Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 3 - Trojka rozhodně nechce být třetí

Luboš Chládek
Úvodní informace o nejnovějším modelu prestižní značky BMW jsme přinesli již v posledním lednovém čísle magazínu AUTO.CZ, kdy jsme ještě neměli všechny oficiální údaje a tak se dnes, v souvislosti s premiérou nové trojky na Ženevském autosalónu, k...

Nové BMW řady 3, která je již pátou generací tohoto vozu, je zcela od základu nově navrženým vozem. Přináší sebou vypracovanou koncepci bezpečnosti, vyspělé techniky a atraktivního, sportovně střiženého vzhledu (viz foto), připomínající větší pětkovou řadu. Nové vozy kombinují unikátní bezpečnostní koncept se širokou škálou moderních výkonných čtyřválcových a šestiválcových motorů. Zároveň zde nalezneme takovou výbavu a komfort, který se dá najít jen v limuzínách vyšších tříd.

Jako první se veřejnosti představil klasický čtyřdveřový sedan, který zahájil generační obnovu celé řady. Ostatní modely jako je kupé, kombi zvané tradičně Touring, cabrio a samozřejmě úspěšný malý Compact přijdou na řadu později. Sedan si nese typické znaky vozů BMW, nezbytné "ledvinky" mezi bavoráckými kulatými předními kruhovými dvojsvětly se společným překrytem z dnes velmi populárního nerozbitného plastu. Novinkou je lehká vlnovka nad nárazníkem zdůrazňující kruhové světlomety. Bez zajímavosti rozhodně není výsledek práce návrhářů na aerodynamice, součinitel odporu vzduchu cx=0,27, což je opravdu vynikající hodnota.

Nové BMW nejen že povyrostlo z vnějšku, do délky i šířky shodně o 40mm na 4471 a 2725mm, ale hlavně se zvětšil prostor uvnitř a to zejména na zadních sedadlech. Toho bylo docíleno zejména díky zvětšenému rozvoru o 25mm na celkových 2725mm a rozchodu širším o 60 mm. Tyto hodnoty samozřejmě ovlivňují i jízdní vlastnosti vozu, které má BMW tradičně vynikající také díky krátkým převisům vpředu i vzadu. S užitečnou hmotností 500kg a objemem zavazadlového prostoru 440 litrů a případnou nosností střechy 75 kg uspokojí, myslím, trojka všechny běžné nároky, kladené na sedan střední třídy se sklony k nadprůměrným jízdním výkonům a luxusu. Ohledně vysoce nadstandardní možné výbavy nové trojky se podívejte na závěr sekce Bezpečnost.

Největší ozdobou každého BMW je samozřejmě podvozek. Zvětšením rozvoru i rozchodu a některými dalšími úpravami podvozku bylo dosaženo ještě lepších jízdních vlastností, než jsme měli možnost poznat v dodnes prodávaných modelech. Některé části podvozku jsou vyrobeny z hliníku a jiné z vysokopevnostní oceli, podobně jako karoserie a tak bylo dosaženo úspory hmotnosti při zachování precizních jízdních vlastností.

Interiér byl kromě větších rozměrů také pozměněn a to zejména na přístrojové desce (viz foto), která je nyní velmi podobná pětkové řadě. Podobnost řad 3, 5 i 7 je tedy podtržena i z vnitřku vozu. Konečně každý by měl poznat, že si sedl do vozu s modrobílým kruhem na kapotě. Velký důraz byl kladen zejména na ergonomii a priority řidiče. Všechny ovladače jsou v dosahu a na svém místě. Volitelně je samozřejmě možné objednat kožené potahy sedadel, které dávají punc luxusu, již tak velmi nadstandardně vybavenému interiéru.

Zvýšení bezpečnosti proti ukradení vozu je zvýrazněno imobilizérem BMW v klíči, který dokonce nepotřebuje baterii, panely a kryty bránící hladovým očím nenechavců, nebo třeba automatickým aktivováním systému centrální bezpečnosti, tedy blokováním všech funkcí, když je vůz uzamčen. BMW zapracovalo i na nákladech na údržbu, které se snížili o 30%, nárazníky vydrží bez deformace náraz v rychlosti 4 km/h a části karoserie jsou sestaveny tak, aby se daly snadno vyměnit za nové v případě poškození. A tak tedy i pojistné sazby, také díky zvýšenému zabezpečení vozu proti krádeži, mohou být nižší.

Na náš trh bude tento rozhodně zajímavý model uveden již těsně před koncem letošního dubna. Podle deklarovaných kvalit nového vozu to vypadá, že nejpřímější konkurenti, vozy Mercedes-Benz třídy C a Audi A4, ale také např. Alfa 156, to nebudou mít rozhodně lehké v soutěži zvané počet prodaných vozů. Já osobně si myslím, že co do objemu prodeje nová trojka rozhodně nebude třetí.

MOTORY

Jak známo, vozy BMW byly vždy "dravci", a tak výkonové charakteristiky jednotlivých motorů asi nikoho, věci znalého, nepřekvapí. Samozřejmě, že i nová generace BMW řady 3 je vybavena paletou motorů, které dělají čest svému výrobci. Promyšlená konstrukce se zárukou technických řešení na vysoké úrovni jistě naplní požadavky zákazníků. Bez zajímavosti rozhodně není možnost použití převodovky steptronic známé např. z řady 5.

Pětice motorů s výkony od 87 do 142 kW s hranicemi maximální rychlosti u všech nabízených verzí za hranicí 200 km/h musí uspokojit každého. Komu by ani oněch 142 kW, kterých dosahuje model 328i při 5500 ot/min, nestačilo, může si počkat na model M3, který na sebe jistě nenechá dlouho čekat. Nejen při takovýchto výkonech je ale pro leckterého zákazníka důležitá také spotřeba paliva. U benzinových motorů by se průměrná spotřeba měla pohybovat od 7,9 l/100 km pro model 318i do 9,1 l/100 km u nejsilnějšího. Spotřeba úplně nového, přímým vstřikem vybaveného turbodieselu 320d se pohybuje okolo 5,7 litrů na 100 km.

U tohoto nového motoru bych se na chvíli zastavil. Tento zbrusu nový dvoulitr (viz foto) vyniká hned v několika hlediscích. Jedná se o šestnáctiventilový naftový čtyřválec s přímým vstřikem (DI) a turbodmychadlem s variabilním nastavováním lopatek. Jak BMW uvádí, jde o čtyřválcový motor s komfortem šestiválce a spotřebou tříválce. Tento motor, který si můžete objednat v modelu 320d, dává díky objemu 1951 cm3 výkon 100 kW při 4000 otáček (nejnovější Tdi motory koncernu VW, dávají při objemu 1,9 výkon 81 kW) a spotřebuje pro překonání vzdálenosti 100 km průměrně 5,7 litru, v městském provozu 7,4 l a mimo město 4,7 litru. Při takto nízké spotřebě se ovšem stále jedná o čistokrevné BMW, protože z nuly na sto Vás zatlačí do sedaček na pouhých 9,9 vteřin. Jeho pružnost je také vynikající, maximální točivý moment 280 N.m. už při 1750 ot/min a tak z 80 zrychlí na čtyřku na 120 za vynikajících 8,7 sekund, čímž dokonce překonává svého stejně objemného benzinového kolegu. Ten ho ale na oplátku překoná v maximální rychlosti, kterou tento pokrokový diesel má na hranici 207 km/h.

Ostatní motory samozřejmě potvrzují svou rodovou příslušnost také, i když nejsou tolik převratné jako nový diesel. Asi nejzajímavějšími novinkami jsou vyvažovací hřídel pro 318i a systém dvojitého variabilního nastavování vačkových hřídelů pro sací i výfukové ventily, s názvem Double-VANOS nebo jen 2xVANOS u nejvýkonnějšího benzinového motoru.

Prvním BMW motorem s vyvažovací hřídelí se stala 318i. Tato vyvažovací hřídel přispívá k posílení vedoucí pozice mezi osmnáctkovými motory pro BMW. Díky ní se velmi výrazně snížily vibrace a tedy i hluk přecházející do kabiny vozu o 10 dB. Tento čtyřválec dává svému majiteli takřka komfort šestiválcového motoru. Při objemu 1895 má nejvyšší výkon 87 kW při 5500 ot/min a točivý moment 180 Nm při 3900 ot/min. S těmito parametry zrychluje 0-100 km/h za 10,4 s a že umí svižně předjíždět dokazuje zrychlení 80-120 za 10,2 sekund na čtyřku. Maximálně může uhánět o kilometr pomaleji než nový diesel.

Systém double-VANOS je asi největším technickou modifikací u nových motorů. Zaručuje totiž, že místo klasického "černo-bílého" přepínání zapnuto/vypnuto, dovoluje plynulý automatický přechod mezi krajními polohami ventilů čímž se zvětšuje točivý moment a hlavně snižuje počet škodlivých zplodin vycházejících z motoru. Někteří výrobci nabízejí motory, které mají variabilní nastavování hřídelů, ale pouze pro sací ventily. BMW přidává i výfukové ventily a tím snižuje obsah výfukových zplodin odcházejících ze spalovacího prostoru. Šestiválcový motor (viz foto) o objemu 2793 nabízí i mnoho dalších vyspělých technických řešení a řadí se tak mezi absolutně nejmodernější pohonné jednotky na světě. Jeho výkon je 142 kW při 5500 ot/min a nová 328i s ním zrychluje na stovku za velmi sportovních, rovných 7 sekund a dosahuje maximální rychlosti 240 km/h. Pro zajímavost uvádím i zrychlení z 80 na 120 km/h při zařazeném čtvrtém převodovém stupni za 7,5 sekundy.

BEZPEČNOST

BMW řady 3 přichází s novou úrovní aktivní i pasivní bezpečnosti v této kategorii vozidel. V pasivní bezpečnosti překonává i leckterý vůz vyšší kategorie. Kombinací standardního pohonu zadních kol s motorem vpředu je zaručeno ideální rozložení hmotnosti 50:50 mezi přední a zadní nápravu. Antiblokovací systém brzd ABS společně s elektronickým protiskluzem ASC+T a systémem kontroly dynamické stability nastavuje v aktivní bezpečnosti laťku skutečně vysoko. V podstatě jediným vozem nižší třídy než je vyšší střední třída (tedy např. BMW řady 5 a spol.) který má systém kontroly stability v nabídce je Mercedes-Benz třídy A, který ho má dokonce ve standardní výbavě, ovšem z obecně známých, problémových důvodů. Nová trojka je tedy i v bezpečnosti opět velmi pokroková, když tento systém bude nabízen za příplatek pro začátek pro model 328i. Něco nevídaného ve střední třídě je automatická kontrola tlaku v pneumatikách TPS (Tyre Pressure Control), která bude k dispozici od letošního podzimu.

Fakt, že bezpečností hledisko je na seznamu priorit u firmy BMW na jednou z nejpřednějších míst, dokládají i tzv. ITS airbagy, přezdívané "bavorské buřty", protože je připomínají svým tvarem a chrání tak hlavu a krk proti zranění. Celkem tedy nová trojka nabízí osm airbagů (viz foto), z toho šest ve předu a dva boční pro zadní sedadla. V předu chrání posádku dvojice dnes již klasických vzduchových vaků, dvojice bočních vaků pro oblast trupu a dvojice originálních podlouhlých hlavových airbagů. Takto nabytá výbava je ještě doplněna kombinací bezpečnostních pásů s napínači a omezovači tlaku, čidly obsazení sedadla spolujezdce pro případnou deaktivaci pravého airbagu.

Ocelová konstrukce nového BMW nabízí vše co je požadováno v otázkách pasivní bezpečnosti moderního vozu. Použitím vysoko-pevnostní oceli se dosáhlo o 50-60 % vyšší tuhosti a přesnějšího vymezení deformačních zón, při maximálním možném zachování otevíratelnosti dveří po nárazu. Co se crash testů týká, prošlo nové BMW všemi nejstriktnějšími testy nárazu podle evropských i amerických norem. Navíc jsou vozy vybaveny čidlem, které v okamžiku aktivování airbagů odpojí elektrický rozvod od baterky, aby se tak zabránilo případnému nebezpečí vzniku požáru.

Dalšími fajnovostmi jsou například automatický systém kontroly intervalů údržby, které mají doposud jen některé luxusnější vozy o třídu výše. Tento systém sleduje styl jízdy řidiče a učí se z něj po celou dobu životnosti automobilu, aby zaručil optimální provozní podmínky zejména motorové jednotce. Když budete např. jezdit velmi sportovně a vůz nebudete příliš šetřit, systém Vás upozorní v dostatečném předstihu na nutnost pravidelné servisní prohlídky poněkud dříve, než když budete jezdit s "motýlím" citem v pedálech.

Také tzv. Key Memory, neboli paměť klíče, Vám až u tří různých klíčů nabízí různou automatickou úpravu sedadla podle řidiče a způsob centrálního zamykání. Další funkce nabízí Car Memory, která umožňuje nastavení osvětlení a klimatizace.

Funkce "follow-me-home" česky bychom mohli říci "následuj-mě-domů" Vám pomůže ve špatně nebo vůbec osvětlených místech pro parkování osvětlit cestu do domu předními a automatickými světly po dobu cca dvou minut.

Nové čelní sklo s odrazem infra-červeného záření bude k dispozici také na podzim '98 a má za úkol snížit teplotu palubní desky při dlouhodobějším parkování na slunném místě. Testy ukázaly po 90 minutách slunění teplotu nižší o 10oC.

V nabídce bude samozřejmě i navigační systém dodávaný přímo z továrny. Nová trojka bude zatím jediným vozem v segmentu s plnobarevnou obrazovkou systému pro zobrazování informací textových zpráv a map, nabízející ale i další využití, jako např. možnost televizního příjmu.

Z dalších jistě praktických doplňků si budete moci objednat např. PDC - pomocníka při parkování, automatické stěrače, pracující podle intenzity deště, multifunkční volant s ovládáním rychlosti, rádia, navigace i telefonu, pokud jsou ve výbavě vozu, výkonnou audiosoupravu s 240 W a 12 reproduktory, kterou jsem měl možnost vyzkoušet v pětkové řadě, kde zní opravdu velmi dobře, a dále třeba stmívací vnitřní zrcátko, elektricky vyhřívaná vnější zrcátka, automatické zavírání oken po opuštění vozu, vyhřívané přední sedadla, sportovní odpružení, sportovní sedačky, ale také xenonové světlomety (od podzimu '98).

V nabídce je ještě spoustu dalších vymožeností, ale lepší bude, když si prostě od května zajdete do nejbližšího autosalónu BMW a necháte si novou trojku osobně představit. Věřte, že to opravdu stojí za to.

Model 318i 320i 323i 328i 320d
Objem 1895 1991 2494 2793 1951
Max. výkon/ot 87/5500 110/5900 125/5500 142/5500 100/4000
Max. moment/ot 180/3900 190/3500 245/3500 280/3500 280/1750
Max. rychlost 206 219 231 240 207
Spotřeba ve městě 11,0 12,5 12,7 12,5 7,4
Mimo město 6,1 6,8 6,9 7,0 4,7
Kombinovaná 7,9 8,9 9,0 9,1 5,7
Luboš Chládek