Společnost Avia Motors s.r.o. plánuje ukončení výroby nákladních vozidel značky Avia se vznětovými motory na leden roku 2019. Důvodem má být skutečnost, že zájem o ně nedosáhl očekávané úrovně, produkci prodražují například i požadavky na omezování emisí.
„Z důvodu vývoje situace na trhu, chystaným novým emisním regulacím a dalším požadavkům zvyšujícím náklady na produkci užitkových vozidel v kategorii, v níž Avia vyrábí, došlo k přehodnocení strategie společnosti. Bylo rozhodnuto o ukončení sériové výroby automobilů AVIA s dieselovým motorem,“ uvedl pro ČTK Andrej Čírtek, mluvčí holdingu Czechoslovak Group (CSG), vlastnícího právě společnost Avia Motors s.r.o.
Avia se pod křídly nového vlastníka v podobě CSG vrátila zpět k výrobě nákladních vozidel začátkem roku 2018 a svým zákazníkům nabídla poměrně širokou paletu verzí modelové řady D Initia s motory Euro 6 i 5 a přepracovanou kabinou.
Společnost Avia Motors s.r.o. bude i po ukončení výroby vozidel řady D Initia se vznětovými motory dál dodávat náhradní díly uživatelům vozidel Avia a zaměří se na užitkové elektromobily. Připomeňme si tedy nyní historii značky Avia a především její sériově vyráběné nákladní automobily se vznětovými motory.
Nejprve letadla a vozidla značek Škoda, Tatra a Praga
V roce 1919 inženýři Pavel Beneš a Miroslav Hajn v dílně starého cukrovaru v pražských Vysočanech založili firmu Avia. Nejdříve začali s opravami letadel, ale už o rok později zkonstruovali svůj vlastní sportovní dolnoplošník BH-1.
V roce 1923 se Avia přestěhovala do nových dílen v Holešovicích a zde vznikla řada dalších typů sportovních i vojenských dolnoplošníků a následně i dvojplošníků. Na konci dvacátých let přešla Avia pod křídla koncernu Škoda a díky tomu se v roce 1931 celá firma přestěhovala do nových prostor v Letňanech, kde pokračovala letecká produkce až do druhé poloviny čtyřicátých let.
Brzy po skončení II. světové války byla v Avii zavedena výroba vstřikovacích čerpadel, trysek a valivých ložisek pro nákladní automobilovou dopravu. V závodě rovněž probíhaly opravy nákladních vozidel.
V rámci poválečné reorganizace československého průmyslu bylo následně rozhodnuto, aby Avia plně přešla na výrobu nových nákladních automobilů. V roce 1946 byly v Letňanech vyrobeny první vozy Škoda 706 R a v následujícím roce byla spuštěna sesterských autobusů 706 RO.
V roce 1952 se Avia vrátila k letecké produkci, ale jednalo se o licenční výrobu bitevních a dopravních strojů sovětské konstrukční kanceláře Iljušin. Výroba kompletních letadel skončila v roce 1963 a nadále byla zachována pouze výroba leteckých motorů a vrtulí.
Na počátku šedesátých let pak do Letňan míří opět výroba nákladních vozidel. Nejprve se jednalo o montáž vozidel Tatra 805. V roce 1961 podnik přešel na výrobu nákladních automobilů Praga V3S a S5T. První jmenovaný model se udržel ve výrobním programu Avie až do roku 1988.
Renault-Saviem z Letňan
V polovině šedesátých let se začaly projevovat strukturální změny požadavků na domácím i zahraničním trhu s nákladními automobily s nosností jedné až tří tun. V Avii byla zvažována cesta vlastního vývoje nebo využití vhodné licenční strategie. Nakonec byla přijata nabídka francouzské automobilky Renault-Saviem.
V listopadu roku 1967 byla podepsána dohoda s touto francouzskou společností o licenční výrobě modelů Renault-Saviem SG 4 Super Galion a SG 2 Super Goelette, z nichž se později staly modely Avia A30 a A15. Zhruba o rok později bylo z dovezených dílů smontováno prvních 60 valníků.
Hlavním typem se stala Avia A30 s užitečným zatížením tři tuny, k jejímuž pohonu sloužil vznětový čtyřválec o objemu 3,32 l s výkonem 59 kW ve spojení s manuální čtyřstupňovou převodovkou. Model A15 s nosností 1,5 tuny byl vybaven stejným motorem, ale s výkonem sníženým na 50 kW.
Na konci šedesátých let dvacátého století patřily Avie k tomu nejlepšímu a nejmodernějšímu na českých silnicích mezi nákladními vozidly své velikosti. V podnicích pak byly samozřejmě přidělovány pouze těm nejzkušenějším a nejlepším řidičům. Do jisté míry bylo tehdy řízení Avie výsadou.
Nová výroba a její rozsah si vyžádaly novou výstavbu i modernizaci stávajících provozů podniku. Postaveny byly nové velké haly s moderním vybavením a Avia se zařadila mezi největší československé automobilky.
Modernizace techniky
V sedmdesátých letech se výroba i samotná vozidla průběžně modernizovala. Platnost licenční smlouvy skončila v roce 1977 a od roku 1979 byla ve výrobě vylepšená provedení A30 a rovněž A20, který byl nástupcem A15 s výkonem motoru zvýšeným na 53 kW a nosností dvě tuny.
V první polovině roku 1983 došlo k ukončení výroby typů A30 i A20 a jejich místo na výrobní lince zaujaly modernizované modely A31 a A21. Zásadní novinkou byla pro obě verze shodná nová pohonná jednotka v podobě vznětového čtyřválce o objemu 3,6 l s výkonem 61 kW.
Avie s novým motorem dosahovaly v případě A31 maximální rychlosti okolo 85 km/h a u A21 dokonce až okolo 95 km/h. Důležitější ovšem byla snížení spotřeby paliva ve srovnání s předchozími verzemi zhruba o 10 %.
V roce 1986 byl národní podnik Avia, k němuž patřily i pobočné závody v Brně, Ivančicích a Žilině, začleněn do Oborové hospodářské jednotky společně s podniky Praga, BSS, Metaz a Kutná Hora. V souvislosti s vydáním zákona o státním podniku byl k 1. červenci 1988 ustaven nový státní koncern Avia, sestávající ze závodů Avia, Praga, BSS a Dačické strojírny, ale již v následujícím roce došlo k jeho rozpadu.
Nová doba
V souvislosti s rozpadem východního bloku a otevřením trhu pro zahraniční výrobce po roce 1989 přišla Avia o řadu zákazníků a navíc se musela vyrovnávat se stále silnější konkurencí. Letňanská automobilka byla nucena přijít s novými, nebo alespoň výrazně inovovanými modely.
Rok 1993 přinesl zahájení výroby modelů Avia A31T a A21T se vznětovými motory o objemu 3,6 l přeplňovanými turbodmychadlem. Tyto pohonné jednotky disponovaly výkonem 65 kW a následně s mezichladičem i 76 kW. Čtyřstupňovou převodovku nahradila nová pětistupňová značky Praga. Zároveň došlo na úpravy podvozku, zavedení servořízení, změny brzdového systému a vylepšení interiéru kabiny původem ze šedesátých let.
V polovině devadesátých let zamířila Avia pod křídla jihokorejského Daewoo a to společně s rakouským Steyrem utvořilo konsorcium, které odkoupilo 50,2 procent akcií letňanské firmy a stalo se jejím majoritním vlastníkem. O rok později došlo ke změně obchodního jména na Daewoo Avia, a.s.
Poslední významná modernizace řady A se odehrála v roce 1997 a na trh byla uvedena řada modelů A60, A65, A70, A75 a A80. Tyto vozy měly zcela nový podvozek s nýtovaným rámem, tuhou přední nápravou, předními kotoučovými brzdami, menšími koly 205/75 - 17,50" a motory s výkonem 76 kW nebo 85 kW, splňující emisní normu Euro II, ve spojení s pětistupňovou nebo šestistupňovou převodovkou. Kabina sice stále vycházela z původního provedení, ale měla nový interiér, upravené přední partie a především byla sklopná.
Od zahájení výroby v roce 1968 až do jejího ukončení, které nastalo 13. listopadu 2000, opustilo montážní linku letňanské automobilky zhruba 250.000 vozidel Avia modelové řady A.
Avia pro 21. století
V roce 2000 byla představena zcela nová řada D. Ta přinesla širokou paletu verzí a především zcela novou kabinu. Na jejím vývoji pracovali designéři společnosti Daewoo v Anglii, zatímco za koordinaci projektu, vývoj motoru a podvozku byli zodpovědní odborníci z letňanského podniku.
Vedle použití zcela nové kabiny došlo i na nové pohonné jednotky. Zájemci a nové Avie mohli volit mezi přeplňovaným vznětovým motorem z vlastního vývoje automobilky, poskytujícím z objemu 3,9 výkon 98 kW, resp. z objemu 3,6 l výkon 85 kW a motorem Cummins ISBe o objemu 3,9 l s výkonem 110 kW. S motory pak mohly spolupracovat pětistupňové a šestistupňové manuální převodovky.
Přes uvedení zcela nové modelové řady se Avii nedařilo držet krok s konkurencí. V roce 2005 došlo po krachu mateřského Daewoo ke změně majitele, jímž se stala skupina Odien Capital Partners, která ale již v následujícím roce byla Avia prodána indickému Ashok Leyland a vzniká společnost Avia Ashok Leyland Motors s.r.o.
Avia v rámci modelové řady D nabídla nejprve provedení D60, D75, D80 a D90 a následně nabídku rozšířila i provedení D100, D110 a D120. Do nabídky letňanským nákladních automobilů s celkovou hmotností od 6,5 do 12 tun bylo zařazeno i provedení s pohonem všech čtyř kol.
Ve druhém desetiletí jednadvacátého století měla Avia zpočátku velké plány, jejich součástí byly dodávky podvozků a kabin pro elektromobily Smith, plánovaná montáž vozidel ve Velké Británii a rozšíření sortimentu o autobus. Poslední novinkou se nakonec v roce 2012 stalo na IAA v Hannoveru představení nové řady Squad Series, což byla řada D s prodlouženou čtyřdveřovou kabinou.
Prodeje vozidel značky Avia začaly v tomto období stoupat a v roce 2010 prodala letňanská značka 448 nákladních automobilů, v roce 2011 to bylo 600 vozů a v následujícím roce zamířilo k zákazníkům celkem 1003 vozů, což byl oproti předchozímu roku růst o 67 %. Přesto byla Avia v trvalé ztrátě a mateřská společnost Avia Ashok Leyland Limited rozhodla o zastavení výroby k 31. červenci roku 2013.
Poprodejní služby, jako je například záruční servis a prodej náhradních dílů, firma poskytovala i nadále. Na jaře roku 2015 se objevily neoficiální informace o prodeji českého výrobce lehkých nákladních aut Avia neznámému zájemci.
Tyto zprávy se potvrdily, když na jaře roku 2016 letňanský podnik a práva k tradiční české značce koupil holding Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Jaroslava Strnada, který vlastní i automobilku Tatra, a to údajně za 280 milionů korun.
Koncem srpna roku 2016 bylo následně oficiálně potvrzeno, že výroba vozidel značky Avia se přestěhuje z původního letňanského podniku do závodu v Přelouči na Pardubicku. Na jaře roku 2017 byl na stavebním veletrhu CTT Moskva představen první modernizovaný model oživené značky pod novým vlastníkem Czechoslovak Group.
Nový majitel i výroba
Za začátek nové kapitoly ve výrobě nákladních vozidel značky Avia lze označit spuštění jejich produkce v novém provozu v Přelouči. Prakticky zároveň se Avia vrátila na český trh a představila svou aktuální nabídku v podobě evoluce modelové řady D, kterou s přepracovanou kabinou a novými motory nabídla jako modelovou řadu D Initia.
Vozidla Avia D Initia Euro 6 jsou prozatím nabízena s motory Cummins řady ISB4.5E6 s přeplňováním turbodmychadlem s mezichladičem, elektronicky řízeným systémem vstřikování common rail a EURO 6 SCR systémem. K dispozici jsou tyto čtyřválce o objemu 4,5 litru s nejvyššími výkony 112 (150 k), 134 (182 k) a 152 kW (207 k), jimž odpovídají nejvyšší hodnoty točivého momentu 650, 750 a 850 N.m.
Standardem pro všechna vozidla Avia D Initia Euro 6 je šestistupňová manuální převodovka ZF, kterou u vozidel s pohonem kol obou náprav doplňuje přídavná převodovka Praga 2P150.
Avia D Initia Euro 6 je k dispozici ve verzích D75 s celkovou hmotností podvozku 7490 kg, D90 s celkovou hmotností podvozku 9000 kg a D120 a D120 4x4 s celkovou hmotností podvozku 11990 kg.
Verze D75 a D90 jsou nabízeny s rozvory náprav 3400, 3900, 4500 a 5100 mm. Verze D120 pak přidává ještě rozvor náprav 5600 mm, zatímco D120 4x4, jejíž odhalení se odehrálo na jaře roku 2018, je v nabídce jen s rozvory 3400 a 3900 mm.
Avia Motors s.r.o, krátce po odhalení verze s pohonem obou náprav představila i modernizované provedení s prodlouženou kabinu Crew Cab s interiérem, který vedle řidiče pojme ještě šest pasažérů. Ve své původní podobě měla tato kabina jako Squad Series premiéru již na podzimním autosalonu v Hannoveru v roce 2012, ale nyní se představuje s novým designem svých předních partií.
Prodloužená kabina Crew Cab může být použita na podvozek osazený přeplňovaným vznětovým čtyřválcem Cummins o objemu 4,5 l s nejvyšším výkonem 134 kW (182 k) nebo 152 kW (207 k), v široké škále rozvorů a bude ji možné využít pro konfiguraci náprav 4x2 i 4x4.
Poslední novinkou modelové řady D Initia se vznětovým motorem se v roce 2018 stal prototyp hasičského vozidla CAS 15 M1R 3000/200, na podvozku Avia D120 4x4 s prodlouženou kabinou Crew Cab, který si mohla veřejnost poprvé prohlédnout již v druhé polovině srpna na akci Pyrocar. Tento prototyp využívá již zmíněný podvozek Avia D120 4x4 o rozvoru L, což znamená 3900 mm, který je osazen motorem Cummins ISB 4,5 v emisní třídě Euro V a prodlouženou kabinou s uspořádáním interiéru 3+2+1.
Druhou linii vozidel značky Avia nabízených v roce 2018 představuje řada D Euro 5, která spojuje modernizované provedení kabiny s motory Euro 5.
K pohonu vozidel této modelové řady je využit přeplňovaný vznětový čtyřválec Cummins o objemu 4,5 litru s výkony 117 (160 k), 136 (185 k) a 152 kW (207 k). Nejvyšší hodnoty točivého momentu jsou zde 602, 700 a 760 N.m. Standardem je šestistupňová manuální převodovka ZF, kterou u vozů 4x4 doplňuje přídavná převodovka Praga 2P150.
Avia D Euro 5 je rovněž k dispozici ve verzích D75, D90, D120 a D120 4x4, které ovšem doplňují podverze D60, D65, D70, D80, D85, D100, D110 a D110 4x4. Celková hmotnost podvozku se tak v závislosti na verzi pohybuje od 5990 do 11.990 kg. Nabídka rozvorů náprav je identická jako u řady D Initia Euro 6, jen ji rozšiřuje možnost krátkého provedení s rozvorem náprav 2950 mm.
Dalším krokem k rozvoji produkce značky Avia se má stát vývoj a výroba nové generace užitkových elektromobilů na jejích podvozcích, do nějž se podle memoranda o spolupráci, k jehož podpisu došlo v září roku 2017, pustí polská společnost H. CEGIELSKI-POZNAŃ a holding Czechoslovak Group.
Foto a video: Avia Motors s.r.o., Wheelsage.org, Auto.cz