Auto a zima: Směrové, nebo asymetrické pneumatiky?
V nabídce zimních pneumatik prakticky všech výrobců najdeme produktové řady s dvěma typy dezénu: směrovým a asymetrickým. Každý z nich má jiné přednosti a liší se mezi sebou i způsobem montáže.
Na hlavní rozdíl narazíte už při úvodním výběru. Jak říká Milan Hybš, ředitel Nokian ČR: „Směrové pneumatiky jsou zpravidla levnější a vyrábí se jen v rozměrech do R18. Asymetrické pneumatiky jsou dostupné od 205/55 R16, od osmnáctipalcových kol výš jsou jedinou možností.“
Rozdílná konstrukce dezénu ale má pochopitelně vliv i na vlastnosti pneumatiky a s tím související vhodné provozní podmínky.
Směrový dezén je v zimním provozu univerzálnější. Vzorek je více či méně souměrný podle podélné osy běhounu a je variací na šípovitý design. Díky tomu pneumatika dobře zabírá v celé ploše a lépe odvádí sníh nebo vodu. Je tedy nasnadě, že směrový vzorek získává výhodu na horách nebo v terénu, kde se může pochlubit lepším záběrem ve sněhu či blátě.
Nevýhodou směrových pneumatik je horší stabilita, slabší boční vedení a vyšší hluk.
Asymetrický dezén tyto nedostatky odbourává. Na vnější straně má větší gumové bloky, které připomínají letní pneumatiku. Tato část vzorku se méně deformuje, proto má lepší přilnavost a je odolnější vůči bočním silám. Přínosem je kratší brzdná dráha, menší opotřebení a lepší vedení v zatáčkách.
Zimní vlastnosti asymetrické pneumatice dodávají především drážky na vnitřní straně, zde je dezén více prořezaný. Lamely na vnitřní polovině dezénu zajišťují trakci na sněhu a odvádí vodu a sníh.
Asymetrická pneumatika je proto obecně vhodnou volbou pro silnější auta. Hodí se pro rychlejší jízdu a její vlastnosti nejlépe vyniknou na dálnici nebo ve městě. Výměnou za to žádá menší ústupky při jízdě na zasněžené vozovce.
A jaké jsou již zmíněné rozdíly v montáži? U směrové pneumatiky je rozhodující směr otáčení – aby dezén správně zabíral, musí šipka označující rotaci souhlasit se směrem otáčení pneumatiky při jízdě dopředu.
Naproti tomu se u asymetrického dezénu rozlišuje vnitřní a vnější strana. Pneumatika proto musí být nazutá na tak, aby byl nápis Outside na vnější straně ráfku. Na směru otáčení zpravidla nezáleží – pneumatika bude správně fungovat, i když na pohled vypadá, že je na jedné straně auta namontována „v protisměru“. Jen v ojedinělých případech je značení pneumatiky ještě doplněno šipkou určující směr rotace, tato kombinace asymetrického a směrového designu se používá u vysokovýkonných sportovních pneumatik.
Mimo popisované typy dezénu existuje i třetí, symetrický. U něj nezáleží na způsobu montáže, pneumatika má po obou stranách a v obou směrech otáčení stejné vlastnosti. Symetrický dezén je nejstarší a nejjednodušší konstrukcí, používá se u tzv. celoročních pneumatik.