Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prohlédněte si nákladní vozidla Avia od prvních modelů řady A až po nejnovější D Initia

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Avia sice začínala výrobou letadel, ale od konce šedesátých let dvacátého století je spojena především s nákladními automobily. Právě ty si můžete připomenout prostřednictvím velké galerie.

Společnost Avia Motors s.r.o. plánuje ukončení výroby nákladních vozidel značky Avia se vznětovými motory na leden roku 2019. Důvodem má být skutečnost, že zájem o ně nedosáhl očekávané úrovně, produkci prodražují například i požadavky na omezování emisí.

„Z důvodu vývoje situace na trhu, chystaným novým emisním regulacím a dalším požadavkům zvyšujícím náklady na produkci užitkových vozidel v kategorii, v níž Avia vyrábí, došlo k přehodnocení strategie společnosti. Bylo rozhodnuto o ukončení sériové výroby automobilů AVIA s dieselovým motorem,“ uvedl pro ČTK Andrej Čírtek, mluvčí holdingu Czechoslovak Group (CSG), vlastnícího právě společnost Avia Motors s.r.o.

Avia se pod křídly nového vlastníka v podobě CSG vrátila zpět k výrobě nákladních vozidel začátkem roku 2018 a svým zákazníkům nabídla poměrně širokou paletu verzí modelové řady D Initia s motory Euro 6 i 5 a přepracovanou kabinou.

Společnost Avia Motors s.r.o. bude i po ukončení výroby vozidel řady D Initia se vznětovými motory dál dodávat náhradní díly uživatelům vozidel Avia a zaměří se na užitkové elektromobily. Připomeňme si tedy nyní historii značky Avia a především její sériově vyráběné nákladní automobily se vznětovými motory.

Nejprve letadla a vozidla značek Škoda, Tatra a Praga

V roce 1919 inženýři Pavel Beneš a Miroslav Hajn v dílně starého cukrovaru v pražských Vysočanech založili firmu Avia. Nejdříve začali s opravami letadel, ale už o rok později zkonstruovali svůj vlastní sportovní dolnoplošník BH-1.

V roce 1923 se Avia přestěhovala do nových dílen v Holešovicích a zde vznikla řada dalších typů sportovních i vojenských dolnoplošníků a následně i dvojplošníků. Na konci dvacátých let přešla Avia pod křídla koncernu Škoda a díky tomu se v roce 1931 celá firma přestěhovala do nových prostor v Letňanech, kde pokračovala letecká produkce až do druhé poloviny čtyřicátých let.

Brzy po skončení II. světové války byla v Avii zavedena výroba vstřikovacích čerpadel, trysek a valivých ložisek pro nákladní automobilovou dopravu. V závodě rovněž probíhaly opravy nákladních vozidel.

V rámci poválečné reorganizace československého průmyslu bylo následně rozhodnuto, aby Avia plně přešla na výrobu nových nákladních automobilů. V roce 1946 byly v Letňanech vyrobeny první vozy Škoda 706 R a v následujícím roce byla spuštěna sesterských autobusů 706 RO.

V roce 1952 se Avia vrátila k letecké produkci, ale jednalo se o licenční výrobu bitevních a dopravních strojů sovětské konstrukční kanceláře Iljušin. Výroba kompletních letadel skončila v roce 1963 a nadále byla zachována pouze výroba leteckých motorů a vrtulí.

Na počátku šedesátých let pak do Letňan míří opět výroba nákladních vozidel. Nejprve se jednalo o montáž vozidel Tatra 805. V roce 1961 podnik přešel na výrobu nákladních automobilů Praga V3S a S5T. První jmenovaný model se udržel ve výrobním programu Avie až do roku 1988.

Renault-Saviem z Letňan

V polovině šedesátých let se začaly projevovat strukturální změny požadavků na domácím i zahraničním trhu s nákladními automobily s nosností jedné až tří tun. V Avii byla zvažována cesta vlastního vývoje nebo využití vhodné licenční strategie. Nakonec byla přijata nabídka francouzské automobilky Renault-Saviem.

V listopadu roku 1967 byla podepsána dohoda s touto francouzskou společností o licenční výrobě modelů Renault-Saviem SG 4 Super Galion a SG 2 Super Goelette, z nichž se později staly modely Avia A30 a A15. Zhruba o rok později bylo z dovezených dílů smontováno prvních 60 valníků.

Hlavním typem se stala Avia A30 s užitečným zatížením tři tuny, k jejímuž pohonu sloužil vznětový čtyřválec o objemu 3,32 l s výkonem 59 kW ve spojení s manuální čtyřstupňovou převodovkou. Model A15 s nosností 1,5 tuny byl vybaven stejným motorem, ale s výkonem sníženým na 50 kW.

Na konci šedesátých let dvacátého století patřily Avie k tomu nejlepšímu a nejmodernějšímu na českých silnicích mezi nákladními vozidly své velikosti. V podnicích pak byly samozřejmě přidělovány pouze těm nejzkušenějším a nejlepším řidičům. Do jisté míry bylo tehdy řízení Avie výsadou.

Nová výroba a její rozsah si vyžádaly novou výstavbu i modernizaci stávajících provozů podniku. Postaveny byly nové velké haly s moderním vybavením a Avia se zařadila mezi největší československé automobilky.

Modernizace techniky

V sedmdesátých letech se výroba i samotná vozidla průběžně modernizovala. Platnost licenční smlouvy skončila v roce 1977 a od roku 1979 byla ve výrobě vylepšená provedení A30 a rovněž A20, který byl nástupcem A15 s výkonem motoru zvýšeným na 53 kW a nosností dvě tuny.

V první polovině roku 1983 došlo k ukončení výroby typů A30 i A20 a jejich místo na výrobní lince zaujaly modernizované modely A31 a A21. Zásadní novinkou byla pro obě verze shodná nová pohonná jednotka v podobě vznětového čtyřválce o objemu 3,6 l s výkonem 61 kW.

Avie s novým motorem dosahovaly v případě A31 maximální rychlosti okolo 85 km/h a u A21 dokonce až okolo 95 km/h. Důležitější ovšem byla snížení spotřeby paliva ve srovnání s předchozími verzemi zhruba o 10 %.

V roce 1986 byl národní podnik Avia, k němuž patřily i pobočné závody v Brně, Ivančicích a Žilině, začleněn do Oborové hospodářské jednotky společně s podniky Praga, BSS, Metaz a Kutná Hora. V souvislosti s vydáním zákona o státním podniku byl k 1. červenci 1988 ustaven nový státní koncern Avia, sestávající ze závodů Avia, Praga, BSS a Dačické strojírny, ale již v následujícím roce došlo k jeho rozpadu.

Nová doba

V souvislosti s rozpadem východního bloku a otevřením trhu pro zahraniční výrobce po roce 1989 přišla Avia o řadu zákazníků a navíc se musela vyrovnávat se stále silnější konkurencí. Letňanská automobilka byla nucena přijít s novými, nebo alespoň výrazně inovovanými modely.

Rok 1993 přinesl zahájení výroby modelů Avia A31T a A21T se vznětovými motory o objemu 3,6 l přeplňovanými turbodmychadlem. Tyto pohonné jednotky disponovaly výkonem 65 kW a následně s mezichladičem i 76 kW. Čtyřstupňovou převodovku nahradila nová pětistupňová značky Praga. Zároveň došlo na úpravy podvozku, zavedení servořízení, změny brzdového systému a vylepšení interiéru kabiny původem ze šedesátých let.

V polovině devadesátých let zamířila Avia pod křídla jihokorejského Daewoo a to společně s rakouským Steyrem utvořilo konsorcium, které odkoupilo 50,2 procent akcií letňanské firmy a stalo se jejím majoritním vlastníkem. O rok později došlo ke změně obchodního jména na Daewoo Avia, a.s.

Poslední významná modernizace řady A se odehrála v roce 1997 a na trh byla uvedena řada modelů A60, A65, A70, A75 a A80. Tyto vozy měly zcela nový podvozek s nýtovaným rámem, tuhou přední nápravou, předními kotoučovými brzdami, menšími koly 205/75 - 17,50" a motory s výkonem 76 kW nebo 85 kW, splňující emisní normu Euro II, ve spojení s pětistupňovou nebo šestistupňovou převodovkou. Kabina sice stále vycházela z původního provedení, ale měla nový interiér, upravené přední partie a především byla sklopná.

Od zahájení výroby v roce 1968 až do jejího ukončení, které nastalo 13. listopadu 2000, opustilo montážní linku letňanské automobilky zhruba 250.000 vozidel Avia modelové řady A.

Avia pro 21. století

V roce 2000 byla představena zcela nová řada D. Ta přinesla širokou paletu verzí a především zcela novou kabinu. Na jejím vývoji pracovali designéři společnosti Daewoo v Anglii, zatímco za koordinaci projektu, vývoj motoru a podvozku byli zodpovědní odborníci z letňanského podniku.

Vedle použití zcela nové kabiny došlo i na nové pohonné jednotky. Zájemci a nové Avie mohli volit mezi přeplňovaným vznětovým motorem z vlastního vývoje automobilky, poskytujícím z objemu 3,9 výkon 98 kW, resp. z objemu 3,6 l výkon 85 kW a motorem Cummins ISBe o objemu 3,9 l s výkonem 110 kW. S motory pak mohly spolupracovat pětistupňové a šestistupňové manuální převodovky.

Přes uvedení zcela nové modelové řady se Avii nedařilo držet krok s konkurencí. V roce 2005 došlo po krachu mateřského Daewoo ke změně majitele, jímž se stala skupina Odien Capital Partners, která ale již v následujícím roce byla Avia prodána indickému Ashok Leyland a vzniká společnost Avia Ashok Leyland Motors s.r.o.

Avia v rámci modelové řady D nabídla nejprve provedení D60, D75, D80 a D90 a následně nabídku rozšířila i provedení D100, D110 a D120. Do nabídky letňanským nákladních automobilů s celkovou hmotností od 6,5 do 12 tun bylo zařazeno i provedení s pohonem všech čtyř kol.

Ve druhém desetiletí jednadvacátého století měla Avia zpočátku velké plány, jejich součástí byly dodávky podvozků a kabin pro elektromobily Smith, plánovaná montáž vozidel ve Velké Británii a rozšíření sortimentu o autobus. Poslední novinkou se nakonec v roce 2012 stalo na IAA v Hannoveru představení nové řady Squad Series, což byla řada D s prodlouženou čtyřdveřovou kabinou.

Prodeje vozidel značky Avia začaly v tomto období stoupat a v roce 2010 prodala letňanská značka 448 nákladních automobilů, v roce 2011 to bylo 600 vozů a v následujícím roce zamířilo k zákazníkům celkem 1003 vozů, což byl oproti předchozímu roku růst o 67 %. Přesto byla Avia v trvalé ztrátě a mateřská společnost Avia Ashok Leyland Limited rozhodla o zastavení výroby k 31. červenci roku 2013.

Poprodejní služby, jako je například záruční servis a prodej náhradních dílů, firma poskytovala i nadále. Na jaře roku 2015 se objevily neoficiální informace o prodeji českého výrobce lehkých nákladních aut Avia neznámému zájemci.

Tyto zprávy se potvrdily, když na jaře roku 2016 letňanský podnik a práva k tradiční české značce koupil holding Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Jaroslava Strnada, který vlastní i automobilku Tatra, a to údajně za 280 milionů korun.

Koncem srpna roku 2016 bylo následně oficiálně potvrzeno, že výroba vozidel značky Avia se přestěhuje z původního letňanského podniku do závodu v Přelouči na Pardubicku. Na jaře roku 2017 byl na stavebním veletrhu CTT Moskva představen první modernizovaný model oživené značky pod novým vlastníkem Czechoslovak Group.

Nový majitel i výroba

Za začátek nové kapitoly ve výrobě nákladních vozidel značky Avia lze označit spuštění jejich produkce v novém provozu v Přelouči. Prakticky zároveň se Avia vrátila na český trh a představila svou aktuální nabídku v podobě evoluce modelové řady D, kterou s přepracovanou kabinou a novými motory nabídla jako modelovou řadu D Initia.

Vozidla Avia D Initia Euro 6 jsou prozatím nabízena s motory Cummins řady ISB4.5E6 s přeplňováním turbodmychadlem s mezichladičem, elektronicky řízeným systémem vstřikování common rail a EURO 6 SCR systémem. K dispozici jsou tyto čtyřválce o objemu 4,5 litru s nejvyššími výkony 112 (150 k), 134 (182 k) a 152 kW (207 k), jimž odpovídají nejvyšší hodnoty točivého momentu 650, 750 a 850 N.m.

Standardem pro všechna vozidla Avia D Initia Euro 6 je šestistupňová manuální převodovka ZF, kterou u vozidel s pohonem kol obou náprav doplňuje přídavná převodovka Praga 2P150.

Avia D Initia Euro 6 je k dispozici ve verzích D75 s celkovou hmotností podvozku 7490 kg, D90 s celkovou hmotností podvozku 9000 kg a D120 a D120 4x4 s celkovou hmotností podvozku 11990 kg.

Verze D75 a D90 jsou nabízeny s rozvory náprav 3400, 3900, 4500 a 5100 mm. Verze D120 pak přidává ještě rozvor náprav 5600 mm, zatímco D120 4x4, jejíž odhalení se odehrálo na jaře roku 2018, je v nabídce jen s rozvory 3400 a 3900 mm.

Avia Motors s.r.o, krátce po odhalení verze s pohonem obou náprav představila i modernizované provedení s prodlouženou kabinu Crew Cab s interiérem, který vedle řidiče pojme ještě šest pasažérů. Ve své původní podobě měla tato kabina jako Squad Series premiéru již na podzimním autosalonu v Hannoveru v roce 2012, ale nyní se představuje s novým designem svých předních partií.

Prodloužená kabina Crew Cab může být použita na podvozek osazený přeplňovaným vznětovým čtyřválcem Cummins o objemu 4,5 l s nejvyšším výkonem 134 kW (182 k) nebo 152 kW (207 k), v široké škále rozvorů a bude ji možné využít pro konfiguraci náprav 4x2 i 4x4.

Poslední novinkou modelové řady D Initia se vznětovým motorem se v roce 2018 stal prototyp hasičského vozidla CAS 15 M1R 3000/200, na podvozku Avia D120 4x4 s prodlouženou kabinou Crew Cab, který si mohla veřejnost poprvé prohlédnout již v druhé polovině srpna na akci Pyrocar. Tento prototyp využívá již zmíněný podvozek Avia D120 4x4 o rozvoru L, což znamená 3900 mm, který je osazen motorem Cummins ISB 4,5 v emisní třídě Euro V a prodlouženou kabinou s uspořádáním interiéru 3+2+1.

Druhou linii vozidel značky Avia nabízených v roce 2018 představuje řada D Euro 5, která spojuje modernizované provedení kabiny s motory Euro 5.

K pohonu vozidel této modelové řady je využit přeplňovaný vznětový čtyřválec Cummins o objemu 4,5 litru s výkony 117 (160 k), 136 (185 k) a 152 kW (207 k). Nejvyšší hodnoty točivého momentu jsou zde 602, 700 a 760 N.m. Standardem je šestistupňová manuální převodovka ZF, kterou u vozů 4x4 doplňuje přídavná převodovka Praga 2P150.

Avia D Euro 5 je rovněž k dispozici ve verzích D75, D90, D120 a D120 4x4, které ovšem doplňují podverze D60, D65, D70, D80, D85, D100, D110 a D110 4x4. Celková hmotnost podvozku se tak v závislosti na verzi pohybuje od 5990 do 11.990 kg. Nabídka rozvorů náprav je identická jako u řady D Initia Euro 6, jen ji rozšiřuje možnost krátkého provedení s rozvorem náprav 2950 mm.

Dalším krokem k rozvoji produkce značky Avia se má stát vývoj a výroba nové generace užitkových elektromobilů na jejích podvozcích, do nějž se podle memoranda o spolupráci, k jehož podpisu došlo v září roku 2017, pustí polská společnost H. CEGIELSKI-POZNAŃ a holding Czechoslovak Group.

Foto a video: Avia Motors s.r.o., Wheelsage.org, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Avatar - Bubáq
2. 1. 2019 09:26
Re: .
Prosím máte informaci ke zde zobrazeným typům Avia 6x6?
Vypadá to jako kabina Avia namontovaná na podvozku Praga V3S.
Ale možná i původní motor T byl zaměněn, jak to vypadá na jedné z fotografií.
Avatar - Barrichello
1. 1. 2019 14:06
Re: .
V3S s kabinou Avia byly jen 6x6. 4x4 je celé Avia
1. 1. 2019 13:04
Re: .
Odkedy majú V3S pohon 4x4?
Avatar - lordlord
31. 12. 2018 09:54
.
4x4 jsou V3S s kabinou Avia?