Autosalon Bratislava: Příjemné překvapení
Novinářům není snadné se zavděčit. Zmlsaní prestižními evropskými autosalony světového významu už lokální akce příliš neřeší, protože je nemohou ničím novým překvapit. Výjimkou jsou ty "domácí", které je dobré navštívit minimálně ze slušnosti a proč se také nepodívat, jak to dělají u sousedů.
Popravdě řečeno jsem od bratislavského autosalonu mnoho neočekával, o to příjemnější překvapení přinesl a to hned ve dvou ohledech. Jednak svou kompaktností, díky níž není nutné po výstavišti nachodit kilometry, ale také spoustou těch nejčerstvějších novinek.
Autosalon, jehož součástí je i Exclusive Salon, věnovaný luxusním (nejen automobilovým) značkám, se vměstnal do čtyř těsně sousedících hal, takže nebyl sebemenší důvod stresovat se, pokud zrovna u některého exponátu bylo plno, stačilo pokračovat dál a za pár minut se na místo odkudkoli vrátit.
Ani Bratislava se nevyhnula "českému problému", kdy některé poměrně zásadní značky chyběly, ale návštěvník, který neměl možnost absolvovat třeba takový ženevský autosalon, se rozhodně nemusel cítit ochuzen, na téměř 40.000 čtverečních metrech byly k vidění expozice pětatřiceti značek.
Jmenovitě byly přítomny Alfa Romeo, Aston Martin, Bentley, Cadillac, Citroёn, Corvette, Ferrari, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Jaguar, Jeep, Kaipan, Kia, Lamborghini, Land Rover, Maserati, Mazda, McLaren, Mercedes-Benz, Nimrod, Nissan, Opel, Peugeot, Piaggio, Porsche, Range Rover, Rolls Royce, Suzuki, Škoda, Tesla, Toyota, Volvo a Volkswagen. Organizátoři hovoří dokonce o 41 a není důvod o tom pochybovat, v různých souvisejících expozicích se prezentuje 132 vystavovatelů z Česka, Slovenska, Rakouska, Německa, Itálie, Maďarska, Polska a Velké Británie.
Potěšilo přitom, že se celé řadě značek podařilo do Bratislavy dostat novinky, které měly světovou premiéru před měsícem v Ženevě, nemluvě o tom, že spousta dalších více či méně čerstvých exponátů neslo punc slovenské premiéry, celkem mělo být premiér bezmála šedesát. Slováci (ale třeba i zvídaví návštěvníci z Česka) tak mohou vidět mimo jiné druhou generaci trojice kolínských miniaut, hned tři žhavé novinky Mercedes-Benzu (S Coupe, C, GLA), Hyundai Genesis, Jaguar F-Type Coupé, Citroën C5 CrossTourer, Kia Soul, Maserati Ghibli, Ferrari 458 Speciale, McLaren 650S, Nissan Qashqai, Peugeot 308 SW, Porsche Macan, Golf Sportsvan nebo třeba Nissan GT-R modelového roku 2014. Nechyběly dokonce ani ženevské koncepty Opel Astra OPC Extreme, Peugeot 308 R a Škoda Vision C.
Za samostatnou zmínku stojí určitě Exclusive Salon, jenž měl evokovat bulvár v Saint Tropez, kde nechyběly vedle exkluzivních automobilových (a tuningových) značek ani jachty nebo miniexpozice hodinářských firem. A v neposlední řadě je třeba zmínit hlavní tahák autosalonu - opravdu krásné, vesměs usměvavé a velmi sympatické modelky a hostesky. V tomto ohledu strká Autosalon Bratislava do kapsy s přehledem všechny Ženevy, Frankfurty a Paříže dohromady. Vzpomněl jsem si na Poznaň asi před patnácti lety, to byla také pastva pro oko...
Samozřejmě nemohly chybět prezentace tuningových a dalších aftermarketových firem, pneumatikářů, prodejců hraček, klobásek, tureckého medu a dalších více či méně (ne)souvisejících komodit, které zaplnily prostory v chodbách spojujících jednotlivé haly a propůjčily akci méně oficiální ráz. Pokud to nemáte do Bratislavy daleko, návštěvu určitě zvažte, je otevřeno do 13. dubna. Určitě nebudete odcházet zklamaní...