Autosalon Ženeva: Volkswagen Polo - První dojmy
Celých 9 let vydržel ve výrobě poslední Volkswagen Polo. Mezitím sice dostal novější motory, modernizaci designu i výbavy, ale přesto šlo v kategorii malých vozů (spolu s 10letou Fabií) o celkem neobvyklý případ. V Ženevě se představuje zcela nová generace, vystavěná na novém základě, který používá už sesterský SEAT Ibiza.
Design podle očekávání následuje loni představenou verzi Golfu. Hrany na světlometech jsou proti předchůdci nejvýraznějším stylistickým posunem. Ostřejší tvary nese kapota i boky. Návrat k věcné hranatosti předchůdců ze 70. a 80. let pak naznačuje extrémně geometrický obrys koncových svítilen, jejichž celková plocha je výrazně menší než u Golfu, snad proto, aby bylo Polo snáze odlišitelné. Boční profil zůstává věrný grafice se třemi bočními skly. To poslední tradičně zmenšuje plnost C-sloupku, která patří ke genové výbavy hatchbacků Volkswagenu.
Povinný mezigenerační růst se nevyhnul ani Polu. Přesto to neplatí doslova. Například výška je totiž nyní nižší než u předchůdce. Extrémně krátký zadní převis zřejmě nedovolil konstruktérům přiblížit se objemům zavazadlových prostorů vlastních příbuzných - Ibizy a Fabie. Za pozornost stojí 30 mm nárůst v oblasti rozchodů kol, který by se měl odrazit na jízdní stabilitě.
Volkswagen Polo - Mezigenerační srovnání | |||
Model | Nové Polo | Stávající Polo | Rozdíl [mm] |
Délka [mm] | 3952 | 3916 | 36 |
Šířka [mm] | 1682 | 1650 | 32 |
Výška [mm] | 1454 | 1467 | -13 |
Rozchod vpředu [mm] | 1464 | 1434 | 30 |
Rozchod vzadu [mm] | 1456 | 1426 | 30 |
Rozvor [mm] | - | 2465 | - |
Objem zav. prostoru [l] | 280 | 270 | 10 |
Celkové rozměry jsou mezi nejprodávanějšími evropskými konkurenty spíše menší. Fabia, která využívá starší platformu, zůstává suverénně nejužší a současně nejvyšší. Polo s novější technikou ale na šířkové rekordmany ve třídě citelně ztrácí. Počkejme si ale, jak se inženýrům z Wolfsburgu povedlo exteriérové rozměry vyplnit interiérem. Zvenku chybějící milimetry lze vhodnou stavbou dohnat.
Volkswagen Polo - Srovnání s konkurencí | ||||||
Model | VW Polo | SEAT Ibiza | Škoda Fabia | Fiat Grande Punto | Opel Corsa | Peugeot 207 |
Délka [mm] | 3952 | 4052 | 3992 | 4030 | 3999 | 4030 |
Šířka [mm] | 1682 | 1693 | 1642 | 1687 | 1737 | 1748 |
Výška [mm] | 1454 | 1445 | 1498 | 1490 | 1488 | 1479 |
Rozvor [mm] | - | 2469 | 2462 | 2510 | 2511 | 2540 |
Objem zav. prostoru [l] | 280 | 292 | 300 | 275 | 285 | 267 |
Zcela nová přístrojová deska se nápadně podobá té ve Volkswagenu Golf. Není stejná (nevešla by se), takže je jisté, že podobnost není náhodná, ale naprosto záměrná. Kdo nemá na Golf, měl by koupit Polo. Tak si vykládáme záměry designérů a stratégů VW. Proti Golfu chybí jen přístroje v tubusech před řidičem. Pod vnějším pláštěm je údajně známé rozložení komponent z předchozí generace. Měkčené plasty (slush) budou na přístrojové desce v Polu až od druhé úrovně výbavy (Comfortline).
Podvozek odpovídá dnešním standardům ve třídě. Tedy vpředu vzpěry McPherson kombinované s příčnými rameny, vzadu pak vlečená ramena, spojená zkrutnou příčkou. Nová platforma přináší nejen větší rozchody kol, ale taky novou geometrii uložení přední nápravy.
Motoricky je toho v zážehové paletě jen málo nového. Základ tvoří i nadále české tříválce HTP, nad nimi je čtrnáctistovka se 63 kW, známá z Fabií i Ibiz a teprve pak přichází nový čtyřválec 1,2 TSI (77 kW), který současně slaví premiéru ve Škodě Yeti. Standardem i nadále mezi benzinovými motory zůstává pětistupňová převodovka, pouze 1,2 TSI má šest stupňů a jako bonus za příplatek bude v nabídce i sedmistupňové DSG poprvé pro motor 1,4 16V (63 kW).
Volkswagen Polo - přehled modelové řady | ||||
Zážehové motory | 1,2 6V | 1,2 12V | 1,4 16V | 1,2 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1198 | 1198 | 1390 | - |
Válce/ventily | 3/2 | 3/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 44/5200 | 51/5400 | 63/5000 | 77/- |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 108/3000 | 112/3000 | 132/3800 | - |
Max. rychlost [km/h] | 157 | 165 | 177 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | - | - | - |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,5 | 5,5 | 5,9 | 5,5 |
Radost z nepřítomnosti tříválcových motorů TDI musíme hned na počátku zastavit. I nadále se s nimi počítá, což Volkswagen dokazuje už v Ženevě studií BlueMotion II s novým tříválcem 1,2 TDI. Standardní modely TDI zatím budou poháněny třemi výkonovými stupni nového čtyřválce 1,6 TDI. Volkswagen Polo tímto definitivně opustil techniku vstřikování čerpadlo-tryska.
Volkswagen Polo - přehled modelové řady | ||||
Vznětové motory | 1,6 TDI CR | 1,6 TDI CR | 1,6 TDI CR BM | 1,6 TDI CR |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 55/- | 66/- | 66/- | 77/4400 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | - | - | - | 250/1900 |
Max. rychlost [km/h] | 170 | 180 | 180 | 189 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | - | - | - |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,2 | 4,2 | 3,8 | 4,2 |
Ke standardu má na velkých evropských trzích patřit vedle čelních a bočních airbagů (s rozšířenou ochranou hlavy) i ESP. Zda to bude platit i pro český trh zjišťujeme. Příplatková výbava zahrnuje mj. statická odbočovací světla zabudovaná v předních mlhovkách, hlavové airbagy či radionavigační systémy s integrovaným hands-free pro mobilní telefony. Později budou k dispozici také např. bi-xenonové světlomety a panoramatická střecha.
Začátek výroby nového pětidveřového Pola je naplánován na konec března. Na červen letošního roku se pak chystá uvedení na německý trh. Pouze o dva týdny později se díky ambicióznímu logistickému plánu začne nové Polo prodávat po celé Evropě a krátce na to budou jeho motory znít na všech kontinentech.
|
Pátá generace Volkswagenu Polo patří k nejdůležitějším premiérám letošního ženevského autosalonu. Auto, které bude útočit na špičku v segmentu malých vozů, můžeme označit jako kombinaci nové Ibizy a loni představeného provedení Golfu.
S Ibizou má Polo společnou nejen novou platformu, ale také základní linie v zadní části karoserie. Uspořádání zadního sloupku i kompaktních koncových světel je Ibize velmi podobné. Vpředu je naopak jasně zřetelná příslušnost k novému designovému směru Volkswagenu, který zatím reprezentuje Golf a Scirocco. Design předních světel snad lehce připomíná i vozy značky Audi.
Posaz za volantem odpovídá standardu značky VW. Sedák sedadla lze nastavit do příjemně nízké polohy, rozsah nastaveni je tradičně velkorysý. Vzadu je na výšku místo přesně pro 180 cm vysokého pasažéra, na délku se takto vysoký člověk za sebe pohodlně posadí. Zadní sedáky jsou výrazně skloněny (podobně jako u modelu Ibiza), a tak velmi dobře podpírají stehna. Na dlouhé cestovaní to ovšem patrně není úplně nejvýhodnější pozice. Loketní opěrky v zadních dveřích jsou díky svým rozměrům a umístění spíše designovou záležitostí než funkčním prvkem.
V zavazadlovém prostoru s příjemným objemem nalezneme dvojité dno ukrývající další relativně velký úložný prostor. Úplně vespod, vyosena lehce vpravo, se ukrývá plnohodnotná rezerva.
Velký prostor patřil na stánku verzi BlueMotion s motorem 1,6 TDI CR. Se spotřebou 3,8 l/100 km chce být nové BM nejúspornějším autem ve třídě malých vozů, ale vzhledem k tomu, že Fiesta Econetic, která se již prodává, umí jezdit za 3,7 l/100 km, nebude to s těmi superlativy asi až tak horké.
Volkswagen současně s tímto sériovým provedením představil i prototyp Pola s motorem 1,2 TDI, který dosahuje kombinované spotřeby jen 3,3 l/100 km. Kromě menšího motoru a řady dnes již běžných úprav (mj. pneumatiky s menším valivým odporem, automatické vypínání a startován motoru, apod.) má tato verze také viditelně upravený design nárazníku a bočních prahů, který přispívá k lepší aerodynamice.