Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Avia nekončí! Vyrábí a myslí na budoucnost

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)

Společnost Avia Motors i přes útlum výroby nákladních vozidel se spalovacími motory nehodlá skončit, ale naopak má zajímavé plány pro blízkou budoucnost.

Přeloučská Avia Motors si v letošním roce připomene stoleté výročí vzniku společnosti i značky, což ji řadí k nejstarším tradičním průmyslovým podnikům v české historii. Už v roce 1919 začali psát historii značky slavní konstruktéři Pavel Beneš a Václav Malý, ke kterým se záhy přidali ještě Miroslav Hajn a J. F. Koch. Beneš s Hajnem se pak stali ústředními postavami firmy až do počátku 30. let.

Ta se nejdříve věnovala výrobě vrtulí, opravám letadel a truhlářským zakázkám. Ale už v roce 1920 Beneš a Hajn představili světu letoun Avia BH-1 Exp. Ten byl prvním z celé řady slavných a úspěšných letounů značky Avia, které se uplatnily v civilních službách i u vojenských letectev nejen u nás, ale i v zahraničí. V 60. letech se firma Avia přeorientovala z letecké výroby na produkci nákladních vozidel, tvořících dodnes hlavní prvek jejího výrobního programu.

Trh s lehkými a středními nákladními vozy se spalovacími motory je dnes silně obsazený a uplatňují se na něm především velcí výrobci s hustou sítí servisních služeb. Letos na podzim navíc vstoupí v platnost nové evropské emisní normy, které budou vyžadovat technické změny vozidel, další požadavky na vybavení a nová homologační osvědčení.

„Všechny tyto náležitosti významně prodražují vývoj, a především výrobu užitkových vozidel. Proto vlastníci Avia Motors přijali strategické rozhodnutí upustit od další výroby vozů s klasickými dieselovými motory, která se v tomto světle jeví jako nerentabilní, a hledat nové možnosti výrobního programu firmy,“ vysvětluje Andrej Čírtek, tiskový mluvčí Avia Motors.

To ale neznamená, že přeloučská společnost ukončila svou existenci. Výroba vozů v současnosti nadále běží, byť v menší míře než v minulém roce. V současnosti jsou v přeloučské továrně na výrobní lince vozy v různých fázích kompletace a dokončené vozy jsou průběžně dodávány zákazníkům.

Vozy s dieselovými motory splňující dosavadní emisní normu Euro 6 se budou v Přelouči vyrábět do pozdního léta tohoto roku, půjde o desítky vozů. Firma tak nadále dává práci desítkám zaměstnanců a další stovky pracovníků zaměstnává nepřímo díky subdodávkám potřebným pro výrobu. Letos firma také vyrobí 19 výročních vozů, které připomenou rok 1919, tedy letopočet vzniku značky Avia.

Avia Motors v loňském roce vyrobila přes sedm desítek vozů různých provedení. Letos se soustředí především na vozy s pohonem všech kol, přičemž právě vozy 4x4 budou i nadále v nabídce automobilky a budou se stavět na zakázku. Navíc v současnosti probíhají jednání o rozšíření výrobního programu, Avia by se tak mohla stát subdodavatelem některých komponentů potřebných pro automobilový průmysl.

Další možností do budoucna by mohla být elektromobilita. Zástupci přeloučského výrobce jednají s několika potenciálními partnery z Evropy i Asie o společné výrobě užitkových elektromobilů lehké a střední kategorie. Avia by do projektu poskytla svou současnou modelovou řadu vozů Initia, partneři by dodávali elektrický elektromotory a baterie.

V Avii už s takovouto spoluprací mají zkušenosti. Koncem minulého desetiletí totiž vyráběli elektromobily na podvozku Avia modelové řady D ve spolupráci s britskou firmou Smith, tyto vozy se pak uplatnily jak na britském, tak i na americkém trhu.

Velmi důležitou součástí portfolia společnosti Avia Motors bude i nadále servisní podpora flotily několika tisíc vozidel Avia modelové řady D a Initia. Celý systém servisní podpory a distribuce náhradní dílů má zaručit spolehlivé fungování vozů Avia u jejich uživatelů nejméně po následující desetiletí.

„Máme v našich skladech velké množství náhradních dílů a nadále budeme zajišťovat jejich rychlou a spolehlivou distribuci. Náhradními díly v dostatečném množství disponuje pouze naše společnost, navíc budeme potřebné součástky i nadále vyrábět, a to včetně montáže dílů do celků,“ informuje Tomáš Adamec, generální ředitel Avia Motors.

Foto: Avia Motors s.r.o., PP Partners Prague

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)

Doporučujeme

9. 3. 2019 01:00
Re: Sorry,
Len opisujú. Tento článok som niekde čítal včera.
Avatar - Barrichello
8. 3. 2019 19:15
Re: Kupec?
ti co Avie doted používaj? A maj jich několik? Jak sem psal, sou to hlavně kontejnery, takže firmy co vozí sutě a odpady. Všechny tyhle nové Avie co sem po Praze a středních čechách viděl byly kontejnery.
Něco možná koupí i hasiči + něco šlo na export
8. 3. 2019 14:15
Kupec?
Můžete mi napsat profil kupce současné Avie? Nějak nechápu proč by si někdo koupil Avii, která několik let byla zavřená. Pak ji otevřeli, za rok na to oznámili konec výroby se spalovacími motory a přechod na elektro. Teď zas nejednou vyrábí se spalovacími motory, ale jen do léta... a pak přechod na elektro, ale nemají dodavatele motorů a baterek.
Kdo si to proboha může koupit?
Avatar - mariov8
8. 3. 2019 13:32
Re: Sorry,
Segment nákladních vozidel do 7,5t zabíjí cena a Evropská legislativa (vesměs jsou to vozy vycházející z Asijských vzorů nebo odhmotněné varianty středně těžkých náklaďáků). První mají problém s plněním Evropských homologací a s tím spojenými náklady nebo vůbec dostupností vhodných agregátů, druzí vycházejí šíleně těžký = uvezou to samé co 5-6t dodávka. No a pokud to vezmeme jako segment 12t (kde AVIA končila), tak ten po celé Evropě v podstatě pochází na dálniční poplatky a zákazy vjezdu do měst = omezení jsou srovnatelná s 38t soupravou, a ta s jedním řidičem vykazuje nižší TCO.
Avatar - Barrichello
8. 3. 2019 12:03
Re: Sorry,
však psali že letos chtěj dělat hlavně 4x4 modely.

Jinak všechny nové Avie co sem po praze viděl (4 - 2x červená, 1x modrá, 1x bílá) tak byly kontejnery.

Gazelle vrak? Tak jednak není jen Gazelle, můžete si koupit i Sobol a Next a jednak jich tu jezdí hafo jak u hasičů, tak u komerčních firem