Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilovému průmyslu hrozí další rána, po čipech může chybět sklo

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Automobilky stále bojují se zásobováním a nedostatkem čipů, brzy by se však mohl objevit další problém, na který se Volkswagen začal s předstihem připravovat.

Automobilový průmysl zažívá krušné časy. Nejprve ho tvrdě zasáhla omezení spojená s pandemií, následně se objevily problémy se zásobováním. Největší problém již řadu měsíců představují čipy, kterých se výrobcům stále nedostává takové množství, které by potřebovali. Jenže brzy možná začne chybět další důležitá komodita.

Jak informoval Wall Street Journal, automobilka Volkswagen začala ve velkém hromadit na skladech zásoby automobilových skel, kterých by brzy mohl být nedostatek, případně by mohla rapidně vzrůst jejich cena. Důvodem přitom není nic jiného, než rostoucí ceny energií a obavy z jejich dostupnosti.

Výroba skla je totiž mimořádně energeticky náročný proces, při kterém dochází k tavení křemičitého písku, sody a vápence za velmi vysokých teplot. K jejich dosažení se přitom využívá plyn, jehož ceny v posledních týdnech prudce rostou. Zhruba 40 procent plynu využívaného v Německu přitom pochází z Ruska, které ho ale využívá k prosazení svých mocenských zájmů.

Video se připravuje ...

Před pár dny došlo k odstávce plynovodu Nord Stream 1, údajně kvůli údržbě, která by měla trvat do soboty. Objevují se však názory, že odstávka potrvá déle. Obavy z dalšího růstu cen plynu jsou tak na místě. Stejně jako obavy ze zdražování a dostupnosti produktů či služeb, pro které je plyn nezbytnou komoditou.

Problém se sklem se přitom netýká jen automobilového průmyslu. Podle Wall Street Journal už svůj přístup k zásobování změnil i německý pivovar Brauerei C. & A. Veltins. Ten dříve objednával lahve v průběhu roku, kvůli růstu cen o 90 % se však pivovar rozhodl jednorázově objednat 50 milionů lahví do zásoby.

Předzásobení skly u automobilky Volkswagen jde rovněž proti běžnému trendu, kdy automobilky objednávají do zásoby jen tolik materiál, kolik budou v blízkém období potřebovat (aby se zbytečně nehromadil na skladech a nebyly v něm uloženy vysoké finance). Současná situace ale Volkswagen přiměla strategii změnit. Vedení firmy tak zřejmě doufá, že se vyhne problémům, které způsobil výpadek zásobování čipy.

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Doporučujeme

3. 9. 2022 10:20
Re: Ale ty problémy nám neudělalo Rusko,
To jsi zopakoval svuj nazor, to ale neni jeho vysvetleni.

To je jako kdyz reknu, ze jeden z problemu komentaru na auto.cz (znovu, auto.cz) je sebestredny rohor.

Ale fakticky - napr Britove nechteji byt soucasti “spojenych statu evropskych”. Proste proc by meli byt. Te myslence neveri.

A maji libru, to je silna mena a Londynska burza je dulezity obchodni uzel - opet chteji si to ponechat. Proc by se meli libry vzdavat?

Take se chovaji vice mene ekonomicky. Takze treba kdyz nemec napujcuje rekum tak, ze to nemohou splatit zpet, tak ne - anglican nema potrebu na obchodu uplne cizich statu tratit.
Atd atd.

Je to sebestrednost? Podle me ne.
Proste nejsou takovi socialisti jako nemci a francouzi.
Avatar - speedfred
2. 9. 2022 23:16
S trochou
nadsázky je mi to jedno, lebo žiadne sklo na aute nemám 😝
Avatar - 3_diamanty
2. 9. 2022 18:59
Cipy
Potom sklo.. tak hlinik.... gumy.... atd.... o 10 rokov bude vlastnictvo auta zalezitost bohatych .... a to sa este nebavime o energiach .... cenach materialov... a dalsich faktoroch... dobre automobilove casy su uz davno za nami.. zlate 90 roky... este ok tak do 2010-2012 to slo.... ale odvtedy uz neskutocne klesame
2. 9. 2022 16:08
Re: Ale ty problémy nám neudělalo Rusko,
Tak přesně jsem to popsal ale můžu to zopakovat. Evropa (znovu, Evropa) má jeden ze zdrojů problémů sebestředné Brity, kteří už ani v EU nejsou.
2. 9. 2022 15:33
Re: Ale ty problémy nám neudělalo Rusko,
V cem presne je problem s anglicany?
Vzdyt uz ani v te EU nejsou