Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Ženeva: Škoda Octavia - Nový motor 1,6 TDI CR (77 kW) pro Greenline i běžné modely

Ondřej Láník
Diskuze (27)
Ve stínu premiéry Škody Yeti a dalších vizuálně atraktivních exponátů bude v Ženevě k vidění dlouho očekávaný nástupce motoru 1,9 TDI PD.

Nová jednotka přichází se zpožděním za konkurencí a všem je to zřejmě jasné. Jak jinak vysvětlit skutečnost, že nový motor ještě ani nezačal figurovat v avizované nabídce motorizací pro aktuální provedení Golfu a už jej dostává Octavia a rovnou i se všemi technickými daty.

O termínech náběhu a cenách se toho zatím mnoho neví, ale základní fakta jsou z technických dat snadno zjistitelná. Nový agregát má zdvihový objem 1598 cm3, vstřikování systému common-rail, rozvod 2 x OHC a jak se na moderní turbodiesel sluší a patří i relativně malý kompresní poměr 16,5:1. Předchůdce i nový motor mají společný rozměr vrtání (79,5 mm), liší se ve zdvihu. U letité jedna-devítky jde o hodnotu 95,5 mm, zatímco u nového motoru jen 80,5 mm.

Maximální parametry výkonu a točivého momentu jsou u obou jednotek shodné, u jedna-šestky je ale otáčkový rozsah větší a výkon 77 kW vrcholí až ve 4400 ot./min. Pohotovostní hmotnost obou vozů se liší nepatrně, zpřevodování je ale odlišné. Zřejmě i díky odlišné charakteristice motoru je Octavia s novým motorem o 0,2 s pomalejší ve sprintu z 0 na 100 km/h. Standardně jí ale ubírá výkon filtr pevných částic (pro 1,9 TDI pouze za příplatek) a přísnější emisní norma Euro 5 (1,9 TDI plní jen Euro 4). Kombinovaná spotřeba nového turbodieselu je o 0,4 l/100 km nižší než u předchůdce, konkrétně 4,5 l/100 km.

Prostřední datový sloupec níže uvedené tabulky obsahuje data pro novou Octavii Greenline. Lepší aerodynamika a montáž pneumatik se sníženým valivým odporem (a vyšším tlakem) redukuje síly potřebné pro zrychlení, resp. pro udržení vyšší rychlosti vozu. Spotřeba činí jen 4,4 l/100 km v kombinovaném cyklu.

Škoda Octavia s novým turbodieselem 1,6 TDI CR (77 kW)
Vznětové motory1,6 TDI CR DPF1,6 TDI CR DPF GL1,9 TDI PD
Zdvihový objem [cm3]159815981896
Válce/ventily4/44/44/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]77/440077/440077/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]250/1900250/1900250/1900
Max. rychlost [km/h]191191192
Zrychlení 0-100 km/h [s]1211,811,8
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,44,9
Pohotovostní hmotnost [kg]129012951295

Ondřej Láník
Diskuze (27)
Avatar - Hammunasakra
4. 3. 2009 12:25
Re: Yeti
... což ale jeho užitnou hmotnost snížilo na úroveň dětského kočárku, takže projekt byl zastaven ... ;-\
Avatar - positivemind
4. 3. 2009 11:36
Re: Yeti
Tak takového Jeťáka bych si koupil. V základní verzi samozřejmě, za 600.000,- Kč a dalších 600.000 bych vrážel ročně do provozu >:D
3. 3. 2009 22:33
Re: Bezvýznamný krok pre automobilový priemysel,
>:D >:D Trefne.
Avatar - ryman
3. 3. 2009 17:55
Re: grýnlajn
jen, že jsi tak explicitně zareagoval... což mně docela zaskočilo... to je fuk.. ;-)
3. 3. 2009 17:51
Re: Yeti
...včera na sat ho ukazovali naladěný na 730 kobyl >:D :yes: