Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bestbus Vienna 2012: Novinky v akci

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Areál největšího rakouského servisního centra EvoBusu ve Wiener Neudorfu je plný nových i použitých autobusů.

Přijíždíme do centrály EvoBus Austria a největšího střediska této značky u našich rakouských sousedů. Opět po dvou letech se zde již tradičně sjíždějí klienti i novináři ze střední a východní Evropy, aby si mohli prohlédnout novinky představené na nedávném hannoverském veletrhu. Nejde však jen o statické seznámení s vozidly, ale rovněž možnost se s nimi poblíž Neudorfu svézt. Pro mnohé dopravce to je první příležitost seznámit se osobně například s Busem of the Year 2013 Mercedes-Benzem Citaro v reálném provozu či vyzkoušet cestovní komfort nových luxusních coachů značky Setra.

Sympózium

Na začátku celodenního setkání probíhají přednášky představitelů EvoBusu pro střední Evropu, které se nejvíce dotýkají dvou oblastí. První tvoří napětí mezi požadavky na životní prostředí a náklady na splnění těchto limitů. Výrobci autobusů jsou povinni přijít s technikou, která splňuje blízký emisní požadavek Euro 6, ale dopravci musejí počítat s tím, že složitější technika na vývoj i výrobu přináší zvýšené finanční nároky. Šéf EvoBusu Central Europe Axel Stokinger tento větší nárok na pořizovací cenu vozidla komentuje tím, že v německém prostředí činí přibližně dvanáct procent z celkových nákladů na životní cyklus vozidla, což je nepatrně méně (13,7 procent), než čítají investice do pohonných hmot. V této položce se skrývá řešení, přestože cena nafty za poslední roky rapidně vzrostla, zaznělo na sympóziu. Provedené školení více než stovky řidičů k hospodárné jízdě přineslo v průměru desetiprocentní snížení spotřeby paliva, takže se dalo vyvodit hlavní řešení svízelné situace dopravců bojujících v tendrech s rozdíly desetihaléřů za ujetý kilometr.

Sledování polohy

Na řešení ekonomiky prodeje a provozu autobusů navazuje téma komfortu cestujících. V českých podmínkách už je sledování polohy vozidla pomocí GPS ve větších městech běžné, ale cestující si občas a právem stěžují, že jim přípoj těsně ujel, přestože předchozí spoj měl například jen minutu zpoždění. Zejména v dopravě, u níž lze pomocí vyhledávače nalézt přesné schéma několika navazujících spojů, je přesnost v praxi mimořádně důležitá.

Na semináři tedy znějí slova o tom, že v zemích západní Evropy zná přesnou polohu vozidla nejen dispečerské středisko, ale že i řidiči si mohou v případě drobného zdržení některé linky pohlídat na společných zastávkách kontinuitu spojů. Nejen v českých poměrech, kde dopravci pracují s cenovými nabídkami těsně nad úrovní výdajů, je však zatím investice do dalšího zařízení nemyslitelná.

Městská doprava

Postupné snižování státních dotací pro nekomerční městskou přepravu osob tvoří další tlak na snižování nákladů dopravců. Změnila se situace v dojíždění. Trasy jsou vzhledem k rozrůstajícím se městům a pohlcování dřívějších příměstských výrobních podniků obydlenými oblastmi kratší s četnějšími zastávkami. To nahrává technologiím schopným rekuperace kinetické energie. Každého asi napadne hybridní vozidlo (viz test Citara G

Hybrid v AutoProfi 9/2012), ale ta jsou zatím vzhledem k vyšší pořizovací ceně mimo hlavní zájem.

Nová generace konvenčního městského modelu Citaro však přijalo technologii dobíjení akumulátorů během jízdy bez potřeby nafty například do zastávek. Druhý úsporný a jedinečný prvek mezi městskými autobusy tvoří dohušťování vzduchojemů zejména během zpomalování. Díky těmto a dalším technologiím bylo možné, aby nové Citaro Euro 6 v testu spotřeby mohlo dosáhnout ve srovnání s předchozí generací a motorem Euro 5 úspory více než tří litrů na sto kilometrů.

Použitá vozidla

Jdeme ven z budovy, abychom si prohlédli vystavená vozidla. Nacházíme jednak nové autobusy obou značek, ale také dvě řady použitých vozidel. Pohled do mimořádně zachovalých tří až pětiletých vozů potvrzuje, že produkty EvoBusu jsou koncipované a stavěné minimálně na deset a více let.

Kromě Mercedes-Benzu Citaro Euro 6 je také k v rámci lokální premiéry k vidění Setra MultiClass 400 s motorem Euro 6.

Vrchol uvnitř

Pro případ nepříznivého počasí organizátoři výstavy BestBus Vinna umístili nejzajímavější vozy do výstavní haly vybavené stánky s nabídkou programů Omniplus a FleetBoard. Nejobletovanějším vozem je nová Setra Comfort- Class 500. Působivé lakování dodává luxusnímu skvostu mimořádný půvab. Opět nás fascinuje obrovské a v rozích zaoblené čelní sklo, nízké a tudíž pohodlné schůdky. Bezramínkové stěrače délky jednoho metru tvoří další finesu. Mnoho dopravců, kteří ještě „pětistovku“ neviděli na vlastní oči, si prohlíží nejen interiér, ale také diskutují s odborníky z EvoBusu o motoru Euro 6. Není divu, jde o nejsložitější součást celého vozidla.

V centru pozornosti dopravců zabývajících se MHD je nová generace Citara. Kromě prostoru a pohodlí pro cestující je zajímají náklady na provoz a možnosti kdekoliv ušetřit.

Omniplus a fleetboard

Poprodejní služby a jejich úroveň nabírají na čím dál větším významu, protože servisní zázemí rozhoduje o spokojenosti nejen dopravce, ale také cestujících. Nonstop servis je dnes běžnou praxí u všech značek, mezi jednotlivými výrobci tedy rozhoduje rychlost servisního zásahu, jeho kvalita a samozřejmě cena. Ke snížení provozních nákladů slouží služba sledování vozidel FleetBoard, kterou lze snadno a rychle získávat data o jízdním stylu řidiče, spotřebě a dalších vlivech na ekonomiku provozu.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
2. 4. 2013 12:41
Stěrače
nejsem si jistý jestli to "snížení odporu vzduchu",které by mělo nastat v souvislosti s danými stěrači nějak pomůže spotřebě,když má autobus aerodynamiku cihly :-)