Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Ženeva: Volkswagen Polo - První dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (254)
Nové Polo ve stylu většího Golfu zůstává rozměrově malým Volkswagenem, opouští motory TDI PD a přiváží do třídy malých vozů přímé vstřikování benzinu kombinované s přeplňováním.

Celých 9 let vydržel ve výrobě poslední Volkswagen Polo. Mezitím sice dostal novější motory, modernizaci designu i výbavy, ale přesto šlo v kategorii malých vozů (spolu s 10letou Fabií) o celkem neobvyklý případ. V Ženevě se představuje zcela nová generace, vystavěná na novém základě, který používá už sesterský SEAT Ibiza.

Design podle očekávání následuje loni představenou verzi Golfu. Hrany na světlometech jsou proti předchůdci nejvýraznějším stylistickým posunem. Ostřejší tvary nese kapota i boky. Návrat k věcné hranatosti předchůdců ze 70. a 80. let pak naznačuje extrémně geometrický obrys koncových svítilen, jejichž celková plocha je výrazně menší než u Golfu, snad proto, aby bylo Polo snáze odlišitelné. Boční profil zůstává věrný grafice se třemi bočními skly. To poslední tradičně zmenšuje plnost C-sloupku, která patří ke genové výbavy hatchbacků Volkswagenu.

Povinný mezigenerační růst se nevyhnul ani Polu. Přesto to neplatí doslova. Například výška je totiž nyní nižší než u předchůdce. Extrémně krátký zadní převis zřejmě nedovolil konstruktérům přiblížit se objemům zavazadlových prostorů vlastních příbuzných - Ibizy a Fabie. Za pozornost stojí 30 mm nárůst v oblasti rozchodů kol, který by se měl odrazit na jízdní stabilitě.

Volkswagen Polo - Mezigenerační srovnání
Model Nové Polo Stávající Polo Rozdíl [mm]
Délka [mm] 3952 3916 36
Šířka [mm] 1682 1650 32
Výška [mm] 1454 1467 -13
Rozchod vpředu [mm] 1464 1434 30
Rozchod vzadu [mm] 1456 1426 30
Rozvor [mm] - 2465 -
Objem zav. prostoru [l] 280 270 10

Celkové rozměry jsou mezi nejprodávanějšími evropskými konkurenty spíše menší. Fabia, která využívá starší platformu, zůstává suverénně nejužší a současně nejvyšší. Polo s novější technikou ale na šířkové rekordmany ve třídě citelně ztrácí. Počkejme si ale, jak se inženýrům z Wolfsburgu povedlo exteriérové rozměry vyplnit interiérem. Zvenku chybějící milimetry lze vhodnou stavbou dohnat.

Volkswagen Polo - Srovnání s konkurencí
Model VW Polo SEAT Ibiza Škoda Fabia Fiat Grande Punto Opel Corsa Peugeot 207
Délka [mm] 3952 4052 3992 4030 3999 4030
Šířka [mm] 1682 1693 1642 1687 1737 1748
Výška [mm] 1454 1445 1498 1490 1488 1479
Rozvor [mm] - 2469 2462 2510 2511 2540
Objem zav. prostoru [l] 280 292 300 275 285 267

Zcela nová přístrojová deska se nápadně podobá té ve Volkswagenu Golf. Není stejná (nevešla by se), takže je jisté, že podobnost není náhodná, ale naprosto záměrná. Kdo nemá na Golf, měl by koupit Polo. Tak si vykládáme záměry designérů a stratégů VW. Proti Golfu chybí jen přístroje v tubusech před řidičem. Pod vnějším pláštěm je údajně známé rozložení komponent z předchozí generace. Měkčené plasty (slush) budou na přístrojové desce v Polu až od druhé úrovně výbavy (Comfortline).

Podvozek odpovídá dnešním standardům ve třídě. Tedy vpředu vzpěry McPherson kombinované s příčnými rameny, vzadu pak vlečená ramena, spojená zkrutnou příčkou. Nová platforma přináší nejen větší rozchody kol, ale taky novou geometrii uložení přední nápravy.

Motoricky je toho v zážehové paletě jen málo nového. Základ tvoří i nadále české tříválce HTP, nad nimi je čtrnáctistovka se 63 kW, známá z Fabií i Ibiz a teprve pak přichází nový čtyřválec 1,2 TSI (77 kW), který současně slaví premiéru ve Škodě Yeti. Standardem i nadále mezi benzinovými motory zůstává pětistupňová převodovka, pouze 1,2 TSI má šest stupňů a jako bonus za příplatek bude v nabídce i sedmistupňové DSG poprvé pro motor 1,4 16V (63 kW).

Volkswagen Polo - přehled modelové řady
Zážehové motory 1,2 6V 1,2 12V 1,4 16V 1,2 TSI
Zdvihový objem [cm3] 1198 1198 1390 -
Válce/ventily 3/2 3/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 44/5200 51/5400 63/5000 77/-
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 108/3000 112/3000 132/3800 -
Max. rychlost [km/h] 157 165 177 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] - - - -
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,5 5,5 5,9 5,5

Radost z nepřítomnosti tříválcových motorů TDI musíme hned na počátku zastavit. I nadále se s nimi počítá, což Volkswagen dokazuje už v Ženevě studií BlueMotion II s novým tříválcem 1,2 TDI. Standardní modely TDI zatím budou poháněny třemi výkonovými stupni nového čtyřválce 1,6 TDI. Volkswagen Polo tímto definitivně opustil techniku vstřikování čerpadlo-tryska.

Volkswagen Polo - přehled modelové řady
Vznětové motory 1,6 TDI CR 1,6 TDI CR 1,6 TDI CR BM 1,6 TDI CR
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 55/- 66/- 66/- 77/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] - - - 250/1900
Max. rychlost [km/h] 170 180 180 189
Zrychlení 0-100 km/h [s] - - - -
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,2 4,2 3,8 4,2

Ke standardu má na velkých evropských trzích patřit vedle čelních a bočních airbagů (s rozšířenou ochranou hlavy) i ESP. Zda to bude platit i pro český trh zjišťujeme. Příplatková výbava zahrnuje mj. statická odbočovací světla zabudovaná v předních mlhovkách, hlavové airbagy či radionavigační systémy s integrovaným hands-free pro mobilní telefony. Později budou k dispozici také např. bi-xenonové světlomety a panoramatická střecha.

Začátek výroby nového pětidveřového Pola je naplánován na konec března. Na červen letošního roku se pak chystá uvedení na německý trh. Pouze o dva týdny později se díky ambicióznímu logistickému plánu začne nové Polo prodávat po celé Evropě a krátce na to budou jeho motory znít na všech kontinentech.

Volkswagen Polo – První ženevské dojmy

Pátá generace Volkswagenu Polo patří k nejdůležitějším premiérám letošního ženevského autosalonu. Auto, které bude útočit na špičku v segmentu malých vozů, můžeme označit jako kombinaci nové Ibizy a loni představeného provedení Golfu.

S Ibizou má Polo společnou nejen novou platformu, ale také základní linie v zadní části karoserie. Uspořádání zadního sloupku i kompaktních koncových světel je Ibize velmi podobné. Vpředu je naopak jasně zřetelná příslušnost k novému designovému směru Volkswagenu, který zatím reprezentuje Golf a Scirocco. Design předních světel snad lehce připomíná i vozy značky Audi.

Posaz za volantem odpovídá standardu značky VW. Sedák sedadla lze nastavit do příjemně nízké polohy, rozsah nastaveni je tradičně velkorysý. Vzadu je na výšku místo přesně pro 180 cm vysokého pasažéra, na délku se takto vysoký člověk za sebe pohodlně posadí. Zadní sedáky jsou výrazně skloněny (podobně jako u modelu Ibiza), a tak velmi dobře podpírají stehna. Na dlouhé cestovaní to ovšem patrně není úplně nejvýhodnější pozice. Loketní opěrky v zadních dveřích jsou díky svým rozměrům a umístění spíše designovou záležitostí než funkčním prvkem.

V zavazadlovém prostoru s příjemným objemem nalezneme dvojité dno ukrývající další relativně velký úložný prostor. Úplně vespod, vyosena lehce vpravo, se ukrývá plnohodnotná rezerva.

Velký prostor patřil na stánku verzi BlueMotion s motorem 1,6 TDI CR. Se spotřebou 3,8 l/100 km chce být nové BM nejúspornějším autem ve třídě malých vozů, ale vzhledem k tomu, že Fiesta Econetic, která se již prodává, umí jezdit za 3,7 l/100 km, nebude to s těmi superlativy asi až tak horké.

Volkswagen současně s tímto sériovým provedením představil i prototyp Pola s motorem 1,2 TDI, který dosahuje kombinované spotřeby jen 3,3 l/100 km. Kromě menšího motoru a řady dnes již běžných úprav (mj. pneumatiky s menším valivým odporem, automatické vypínání a startován motoru, apod.) má tato verze také viditelně upravený design nárazníku a bočních prahů, který přispívá k lepší aerodynamice.

Aleš Jungmann
Diskuze (254)
Avatar - Plautus
10. 3. 2009 09:29
Re: povedené....
mne tiež pri pohľade zboku evokuje Ibizu, i keď tam chýbajú tie Ibiza prelisy, ale tú Ibizu v tom aj tak vidím, niet sa čo čudovať, sú to súrodenci na rovnakom základe ;-)
ale oba modely považujem za podarené, oproti predchodcom je to posun vpred a hlavne k dizajnovo lepším autám
Avatar - Plautus
10. 3. 2009 09:17
Re: GrandePolo
"Volkswagen Polo tímto definitivně opustil techniku vstřikování čerpadlo-tryska."
Neviem, kde si sa dočítal o TDI PD, keď všetky diesel motory u Pola už budú využívať CR.
Inak treba uznať, že je to veľmi pekné autíčko, ktoré sa na svoju triedu tvári veľmi dospelo, tak uvidíme, či bude i užívateľsky a technicky dospelé...až na tie základné benzínové motorizácie to vyzerá slušne.
Avatar - white label
7. 3. 2009 11:55
Re: nič nové
Nikde jsem si nevšiml, že by tu někdo psal v této souvislosti o technické revoluci. Na druhou stranu považuju mezigenerační změnu designu nového Pola5 (včetně interiéru), za dost zásadní a mnohem větší a ještě povedenější než změnu z G5 na G6, což je dáno i tím, že u Pola se jedná o opravdu zcela nový model(generaci). Výrazný skok v kvalitě designu Pola 5 (proti P4) až na špičku seg. B, tady logicky vnímájí téměř všichni (dokonce i někteří "odpůrci" VW) a nevidím důvod se nad tím podivovat...
Při velmi slušných prodejích "osmileté" čtvrté generace s podstatně méně konkurenceschopným designem, má Polo5 velmi dobré předpoklady na špičkové prodejní úspěch v seg. B v Evropě.
Navíc zjednodušovat v dnešní době, technický mezigenerační "pokrok" jen na zavěšení předních kol a konstrukci zadní nápravy nepovažuji za rozumné...
...raději bych počkal na první praktické poznatky...
7. 3. 2009 11:14
Re: Zmršenou Fabii si teď nekoupí nikdo
Seat je ve sportovní divizi a Škoda má naopak plnit roli nejkonzervativnější začky v koncernu. Tak to prostě je a nevidím v tom problém. Časem pro Škodovku dorosteš.
5. 3. 2009 10:05
Re: Zmršenou Fabii si teď nekoupí nikdo
Obavam sa, ze to povedat nemozem. Nemam presne cisla. Je ale jasne, ze vyssie pozicionovana znacka ma nasadene ceny tak, aby gennerovala v rovnakej triede vyssie zisky.