Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi TT podrobně: Detailní pohled na novou generaci

Diskuze (51)
Ikonické Audi TT se dočkalo už třetí generace. Má opět o něco ostřejší design a nejmodernější techniku ve svém segmentu. Prodej bude zahájen v červnu.

Audi TT letos slaví 20 let. Právě na jaře roku 1994 totiž všechno začalo. Automobilka, která tehdy vyráběla poměrně nudné modely 80 (včetně odvozeného Coupé a Cabrioletu), 100 a V8, se rozhodla vytvořit atraktivní sportovní model. Základní návrh první generace byl hotový za čtyři týdny, stály za ním mimo jiné takové kapacity jako Peter Schreyer, dnes šéfdesignér Kia, nebo Ulrich Hackenberg, dnes šéf vývoje Audi.

Audi v roce 1995 představilo veřejnosti koncept kupé a roadsteru, přičemž sériový model z roku 1998 se lišil prakticky jen tvarem střechy. Tím byly jasně stanoveny designové markanty, kterých se tato modelová řada pomocí evolučních změn drží dodnes. Název TT se z číselného označování modelů Audi vymyká, je poctou kupé NSU TT a současně odkazuje na motocyklové závody Tourist Trophy, kde jezdci na NSU (jedna z firem, které se sloučily do Audi) vybojovali mnoho úspěchů.

Dnes je ovšem Audi TT pojmem samo o sobě. Prvních dvou generací se vyrobilo dohromady přes půl milionu kusů, což automobilka loni připomněla limitovanou edicí, ta třetí se snaží jít v jejich stopách. Charakteristická linie střechy, rozšířené lemy blatníků nebo výrazná horizontální hrana na bocích se pojí s agresivním pojetím, které Audi prezentovalo už loni na studii Sport quattro. Částečnou inspirací byl také model R8. Právě z něj pochází například idea nízké masky chladiče a loga čtyř kruhů na kapotě motoru.

S ostrými prolisy koresponduje také grafika světlometů Matrix LED (dále se budou nabízet „obyčejné“ diody a standardem budou xenony) – denní svícení tvoří tři ostře tvarované pásy. Funkci potkávacích, dálkových a odbočovacích světel zajišťuje v každém světlometu 12 diod, které se mohou rozsvítit v 64 různých konfiguracích. Při aktivovaných dálkových světlech dokáže Matrix LED zastínit až osm různých aut současně, takže stále osvětluje obě krajnice a současně neoslňuje ostatní řidiče. Systém používá pro detekci ostatních aut kameru pod čelním sklem.

Další specialitou jsou přední a zadní směrovky, které se místo blikání rozsvěcují postupně během 150 ms a za dalších 250 ms zhasnou, aby se následně znovu rozsvítily. Toto řešení je nejen efektní, ale podle tvrzení Audi také snáze rozeznatelné pro ostatní řidiče, kteří takový signál směrovek zaznamenají až o sekundu rychleji. Vzadu navíc najdeme inovaci v podobě diodového denního svícení, které se dosud vyskytovalo na osobních autech jen vpředu. Zadní lampy v sobě obsahují i mlhovky, takže TT zezadu vypadá „uklizeně“. Minimalistické pojetí podtrhuje tenký pás diod pod výsuvným spoilerem, který slouží jako třetí brzdové světlo.

Revoluční interiér

Jestliže si myslíte, že všechno už bylo vymyšleno, tvůrci interiéru nového Audi TT by vás rychle vyvedli z omylu. Kabina ctí tradice, má sportovní styl, usiluje o minimalistické pojetí a co nejpřehlednější ergonomii. Výsledek je velice působivý, na první seznámení dokonale rozdělený do funkčních celků a plný nezvyklých řešení.

Základní tvar palubní desky ke svým předchůdcům. Dominantním prvkem je pětice kruhových výdechů ventilace, které současně slouží jako ovládací panel klimatizace. Otočnými prvky ve středech jednotlivých výdechů se nastavuje teplota, rychlost větráku a směřování vzduchu u centrální trojice, krajní výdechy zase umožňují nastavit vyhřívání sedadel. Samotné výdechy pak svým symetrickým provedením připomínají turbíny leteckých motorů. Stylisté tedy nečekaným způsobem rozvedli systém použitý již v modelech A1 a A3, přičemž efektně eliminovali klasickou sadu tlačítek pro ovládání klimatizace. Jenže to není zdaleka všechno…

Video se připravuje ...

Vidíte panel rádia nebo displej multimediálního systému? Ne, nic takového v Audi TT není. Nová generace tohoto kupé jako první přichází s takzvaným virtuálním přístrojovým štítem, který současně slouží jako displej a ovládací rozhraní pro palubní počítač, rádio, přehrávač hudby, navigaci, hands-free a nastavení vozu.

Dvojice standardních zobrazení ukazuje požadované položky mezi virtuálním otáčkoměrem a rychloměrem, případně přes celou plochu, kdy se hlavní ukazatele zmenší a přesunou do spodních rohů. Ostrá verze TTS má ještě jedno „bonusové“ rozložení, kde je uprostřed dominantní otáčkoměr s digitálním rychloměrem a ostatní údaje se zobrazují po stranách. To vzdáleně připomíná Ferrari 458 Italia.

Obsluha je nepochopitelně jednoduchá a intuitivní. Na celý systém stačí šest tlačítek a otočný ovladač s touchpadem mezi sedadly. Všechny funkce kromě touchpadu (slouží pro snadné zadávání adres a vyhledávání hudby) ale zastanou i tlačítka na levé straně volantu. Co to znamená? Řidič nemusí těkat zrakem mimo přímý směr a všechny funkce auta dokáže obsluhovat s oběma rukama na volantu – jen pro nastavení klimatizace musí tu pravou natáhnout pár centimetrů do boku.

Otázku bezpečnosti má Audi důkladně prověřenou. S testovacím vzorkem 400 řidičů inženýři nezaznamenali žádné negativní důsledky na pozornost. Díky dvojitému jištění je navíc systém připravený omezeně fungovat i v případě výpadku multimediální jednotky – provozní údaje se budou zobrazovat i tak. Displej funguje v širokém spektru teplot, od -50°C do +105°C. Systém vyvinutý ve spolupráci s BlackBerry a využívá dvou čtyřjádrových čipů Nvidia T30 Quadra Core (stejné bychom našli i v Tesle Model S). Displej s úhlopříčkou 12,3 palce a rozlišením 1440 x 540 pixelů má frekvenci obnovení obrazu 60x za sekundu, takže se virtuální přístroje chovají na pohled zcela plynule.

MQB+ASF = v hlavní roli hliník

Audi TT je dalším ze zástupců modulární konstrukce MQB. Od takového Golfu nebo A3 se ovšem výrazně liší, sdílí s nimi jen některé části podlahy, většina ostatních dílů skeletu a karoserie je zcela specifických. Konstrukce k několika dílům z vysokopevnosntí oceli přidává profily z extrudovaného hliníku (například prahy dveří), hliníkové výlisky a hliníkové plechy. Díl střechy je pomocí speciální technologie vylisován do tloušťky pouhých 3 mm. Na klíčové spoje karoserie, například svislý prvek za předním kolem pod rámem čelního okna, používá Audi speciální hliníkové odlitky.

Jednotlivé části jsou spojeny pomocí speciálního lepidla a hliníkového tmelu – tyto materiály brání korozi ve spojích oceli s hliníkem. Současně je na karoserii 1100 nýtů a 4,9 metru hladkých laserových svarů. Celková torzní tuhost karoserie vzrostla mezigeneračně o 23 %, v exponovaných místech je odolnost skeletu proti kroucení ještě větší.

Přitom třetí generace v konečném součtu shodila 50 kg. Z toho připadá 17 kg na dveře, sedadla jsou lehčí o 5 kg, brzdy s pevným hliníkovým třmenem také o 5 kg, elektroinstalace vyměnila měděné dráty za hliníkové a tím se ušetřilo 2,6 kg. Výfuková soustava je mezigeneračně o 2 kg lehčí a samotné motory se odlehčily o 1,9 kg (TDI), resp. 3,6 kg (benzinový TFSI).

Na začátek tři motory, nechybí TDI

Systém pohonu všech kol je mezigeneračně lehčí o 1,5 kg a využívá spojku Haldex páté generace. Pro účely Audi TT se dočkala řídicí jednotka systému zcela nového nastavení, navíc ve spojení s přepínačem Audi Drive Select mění svoji charakteristiku ve třech přednastavených stupních (společně s odezvou motoru, posilovačem řízení a případně adaptivními tlumiči).

Pod kapotou si našly místo nové motory, které patří do nové modulární rodiny pohonných jednotek. Základem je dieselové 2.0 TDI ultra o výkonu 135 kW, které pohání přední kola přes šestistupňovou manuální převodovku. Ke splnění emisní normy Euro 6 využívá DeNOx katalyzátor, který se na rozdíl od běžnějšího SCR obejde bez aditiva AdBlue. Zachycené oxidy dusíku likviduje zvýšením teploty spalin, podobně jako se v DPF vypalují zachycené pevné částice.

Benzinové agregáty zastupují dvě verze 2.0 TFSI. Standardní má výkon 169 kW a pohání přední kola přes manuální převodovku nebo všechna čtyři přes dvouspojkovou S tronic. Technicky pokročilý motor má variabilní řízení teploty chladicí kapaliny, chlazené výfukové svody integrované do hlavy válců, variabilní časování sacích a výfukových ventilů, u těch výfukových i variabilní zdvih (Audi valve lift) a také kombinaci přímého vstřikování FSI s nepřímým.

Výkonnější provedení je určeno pro TTS. Dosahuje 228 kW a liší se mimo jiné písty, ojnicemi, zesíleným blokem, hlavou z vysokopevnostní slitiny hliníku a křemíku, výkonnějším chlazením stlačeného vzduchu a plnícím tlakem turbodmychadla zvýšeným z 0,8 na 1,2 bar. Převodovka je manuální nebo dvouspojková, pohon všech kol je standardem.

Audi se netají s tím, že představí také otevřený TT Roadster. Zároveň se dá předpokládat, že v budoucnu nabídku obohatí základní verze s motorem 1.8 TFSI a pohonem předních kol na jedné straně a extrémní TT RS na straně druhé.

Audi TT Coupé - technická data
Model TT 2.0 TDI ultra TT 2.0 TFSI TT 2.0 TFSI quattro TTS 2.0 TFSI quattro
Zdvihový objem [cm3] 1968 1984 1984 1984
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 135/3500-4000 169/4500-6250 169/4500-6250 228/5700-6200
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 380/1750-3250 370/1500-4500 370/1500-4500 380/1800-5700
Převodovka 6M 6M 6DS 4x4 6M (6DS) 4x4
Max. rychlost [km/h] 235 250 250 250 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,2 6,0 5,3 - (4,7)
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,2 - 6,8 - (7,1)
Diskuze (51)
Avatar - Hammunasakra
21. 3. 2014 23:25
Re: Ikonické TT?
Jj starý Mini fakt bylo trochu ikonický, což vo současnym TT říct prostě nemůžu. Osobně bych preferoval Caymana, podle mě jednoznačně zajímavější a hlavně lepší auto :yes:
Avatar - Hammunasakra
21. 3. 2014 23:23
Re: Ikonické TT?
Jo tak tys myslel že ikona = velkej motor? ;-)
21. 3. 2014 16:16
Re: Ikonické TT?
Komunita autonadšenců žádný svůj názor na to co je a co není ikona nemá. Věčné spory v diskuzích těchto nadšenců i zde na tomto serveru o tom jasně svědčí.
Avatar - Emel
21. 3. 2014 11:48
Re: Ikonické TT?
Ve své době Mini tuctové nebylo... bylo technicky inovativní, s motorem napříč a pohonem předních kol. Design byl jen jedním kamínkem skládačky.

Navíc... je zřejmé, že při dnešní nasycenosti automobilového trhu je už mnohem obtížnější přijít s ikonou než tehdy. I průměrné dnešní auto je prakticky dokonalé...
21. 3. 2014 09:54
Re: Ikonické TT?
A Mini tuctové auto nebylo? Jaký že to mělo motor? >:-[]