Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Ženeva: Mazda 3 – První dojmy

5. 3. 2009 • 20:27
39
184
Zobrazit náhledy (39)
Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3
Protože je pro nás ženevský autosalon první příležitostí vidět novou Mazdu3 na velké mezinárodní akci na živo, důkladně jsme ji prozkoumali.

Exteriér vypadá i tváří v tvář jako facelift trojky ve stylu nové Mazdy6. Taková je vlastně i skutečnost, protože pod novou karoserií se nachází pokroková technika odvozená od minulé generace.

Výraznější proměnou prošel interiér. Relativně nižší horní hrana a výrazně skloněné sloupky čelního okna sice nejsou úplně ideálním řešením, ale výhled z vozu příliš negativně neovlivňují, navozuji sportovnější atmosféru. Ukazatele jsou rozděleny do dvou velmi výrazných tubusů (místo původních tří) a na rozdíl od minulé generace se nad nimi nenachází kaplička, respektive se přesunula a roztáhla až pod čelní sklo.

Právě zde se nachází asi nejvýraznější nový prvek interiéru – multifunkční ukazatel, který zobrazuje údaje z palubního počítače a slouží současně jako displej radia a klimatizace. Všechny potřebné údaje jsou tedy blízko hlavního zorného pole řidiče, který se musí kvůli nim podívat jen nepatrně níž. Mazda má za toto řešení u nás velké plus.

Doporučujeme
Autosalon Ženeva: Mazda3 MPS - První dojmy

Rozmístění ovládacích prvků odpovídá předchozí generaci a je po ergonomické stránce vcelku dobře uspořádané. Upravené tvary palubní desky a nový design dekoru působí modernějším dojmem. Interiér je vkusně zařízený a má mnohem zajímavější design než u minulé generace.

Ke slabým stránkám patří umístěni středové loketní opěrky. Mezi sedadly je umístěna příliš vzadu, takže v nižších verzích, kde není horní část posuvná, je její využitelnost značně snížena. Při opření paže do přirozené pozice se loket nachází na přední hraně opěrky a řadicí páka je na hranici dosahu.

Zatímco prostor na předních místech je na dobré úrovni, vzadu je, jak bývá i dnes v nižší střední třídě zvykem, místa méně. Hatchback nabízí zadním cestujícím s menší postavou ještě dost místa (Mazda3 sesterský Focus v tomto ohledu ale hravě překonává), sedan má ale kvůli svažující se střeše velmi omezený prostor pro hlavu.

Zavazadlový prostor sice nemá dvojitou podlahu, potěší ale mimořádně pravidelným tvarem. Podběhy do něj vůbec nezasahují, a tak je vnitřní šířka v celém prostoru větší než samotný vstupní otvor.

Nová Mazda3 Hatchback - Mezigenerační srovnání rozměrů
Rozměr Nová generace Předchozí generace Rozdíl
Délka [mm] 4460 4415 45
Šířka [mm] 1755 1755 0
Výška [mm] 1470 1465 5
Rozvor [mm] 2640 2640 0
Objem zav. prostoru [l] 340 346 -6

S růstem a všeobecným pokrokem, který nižší střední třída udělala, už nejsou parametry nové trojky tak výlučné jako před pěti lety, ale stále patří k největším ve třídě. Větší karoserii dnes má v nižší střední třídě jen Mitsubishi Lancer Sportback a Lancia Delta, ale ta míří přeci jen na jiné zákazníky. Mazda ale nabízí asi nejsportovnější vzhled, který podporuje také nízká výška karoserie 1470 mm.

Nová Mazda3 Hatchback - Srovnání rozměrů s konkurencí
Rozměr Mazda3 HB Fiat Bravo Ford Focus Mitsubishi Lancer Sportback VW Golf VI
Délka [mm] 4460 4336 4337 4585 4199
Šířka [mm] 1755 1792 1839 1760 1779
Výška [mm] 1470 1498 1500 1530 1479
Rozvor [mm] 2640 2600 2640 2635 2578
Objem zav. prostoru [l] 340 400 396 344 350

Nabídka motorů zůstává velmi podobná té dosavadní. U Mazdy zatím nedošlo na zmenšování objemů, ba právě naopak, z nabídky vypadl základní čtyřválec 1,4 l a u vznětové palety se upouští od osvědčeného čtyřválce 2.0 MZR-CD, který nahrazují dvě výkonové verze nového motoru 2,2 MZR-CD. Ta prostřední se 110 kW bude vyhrazena pro sedan a druhá výkonnější se 136 kW bude zatím tvořit motorický vrchol nabídky nové Mazdy3.

Největší zájem se očekává o osvědčené jedna-šestky. Asi nejprodávanější motorizací bude 1.6 MZR (77 kW), která kupodivu přichází v nové generaci s nezměněnými parametry, přestože konkurence nejen z Japonska, se v této objemové třídě dostává na lepší maxima výkonu i točivého momentu. Technici se zřejmě soustředili na snižování emisí a spotřeby, protože s tímto motorem byla snížena kombinovaná spotřeba trojky mezigeneračně o 0,6 l/100 km. Bez výraznější proměny pokračuje svou dráhu také sdílený turbodiesel 1,6 MZR-CD (80 kW).

Výkonnější zážehový čtyřválec má konstrukci s klasickým zdvihovým objemem 2,0 l a novým katalyzátorem. Sportovně zaměřené zákazníky asi nepotěší, že má roli výkonného, ale komfortního modelu, neboť je dodáván výhradně s pětistupňovou automatickou převodovkou.

Nová Mazda3 Hatchback - Přehled motorizací
Motor 1.6 MZR 2.0 MZR AT 1.6 MZR-CD 2.2 MZR-CD
Zdvihový objem [cm3] 1598 1999 1560 2184
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 77/6000 110/6500 80/4000 136//3500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 145/4000 187/4000 240/1750 400/1800-3000
Max. rychlost [km/h] 184 205 185 213
Zrychlení 0-100 km/h [s] - - - -
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,3 7,7 4,5 5,6

Mazda sice zatím nezveřejnila konkrétní hmotnosti jednotlivých motorizací, ale slibuje, že přes větší rozměry došlo, podobně jako u Mazdy2 a Mazdy6, ke snížení pohotovostní hmotnosti až o 15 kg. Navíc procentuálně dvouciferně vzrostla tuhost karoserie v krutu i ohybu.

Na všech trzích má být model dodáván se šesti airbagy a stabilizačním systémem, v nabídce příplatkových položek bude mj. i systém RVM (Rear Vehicle Monitoring), varující řidiče před vozidly, která se nacházejí v mrtvém úhlu výhledu řidiče.

Jízda v nové Mazdě3 má být příjemnější i díky vnitřnímu hluku sníženému o 6 až 11 % proti předchozí generaci.

Související články

Témata
Avatar - Plautus
16. 3. 2009 14:00
Re: rosnička číslo 3
presne tak, Coupe s dieselovým motorom...súčasná trojka ako taká sa mi príliš nepáči, ale kupátko je na druhej strane asi najvydarenejším autom vo svojej triede (taktiež coupe-cabriolet, ktorý má ku coupe zo súčasnej modelovej rady najbližšie)...technicky vysoko a dizajnovo veľmi veľmi dobré, preto by som volil práve tohto zástupcu pred pseudosedanmi, ktoré sa mi síce páčia, ale priestorovo nič moc, hlavne pre hlavy zadných pasažierov...osobne nemám problém s Bangleovým dizajnom, určite nezaznávam jeho prácu pre BMW, i keď niektoré prvky možno až "prefuturizoval", ale rozhodne mám bližšie k BMW ako k Audi či MB...
Avatar - white label
16. 3. 2009 11:13
Re: rosnička číslo 3
v Cd?, to asi nebude s přehrávačem CD ;-) , myslíš Coupe diesel?
3 coupé je designově nejčistší, současné BMW, na kterém se výrazně nepodepsal "benglův" vliv, na rozdíl třeba od designové kreace BMW řady 1... 8-s
Pokud ti nevadí omezený vnitřní prostor, je to parádní volba, navíc u některých motorizací je už dnes možná i s dvojspojkou
Avatar - Plautus
16. 3. 2009 10:33
Re: rosnička číslo 3
Passat CC je síce pekné vozítko, ale príde mi to iba ako chudobnejšia kópia CLS...jednoznačne bych volil do budúcna BMW 3-er v Cd alebo 5-er :yes:
Avatar - white label
14. 3. 2009 00:38
Re: rosnička číslo 3
Pokud myslíš na střední třídu tak nezapomeň vyzkoušet i Passat CC, tam můžeš mít DSG k benzínu i k dieselu...
Nebo přestup z Audi třeba do BMW...
Avatar - Plautus
13. 3. 2009 14:27
Re: rosnička číslo 3
ja radšej preskočím k tým japoncom a zmierim sa zatiaľ s ponúkaným manuálom, lebo pocit jazdy s nimi je pre mňa lepší ako s Audi, neviem, ale pre mňa sú jazdné vlastnosti Audi nuda ;-) zoberiem radšej Mazdu alebo Hondu

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud