Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 220i Gran Tourer – Pro sportování i rodinu

David Bureš
Diskuze (111)
Rodinné MPV z dílny BMW jsme zatím vždy zkoušeli s turbodieselem pod kapotou. Tentokrát jsme však otestovali kousek s benzinovým motorem.


Design, interiér


Když v roce 2014 BMW uvedlo na trh MPV 2 Active Tourer a rok na to jeho prodlouženou verzi 2 Gran Tourer, mnozí fanoušci značky se křižovali a zoufali nad tím, co to v Mnichově zase vymysleli. Po pár letech na trhu je však zřejmé, že se tahle dvojka etablovala a je o n i v době klesající popularity MPV zájem. Na svém kontě má už 380.000 prodaných kusů (70 % z toho Active Tourer), z nichž 80 % si koupili zákazníci, kteří jsou pro značku noví. Letos přijde na trh modernizovaná verze, než se tak však stane, vyzkoušeli jsme dosavadní 2 Gran Tourer s benzinovým čtyřválcem 20i (141 kW).

Gran Tourer jsme totiž zatím pokaždé testovali s naftovým motorem pod kapotou, a to konkrétně čtyřválcem 18d s výkonem 110 kW. Nyní vyzkoušený benzinový motor se prodává s obchodním označením 20i, nabízí 141 kW a je tak vůbec nejvýkonnějším agregátem v české nabídce tohoto modelu. A zároveň je to jedno z nejvýkonnějších středně velkých MPV, výkonově dvojce stačí leda tak Opel Zafira s 1.6 Turbo (147 kW) nebo VW Touran s 1.8 TSI (132 kW). Naopak zážehová nabídka takového Renaultu Grand Scénic díky novému čtyřválci 1.3 TCe vrcholí na 120 kW, zatímco u Fordu Grand C-Max jen na 110 kW (1.5 EcoBoost).

Nevypadá vůbec špatně!

Silné motory ostatně k BMW tak nějak patří, stejně jako sportovní výraz. Gran Tourer asi nikdo nebude považovat za nejhezčí auto z Mnichova, po letech zvykání ale musím uznat, že má svůj styl. Vizáž vysokého kombi vlastně nevypadá vůbec špatně, zvlášť když auto okořeníte „M paketem“ (respektive modelem M Sport) jako v případě testovaného kousku.

Výměnou za 144.300 korun vedle výbavy navíc dostanete charakteristický přední nárazník, upravené ledvinky s chromovaným orámováním a širšími černými příčkami, specifické prahové lišty nebo chromované koncovky výfuku. To pak má Gran Tourer šmrnc jako málokteré MPV, zvlášť v kombinaci módní bílé karoserie ozdobené černými detaily, jakými jsou střešní ližiny nebo orámování oken, které jsou rovněž součástí verze M Sport.

Na sportovní strunu hraje varianta M Sport také uvnitř. Vynikající přední sportovní sedadla mají nastavitelný sedák a slušné boční vedení, a tak jsou pohodlné a zároveň perfektně podrží v zatáčkách. Na můj vkus by ale mohly být širší, bočnice lze sice podle potřeby nafouknout, v oblasti stehen ale sedačky trochu tlačí. Líbí se nám i nízký posaz, který skoro až evokuje běžné osobní vozy.

Slova chvály také opět máme na tlustý „eMkový“ volant, díky němuž si táta od rodiny může v takovém sedmimístném dostavníku připadat jak v nějakém sporťáku. Masivní věnec čalouněný jemňounkou kůží se zkrátka perfektně drží, jednoduchý tříramenný volant navíc vypadá prostě skvěle. Když si pak připlatíte 4.056 korun, dostanete k němu i řadicí páčky.

bmw testy mpv bmw testy mpv  

Z hlediska materiálů pak dvojka možná není to nejlepší, co dnes BMW nabízí (přece jen je znát, že se jedná o jeden z nejlevnějších modelů v nabídce), v rámci segmentu je na tom ale vůz stále skvěle. Naopak v praktičnosti Gran Tourer na konkurenci poněkud ztrácí.

Výhled ven omezují A sloupky, jsou sice rozdělené, kvůli zachování tuhosti karoserie jsou ale hodně masivní, což zhoršuje výhled do boků. Řidiče navíc poněkud omezuje masivní středový tunel, jinak skvělé ovládání trochu kazí „utopené“ ovladače klimatizace, které před volicí pákou nejsou úplně po ruce. A proti jiným středně velkým MPV je dvojka uvnitř přece jen užší. Vliv má na to na poměry MPV úzká karoserie (šířka 1.800 mm).

BMW 2 Gran Tourer – srovnání rozměrů s konkurenty
ModelBMW 2 GTOpel ZafiraRenault Grand ScénicVolkswagen Touran
Délka (mm)4556466646434527
Šířka (mm)1800188418661829
Výška (mm)1608166016601674
Rozvor (mm)2780276028042786

Také prostor před koleny je na zadních sedadlech spíše průměrný, nad hlavou je ale místa dost. Navíc je díky vysoko umístěnému sedáku posaz celkem pohodlný, praktičnost navíc zvyšuje posuvná lavice s nastavitelným sklonem opěradla. To třetí řada sedadel dodávaná za příplatek 21.398 korun je ryze nouzová záležitost, vhodná jen pro malé děti. Místa je tu málo, pro vytvoření prostoru pro kolena musíte druhou řadu posunout hodně dopředu, navíc se tu sedí velice nízko.

Jen o kritice praktičnosti to ale není. Výhodou jsou rozměrné kapsy ve dveřích, také do těch zadních se vejde 1,5litrová láhev, potěší i gumové úchyty v zadní části předních sedadel. A navíc BMW za příplatek nabízí také další praktické detaily, které byste od rodinného auta očekávali. Na mysli máme síť oddělující kufr od kabiny (+5.148,-), sklopné stolky pro zadní sedadla (+6.786,-) nebo třeba sklopné sedadlo spolujezdce (+5.138 Kč) pro případ nutnosti převozu dlouhých předmětů.

Co se týče zavazadelníku, tak v sedmimístné konfiguraci se dočkáte jen minimálního prostoru, vyjádřeného objemem 145 litrů. Když však třetí řadu sklopíte (ručně, druhá se sklápí elektricky tlačítkem), dostanete už slušný objem 560 litrů. Po sklopení druhé řady pak vznikne obří prostor s objemem 1.820 litrů. Musíte však počítat s tím, že ložná plocha není úplně rovná. Výhodou je ale nízká nákladová hrana nebo praktické prvky na uchycení zavazadel, ať už gumové pásky nebo háčky na nákupní tašky.

bmw testy mpv bmw testy mpv  

Motor, jízdní vlastnosti


ZF to věru není

I v případě MPV ale bude u BMW jistě zajímat hlavně technika pod kapotou než velikost odkládacích prostorů. A v tomto ohledu má dvojka v testované verzi co nabídnout. Pod obchodním označením 20i se ukrývá dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný dvoukomorovým turbem, který je naladěn na 141 kW a 280 N.m. Komu by to bylo moc, může zvolit ještě 1,5litrový tříválec 18i se 100 kW a 220 N.m.

Takový objem verze 20i je v kategorii středně velkých MPV u zážehových agregátů dnes už nevídaný, nejblíže je VW Touran s 1.8 TSI (132 kW, 250 N.m). Výkonově ale BMW překonává Opel Zafira, jejíchž 147 kW a 280 N.m poskytuje dokonce „jen“ přeplňovaná šestnáctistovka. To benzinová nabídka Renaultu Grand Scénic vrcholí pouze třináctistovkou, 1.3 TCe se 120 kW a 260 N.m.

BMW 2 Gran Tourer – srovnání s konkurencí
ModelBMW 2 GTOpel ZafiraRenault Grand ScénicVolkswagen Touran
Motor220i1.6 Turbo1.3 TCe1.8 TSI
Zdvihový objem [cm3]1998159813301798
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]141/5000147/5500120/5500132/5100-6200
Točivý moment [N.m/min]280/1250-4600280/1650-5000260/1800250/1250-5000
Převodovka8A6M7DS7DS
Max. rychlost [km/h]221220197218
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,68,89,28,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,85,56,1
Základní cena [Kč]856.600542.900649.900807.900

K motoru 20i přitom nemáme výhrad a rozhodně bychom ho potenciálním zákazníkům doporučili. Lineárně táhne už od nějakých 1200 otáček, nejvíce se mu však líbí v pásmu mezi dvěma a pěti tisíci otáčkami, následně už začíná vadnout. Síly má na rozdávání, což ostatně dokazují i parametry, zrychlení z 0-100 km/h trvající 7,6 sekundy a maximální rychlost 221 km/h je v rámci kategorie nejlepší.

A vzhledem k síle v útrobách a vysoké karoserii je slušná i spotřeba. Ve městě se vejdete do deseti, na dálnici si bavorák řekne o nějakých osm litrů. Trasa kombinující město, okresky a dálnici znamenala průměr 7,2 l/100 km. S ohledem na relativní nezajetost testovaného kousků (přebírali jsme si ho s 2.500 km na krku) se pak dá očekávat, že spotřeba bude dále klesat.

Naopak kombinace s příplatkovým osmistupňovým automatem, dodávaným za příplatek 54.184 Kč, zcela ideální není. Už dříve jsme si všimli, že převodovka Aisin určená pro motory s příčnou zástavbou a pohon přední nápravy nedosahuje kvalit dobře známého ZF z větších modelů s podélně uloženými motory a poháněnou zadní nápravou, a 220i v tomto ohledu není výjimkou.

bmw testy mpv bmw testy mpv  

Při konstantní jízdě je všechno v pořádku, automat mění převody rychle a hladce, stačí se ale dostat do kolony a najednou zjišťujete, že převodovka při rozjezdech váhá a neřadí až tak hladce. Na druhou stranu jsme možná jen zhýčkaní z dokonalé převodovky ZF v pětce nebo sedmičce, protože v rámci kategorie MPV dvojka stále poskytuje více než slušné řazení. Navíc potěší i milovníky řízení, protože hbitě reaguje na manuální pokyn.

Jezdí skvěle, ale ten podvozek...

A jezdit s dvojkou rychleji klidně budete, protože patří mezi nejlépe jezdící velkoprostorové vozy na trhu, jestli není tím vůbec nejlepším. Jasně, vyšší stavba karoserie je občas znát, v rámci třídy se ale dvojka prožene zatáčkami s neochvějnou jistotou a hbitostí.

Jen počítejte s tím, že podvozek je přece jen hlučnější a tvrdší. Zásah divize M (sportovní podvozek je součástí verze M Sport) je zkrátka znát, což vám bude vadit hlavně při městském popojíždění. Zatímco na okreskách podvozek nerovnosti slušně filtruje, ve městě je dá posádce pocítit. Hluk valících se kol pak naznačuje, že BMW zatím s pohonem přední nápravy nemá takové zkušenosti jako konkurence. Ještě že zadní náprava nijak nebouchá, díky použití multilinku.

Při rychlejší jízdě také možná budete zoufat nad tím, že BMW verzi 20i bohužel nenabízí i s pohonem všech kol. Kombinace velké síly pod kapotou a pohonem přední nápravy znamená, že se kola při ostřejším rozjezdu mnohdy protočí. Která je poháněná náprava, si tak v téhle dvojce rozhodně všimnete...

Vyšší cena má svůj důvod

Za sportovní vlastnosti a luxusní charakter ale BMW nežádá málo. Model 220i Gran Tourer začíná na částce 856.600 Kč, testovaná verze M Sport, která vedle optických prvků přidává elektricky ovládané víko kufru, ambientní osvětlení, variabilní řízení, tempomat, automatickou klimatizaci, diodové světlomety nebo zadní parkovací kameru už překonává milion. A to je docela rozdíl, když takový Opel Zafira s 1.6 Turbo (147 kW) můžete koupit už za 542.900 korun.

bmw testy mpv bmw testy mpv  

Na druhou stranu se cena špatně hodnotí, protože v prodeji aktuálně není žádný plně srovnatelný konkurent. Audi, Mercedes-Benz ani jiný luxusní výrobce sedmimístné MPV nenabízejí. A zástupce luxusních značek bude vždy dražší než auto mainstreamové značky a dvojka v tomto ohledu není výjimkou. A s přihlédnutím k tomu, kolik těchto dvojek jezdí, se zdá, že zákazníci jsou za ně ochotni zaplatit.

Závěr


Závěr

Pravověrní fanoušci BMW asi nikdy nepochopí, proč v Mnichově postavili velkoprostorový automobil, zvlášť v době, kdy MPV už tolik netáhnou a zákazníci raději dávají přednost různým SUV a crossoverům. Jenže dosavadní prodejní úspěch dua Active Tourer/Gran Tourer naznačuje, že myšlenka bavorských plánovačů byla správná, BMW zkrátka vyplnilo mezeru, která byla volná a lidé ji chtějí. A to nejen v Německu, kde zůstává čtvrtina produkce tohoto dua.

Navíc se MPV povedlo vybavit typickými vlastnostmi vozů mnichovské značky. Takhle dobře jezdící velkoprostorový vůz dosud nabízel leda tak Ford. Ve dvojce tak zvládnete odvést rodinu a přitom se s ní zvládnete slušně pobavit, když jsou zrovna všechny děti ve školce a manželka v práci.

Bez chyb to ale není. Jiná MPV jsou přece jen praktičtější, navíc podvozek testovaného exempláře je i kvůli zásahu divize M přece jen v některých situacích až příliš tvrdý. A kvalita osmistupňového Aisinu pro příčnou zástavbu motoru zdaleka nedosahuje kvalit osmikvalitu ZF známého z větších modelů značky.

Když ale chcete sportovně jezdící MPV, je BMW 2 Grand Tourer dobrou volbou, klidně v testované benzinové verzi 220i, která je silná a stále vcelku úsporná. Jen se připravte na to, že levně ho nekoupíte. Zvlášť ve srovnání s mainstreamovou konkurencí je BMW 220i Gran Tourer drahé a přímý luxusní konkurent v nabídce není. Zkoušený model M Sport překračuje milion, další výbava cenovku dále zvýší. Přece byste ale nečekali, že nové BMW koupíte za pár korun...

Nejlevnější verze modelu754.000 Kč (218i Gran Tourer/100 kW)
Základ s testovaným motorem856.600 Kč (220i Gran Tourer/141 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.000.900 Kč (220i Gran Tourer/141 kW M Sport)
Testovaný vůz s výbavou1.219.586 Kč (220i Gran Tourer/141 kW M Sport)

Plusy

  • Na poměry MPV luxusní interiér
  • Pozice za volantem
  • Jízdní vlastnosti
  • Silný motor

Minusy

  • Váhavější převodovka
  • Hlučnější podvozek
  • Tlusté A sloupky

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (111)
BMW 220i Gran Tourer – Pro sportování i rodinu
Cena základní sestavy 1 000 900 Kč
Výbava základní sestavy 17palcová kola z lehkých slitin, mlhové světlomety, dešťový senzor, denní svícení, M sportovní kožený volant, automatická klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač, rádio se šesti reproduktory, variabilní sportovní řízení, podélné černé střešní nosiče, sportovní přední sedadla, zadní parkovací senzory, tempomat s brzdnou funkcí, diodové světlomety, sportovní podvozek, M aerodynamický paket, M prahové lišty, čalounění kombinující látku a alcantaru, ambientní osvětlení, elektricky ovládané víko kufru. Kč
Cena testované sestavy 1 219 586 Kč
Výbava testované sestavy 18palcová kola z lehkých slitin (+21.648,-), paket First Class – zadní kamera, přední a zadní parkovací senzory, navigace, hudební systém se sedmi reproduktory (+51.584,-), kůže Dakota (+37.674,-), sportovní automatická převodovka s páčkami pod volantem (+4.056,-), alarm (+5.408,-), komfortní přístupový systém (+10.556,-), zadní parkovací kamera (+10.842,-), elektricky nastavitelné bederní opěrky vpředu (+6.240,-), vyhřívaná přední sedadla (+8.944,-), třetí řada sedadel (+21.398,-), navigační systém Plus (+72.904,-), CD přehrávač (+2.704,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 141 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1250 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 221
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 5.2 / 5.9
Emise CO2: 138
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 645 / 1905
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1495 / 600
Rozměr pneu: 225/45 R18
BMW 220i  Gran Tourer – Pro sportování i rodinu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4556
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1608
d) rozvor (mm): 2780
e) rozchod vpředu (mm): 1557
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
20. 3. 2018 22:23
Re: Četl jsm jenom nadpis, to přiznávám
Panove, musím říci, že sem neodolal a zřídil si také účet :-)

Sám mám 3 děti a rozhodoval sem se mezi multivanem a jinejma vicesedadlovejma autama, ale teď proč 220i gt zvítězila:

1. S multivanem normální ženská ve městě nezaparkuje
2. Proč benzín? Do firmy sem koupil aktiva v diesel 110kw, a vůči 110kw octafkarema nesrovnatelně rozdíl... Proč? V tomhle autě sem pochopil, že bmw fakt umí benzíny. náš nejstarší syn v 9ti letech jezdí s manželkou vepředu a když sem hotuhle vezl já, tak mi říká, tati zapnu ti ten sport režim, jo? Maminka jezdí jediné na sport a já ho vypinam ho na kostkách :)))
3. Prostorové to samo nemá na multivan, ale na 95% jízd, manželka a tři decka, úžasný - přeci je tohle auto dělaly ženský
4. Sportovnost- já tomu sám říkám závodní autobus. Defakto neexistuje multivan, třetího bych nepredjel, akcelerace i zatáčky - zde opravdu max 17kola Českým 18ky by slušely v DE na dálnici, kde není problém stala jízda kolem 200km/h.

Závěrem, bych jen dodal, že tohle je prostě bmw s nádechem závodění, kde ani ženská nemá problém předjet u nás nejpreferovanjesi škodovky, protože motorové je to neskutečná otacková pila. K automatu, sám mám G30 s ZF převodovkou, a kdo řekne, že v 2ce je automat spatnej, tak měl rozbitou převodovku, tahle převodovka je tisíckrát lepší než DSG v jakýmkoli vw koncernu.

PS.: omlouvsám se za diakritiku, píši na telefonu
Avatar - wakantanka
4. 3. 2018 20:43
Re: Šport a MPV?
Chceš mi vari tvrdiť, že predné spolujazdcove sedadlo je v otázke bezpečnosti dieťaťa na tom rovnako ako zadné? Svojho času som kdesi čítal štatistiku, kde práve sedadlo vedľa vodiča obstálo úplne najhoršie. Boli to zozbierané dáta z reálnych havárií, nie Euro NSCAP testy. Nehovoriac o tom, že donedávna sa v EU ani neriešil nejak zásadne Small overlap test, resp. situáciu keď malou časťou auta trafíš strom či stĺp. Nikomu však môj názor nevnucujem, sú to jeho deti a on je ten čo určuje čo je pre nich vhodné. Mne to proste ako dobý nápad šupnúť dieťa v sedačke dopredu rozhodne nepripadá.
2. 3. 2018 16:21
Re: Šport a MPV?
Nezhodnem sa s tebou o bezpecnosti a z praktickeho hladiska pri 2 deckach je lepsie ked jedno je v predu a vzadu s druhym druhy rodic. S modou to nic nema. Ty si to vyriesil kupou ineho typu auta, kde toto eliminujes, ale to nie je vzdy bud mozne alebo idealne. Ale tvoj nazor aj riesenie beriem, aj ked s nim nesuhlasim :-)
Avatar - wakantanka
2. 3. 2018 12:30
Re: Šport a MPV?
Moje deti vpredu nesedia už z princípu. Teraz je to síce veľká móda mrsknúť im tam sedačku, ale mne to nepríde ako dvakrát vhodné riešenie aj vzhľadom na bezpečnosť či skôr nebezpečnosť sedenia vpredu pre deti zvlášť. Mojim je vzadu dobre a nesťažujú sa ani oni, ani ja. Aby som mal prehľad čo robia mám od výroby tzv. konverzačné zdkadielko a to mi bohate stačí.
Avatar - wakantanka
2. 3. 2018 12:27
Re: Šport a MPV?
[odkaz]
Toto do štandardného kombi musíš rozložiť na podvozok a korbu. Ja som len sklopil striešku a hodil to do kufra komplet. V kufri zabrzdil a tradá. Nehovorím, že sa nedá, len že pre mňa to bol jednoduchší a hlavne pohodlnejší spôsob pri pendlovaní s deťmi.