Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 330e – Pobaví, nebo jen uspoří?

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 31. 7. 2017
44
172
Zobrazit náhledy (44)
BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3
Když se řekne hybrid, řada lidí si vybaví Toyotu Prius či Hondu Insight. Jak ale funguje hybridní „trojka“ od BMW? A není elektromotor překážkou ke stále proklamované radosti z jízdy?


Design, interiér


Současná generace řady 3 označená F30 je na trhu už od roku 2011. S ročním zpožděním obohatila nabídku pohonů také hybridní varianta. Šlo o verzi ActiveHybrid 3, poprvé představenou na americké půdě v lednu 2012. BMW uvádělo, že na čistě elektrický pohon činil normovaný akční rádius vozu 4 km a maximální „elektrická“ rychlost byla 75 km/h. ActiveHybrid 3 se bez podstatných změn vyráběl až do podzimu 2015, kdy jej nahradil testovaný vůz 330e.

Zásadním rozdílem mezi 330e a starším ActiveHybrid 3 je možnost nabíjet novější vůz z domácí či veřejné elektrické sítě. Jedná se totiž o plug-in hybrid, což starší model nenabízel. Tímto se podařilo podstatně více vytěžit z čistě elektrického pohonu. Normovaný dojezd bez použití spalovacího motoru se prodloužil na 40 km, maximální rychlost na elektriku se zvýšila na 120 km/h. To mimo jiné znamená, že pro kupujícího 330e je nyní hybridní pohon mnohem atraktivnější a samozřejmě v praxi přínosnější.

Rychlost podle režimu

U plug-in hybridů se předem počítá s tím, že jejich majitelé nechají akumulátor vozu, v případě testované 330e typu lithium-ion o kapacitě 7,6 kWh, po každé jízdě nabít. Pokud tak opravdu učiníte, můžete skutečně plně využívat přednosti tohoto pohonu. Kolik to ale zabere času? BMW uvádí, že pokud použijete nabíjecí kabel, dodávaný k vozidlu a který jsme měli k dispozici my a připojíte auto na konvenční „zásuvku“ 230V/50 Hz střídavého proudu, zabere nabití „zcela“ vybité baterie tři hodiny a 15 minut. Nabíjecí čas se o hodinu zkrátí, pokud si zakoupíte BMW i Wallbox.

Řidič 330e má dále na výběr ze tří jízdních režimů - Auto eDrive, Max eDrive a Save Battery. Asi nejčastěji se bude vůz nacházet v prvně jmenovaném režimu, v němž jsme po většinu času jezdili také my. Zda bude vůz poháněn spalovacím motorem, nebo elektromotorem, případně oběma dohromady, rozhoduje řídicí elektronika, takzvané EME (Electrical Machine Electronic).

Benzinovým agregátem je v tomto případě přeplňovaný dvoulitr z řady B48, elektromotor je synchronního typu s permanentním magnetem. V režimu Auto eDrive je možná jízda čistě na elektriku až do rychlosti 80 km/h. Max eDrive ji zvýší na 120 km/h, přičemž právě v tomto režimu můžete ujet oněch udávaných 40 km. Poslední mód (save battery) umožňuje uchovat elektrickou energii v akumulátoru na pozdější dobu. Třeba když počítáte s tím, že pojedete nízkoemisní zónou. Takové u nás nikde nejsou, ale třeba v USA či v západní Evropě je najdete.

Vše záleží na spojce

Hybridní pohon bavoráku 330e je koncepčně poněkud odlišný třeba od toho, jaký známe z hybridních vozů Toyota či Fordu Mondeo HEV. Tato auta nemají klasickou převodovku a naopak využívají příčně uložený hnací řetězec. BMW 330e má motor uložený vpředu podél a dále používá konvenční planetový osmistupňový automat od ZF. Pro hybrid jej ovšem modifikovali, takže tady nenajdete hydrodynamický měnič momentu. Místo něj je právě elektromotor, který je tak součástí převodovky a nelze jej od ní odpojit. Mezi elektromotorem a spalovacím agregátem je vícelamelová třecí spojka s tlumičem torzních kmitů, která naopak umožňuje přerušit tok hnací síly mezi spalovacím motorem a zbytkem hnacího ústrojí – tedy elektromotorem, převodovkou a poháněnou zadní nápravou.

Tolik tedy o technice, ale co dojmy z konkrétního exempláře? Už jen jeho vnější vzhled v nás vzbuzoval touhu po svezení, neboť auto okořeněné o celou řadu příplatků vypadalo mimořádně atraktivně. V základu vychází 330e na 1.203.800 korun, příplatek za model Luxury Line činí 119.600 korun. K tomu si navíc přidejte výbavu za 286.572 a vyjde vám celková cena testovaného vozu 1.609.972 korun.

bmw hybrid testy bmw hybrid testy
 

Po usednutí do kabiny příznivý dojem neopadá, neboť řidič a jeho spolujezdec si hoví ve sportovních předních sedadlech, potažených příjemným mikroplyšem. I za ně se ale připlácí a to rovných 14.690 korun. Kabina navíc na první pohled nevypadá jako z hybridního vozidla, neboť kaplička s přístroji nepostrádá tradiční otáčkoměr. Sedí se nízko a celková pozice za volantem je vynikající.

Zástavba hybridní soustavy si tak vybrala navenek pouze dvě daně. Tou první je zmenšený objem zavazadelníku z běžných 480 na 370 litrů. Důvodem je právě již zmíněné uložení baterek pod jeho podlahou. Díky tomu ale zůstala možnost sklopit opěradla zadní lavice v poměru 40:20:40. Druhým omezením je objem palivové nádrže, pouhých 41 litrů. Běžné “trojky” mají 57 litrů. Jinak vše ostatní zůstává při starém.

Motor, jízdní vlastnosti


Máte plně nabito?

Jízdní dojmy s 330e mohou být dost silně ovlivněny právě stavem nabití akumulátoru. Samozřejmě ani tady nechybí režim rekuperace, takže pokud jen lehce tlačíte na pedál brzdy, auto zpomaluje točivým momentem elektromotoru, nikoliv brzdami. Ty se zapojí až v okamžiku, kdy se začnete do pedálu brzdy opírat více. Jistě i vinou toho jsou brzdy v tomhle BMW trochu necitlivé. Toto platí i pro ostatní hybridy, ovšem v řidičsky mnohem záživnějším voze mnichovské značky si toho patrně všimnete více. V plug-in hybridu se počítá s dobíjením z externího zdroje. Pokud auto každý den připojíte po jízdě na zdroj elektrické energie, tak si patrně užijete vlastností hybridního pohonu do sytosti. Ten i v režimu Auto eDrive dává přednost jízdě na elektriku za předpokladu, že řidič jede defenzivně. Spalovací motor se přidá až tehdy, kdy vůz pobídnete výraznějším stlačením pedálu plynu. A to se pak BMW rozjede moc hezky. Však také výrobce uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za působivých 6,1 sekundy. To plně koresponduje s celkovým výkonem hnací soustavy 185 kW.


Maximální rychlost je ale „pouhých“ 225 km/h, což danému výkonu rozhodně neodpovídá. Proč? Protože elektromotor může vozidlo pohánět jen do rychlosti 120 km/h. Pokud jedete více, bez ohledu na nastavený režim, je 330e poháněna výhradně spalovacím motorem, i když stlačíte pedál akcelerace úplně na podlahu. A benzinový agregát poskytuje výkon 135 kW, což uváděné nejvyšší rychlosti už celkem odpovídá.

Spalovací motor je sice pouhým přeplňovaným čtyřválcem, ovšem jeho projev je vysoce kultivovaný, vzdáleně připomínající tradiční glorifikované řadové šestiválce značky. Však také využívá dvojice vyvažovacích hřídelů. Auto tak i v případě, že je poháněno pouze spalovacím motorem, zrychluje poměrně silně, plynule a tiše. Je to také zásluhou použité převodovky, která mění kvalty velice rychle. Jedním z důvodů výborné akcelerace je také absence měniče momentu, v němž vinou jeho prokluzu vždy vznikají nějaké ty ztráty.

bmw hybrid testy bmw hybrid testy
 

Pokud to stav nabití baterie dovolí, přijde elektromotor ke slovu zejména při rozjezdu z místa, který probíhá vždycky s využitím síly elektromotoru. Rozjezd je plynulý a zejména velmi tichý. K odpojení spalovacího motoru od zbytku hnacího řetězce a tedy i elektromotoru dochází při jízdě čistě na elektromotor a dále v režimu jízdy bez plynu, třeba při v klesáních.

BMW udává kombinovanou spotřebu paliva 1,9 až 2,1 litru na 100 km. K těmto hodnotám se lze přiblížit v případě, že máte plně nabitý akumulátor a nepojedete rychleji než 80 km/h. Jinak je to ovšem při jízdě s vybitými baterkami, navíc s převahou dálnic. To pak počítejte se spotřebou mezi 7 a 8 litry na 100 km.

Radost s jízdy zůstává

BMW 330e má mezi hybridními vozidly ještě jednu výsadu. Jízda Priusem či Insightem asi jen málokterého řidiče bude bavit. Úkolem těchto aut je vás přepravit spolehlivě, bezpečně a v pohodlí z místa na místo a při tom se snažit šetřit matičku Zemi i vaši peněženku. A daří se jim to více než dobře.

Hybridní bavorák poskytuje to samé, byť možná není tak „hybridní“ jako Prius. K tomu ale navíc poskytuje u hybridu velmi vzácnou radost z jízdy. V tomto případě nám nejde o reklamní slogan, nýbrž o fakt. Víme dobře, že mnohá BMW mu zase tolik neodpovídají (zejména vozy řady X), s 330e je to ale jiné. Prostě nízká trojka s ideálním rozložením hmotnosti na nápravy (BMW uvádí poměr 50:50) poskytuje opravdu agilní jízdní projev. Na pokyny velmi přesného, ale málo citlivého řízení tak auto reaguje s opravdovou vehemencí a ochotně mění směr jízdy. A to testovaný vůz nebyl vybavený takzvaným variabilním sportovním řízením, tedy systémem s proměnným převodem v závislosti na natočení úhlu volantu (kol).

bmw hybrid testy bmw hybrid testy
 

Model 330e má standardně 16palcová kola, testovaný kousek obul v rámci příplatků osmnáctky. Dokonce i při použití dojezdových pneumatik runflat byla jízda na nerovnostech komfortní. Běžné výmoly šasi absorbovalo s grácií, o hlubších dírách již posádka věděla, avšak pořád méně, než jak tomu bývá u vozů třídy SUV. Žádné tupé rány, jak kolo letí vzduchem a dopadne na vozovku, se tady nekonaly. Prostě maximálně možná harmonie, byť z minulosti známe i komfortněji jezdící vozy BMW. Vzhledem k absenci adaptivního odpružení nehrála změna nastavení mezi režimy Comfort, Sport, případně Eco Pro, v tomto významnější roli. V módu Eco Pro se vždycky aktivoval systém stop-start, naopak ve Sportu poněkud ztuhlo řízení. Tuhost však byla uměle vyvolaná, takže jsme nakonec většinu času jezdili v režimu Comfort.

Závěr


Závěr

Plug-in hybrid 330e dává dle našeho názoru mnohem větší smysl než předchozí vůz ActiveHybrid 3. Dojezd čistě na elektriku je výrazně delší, navíc lze jet i vyšší rychlostí. Bohužel většímu rozšíření bude bránit již tradičně vyšší cena. Tu je možná dále výrazně navýšit zaškrtnutím příplatkových položek v ceníku. Mezi ně bohužel patří i prvky, které by mělo mít auto takto vysoké technické úrovně ve standardu. Toto však můžete vytýkat prakticky kterémukoliv BMW a také vozům Mercedes-Benz či Audi. Prostě za vyšší cenu získáte kvalitní technický základ nabízející velmi dobrý jízdní projev, ovšem pro pocit luxusu musíte sáhnout hlouběji do kapsy.

Pokud se oprostíme od ceny a výbavy, tak coby výtku můžeme uvést spotřebu paliva silně závislou na jízdním stylu a prostředí, v němž se pohybujete, a také na stavu baterky. Někomu může vadit také výrazně menší palivová nádrž spolu se zavazadelníkem. Naopak důležité je, že zůstává to, co vždycky činilo (a většinou stále činí) BMW tolik žádoucím. A to jsou skvělé jízdní vlastnosti spolu s potěšením z jízdy. Jak vidno, oboje může nabízet i hybrid. A právě v tom tkví dle našeho názoru největší přínos modelu 330e.

bmw hybrid testy bmw hybrid testy
 

Nejlevnější verze modelu861.900 Kč (318i/100 kW)
Základ s testovaným motorem1.203.800 Kč (330e/185 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.323.400 Kč (330e/185 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.609.972 Kč (330e/185 kW)

Plusy

  • Vynikající jízdní vlastnosti, přesné řízení
  • Akční rádius v čistě elektrickém režimu
  • Jízdní dynamika
  • Dobře fungující automat
  • Tuhá karoserie, pozice za volantem
  • Šetří brzdy zásluhou rekuperace energie
  • Variabilita kufru zástavbou hybridu nedotčena

Minusy

  • Vyšší cena
  • Příplatky za výbavu, která by měla být ve standardu
  • Menší zavazadelník a palivová nádrž
  • Spotřeba paliva závislá na jízdních podmínkách a nabití akumulátoru
  • Od rychlosti 120 km/h už vůz pohání výhradně spalovací motor

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
BMW 330e Luxury Line
Cena základní sestavy 1 323 400 Kč
Výbava základní sestavy Servotronic - posilovač řízení s proměnným účinkem podle rychlosti jízdy, dojezdové pneumatiky Runflat, bezpečnostní šrouby kol, velurové koberečky, přední loketní opěrka posuvná, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů, automatická klimatizace, deaktivace airbagu spolujezdce, sklopné opěrky hlavy na zadních sedadlech, BMW E-Call, display s rozšířenými možnostmi zobrazení, atd. Kč
Cena testované sestavy 1 609 972 Kč
Výbava testované sestavy Automatická převodovka s řadicími pádly na volantu (+ 3.198,-), zatmavená okna (+ 10.426,-), samočinně clonitelné vnitřní zpětné zrcátko (+ 14.690,-), sportovní přední sedadla (+ 14.690,-), vyhřívání předních sedadel (+ 9.880,-), adaptivní LED světlomety (+ 55.016,-), Driving Assist (+ 13.884,-), Harman Kardon Surround Sound System (+ 29.094,-), černé okenní lišty (+ 10.426,-), čalounění stropu individual (+ 6.396,-), 18palcová kola (+ 42.718,-), přední a zadní parkovací asistent (+ 5330,-), M sportovní kožený volant (+ 5.330,-), Navigační system Professional (+ 20.020,-), BMW ConnectDrive Plus (+ 59.358,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 290 / 1350 - 4250
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 65
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 185
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Emise CO2: 44
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 0
Objem nádrže (l): 41
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1660 / 535
Rozměr pneu: 225/45 R18
BMW 330e Luxury Line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4633
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1429
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1586
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 865
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

330e
| 5. 8. 2017
ok k tomu už asi nemám co říct:)
330e
| 4. 8. 2017
Někdy se vychloubá každý... Spíše je to dělení radosti...
O tom, co se protiví mě se nebudu rozepisovat. Nemám rád zášť, zlobu, závist a nenávist + lezení do cizích životů. Taky s tím nic nenadělám. Stále jsou lidé, kteří tyto vlastnosti dávají až okatě najevo.
Stream a jeho osazenstvo, kde se nadává každému do "k...rev" a "D...bilů" bych do naší diskuze vůbec netahal. Jediný, kdo mi to tam psal byl nějaký Jech, což je duševně narušený jedinec.
A faktury budu skenovat v případě jakékoliv nespravedlnosti nebo nařčení.

Mimochodem, pokud si myslíš, že od teď budu držet ústa a krok, tak se mýlíš. Pokud budu chtít reagovat částkou, cenou, čímkoliv, tak to prostě udělám.

Tím končím tuto zatracenou diskuzi, kdy jsi z jednoho blbého údaje o ceně aut udělal vlákno o čtyřech stranách... To taky vypovídá něco o tobě...
330e
| 4. 8. 2017
Kéž by ženská... Šlápl jsem Migovi do jeho modrobílého úsměvu a sundal mu modrobílé brýle. On poznal realitu a teď z toho několik let nespí... ;-)
330e
| 4. 8. 2017
Tady musím taky reagovat, že mám teda asi taky diagnózu, ale informace o spotřebě je pro mě zajímavá. Ať je to u OCT nebo M3. A to sám spotřebu nějak extra neřeším. Jsou to jenom informace, které nikomu neublíží a někoho naopak potěší :-) . Ano, zajímá mě, že M3 je schopná jet třeba za 9l, když lupnu na dálnici tempomat 130, i když je mi jasné, že reálná bude třeba 13. Jak jsem řekl, je to přece jen informace ;-) Co jste si pánové udělali, není v tom ženská? >:D
330e
| 4. 8. 2017
Člověče, já na tom nic špatnýho nevidím. Když napíše ceníkovku a cenu, za kterou auto koupil, co je na tom. Ty v dalším příspěvku napíšeš, že umíš u BMW slevu 24% (což je bomba), ale zase nevidím zase tak velký rozdíl v tom, jestli někdo uvede cenu A a cenu B. Nebo slevu v %

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku