Autosalon Ženeva: Rolls-Royce 200EX - První dojmy
Rolls-Royce se vrací do třídy luxusních sedanů s délkou přes pět metrů. Zatímco dříve byla tato auta stěžejním bodem výrobního programu, po převzetí skupinou BMW se Rolls-Royce zaměřil výhradně na velký Phantom. Nový model je zatím prezentovaný jako studie 200EX, jeho definitivní název znám není.
Popis exterieru i interiéru se dá nejlépe shrnout jako kombinace řady Silver Spirit z 80. a 90. let se současným Phantomem. 200 EX ovšem nepůsobí zdaleka tak robustním dojmem jako Phantom. Nový model je přiměřeně mohutný s klasicky tvarovanou přídí i zádí. Zajímavým oživením je kovový povrch přední kapoty a rámu čelního skla, který již v nedávné minulosti automobilka použila na jiných konceptech, sympatické je umístění bočních směrovek na nízko upevněné kovové štítky s logem automobilky, místo do zpětných zrcátek.
V interiéru se designéři vyvarovali jakýchkoliv výstřelků. Zákazníci značky Rolls-Royce jsou konzervativní, a tak rozhodně více ocení čisté tvary s několika decentními netradičními prvky. Patrná není ani příbuznost s novým BMW řady 7.
200EX zvenku i zevnitř jednoduše vypadá jako Rolls-Royce. Jak bývá u této značky zvykem, na přístrojovém štítě chybí otáčkoměr, stejně jako u Phantoma. O údaje tohoto charakteru ovšem není řidič ochuzen, podobnou funkci má přístroj zobrazující aktuálně využívané procento výkonu motoru.
Pro masivní sedadla se dá použít označení křesla. Vpředu mají rozměrný sedák, opěradlo i opěrku hlavy. Zadní sedadla jsou zasunuta až na úroveň C/D sloupku. Komfort sezeni je vynikající, vyšší posaz a pozice více vzadu vyvolávají při sezeni v „malém“ Rollsu pocit výjimečnosti. Pohodlné nastupování zaručují zadní dveře otevírané proti směru jízdy.
Téměř celý interiér je proveden ve světlé barvě. S tím kontrastuje černý horní díl palubní desky a rámy oken. Čelní a zadní sloupek i strop jsou ale opět ze světlého materiálu. V době, kdy se i v autech střední třídy rozšířily různé imitace dřeva, potěší střídmé využití pravé výdřevy v Rollsu. Na rozdíl od Phantomu (a podobně jako u Silver Spiritu) se na středovém panelu a před spolujezdcem nachází jednolitá plocha dýhovaného dřeva. Ve dveřích je ovšem použití tohoto materiálu omezeno na tenké listy pod okny.
O modelu značky Rolls-Royce, jehož rozměry budou menší než u současné limuzíny Phantom se dlouho pouze spekulovalo, později automobilka uvedla na pravou míru svůj záměr skutečně vyrábět o něco menší vůz a nyní jej na autosalonu v Ženevě poprvé představuje veřejnosti.
Tisková zpráva vyzdvihuje především uhlazené linie karoserie, které jsou při přímém srovnání s větším Phantomem přeci jen o poznání ladnější. Koncept 200EX zůstává věrný druhému páru dveří otevíranému proti směru jízdy a zcela bezproblémové nastupovaní i vystupování zajistí otevírání v úhlu 83º.
Automobilka kromě fotografií zveřejnila i vnější rozměry konceptu 200EX, které uvádíme v tabulce pro srovnání s modelem Phantom s krátkým rozvorem náprav.
Rolls-Royce 200EX vs. Rolls-Royce Phantom | |||
Rozměr | 200EX | Phantom | rozdíl |
Délka [mm] | 5399 | 5834 | 435 |
Šířka [mm] | 1948 | 1990 | 42 |
Výška [mm] | 1550 | 1632 | 82 |
Rozvor [mm] | 3295 | 3570 | 275 |
Vedle vnějších rozměrů karoserie uvádí Rolls-Royce i to, že 200EX stojí na dvacetipalcových kolech obutých do pneumatik o rozměrech 255/45 R20 vpředu a 285/40 R20 vzadu.
V případě pohonné jednotky se Rolls-Royce vrací ke svým starým tradicím a pouze konstatuje, že pod kapotou má své místo zcela nový vidlicový dvanáctiválec.
Otázkám týkajícím se sériové výroby nového menšího modelu předchází automobilka konstatováním, že „200EX je designovou studií čtyřdveřového sedanu a představuje některé prvky modelu RR4, jehož produkce se má rozběhnout v průběhu roku 2010“ .