Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autobusy Tedom se vyvážejí hlavně na Slovensko a do Bulharska

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 15. 11. 2008 • 22:08
17
Tedom letos prodá 50 nízkopodlažních autobusů, což je jednou tolik než v minulém roce, kdy se v Třebíči s jejich výrobou začalo.

Nové městské autobusy z třebíčského závodu Tedom se zatím prodávají hlavně v zahraničí. Největší počet vozů koupily dopravní podniky na Slovensku a v Bulharsku, řekl ČTK marketingový manažer Vlado Murár.

Divize Bus byla v posledních měsících rozšířena o 25 pracovníků a nyní zaměstnává 110 lidí. "Prodej stoupá navzdory současné krizi automobilového průmyslu. Závod je již vyprodán do poloviny příštího roku," přiblížil Murár.

Na začátku letošního roku dodal Tedom 19 městských autobusů do Košic, čtyři vozy byly v létě uvedeny do provozu v Bardějově. V Bulharsku jezdí od jara devět autobusů Tedom v Sofii, 12 autobusů právě směřuje do Burgasu. "Další zakázky jsou podepsány nebo jsou těsně před podpisem," dodal Murár. Například deset autobusů bude dodáno do bulharské Varny a dvojnásobný počet do Bratislavy.

Tedom produkuje hlavně na autobusy poháněné stlačeným zemním plynem (CNG), ty se na jeho celkové produkci podílejí 90 procenty. Podle Murára mají ve srovnání s naftovým pohonem velmi nízké emise výfukových plynů, tišší chod a jejich provoz vyjde levněji. V Česku je zatím provoz autobusů na CNG v městské dopravě limitován nízkým počtem čerpacích stanic, podotkl.

"Ale i zde se blýská na lepší časy," míní Murár. Plynové autobusy se podle něj brzo objeví i v Praze a Brně a zřejmě také v dalších městech. Tedom dodá tři plynové autobusy do Třebíče, v hromadné městské dopravě tam budou jezdit od příštího jara. Předcházet tomu bude vybudování plnicí stanice na CNG.

Závod v třebíčské průmyslové zóně stál kolem 160 milionů korun, dokončen byl před dvěma lety. Výroba autobusů začala v prvním loňském čtvrtletí. Skupina firem Tedom zaměstnává celkem přes 700 lidí. Firmy se zabývají hlavně výrobou kogeneračních jednotek, teplárenstvím a provozováním zařízení na kombinovanou výrobu tepla a elektřiny.

Související články

Témata
18. 11. 2008 12:13
Re: Fandím!
Šofér autobusu pozerá na ten voz obvykle trochu inými očami ako ten, čo ním jazdí len ako pasažier. O spomínaných TAM-busoch viem ešte toľko, že, vyjmúc neskutočný hluk, sa drali dopredu viac ako Karosy. A zažil som to na nočnej linke z BA do Devínskej Novej Vsi - kĺbák s automatikou (za neskutočného hluku) pretočený tacháč a rýchlosť odhadom cez 120...
SOR je ojedinelý počin. Na začiatku tam dávali hodne slabé motory, ale to už iba bolo. Plus mne sa páči pruženie, pohodlíčkom sa so SOR-om nemôže rovnať ani ŠD11, a to bol nejaký preborník na dlhé trasy.
Avatar - T613
18. 11. 2008 08:11
Re: Fandím!
To už je otázka názoru.. ostatní nízkopodlažní autobusy na tom nejsou o nic lépe (srovnávám především s Irisbusem). Na Autotecu na mě a na otci zanechal nejlepší dojem právě SOR. Jinak to vyšlo všechno na stejné brdo
18. 11. 2008 08:03
Re: Fandím!
Tak tam to je - bratislavské autobusy sú plynové a problémy sa týkali výhradne plynových zariadení, nie motoru ani chladenia ani elektriny ani ničoho podobného. ;-)
Mimochodom, v Solarisoch sa dobre cestuje len vpredu. Vzadu je tesno kvôli obrovskému motorovému priestoru a tiež hluk je asi na úrovní juhoslovanských šrotov značka TAM-bus, ktoré našťastie už vyradili hádam všetky alebo aspoň väčšinu.
Avatar - T613
17. 11. 2008 21:27
Re: Fandím!
jak říkám porovnávám s klasickými dieselovými Solarisy s ostravského DP. Tady nemají nijak vybočující poruchovost. O hoření ani nemluvě. Maximálně zlobí počítač, ale to stačí restartovat a zase to šlape. Takže nic krom špatné údržby mě nenapadá. Tak obrovský rozdíl v kvalitě mezi dodávkami blavskému a ostravskému DP asi nebude. A ono se to zdá, ale v Ostravě mají autobusy nájezd minimálně 300km denně. Za pár měsíců ti to už hodí pár kilometrů.
17. 11. 2008 20:53
Re: Fandím!
Ťažko možno hovoriť o nedostatočnej či neodbornej údržbe pár mesiacov po kúpe autobusov, plus keď množstvo kĺbových autobusov Karosa bolo dodatočne na plyn priamo v BA prestavaných a jazdia bez problémov, nekazia sa toľko, a najmä nezvyknú horieť plné cestujúcich.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud