Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Benzina vylepšila prémiovou naftu Verva Diesel, cena se nemění

Ondřej Láník
Diskuze (49)
Od roku 2004, kdy ČR vstoupila do EU, klesla spotřeba benzinu o 3,7 %. Naopak spotřeba motorové nafty stoupla o celých 25 %. Důvodem je nárůst kamionové přepravy, ale i rostoucí počet osobních aut s dieselovými motory.

Dodavatelé pohonných hmot na tento trend reagují rozšiřováním nabídky nafty - především vývojem nových prémiových naft nebo inovacemi těch stávajících. Na konci letošního léta přišla s úpravou svého palivového portfolia společnost Benzina, která jako první na českém trhu pohonných hmot vylepšila své prémiové palivo Verva Diesel zvýšením cetanového čísla z 55 na 60. Benzina také začala stahovat z prodeje benzin Special 91, který již několik let kontinuálně ztrácí své postavení.

Nástup nafty v novém mileniu

Od vstupu České republiky do Evropské unie neustále klesá spotřeba benzinu. Jen v roce 2008 to bylo o celé 4 %. V tom samém roce také poprvé po osmi letech mírně poklesla i spotřeba motorové nafty (o 1 %), což bylo způsobeno především dopady celosvětové ekonomické krize. Tento mírný pokles ale nic nemění na faktu, že spotřeba motorové nafty dlouhodobě roste.

V síti Benziny je výrazně rostoucí trend prodaného množství nafty patrný od roku 1999, kdy podíl nafty činil jen 33 %. Zlomovým ročníkem byl rok 2006, kdy se množství prodaného benzinu a nafty v síti Benziny vyrovnalo. Loni měla nafta už téměř 55 % podíl a letošním rokem by mohla pokořit hranici 60 %. Nákladní automobily dnes tvoří 70-80 % odběru nafty. Zbývající část odebírají osobní automobily a část kategorie N1.

Dieselovým motorem je v současnosti vybaveno zhruba 30 % osobních automobilů. U užitkových vozů kategorie N1 je poměr opačný – až 75 % z nich jezdí na naftu. A tento trend bude zdá se pokračovat i do budoucna, neboť dieselové motory jsou v případě vozů, které ročně najednou více než 40 tisíc kilometrů, ekonomičtější volbou.

Na tento vývoj reagují dodavatelé pohonných hmot mimo jiné vývojem aditivace a také prémiových druhů nafty. Různě aditivované typy motorových naft jsou dnes v nabídce u celé řady větších sítí čerpacích stanic v Česku a dodavatelé neustále pracují na jejich vylepšování. Ve vazbě na vývoj a moderní složení vozového parku dieselových osobních a některých užitkových automobilů jsou prémiové nafty na trhu stále více požadovány.

Verva Diesel nově

Stoupající poptávku po prémiové motorové naftě reflektuje také Benzina, a to vývojem nové, vylepšené nafty Verva Diesel, která se má se šedesáti cetanovými jednotkami stát nejkvalitnější motorovou naftou na českém trhu, srovnatelnou snad jen s některými zahraničními produkty. „Poptávka po nadstandardně kvalitní naftě roste. Je to způsobeno především bohatnutím společnosti, stoupající dieselizací osobních automobilů v Česku a cílem uspokojit náročné požadavky na kvalitu nafty pro moderní dieselové motory “ říká Václav Loula, ředitel pro jakost společnosti Benzina. Vervu Diesel již v těchto dnech nabízí více než 120 čerpacích stanic provozovaných Benzinou.

Nafta s cetanovým číslem 60 je svým základním chemickým složením vyrobena v České rafinérské (v Litvínově i Kralupech) a podle originální receptury aditivace vyvinuté speciálně pro český trh. Verva Diesel je podle Benziny v současné době nejkvalitnější motorovou naftou na českém trhu a měřit se s ní údajně mohou pouze špičkové nafty v zahraničí, s nimiž má shodné parametry, nikoliv cenu - ta zůstává i nadále na úrovni dosavadního paliva Verva Diesel, uvedeného na trh v září 2007.

Společnost Benzina se u této nafty rozhodla zůstat u osvědčeného a zavedeného názvu Verva Diesel, neboť nová receptura sice dále posouvá kvalitativní parametry, ale nemění základní myšlenku, tj. nabízet moderní špičkové palivo, které řidičům přináší lepší pocit z jízdy, motoru a vstřikovacímu zařízení a celému palivovému systému vyšší úroveň ochrany a životnímu prostředí čistší emise.

Prémiové nafty jsou podle distributora vhodné nejen pro nejmodernější vznětové motory, ale i pro všechny starší konstrukce. Právě starší hlučnější motory s horší startovatelností za nízkých teplot vykazují citelně lepší výsledky s prémiovou naftou.

Ondřej Láník
Diskuze (49)
Avatar - woody-alien
24. 9. 2009 23:21
Re: ???
Tak to ti to v něm asi dost smrdí, ne.... ;-\

Avatar - saldy
24. 9. 2009 19:42
verva
Kolik teď stojí ta verva nafta? Čepoval někdo v Teplicích?
23. 9. 2009 22:26
Re: VERVA V.S.O.P.
hlavne že si môžeš pľuvnúť
23. 9. 2009 19:23
Re: VERVA V.S.O.P.
Vstřikovače bohužel/bohudík nejsou stejné. Většinou pracují s jiným tlakem, mají jíné průměry trysky atd. Jednoduše řečeno, nejde vzít vstřikovač z toyoty a strčit ho do citroenu bez toho, aby to mělo vliv na charakteristiku motoru. Jsou vstřikovače, které prakticky neovlivňuje kvalita paliva (nákladní vozy) a jsou zase takové, které i normalizované palivo odmítají.

Druhá věc je, jestli tady je, nebo není špatné palivo. Tohle jsou věci, který jedinec nemá šanci ovlivnit. Samozřejmě, že i já bych byl velmi rád, kdybych u jakékoli pumpy nabral kvalitní palivo, které je prakticky na stejné cenové úrovni jako ve státech na západ od nás. Ale máme tu dost zlatokopů, co jim jde především o vlastní zisk.
Avatar - Hammunasakra
23. 9. 2009 19:08
Re: VERVA V.S.O.P.
To by býti NE-mělo, myslím že by VŠEM mělo VADIT, že zrovna v česku je z okolních států nejNEkvalitnější palivo ;-)
PS: A NEmyslím že: "vstřikovače pro různé motory jsou různé" ;-) - jsou spíše STEJNÉ (a nekvalitní palivo nedělá dobře/vadí VŠEM :-|
PPS: "Těší" asi JEN těch pár lidí co "v tom jedou" = kradou (a navíc všem ostatním POŠKOZUJí motory ;-\ , což asi nakonec vyjde DRÁŽE, než kolik si tím "ředěním" sami "vydělají" - takže CELKOVĚ opravdová "bubost non plus ultra"