Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Baterie hybridů vs. elektromobilů: Liší se víc, než byste čekali

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 19. 10. 2016 • 09:45
7
15
Zobrazit náhledy (7)
Abarth Toyota HSD
Hned tři druhy osobních automobilů, využívajících elektrickou energii brázdí současné silnice. Kromě hybridů máme plug-in hybridy a pak také ryze elektrická auta (elektromobily). Liší se celou řadou technických řešení, mimo jiné i baterkami.

Baterií nebo chcete-li trakčních akumulátorů, používaných v osobních autech existuje hned několik. Liší se hmotností, konstrukcí, použitými materiály, cenou a také kapacitou. Je to právě kapacita, jež se v elektroautech a hybridech hodně diskutuje.

Nejmenší náročnost na poskytovanou energii z baterky mají hybridní vozidla. Elektromotor v jejich případě slouží pouze coby přídavný pohon. Ano, některá auta sice umějí jet pouze na elektriku (Toyota HSD), ovšem pořád je tady spalovací motor. Potřebuje palivovou nádrž, která zabírá dost místa. O to méně ho pak zbývá na baterie. Při potřebě vyššího výkonu se sečte energie ze spalovacího motoru a elektromotoru. To samé platí o dojezdu. Na čistě elektrickou energie bývá dojezd u těchto aut docela malý, řádově jednotky, maximálně desítky kilometrů.

Jinak je tomu u ryze elektrických aut. Ty se musí jak z hlediska potřebného výkonu, tak i dojezdu spoléhat výhradně na akumulátor. Jakýsi mezičlánek mezi hybridem a elektromobilem představují sice hybridní vozidla, ovšem s možností nabíjet baterky z dobíjecí stanice, případně domácí sítě. Jde o takzvané plug-in hybridy.

Kapacitu podělte výkonem

Baterie pro jednotlivá auta se však neliší pouze výše uvedenými parametry, nýbrž také koeficientem, který charakterizuje poměr výkonu vůči energii poskytované baterií. Udává se ve wattech na watthodinu. Jedná se vlastně o podíl kapacity akumulátoru a jeho výkonu při vybíjení. Čím vyšší tento poměr je, tím má baterie nižší energetickou hodnotu.

U akumulátoru pro hybridy činí zmíněný poměr běžně 30 až 40 W/Wh. Toto vcelku dobře splňují baterie typu Nikl-Metal Hydrid (NiMH). Akumulátory pro Plug-in hybridy obyčejně disponují hodnotou řádově jednotky, obyčejně mezi 6 až 7 W/Wh. I tady lze použít typ NiMH, ale také energeticky účinnější Lithium-ion (Li-ion). A konečně elektromobily mají energeticky nejúčinnější akumulátory typu Li-ion s poměrem výkonu na poskytovanou energii od přibližně 2 do 3 W/Wh.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

A důležitá je také hustota energie
| 20. 10. 2016
Kde chodíš na tie čísla? Yaris HSD vs Yaris 1,33 s CVT je rozdiel cca 60kg. V najbližšej dobe sa chystám zobrať obe auta na váhu kôli porovnaniu s katalógom. Pre Auris je udávaný rozdiel HSD a 1,6 s CVT len 30kg. Nafta 1,6 je o 60kg ťažšia ako HSD. Udivuje ma odkiaľ lúdia stále dokážu ťahať tieto čísla o metrákových rozdieloch.
A důležitá je také hustota energie
| 20. 10. 2016
To jsou paralelní hybridy. Elektický přídavek tam váží 150 kp - ano, jako dva lidi trvale navíc! Tzn. musíš tuhle váhu rozjet navíc a navrácení spotřebované energie (rekuperace) se užije zanedbatelně.
A důležitá je také hustota energie
| 20. 10. 2016
Otázka je kam radíš napríklad Toyoťácke Hybridy. Tie vedia isť aj čisto na elektriku, ale bateria s kapacitou cca 1,2KWh naozaj nezaberie moc miesta. Ale výhoda toho, že v zápchach sa aj 10-15 minút nemusí naštartovať benzíňak je podľa mňa nezanedbateľná.
A důležitá je také hustota energie
| 20. 10. 2016
Vo Viedenských taxíkoch tie baterky už slúžia viac ako 10 rokov, ale v prípade výmeny je ich cena je nižšia ako DPF na Nemca.
to chce fakt naturu se pod tohle podepsat...
| 20. 10. 2016
Přesně, hlavně bych čekal, že to bude mít normální strukturu a ne nesmyslnej úvod a žádnej závěr.
A to už vůbec nemluvím o tom, že z toho námětu se dala sepsat diplomová práce a ne tenhle paskvil:)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku