Autosalon Ženeva 2019 živě: Tata Altroz je taková Fabia podle Indů. Jak působí naživo?
Britské značky Jaguar a Land Rover sice na letošním ročníku ženevského autosalonu chybí, jejich mateřská automobilka, indická Tata, ale na výstavišti Palexpo svůj stánek má. Chlubí se především novým malým hatchbackem Altroz, který jsme si v Ženevě detailněji prohlédli. Jak taková indická Fabia působí naživo?
První dojmy jsou pozitivní, protože pětidveřový hatchback dlouhý 3.988 mm, široký 1.754 mm a vysoký 1.505 mm vypadá k světu. Design s protaženými, rozdělenými světlomety a výrazně tvarovanou zádí je originální a nápaditý a v rámci konkurence by rozhodně nezapadl. Výhodou je i zvýšený podvozek, který si jistě skvěle poradí s nástrahami indických necest.
Sama automobilka hovoří o designérském jazyku Impact 2.0, které využívá ostřejší tvary než dosavadní vozy značky. Inspirace konceptem Tata 45X, prezentovaným v Ženevě loni, je však hodně volná.
Tata Altroz – srovnání rozměrů indického modelů s evropskými malými hatchbacky | |||||||
Model | Tata Altroz | Renault Clio | Citroën C3 | Ford Fiesta | Seat Ibiza | Škoda Fabia | VW Polo |
Délka (mm) | 3988 | 4048 | 3996 | 4040 | 4059 | 3997 | 4053 |
Šířka (mm) | 1754 | 1798 | 1749 | 1735 | 1750 | 1732 | 1751 |
Výška (mm) | 1505 | 1440 | 1474 | 1476 | 1444 | 1467 | 1461 |
Rozvor (mm) | 2501 | 2583 | 2540 | 2493 | 2564 | 2470 | 2551 |
To vnitřek už trochu zklame. Automobilka sice Altroz prezentuje jako prémiový městský automobil, uvnitř je ale přece jen lacinějšího ražení. Evropě jsme zkrátka zvyklí na vyšší kvalitu, v tomto směru Tata odpovídá domácímu trhu. Sice tu je semišové čalounění stropu nebo částečně digitální přístrojový štít (obrazovku doplňuje analogový tachometr), některá tlačítka ale nelícují příliš přesně a také jejich odezva není příliš poctivá, jako jsme zvyklí u aut evropských značek. Použité plasty jsou pak samozřejmě tvrdé jako kámen. Samotný design je ale zajímavý, navíc podle dnešních trendů, s volně stojící obrazovkou multimediálního systému na vrchu palubní desky.
Z uživatelského hlediska příliš nepotěší tlusté A sloupky omezující výhled ven, naopak prostor vzadu odpovídá dané kategorii. Tedy před koleny tu moc místa není, se svými 184 centimetry se při posazení za sebe už koleny dotýkám sedadla před sebou, nad hlavou ale zbývá dostatečná rezerva. Špatný se nezdá ani hluboký zavazadelník s dostatečným prostorem pod podlahou pro rezervu, jeho objem ale Tata neuvádí.
Také Indové reagují na aktuální trendy, a tak se Altroz v Ženevě představuje v konvenční verzi se spalovacím motorem, tak v elektrickém provedení. Jeho stavbu umožňuje nová platforma ALFA (agilní lehká flexibilní architektura), která je do budoucna připravena na zástavbu nejen elektrického, ale také hybridního pohonu. Altroz je prvním vozem, který ji využívá.
V prvním případě pod kapotou pracuje zážehový tříválec o objemu 1198 cm3, který je naladěn na 75 kW a 140 N.m. Spárovaný je s pětistupňovým manuálem. Výkon elektrovarianty Altroz EV Tata neuvádí, vůz má však ujet 250 až 300 kilometrů, přičemž jeho baterie se na 80 % své kapacity mají umět dobít za 60 minut.