Audi Sport quattro concept: 700 koní a sprint na 100 km/h za 3,7 s
Audi Sport quattro je vůbec nejslavnějším sportovním vozem se čtyřmi kruhy ve znaku. Speciál, který vznikl zkrácením kupé Audi Quattro o 200 mm, vznikl v pouhých 224 exemplářích. Stál těžko uvěřitelných 200 tisíc marek a jeho 2,1litrový přeplňovaný pětiválec měl přes 300 koní. Závodní verze má na kontě mimo jiné dvě vítězství v Pikes Peaku – 1985 (Michele Mouton) a 1987 (Walter Röhrl).
Právě tuto legendu připomene Audi Sport quattro concept, německá automobilka s ním navazuje na dřívější Audi Quattro Concept z roku 2010. Zatímco ovšem původně v Audi nostalgicky použili pětiválec 2.5 TFSI (300 kW/408 k), tentokrát vsadí rovnou na nejsilnější kalibr – osmiválcové 4.0 TFSI (411 kW/560 k, 700 N.m). K němu se přidá ještě elektromotor (110 kW a 400 N.m), takže systémový výkon dosahuje kulatých 700 koní.
Designéři se nechali inspirovat 80tými léty, takže se karoserie konceptu Sport quattro vyznačuje výraznými hranami a velkými plochami. Moderní dobu reprezentuje maska single frame a nová generace světlometů, které Audi nazývá Matrix LED a poprvé je použije u modernizované limuzíny A8.
Koncept měří 4602 x 1964 x 1386 mm, takže je výrazně větší než původní model. Platí to zejména pro rozvor – místo někdejších 2204 mm měří 2784 mm. 21palcová kola s centrální maticí obouvají pneumatiky o rozměru 285/30.
Zvenku ani uvnitř se nešetřilo karbonem. Z tohoto lehkého materiálu jsou vyrobeny například obě kapoty, střecha nebo palubní deska. Dveře a blatníky jsou zase z hliníku, skelet karoserie z vysokopevnostní oceli. Výsledkem je hmotnost 1850 kg – nezapomínejme, že Sport quattro concept je hybrid, vozí s sebou 14,1kWh lithium-iontovou baterii.
Tento „showcar“, jak u Audi koncept označují, dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a nejrychleji jede 305 km/h – automobilka tvrdí, že jízdní výkony se vyrovnají závodním verzím Sport quattra. Příznivce „zelených“ parametrů potěší dojezd na elektřinu až 50 km, přepočtená spotřeba 2,5 l/100 km a emise CO2 59 g/km.