Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 1 M Coupé - Hodně rychle, hodně bokem

Aleš Jungmann
Diskuze (17)

BMW 1 M Coupé je dlouho očekávaný malý ďábel, který přibližuje výrobky divize M o něco širší klientele. Jak se povedl?

Pod kapotou mnichovské novinky se ukrývá opravdu impozantní strojovna; přeplňovaný řadový šestiválec o zdvihovém objemu 3 litry s označením M TwinPower Turbo. Agregát se téměř vyrovná třetí generaci BMW M3, disponuje totiž výkonem 250 kW a, co je možná ještě zajímavější, nejvyšším točivým momentem 500 Nm dostupným od 1.500 do 4.500 min-1.

To co je pod kapotou však náhodný kolemjdoucí nevidí, jeho zrak spočine na výrazném bodykitu, který z lehkonohé řady 1 dělá bez přehánění silniční bestii. Rozšířené blatníky ostatně ukrývají nápravy z větší M3 a tak je visuální ostrost zcela na místě. Oproti druhé nejsilnější verzi 135i je rozchod předních kol větší o celých 71 milimetrů, vzadu pak o 44 mm. A jak se dočtete dále, na jízdní vlastnosti to má vliv přímo zásadní.

Interiér

Jihočeské okresky musí ještě chvíli počkat, nejdříve se oranžovému sportovci podíváme do útrob.

Uvnitř najdeme tradičně lehce stísněný interiér řady 1, zde však vylepšený klasickými prvky od divize M: měkoučkým, tlustým volantem se znáčkem M co se výborně drží, sportovními sedadly, koženou řadicí pákou ovládající šestistupňovou manuální převodovku...sportovní hliníkové pedály byste však hledali marně, 1 M Coupé nabízí jen obyčejné plastové.

bmw testy sportovni bmw testy sportovni

Instalovaná sportovní sedadla potažená kůží jsou opravdu povedená, v zatáčkách poskytují tělu důležitou oporu a přitom jsou pohodlná i při delším cestování. Pocit výjimečnosti dodává tmavě šedou Alcantarou čalouněná kaplička přístrojů, šála řadicí páky a ruční brzdy či část palubní desky, obšitá červenou nití stejně jako kožená sedadla.

Najít si svou oblíbenou pozici je dílem okamžiku, veškeré nastavování probíhá klasicky mechanicky. Kromě výše zmíněných klíčových prvků toho uvnitř o mnoho více nenajdeme – snad už jen rádio s malým monochromatickým displejem, které ale během testu příliš často zapnuté nebylo...

První zatáčky

V podzemních garážích přebíráme vůz a vyrážíme vstříc nevšedním zážitkům. Hned na začátku je jasné, že 1 M Coupé není žádné ořezávatko: auto si na suchu chce hrábnout snad i na trojku, stabilizace ale motor krotí a tak vlastně ani moc ostře nezrychlujeme. Řízení je tuhé, stejně jako pedál spojky, je to ale taková ta správná sportovní tuhost. Řazení má krátké a blízko u sebe umístěné dráhy, líbí se nám pocit dobře vyladěné mechanické soustavy při řazení. Ještě více by vozu slušelo zkrácené řazení z BMW Performance programu, stále se však jedná o jeden z nejpříjemnějších a nejsportovnějších manuálů v současném automobilovém světě. Automat není v nabídce ani za příplatek.

Auto hned s kolegou fotíme, dokud je čisté; mají přijít přeháňky. Obcházíme ho kolem dokola. Rozšíření oproti klasické jedničce je opravdu velké, 1 M Coupé vypadá tak trochu jako sušenka hozená do vody – podobně nám nabobtnala. Srovnání s první generací E30 M3 je spíše marketingovým tahem, v reálu 1 M Coupé rozhodně podobně lehkonoze nevypadá, naopak, působí dojmem pořádného kusu železa. A to ostatně také při pohotovostní hmotnosti 1495 kilogramů je.

bmw testy sportovni bmw testy sportovni

Ze začátku, když přistupujete k 1 M Coupé v rukavičkách, nejsou dojmy z vozu nikterak nadšené. Těžko se hledá limit širokých pneumatik, zadní náprava nemá dvakrát hodně adheze a starostlivá stabilizace krotí prokluz snad na každém výjezdu ze zatáčky. Co je bez debaty na velikou pochvalu jsou brzdy s vrtanými kotouči. Mají předvídatelný nástup, famózně se dávkují a jejich brzdný účinek je opravdu masivní. Ba co více, na běžných silnicích je nemáte šanci unavit, na to si budete muset vyrazit na okruhy. Brzdová soustava je zkrátka špičková, jedna z nejlepších se kterou se u vozů s cenovkou do dvou milionů můžete setkat.

Ještě než zkusíme přitlačit na pilu, abychom kvality 1 M Coupé jaksepatří prověřili, změřili jsme na dálnici spotřebu paliva. Ta je při klidném cestování překvapivě nízká, jízda stokilometrovou rychlostí znamená odběr 7,8 litru Naturalu na 100 kilometrů, zrychlení na 130 km/h pak zvýší otáčky motoru na 2800 min-1 a spotřebu benzinu na 10 l/100 km. Po městě jsme (s občasným prudším zrychlením; člověk zkrátka neodolá) jezdili za jedenáct až dvanáct litrů, což je také zhruba průměrná hodnota spotřeby paliva. Tedy samozřejmě pokud si opojné zatlačení do sedaček nechcete užívat příliš často. Pak počítejte klidně s dvojnásobkem.

bmw testy sportovni bmw testy sportovni

Na delších cestách je nepříjemná hodnota rychlosti 120 km/h. Při ní totiž laděný sportovní výfuk se čtyřmi koncovkami silně hučí, což při kratší cestě nevadí, na dálnici ale začne monotónní zvuk po chvíli vadit. Jedinou možností je o něco zrychlit či zpomalit, až to trochu připomíná situaci v letectví s oblastí kolem Machova čísla 1 – touto rychlostí letadla také nelétají a když už zrychlují, tak koukají být z tohoto pásma zase rychle pryč.

Tuhý podvozek není překážkou pohodlného cestování, pokud nestrefíte výrazně propadlý kanál či pozapomenutý výmol, dokáže i velmi sportovně naladěné pérování a tlumiče odfiltrovat naprostou většinu nerovností. Ovšem nikoliv tak, že byste o nich nevěděli, ale tak, aby vám nevadily. Máte přece velmi sportovní vůz, kde se jisté natřásání karoserie dá pochopit. Své v tom jistě hrají i klasické devatenáctipalcové pnematiky, které byť mají tuhé bočnice filtrují zkrátka o poznání lépe než u BMW běžné pneumatiky run-flat. Kontakt s vozovkou je tak zaručen na vysoké úrovni, komunikativnost podvozku by však mohla být i lepší. Řidič si při ostřejší jízdě musí část informací domýšlet, z lehce gumovějšího, tuhého řízení toho od předních kol totiž k jeho dlaním dorazí méně než by možná u 1 M čekal.

Poslední zatáčky

Zde je však třeba začít zcela novou kapitolu. Kapitolu psanou po seznámení se s vozem, po pochopení jeho nátury a po několika utažených zatáčkách, do kterých se 1 M Coupé hrnula dveřmi napřed.

Pokud vypnete stabilizaci, což je první krok k tomu užít si 1 M Coupé naplno, pochopíte, proč vám předtím stále na výjezdech ze zatáček problikávala. Ono 500 Nm na zadní nápravě dostupných téměř kdykoliv není právě málo a osobnost nejmenšího emka je zběsile dovádivá. Záď opravdu vybočuje téměř kdykoliv si zamanete, pomalovat asfalt zakroucenými ornamenty je věc okamžiku. Ortodoxní drifteři či majitelé M3 budou lehce zaskočeni drobnou prodlevou při přidání plynu, která dokonalost vozu jako nástroje pro hrátky s dveřmi napřed lehce kazí. Inu, přeplňování dvěma turbodmychadly je stále přeplňování, atmosférický osmiválec z M3 jen tak něco nepřekoná. I tak je však celková driftovací nátura vozu jasně patrná a převládá. Své o tom ví i mechanický diferenciál se zvýšenou svorností na zadní nápravě, který ve 135i velmi chyběl.

Počáteční nedůvěra v adhezi, daná ne tak silnou komunikativností, se po sérii zatáček rychle vytrácí. Stabilizace v prostředním módu vás neustále hlídá, dovoluje však nějaký ten prokluz kol či vybočení zádě čímž se jeví jako naprosto ideální pro běžné sportovnější ježdění po silničních komunikacích.

bmw testy sportovni bmw testy sportovni

Přední náprava jakoby měla ve výbavě kyblík lepidla – na zatočení volantem reaguje téměř okamžitě a bez protestů vykrouží vámi předem určený poloměr bez náznaku jakékoliv nedotáčivosti. Pneumatiky o šířce 245 mm vpředu a 265 mm vzadu mají oné dříve zpochybňované adheze (pokud neškádlíte pedál plynu) opravdu dostatek a speciálně vyrobená směs Michelin Pilot Sport 2 je po zahřátí skvěle přilnavá. Ani v rychlých zatáčkách, ani v esíčkách se 1 M Coupé nenaklání, neodskakuje či dokonce nekolébá, stále stojí na svých nápravách z M3 pevně přikovaná k silnici. Až máte z podvozku pocit (i díky brzdám), že jej projížďkami mimo závodní okruh lehce urážíte. Dobrou zprávou však je i to, že české okresky zvládá i ve vysokém tempu naprosto bez problémů, ladiči divize M zase jednou odvedli skvělý kus práce.

Stejně jako motoráři. Drobná výtka k prodlevě po sešlápnutí plynu tu sice je, rozhodně to není tak strašné, aby si to motor o výkonu 250 kW ve vyšších otáčkách neodpracoval. Líbil se nám krásně lineární zátah, který kolem čtyř tisíc otáček dostává až supersportovní jiskru a hlavě – ke slovu se v tuto chvíli dostává nádherný zvuk vyladěného motoru, zvuk výfuku ustupuje do pozadí. Ano, přesně takhle má sportovní auto znít! Chceme přece slyšet pracovat písty, syčet sání a odfukovat turbodmychadla, ne poslouchat hučící výfuk.

Kolem čtvrté tisícovky nejenže začne k uším posádky plynout rajská motorářská hudba, ale motor jakoby dostal injekci adrenalinu přímo do srdce – to, co se totiž rozpoutá na cestě k omezovači zasahujícímu až za sedmi tisíci se prostě musí zažít. Lineární gradace nespoutané síly žene malé kupátko vpřed, vás naopak tlačí do skvělých sedaček, reakce na plyn začíná být téměř okamžitá a vůz zde opravdu začíná žít. A vy s ním.

Závěr

Model 1 M Coupé asi nikdy nedosáhne slávy větších bratříčků, je s ním ale opravdu zábava a hlavně, i nejmenší produkt divize M je skvěle sestavený stroj, ve kterém se každý nadšený řidič bude cítit jako doma. Puristé si však zřejmě došetří zhruba půl milionu na skvělou osmiválcovou M3. Nám přijde za cenu 1,3 milionu Kč Coupé velmi přitažlivé, ať už jde o poměr cena/výkon, skvělou techniku či vysokou image.

bmw testy sportovni bmw testy sportovni






První cena vozu 697 500,-Kč (118d Coupé, 105 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1 300 000,-Kč (1 M Coupé, 250 kW)
Základní cena testovaného vozu 1 300 000,-Kč (1 M Coupé, 250 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1 328 000,-Kč (1 M Coupé, 250 kW)

Plusy:

  • svalnatý design

 

  • velmi dobré boční vedení sedadel

 

 

  • nízký posaz za volantem

 

 

  • tvar a tloušťka věnce volantu

 

 

  • vynikající jízdní vlastnosti a ovladatelnost

 

 

  • silný a výkonný motor s plynulým nástupem

 

 

  • vysoce účinné brzdy

 

Mínusy:

  • stísněný prostor vzadu

 

  • tuhé řazení

 

 

  • horší přesnost řízení v přímém směru

 

 

  • hodně tuhé pérování

 

 

  • odskakování na nerovnostech v zatáčce

 

 

  • tvar hlavice řadicí páky

 

Aleš Jungmann
Diskuze (17)
BMW 1 M Coupé
Cena základní sestavy 1 300 000 Kč
Výbava základní sestavy Airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, přední a zadní hlavové airbagy, systém dynamické kontroly trakce DTC, dynamická kontrola stability DSC s rozšířenými funkcemi, ABS, ASC, CBS, ne-metalický lak, exteriérové doplňky v barvě vozu, indikátor tlaku v pneumatikách, chromované okenní lišty, sportovní sedadla, 19palcová kola z lehké slitiny, kůže Boston, prvky v interiéru z Alcantary s kontrastními švy, strop v antracitové barvě, kožené madlo ruční brzdy, kožená M řadička, M volant, přední a zadní prahové lišty BMW M s chromováním, přední i zadní kotoučové brzdy s vnitřním odvětráváním a perforací, M Servotronic, šestistupňová manuální převodovka, mechanická uzávěrka diferenciálu, funkce zpožděného zhasínání světlometů „Follow-me-home,“, bi-xenony s vysokotlakými ostřikovači, manuální klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný volant, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, rádio BMW Business CD s podporou MP3, tempomat, palubní počítač, Double Vanos, šestistupňová manuální převodovka, dvoustupňová brzdová světla, Kč
Cena testované sestavy 1 328 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+ 16 650 Kč), Parkovací asistent PDC (+11 350 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 250 / 5900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.6 / 7.3 / 9.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 0
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1495 / 405
Rozměr pneu: 245/35 R19, 265/35 R19
BMW 1 M Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4380
b) šířka (mm): 1803
c) výška (mm): 1420
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1541
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 520 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 880
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1440
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 520
délka sedáku vpředu (mm): 580
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
8. 11. 2011 13:45
Re: Tak kdo si to koupi
Chtěl bych reagovat na téma "moc vyměklá, M3 na sportovní jízdu lepší". Ač to přiznávám nerad, je tento kompromis třeba. Pro mě znamená jízda se sportovním autem okresky, kruháče, nájezdy na dálnici a starty na semaforech - prostě bežná místa kde si můžu auto užít. Díky tomu krouťáku a tedy pružnému zrychlení je vše kromě okruhu podle mě zábavnější s turbem. Na okruh se dostanu max 3x do roka a myslím, že bych tu prodlevu překousnul. S M3 mi stačí rychlost na vytočenou dvojku.... :-)
Ale máš recht, že Cayman komplex tam pořád je. Ale přesto je 1M moje Nr. 1!
29. 9. 2011 10:00
Re: AT
Asi to je blbost. Pochybuju, že by v BMW někdo takhle uvažoval.
Avatar - Machýrek
27. 9. 2011 09:39
Re: AT
Marketingove to BMW tlaci jako puristickou zalezitost pro "modre, kteri vedi".. je to jen hra, ktera ma ospravedlnit setreni viditelne zejmena v interieru a moznostech konfigurace, jako napr. nemoznost volby automatu. Kombinace prodejnich vysledku (klesajicich v case v zavislosti miry uspokojeni "modrych") a tlaku konkurence zrejme casem zpusobi v tomto smeru urcite zmeny. Myslim, ze v tomto pripade bude platit, ze kdo si pocka, docka se ;-)
Jinak nazivo vypada lepe nez na fotkach a ac bilou barvu moc nemusim, 1M slusi.
27. 9. 2011 09:09
Re: AT
To je blbost, to má jinej důvod....asi technickej, možná o to nebyl zájem atd,.
Avatar - white label
13. 7. 2011 11:51
Re: Tak kdo si to koupi
S 1M jsem zatím nejel, ale to co píšeš, má logiku...
Vizuální "sportovnost" i "hodnotnost" této současné eMkové palubky je fakt špatný vtip...