Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 530xd - horolezec

Libor Zezulka
Karoserie kombi, vznětový šestiválec 3.0 litru s výkonem 170 kW a pohon všech kol xDrive. Jak si vede bavorský kočár se čtyřmi poháněnými koly v zimním počasí?

Karoserie kombi, vznětový šestiválec 3.0 litru s výkonem 170 kW a pohon všech kol xDrive. Jak si vede bavorský kočár se čtyřmi poháněnými koly v zimním počasí?

BMW řady pět je na Auto.cz poměrně častým hostem. Od roku 2003, kdy nová pětka přišla na trh, jsme otestovali většinu dostupných motorizací a podrobně prozkoumali bavorskou štiku vyšší střední třídy od předních po koncová světla, od podlahy po strop (seznam všech testů najdete zde). V poslední době jsme se zaměřili na pohon všech kol xDrive, jež se postupně stěhuje z jednoho modelu do druhého a vymazává konkurenční výhodu ingolstadtských či stuttgartských kočárů.

Čtyřkolka má své nesporné výhody. Příznivci značky BMW sídlící ve vyšších nadmořských polohách se už nemusí obávat cesty domů, milovníkům zimních sportů zase nehrozí, že jim husté sněžení a pomalá reakce cestářů zmaří plány na víkend. Pohon všech kol není účinným nástrojem pouze v zimě, ale také na lijákem bičovaných vozovkách v letním období či kluzkých spojnicích mezi zpevněnou silnicí a víkendovým sídlem. Pohon xDrive se prostě hodí v zhoršených adhezních podmínkách.

Puristé mohou prohlásit čtyři poháněná kola u BMW za rouhání, elektronika se snaží seč může, ale kouzlo zadního náhodu s xDrive nadobro mizí. Slastná přetáčivost se v zákrutách mění v nedotáčivost a požitek z jízdy nabývá nových rozměrů. Řezání zatáček už není ani tak o zábavě jako spíše jistotě, také akcelerace stojí automobil více sil. Po testu BMW 530xi s výborným zážehovým šestiválcem, jsme pozvali na schůzku model 530xd s vznětovým šestiválcem 170 kW.

Menší, než se zdá

Úsečný pohled, pevně sevřená ústa a vysoké čelo, to je pětka zepředu. Robustní stavba a dynamická záď charakterizují auto z boku a zezadu. Kombi se designérům podařilo vytvarovat tak, že skvěle zapadá do aktuálního portfolia automobilky a vytváří prakticko-sportovní alternativu spíše sportovně (a komfortně) orientovanému sedanu. Zavazadlový prostor má v základním uspořádání 500 litrů, což není oslňující hodnota a dokonce ztrácí 20 litrů na sedan.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni Při sklopených sedačkách objem sice vzroste až na 1650 litrů, ale co je vám to platné, když dovnitř potřebujete usadit čtyři pasažéry a do zavazadelníku vměstnat čtyři středně velké až velké tašky včetně kamery, fotoaparátu a několika notebooků. Naše zkušenost z výpravy na ženevský autosalon (v BMW 530xd jsme ve čtyřech mířili do Prahy a odtud v pěti do Ženevy v Citroënu C8) ukázala, že kufr pětkového kombi není dobré přeceňovat a že ve skutečnosti spolkne méně zavazadel, než se zdá.

Pod podlahou najdete praktické přihrádky na drobnosti, které potěší, ale situaci nezachrání. Velmi jsem však ocenil popruh na přichycení předmětů u stěny kufru. Takto můžete například zajistit láhve s nápojem, notebook nebo třeba fotoaparát. Každopádně na delší výlety ve čtyřech doporučuji střešní box. Sluší se připomenout, že testovaný kousek dorazil na test s bohatou výbavou, jež překypovala příplatkovými položkami.

Jinak řečeno testovaná 530xd obsahovala vše, co si v tomto voze dokážete představit. V souvislosti se zavazadlovým prostorem stojí za zmínku elektricky otevírané víko nebo výklopné zadní sklo. Zatímco víko šetří námahu, výklopné sklo umožňuje bleskurychle naložit drobný nákup (či jakýkoliv menší předmět) i ve stísněném prostoru.

Bohém z Bavorska

Uvnitř kombi mě čekalo bohémské prostředí s luxusními materiály, komfortními koženými křesly a špičkovou elektronikou. Nad středovou konzolou se tyčila kaplička barevného displeje systému iDrive, střed palubní desky, středovou konzolu a tunel zdobil hliníkový dekor kontrastující s černými plasty, černými voličem automatu a černou rukojetí ruční brzdy. Pevnou rukou interiéru vládl béžový odstín, béžová byla sedadla, výplně dveří i strop.

Ne že by bavoráku béžová neslušela, ale kombinaci černé, béžové a hliníkového dekoru nepovažuji za nejšťastnější. Ale znáte to, sto lidí, sto chutí. Z fotografií si uděláte názor sami. Palubní desku a středovou konzolu od počátku chválím za dobrou ergonomii, naopak systém iDrive se nedočkal pouze pozitivního hodnocení. Faktem je, že v pětce s s ním sžijete podstatně dříve než například v řadě sedm. Podrobné zhodnocení systému iDrive včetně popisu funkcí naleznete v našich starších testech.

Do starších testů vás odkáži i pro informace o výběru a zpracování materiálů. Zde bych pouze rád vyzdvihnul komfortní sedadla nastavitelná ve všech směrech a s nastavitelnou tuhostí bočnic, jež poskytují výborný komfort a přitom udrží tělo v svislé poloze v prudkých zatáčkách. Díky posuvné koncové částí sedáku fantasticky podpírají stehna. Jedinou drobnou slabinou jsou hůře dostupná tlačítka elektrického nastavení sedadel na boku sedáku. Nahmatat potřebné tlačítko chvíli trvá.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni Uvnitř pětkového kombi vás určitě nebude trápit nedostatek prostoru. Vpředu se můžete těšit na spoustu místa ve výšce ramen i loktů, vzadu stejně tak. U kolen zůstává slušná rezerva i vysokým pasažérů. Dostatečně široká a příjemně tvarovaná zadní lavice poskytovala v testovaném kousku výborný cestovní komfort.

Zima mu nesvědčí

Pohon všech kol xDrive lze BMW řady pět pořídit v kombinaci se třemi motory, dvěma zážehovými šestiválci s objemem 2.5 a 3.0 litry a jedním vznětovým šestiválcem o objemu 3.0 litry (2993 cm3). Řadový vznětový motor poskytuje maximální výkon 170 kW při 4000 otáčkách a točivý moment 500 Nm při 1750 otáčkách. Není pochyb, že v České republice se jedná o nejpopulárnější variantu s pohonem 4x4 v rámci této modelové řady.

Jednotka, od které se tradičně očekává nadpozemská kultivovanost, naprosto hladký a téměř neslyšný chod, měla tu smůlu, že se dostavila na test v době tuhých mrazů, kdy ranní teploty poklesly pod 20 stupňů celsia. V těchto podmínkách se agregát nepředvedl v nejlepším světle, starty probíhaly za doprovodu hlasitého klapání, docela dlouho motoru trvalo, než se zahřál a uklidnil. I po uklidnění nicméně hlasový projev jednoznačně odpovídal dieselu, splést si naftu s nedávno testovaným benzínem 530xi nebylo možné.

Problém s „dramatickými“ ranními starty úspěšně řeší nezávislé teplovodní topení. Do BMW není tuto položku výbavy problém objednat přímo u prodejce. Výkon a točivý moment motoru bohatě dostačuje na svižnou akceleraci 1845 kg těžkého kombi, slušné pružné zrychlení, dlouhé dálniční sprinty a hbité předjíždění. Motor nabírá na síle od volnoběžných otáček, okolo hranice 2000 otáček máte k dispozici dostatek výkonu a plný točivý moment, které můžete podle potřeby využít.

Efektivní rozmezí trvá mezi 2000 – 4000 otáčkami, ručička otáčkoměru ochotně překročí hranici 4000, ale brzy poté síla uvadá. Podle reakcí vozu na plynový pedál poznáte, že se síla přenáší na všechna čtyři kola, rychlý rozjezd dá čtyřkolce zabrat více, než modelu s hnanými koly zadní nápravy. Bezproblémově probíhá spolupráce mezi motorem a šestistupňovým automatem, převodovka mění rychlosti hladce a ve výběru se nemýlí ve vysokých ani nízkých rychlostech.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni Kombinovaná spotřeba se pohybuje okolo 10 litrů, na dálnici při konstantní rychlosti 120 km/h je to kolem 8,5 litru nafty. Dynamická jízda znamená spotřebu přes 12 litrů.

Horolezec

Ledový krunýř dál svírá Českou republiku a v takovém počasí obzvláště oceníte, když se točivý moment nepřenáší pouze na zadní, ale také na přední kola. Podle aktuálních trakčních podmínek se navíc mění poměr rozdělení výkonu na jednotlivé nápravy, a tak můžete klidně vyrazit tam, kde byste se s modelem s klasickou bavorskou koncepcí (motor vpředu – náhon vzadu) nevypravili. Nezastaví vás zasněžený ani zledovatělý povrch, na dálnici si můžete za mokra nebo sněžení dovolit vyšší rychlost.

Kombi si zachovává výbornou ovladatelnost. Do zatáček se vrhá s chutí, oblouk vykrouží s ledovým klidem a skvěle drží příčný směr. Na limitu se v zatáčkách dostavuje nedotáčivost, za níž stojí právě pohon xDrive. V běžném provozu elektronika rozděluje točivý moment bezchybně, ale hrátky na parkovišti dokáží systém poplést (viz test 530xi). Podvozek skvěle tlumí nerovnosti, projetí některého z obrovských výtluků, které pokryly na sklonku zimy české vozovky, se uvnitř projeví pouze tlumeným rázem.

Absolutorium si zaslouží řízení a brzdy. Optimálně naladěný posilovač nekomplikuje manipulaci s docela dlouhým a těžkým vozem na parkovišti, ale přitom poskytuje řidiči dobrou zpětnou vazbu. Brzdy mají dostatek síly, při opakovaném brzdění neprojeví ani náznak vadnutí. Chcete-li sportovně-komfortní BMW, které se dostane i v zimě všude, kde potřebujete, s docela úsporným a silným naftovým motorem, bude pro vás 530xd dobrou volbou.

Info: K minulému testu BMW 530xi jsme pořídili video – najdete jej zde.

Plusy

  • tuhá karoserie
  • inteligentní pohon všech kol
  • komfortní sedačky
  • head-up displej
  • výborné jízdní vlastnosti

Minusy

  • strohý interiér
  • menší základní objem zavazadelníku
  • ceny některých příplatkových výbav
Libor Zezulka
BMW 530 xd
Cena základní sestavy 1 552 800 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASC + T, DSC III (el. stabilizační systém), CBC (rozložení brzdného tlaku), brzdový asistent, 8 x airbag (přední čelní, boční, hlavové + zadní hlavové), imobilizér EWS III, mlhové světlomety, centrální zamykání s dálkovým ovládáním v klíči, výškově a podélně nastavitelný volant, posilovač řízení a brzd, palubní počítač, el. ovládání a vyhřívání zpětných zrcátek, el. ovládání předních a zadních oken, poloelektrické ovládání předních sedadel, automatická klimatizace Basis, multifunkční ovládání na volantu (rádio, CD, telefon), tempomat, ukazatel venkovní teploty, dešťový senzor, el. kontrola tlaku v pneu, rádio Business RDS s 6 reproduktory, CD přehrávač vpředu, velurové koberečky, dřevěné obložení interiéru tmavý topol, přední loketní opěrka posuvná, zadní loketní opěrka, držáky nápojů vzadu, bílé blinkry, bluetooth sada (příprava pro mobilní telefon) Kč
Cena testované sestavy 2 076 870 Kč
Výbava testované sestavy metalická barva (+ 28 620), automatická převodovka (+ 66 780), alarm (+ 13 670), integrovaný univerzální dálkový ovladač (+ 7 310), determální skla (+ 31 170), skleněné střešní okno (+ 38 160), elektricky ovládaná roletka zadního okna (+ 14 310), automatické zacloňování vnitřního a vnějších zpětných zrcátek (+ 15 580), držáky nápojů (+ 2 230), elektrické nastavení sedadla řidiče s pamětí (+ 34 980), sklopná opěradla zadních sedadel včetně vaku na lyže (+ 15 260), bederní opěrka pro sedadlo řidiče a spolujezdce (+ 11 130), vyhřívání sedadla řidiče a spolujezdce (+ 11 450), PDC (+ 24 810), adaptivní světlomety (+ 13 670), automatická klimatizace (+ 27 030), navigační systém Proffesional (+ 68 370), Head-up displej (+ 41 340), příprava pro mobilní telefon s bluetooth (+ 28 620), CD měnič (+ 13 040), Hi-Fi systém (+ 16 540) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 170 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 233
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.5 / 6.8 / 8.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1650
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1845 / 580
Rozměr pneu: 225/50 R17
BMW 530 xd
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4843
b) šířka (mm): 1846
c) výška (mm): 1491
d) rozvor (mm): 2886
e) rozchod vpředu (mm): 1558
f) rozchod vzadu (mm): 1581
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano