovnímu posezu.

Porsche Cayenne GTS Coupé Porsche Cayenne GTS Coupé

Přiřítíte se do zatáčky, dáte pokyn volantem a auto bez zaváhání drží volenou stopu a projede ji v nesmyslné rychlosti. To všechno bez náklonu karoserie či projevu nedotáčivosti. Dokonce i s rychlými změnami směru si auto poradí hladce a nedělá mu to nejmenší problém. Tohle ale není další vůz, ze kterého čtyřkolka dělá svižné, avšak sterilní a nezábavné náčiní. Na jízdu se tady vyloženě těšíte, protože i když se to může zdát jako učebnicový protimluv, Porsche se pod karoserii SUV (tedy SUV-kupé) podařilo naskládat podvozek, který si v maximální možné míře vzal to nejlepší ze sportovních genů ostatních modelů značky. A díky tomu nemáte pocit, že tu řidič vlastně vůbec není potřeba…

Závěr


Mít tak pět milionů na účtu, asi by to doma byla hodně vášnivá debata. Ne ta, jestli barák nebo Cayenne GTS Coupé, ale spíš, které příplatky do konfigurace přihodit. Ach ta v diskuzi tolik populární BYCHařina… Ale vraťme se zpátky na zem a pojďme mluvit vážně. Nemám pět milionů, nemám ani ten domeček. A kdybych takový obnos někdy náhodou měl, asi bych ho stejně vrazil raději do vlastního zázemí.

Plně ale rozumím každému, kdo si takové auto pořídí. Cayenne si od první generace vzhledově polepšil a novinka s karoserií ve stylu kupé, ta mému oku vyloženě lahodí. Vlastně ani nevím, jestli bych chtěl něco jinak. Krásná barva, jíž kontrastují černé detaily, dvaadvacetipalcová kola a interiér kombinující eleganci se sportovností podtrženou alcantarou, se kterou se tu rozhodně nešetřilo. Prostorově na tom SUV-kupé není o moc hůře než klasika, spíše než méně místa vzadu pocítíte stísněnější zavazadelník.

A potom je tu samotná technika. V komfortním režimu - když potřebujete odvézt děti do školky - výkonná, avšak stále relativně kultivovaná a podpořená pohodlným podvozkem. Stačí ale udělat několik přepnutí na středové konzole a rázem dostáváte auto s chutí sportovat. S rychlostí si rozumí, na svou hmotnost až neuvěřitelně ochotně zatáčí a příplatková brzdová soustava je bez přehánění k neutahání. To všechno podtržené tolik charakteristickým sportovním DNA ze Stuttgartu. Slovy klasika, tohle jsem vážně nečekal. A díky za každé takové auto, které v dnešní komplikované době vznikne.

Porsche Cayenne GTS Coupé Porsche Cayenne GTS Coupé

Nejlevnější verze modelu 2.258.000 Kč (3.0 V6/250 kW)
Základ s testovaným motorem 3.364.000 Kč (4.0 V8/338 kW GTS)
Testovaný vůz bez příplatků 3.364.000 Kč (4.0 V8/338 kW GTS)
Testovaný vůz s výbavou 4.778.000 Kč (4.0 V8/338 kW GTS)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Povedený interiér
  • Nádherný zvuk
  • Všestrannost podvozku
  • Jízdní vlastnosti

Minusy

  • Lesklá středová konzola
  • Musíte mít našetřeno, bankovky v konfigurátoru mizí hodně rychle
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (98)

Doporučujeme

Porsche Cayenne GTS Coupé
Cena základní sestavy 3 364 000 Kč
Výbava základní sestavy 21” kola, zatmavené LED přední a zadní světlomety, dvouzónová automatická klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ochrana proti bočnímu nárazu, senzory převrácení, tempomat, parkovací asistent, elektricky ovládané páté dveře atd. Kč
Cena testované sestavy 4 778 000 Kč
Výbava testované sestavy Lightweight Sport paket (+269.350 Kč; 22” kola, sportovní výfukový systém, vyhřívaný multifunkční GT volant potažený alcantarou, interiérový paket v provedení carbon, odlehčená střecha z karbonu atd.), karmínová červená (+67.760 Kč), Porsche Dynamic Chassis Control (+93.180 Kč), keramické kompozitní brzdy (+254.450 Kč), adaptivní vzduchové odpružení s vyrovnávacím systémem a výškovým nastavením (+60.810 Kč), tónované LED Matrix přední světlomety (+30.130 Kč), sklo s tepelnou a zvukovou izolací (+49.110 Kč), head-up displej (+41.670 Kč), adaptivní tempomat vč. funkce nouzového zastavení a pomoc při udržování jízdního pruhu s ukazatelem rychlosti (79.960 Kč), adaptivní sportovní sedadla Plus (+56.560 Kč), vyhřívaná sedadla vpředu a vzadu (+24.750 Kč), prémiový audiosystém Bose (+38.470 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 338 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 1800 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 270
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.9 / 9.1 / 11.2
Emise CO2: 256
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 625 / 1540
Objem nádrže (l): 90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2250 / 600
Rozměr pneu: 285/35 ZR22, 315,50 ZR22
Porsche Cayenne GTS Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4939
b) šířka (mm): 1995
c) výška (mm): 1656
d) rozvor (mm): 2895
e) rozchod vpředu (mm): 1682
f) rozchod vzadu (mm): 1683
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Alf1k
24. 9. 2020 10:53
Re: 5 mega
Přesně, tyhle všeználky a život nejlíp žijící lidi mám taky nejradši :-!
Avatar - white label
22. 9. 2020 21:39
Re: 5 mega
Jaký je rozdíl mezi cestováním, kulturou a vzděláváním se nenásilnou formou a násilnou formou?
22. 9. 2020 19:12
Re: 5 mega
Cestování, kultura, vzdělávání se nenásilnou formou. Pravý opak konzumu... letet přes půl světa na dovolenou, strávit ji v luxusním resortu, který je stejně všude jako přes kopírák, ležet u bazénu a zrat a hlavně hodně postovat, aby ostatní koukali... to mi přijde smutné.
22. 9. 2020 16:26
Re: 5 mega
Kefaline a co si predstavujes pod pojmom uzivat si? Nie je to defacto to iste ako minanie svojich penazi, ktore nesluzia primarnen a uspokojenie zakladnych potrieb?
22. 9. 2020 13:29
Re: 5 mega
Nabízí se možnost odejít dřív do důchodu a užívat si. Nicméně za užívání nepovažuji utratit "velkou část financí" za "takú sprostosť", jako je auto.
Předpokládám, že tohle auto si koupí člověk, které za to utratí jen "malou část financí". A potom je všechno v naprostém pořádku...

S těmi dětmi máš samozřejmě pravdu, vlčice naučí vlčata lovit, ne, že jim nosí do chřtánu pořád... zajímavý přístup např. aplikuje Aston Cutcher, řekl, že svojim dětem přenechá 10% svého majetku, zbytek dá na dobročinnost. A není jediný. I když, i těch deset procent skromnému vystačí na dlouho:)