Fiat letos slaví 120. výročí založení. Toto významné jubileum hodlá připomenout nejen speciálními sériemi nejprodávanějších evropských miniaut. Na ženevském stánku turínské automobilky stojí stříbřitý koncept Centoventi („sto dvacet“ v italštině). Autíčko dává několika stylistickými prvky vzpomenout na první generaci Pandy.
Chybí třeba prosklení mezi zadními sloupky a příď nás vrací na začátek 80. let, kdy Fiat nahradil dřívější loga sešikmenými čarami. Tady jsou pouze čtyři a umí svítit v italské trikolóře. Ve skutečnosti slouží coby indikátor stavu nabití baterií... Velký nápis se ovšem nachází centrálně. Rudé koncové diody v prosklené zádi tvoří písmeno C. Celek je takovou rozkošnou hranatou krabičkou s obřími koly. Části. které mohou dojít v městském provozu újmě, jsou vyrobeny z bílého pěnového materiálu, který pohlcuje drobné škrábance.
Centoventi míří do budoucnosti, je elektrické a možná právě takto bude vypadat Panda v pořadí čtvrtá. Nechme se překvapit. Rozměry by seděly, autíčko je jen 3680 mm dlouhé a 1527 mm vysoké. Pouze do šířky narostlo trochu více, než je u současných minivozů, které se protahují úzkými městskými uličkami zvykem. Bez zrcátek má 1740 mm, s nimi pak 1846 mm. Centoventi je ale hlavně zajímavě navržené. Koncept totiž počítá s tím, že si zákazník nechá postavit skutečně auto na míru, a to vně i uvnitř. A může ho průběžně měnit.
Čtyřmístná „stodvacítka“ je elektrická. Automobilka neposkytla žádné údaje. Baterie jsou ale upgradovatelné. Zatímco základ umožní dojezd maximálně 100 km, přidání dalších akumulátorů jej prodlouží až na 500 km. Jejich výměna je snadná, nacházejí se v kolejnicích. Nabíjecí zásuvku najdeme ve spodní části čelního skla i s kabelem. Ve tmě se ale umí i rozsvítit a odmrazit čelní sklo.
Jak ukazují návrhy, lze měnit nejen barevné panely karoserie, ale vytvořit také další verze, třeba jakési SUV a buginu. Personalizační program 4U v tuto chvíli zahrnuje čtveřici možných střech, nárazníků, krytů kol i vnějších panelů. Odnímatelná část střechy může být nahrazena oknem, plátnem, solárním panelem s 50 W, případně doplněna nosiči. Zajímavé jsou krátké převisy: 658 mm vpředu a 592 mm vzadu. Jen zasklená plocha pětidveřového hatchbacku je menší, než bylo u Pandy současné i minulé generace zvykem. Vlastně i u originálu...
Také palubní deska i dveře mají speciální otvory, do kterých se zasune další příslušenství. Klidně se tu může objevit coby jeden z výstupů chytrý telefon, případně tablet v kombinaci s firemním desetipalcovým displejem, turínská automobilka vybavila koncept obří dvacetipalcovou obrazovkou Lingotto, který slouží coby výstup jak pro přístroje, tak další informace včetně navigace. Název získal po historické továrně se slavnou testovací tratí na střeše. Palubní deska s odkládacím prostorem opět připomíná první Pandu.
K dispozici jsou desítky doplňků, o které se postará slavný Mopar, ano, je jich celkem sto dvacet. Vyměnit audio, případně přidat odkládací kapsu? Stojánek na láhve? Nainstalovat držák na dokumenty? Žádný problém. Sedadlo spolujezdce může nahradit dětský zádržný systém i box na zavazadla. Sedačky jsou mimochodem vyrobeny z pryskyřičného plastu a potaženy recyklovatelnými tkaninami.
Fiat hodlá rovněž poskytnout podklady pro výrobu vnějších panelů i dealerům, případně externím firmám, dají se totiž vytisknout trojrozměrně, stejně jako ty drobné díly. Klienti pak nemusejí čekat na facelift, popřípadě nějaké ty speciální série a mohou si nechat změnit vzhled i u ojetiny. Zadní víko je mimochodem digitální. Co to znamená? Že může zobrazovat klidně i reklamu. Jako firemní autíčko si ho lze představit už teď, stejně coby sdílené městské přibližovadlo. Takový elektromobil by měl být samozřejmě cenově dostupný, s čímž se ovšem počítá.
Podvozková platforma poslouží v současnosti vyvíjenému nástupci oblíbené pětistovky i následovníkům celé rodiny modelů s tímto označením, ty aktuální používají podvozkové skupiny již nevyráběného Punta. Dočkáme se snad konečně i jeho přímého nástupce, tedy malého hatchbacku s délkou kolem čtyř metrů.