Auto Bild TÜV Report 2011 (vozy stáří 10-11 let): 911 vs. RAV4
Na špičce jedenáctiletých vozů je vůz Porsche 911 s kvótou závad ve výši pouhých 8,7 %, čímž je na lepší pozici, než leckterý nový vůz. Za ním následuje Toyota RAV 4 (kvóta závad 10,5%) a Porsche Boxster (kvóta závad 11,2%).
Podobně jako v kategorii 8-9letých automobilů i zde je japonská Toyota nejúspěšnější značkou. Včetně modelu RAV4, který je na druhém místě, má v první desítce celkem čtyři zástupce. Malý hatchback Yaris skončil na pátém místě. Corolla zastupující nižší střední třídu je šestá a Avensis skončil sedmý.
Z německých vozů se do první desítky kromě dvou Porsche podařilo vklínit ještě Mercedesu SLK na šestou pozici a Volkswagenu Polo na desáté místo. Tradiční členy TOP10 představují Mazdy MX-5 a Premacy na 8. a 9. místě, které dosáhly kvalitního umístění i v mladších kategoriích.
Kilometrickým rekordmanem jsou Volva S70 a V70, která mívají po 10 až 11 letech provozu v průměru 201 tisíc km.
Českou republiku i v této kategorii zastupují dva modely značky Škoda. Prvním z nich je Octavia na 28. místě, která je mírně nad letošním průměrem. Druhým vozem z Mladé Boleslavi je Felicia. Tento v našich končinách stále populární model skončil s 35,7 % na třetím místě od konce.
Horšího výsledku než Felicia dosáhly již jen dva Fordy. Na 69. místě skončilo Mondeo a 70. místo patří malému Ka.
Nejčastější závady u 10-11letých vozů představují osvětlovací zařízení (30,3 %), přední a zadní nápravy (13,3 %), výfukový systém (8,2 %), vedení brzd a hadice (7,4 %), účinnost nožní brzdy (4,0 %), koroze nosných dílů (3,7 %) a vůle řízení (3,5 %).
Auto Bild TÜV Report 2011, kategorie 10-11 letých aut, průměr kat. 26,0 % | ||||||
Pořadí | Výrobce a model | podíl aut s vážnou závadou | počet ujetých tisíc km | |||
1. | Porsche 911 | 8,7 | 96 | |||
2. | Toyota RAV4 | 10,5 | 117 | |||
3. | Porsche Boxster | 11,2 | 88 | |||
4. | Toyota Yaris | 13,9 | 113 | |||
5. | Toyota Corolla | 14,9 | 119 | |||
6. | Mercedes-Benz SLK | 15,9 | 95 | |||
7. | Toyota Avensis | 16,6 | 138 | |||
8. | Mazda MX-5 | 16,8 | 104 | |||
9. | Mazda Premacy | 18,5 | 131 | |||
10. | VW Polo | 19,1 | 112 | |||
11. | Mercedes-Benz třídy S | 19,4 | 151 | |||
12. | Citroën Xantia | 20,8 | 151 | |||
13. | Honda Accord | 20,9 | 127 | |||
14. | VW Golf | 21,7 | 129 | |||
14. | Audi TT | 21,7 | 122 | |||
14. | VW Lupo | 21,7 | 114 | |||
14. | BMW Z3 | 21,7 | 95 | |||
18. | Smart Fortwo | 21,9 | 88 | |||
19. | Honda Civic | 22,0 | 126 | |||
20. | Mazda 323 | 22,7 | 113 | |||
21. | Nissan Almera | 22,8 | 119 | |||
22. | Nissan Primera | 22,9 | 137 | |||
23. | Seat Arosa | 23,0 | 119 | |||
24. | Audi A3 | 23,2 | 143 | |||
25. | Ford Focus | 23,4 | 132 | |||
25. | Renault Mégane | 23,4 | 117 | |||
27. | Mercedes-Benz třídy C | 23,7 | 137 | |||
28. | Škoda Octavia | 24,6 | 159 | |||
29. | Peugeot 406 | 24,8 | 145 | |||
30. | Opel Corsa | 24,9 | 104 | |||
31. | Opel Astra | 25,2 | 125 | |||
31. | Mitsubishi Colt | 25,2 | 120 | |||
33. | VW New Beetle | 25,3 | 123 | |||
34. | Mazda 626 | 25,8 | 137 | |||
35. | Seat Ibiza | 25,9 | 121 | |||
36. | Mercedes-Benz třídy M | 26,0 | 143 | |||
37. | Mercedes-Benz třídy A | 26,1 | 118 | |||
37. | Opel Vectra | 26,1 | 134 | |||
39. | Seat Leon | 26,3 | 137 | |||
40. | Peugeot 106 | 26,6 | 108 | |||
41. | Mercedes-Benz třídy E | 27,2 | 173 | |||
42. | Audi A4 | 27,5 | 155 | |||
42. | Opel Zafira | 27,5 | 144 | |||
44. | BMW 7 | 27,6 | 171 | |||
45. | Citroën Saxo | 28,1 | 109 | |||
45. | Renault Scénic | 28,1 | 135 | |||
47. | Nissan Micra | 28,2 | 101 | |||
48. | Renault Espace | 28,6 | 153 | |||
49. | Audi A6 | 28,7 | 175 | |||
50. | BMW 5 | 28,8 | 167 | |||
51. | VW Passat | 29,2 | 173 | |||
52. | Volvo S40/V40 | 29,3 | 162 | |||
53. | Peugeot 306 | 29,5 | 127 | |||
54. | Renault Laguna | 29,9 | 142 | |||
55. | BMW 3 | 30,0 | 135 | |||
56. | Citroën Xsara | 30,2 | 130 | |||
57. | Ford Fiesta | 30,3 | 75 | |||
58. | Fiat Punto | 30,4 | 110 | |||
58. | Renault Clio | 30,4 | 107 | |||
60. | Volvo S70/V70 | 30,6 | 201 | |||
61. | VW Sharan | 30,7 | 174 | |||
62. | Renault Twingo | 31,0 | 110 | |||
63. | Fiat Bravo | 31,5 | 122 | |||
64. | Citroën Berlingo | 32,1 | 144 | |||
65. | Ford Galaxy | 32,9 | 166 | |||
66. | Alfa Romeo 156 | 34,1 | 140 | |||
67. | Seat Alhambra | 35,0 | 176 | |||
68. | Škoda Felicia | 35,7 | 105 | |||
69. | Ford Mondeo | 36,3 | 150 | |||
70. | Ford Ka | 38,9 | 59 |
Jak vznikla statistika Auto Bild TÜV Report 2011?
Německé technické kontroly prováděné organizací TÜV v jednotlivých spolkových zemích jsou každoročně cenným zdrojem informací o kvalitě vozového parku, který se pohybuje na německých silnicích.
Letošní žebříček čerpá z údajů sebraných v období 12 měsíců začínajícím v červenci roku 2009 a končícím červnem 2010. Statistika obsahuje jen ty modely, u nichž bylo provedeno dostatečné množství kontrol (více než 10.000) a mohou tak být srovnávány s ostatními (jde o statistickou významnost a srovnatelnost dat).
Celkem bylo do šetření zahrnuto 7.253.709 kontrol. Výsledkem každé z nich je protokol, obsahující lehké, vážné a nebezpečné závady. Jejich význam je obdobný jako u české STK. Vozidlo s lehkou závadou (to je ta, která neohrožuje bezpečnost provozu) dostává známku stvrzující způsobilost k provozu, vozidlo s vážnou závadou dostane známku až po odstranění závady a pokud máte automobil, na kterém technici naleznou nebezpečnou závadu, po vlastní ose neodjedete.
Součástí žebříčku jsou průměrné počty najetých kilometrů daného modelu v dané věkové kategorii. Pochopitelně s rostoucím věkem kilometry přibývají a tím se také zvětšuje opotřebení a nutnost důkladnější údržby. Na druhou stranu výsledky podle TÜVu nenaznačují, že by byl počet ujetých kilometrů statisticky významným parametrem ovlivňujícím výsledky v rámci jedné věkové kategorie. Vozy z horní poloviny žebříčky mívají najeto v průměru stejný počet kilometrů jako vozy ze spodní poloviny žebříčku.