Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz eCitaro
Mercedes-Benz eCitaro
Mercedes-Benz eCitaro
Mercedes-Benz eCitaro
23 Fotogalerie

Autobusy do zásuvky tvoří v Evropě pětinu trhu, některé země je ale ignorují

Roman Šitner

Tržní podíl autobusů s možností externího nabíjení v Evropské unii vzrostl z 16 procent v roce 2023 na loňských 19 procent. Statistiky nerozlišují mezi čistým elektrobusem a hybridním s možností nabíjení.

Navzdory růstu podílu autobusů do zásuvky mírně vzrostl i podíl těch na naftu, a to z 62 na loňských 63 procent. Důvodem je, že trochu ubylo hybridních i těch na zemní plyn a další alternativní paliva.

V rámci Evropy jsou ale mezi zeměmi v elektrifikaci autobusů zásadní rozdíly. V Česku tvořily loni autobusy do zásuvky čtyři procenta trhu, v roce 2023 šlo o necelé procento. Podíl naftových ale vzrostl z 76 na 89 procent, a to kvůli propadu prodejů těch na CNG.

Evropský trh s autobusy (2024, vybrané země)
ZeměPodíl nabíjecích autobusů (BEV + PHEV)Podíl autobusů na naftu
Lucembursko76 %21 %
Dánsko73 %27 %
Rumunsko69 %20 %
Finsko57 %43 %
Nizozemsko46 %54 %
Norsko42 %56 %
Belgie33 %67 %
Švédsko32 %67 %
Řecko31 %69 %
Švýcarsko27 %56 %
Velká Británie23 %77 %
EU19 %63 %
Itálie18 %46 %
Německo16 %67 %
Španělsko15 %62 %
Francie11 %61 %
Rakousko10 %82 %
Polsko8 %81 %
Česko4 %89 %
Maďarsko0,5 %99,5%
Chorvatsko0 %100 %
Slovensko0 %100 %

Jsou tu ale země, které na elektrifikaci přestoupily mnohem razantněji. V Lucembursku jde o 76 procent, o 73 procent jde v Dánsku a třetí je trochu překvapivě Rumunsko se 69 procenty. Právě tato balkánská země má v rámci EU zcela nejnižší podíl dieselových autobusů na trhu, a to pouze 20 procent. Má totiž i poměrně vysoký podíl hybridních autobusů.

Vysvětlením rumunských čísel, které mělo v roce 2023 dokonce vůbec nejvyšší podíl autobusů do zásuvky v Evropě, mohou být dotační programy a využívání veřejných peněz. Na jedné straně mohou chudší země Unie snadněji dosáhnout na dotace na nákup čistějších autobusů, na druhé pak platí, že při využívání veřejných peněz, a o to více těch evropských, by se mělo dbát na dopad na životní prostředí. Vždy, když elektrifikované autobusy dávají alespoň trochu provozní a ekonomický smysl, měly by se preferovat tyto.

O to více překvapí trojice zemí s nejmenším podílem elektrifikovaných autobusů. Úplným extrémem je Slovensko. Tam loni dieselové autobusy tvořily rovných 100 procent trhu: žádná elektřina, žádný vodík, žádné CNG. Stejně je na tom i Chorvatsko. V obou těchto zemích se přitom autobusy na elektřinu v roce 2023 prodávaly. Trojici zemí s mizivou mírou elektrifikace autobusů doplňuje Maďarsko, kde se prodaly dva do zásuvky, což stačilo na 0,5procentní podíl na trhu.

Video placeholder
Toto video je zdarma dostupné pro registrované.
Vyměň káru za elektromobil: Majitel nejhezčího favoritu recenzuje Enyaq 85x L&K • auto.cz

Zajímavostí může být „jen“ 42procentní podíl nabíjecích autobusů v Norsku. Větší mají nejen zmíněná trojice Lucembursko, Dánsko a Rumunsko, ale i Finsko a Nizozemsko. V absolutních číslech se nejvíce elektrobusů prodává v Itálii, Německu a Francii.

Pro kontext je nutné dodat, že jednotlivé evropské země se výrazně liší v tom, jak jsou v nich autobusy používané. Různý je poměr městské, příměstské a dálkové dopravy. Čísla mohou ovlivnit i nárazové velké zakázky.