Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 640d Cabrio – Naftové nebe?

Martin Machala Martin Machala 22. 3. 2017
46
133
Zobrazit náhledy (46)
BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6
Koupili byste si kabriolet s naftovým motorem? U šestkového BMW byste nad tím možná přemýšlet mohli. Možná.


Design, interiér


Nedávno jsem u srovnávacího testu Fiatu Tipo a Kie cee´d vzpomínal na svůj první velký test pro Svět motorů. Byl to Fiat Bravo, který jsem tehdy poprvé psal na šest stran. To bylo už před deseti lety. Můj úplně první test byl samozřejmě „minitest“, jenom na jednu stranu, fialový Peugeot 307 CC s naftovým dvoulitrem. Ke kabrioletům bych tak vztah teoreticky mít měl a ten naftový motor by vadit nemusel.

Nepovedlo se. Kabriolety nemám rád, z jízdy s otevřenou střechou mě maximálně tak rozbolí hlava a kroucení karoserie vyloženě nesnáším. Nejvíc jsem trpěl za volantem Porsche 911 Targa. Pro mě nejúchvatnější řidičské auto (myslím 911 obecně) bylo znesvěceno neustálým povrzáváním a kroucením.

Jediné kabrio se mi zatím líbilo – Mercedes třídy S. Naprosto vrcholně komfortní, a to i se staženou střechou, majestátní, nádherný… Takhle bych si kabriolet představoval. K zážitku samozřejmě přispěl i motor, dvojitě přeplňovaný benzinový osmiválec s výkonem 335 kW.

A teď je tu vlastně podobný kousek, ovšem z Mnichova, sice také s dvojitým přeplňováním, ale jen šesti válci a hlavně – tankovat se bude nafta. Stane se BMW 640d mým druhým oblíbeným kabrioletem?

Zadek má hezký…

Pamatujete na scénku z Kolji? Jak Zdeněk Svěrák míjel v trabantu slečnu (nebo byly dvě?), neotočil se a tak mu zůstala krásná do konce života? Podobně bych doporučil postupovat i v případě šestkového kabria. Zatímco zadní partie vypadají velmi slibně (i když Banglova šestka se mi asi pořád líbí víc), při pohledu na přední část by už zklamání přijít mohlo. Zde šestka působí nějak zvláštně zavalitě a jakoby bez nápadu, skoro obyčejně. Osobně bych si taky určitě nevybral béžovou plátěnou střechu, vypadala spíš lacině než luxusně.

Interiér už sice za nejnovější sedmičkou a pětkou trošku zaostává, ovšem spíš po designové stránce. Výše zmíněná do detailu vypiplaná dvojice je moje aktuální interiérová mana, šestka přece jenom vznikla v jiné době. Celek je však stále velmi přehledný, což obzvlášť platí pro infotainment. Od osmisměrného iDrivu z první banglovské sedmičky urazilo ovládání palubního systému BMW sakra dlouhou cestu!

Konfigurace vnitřku je rozhodně 2+2, za mnou (181 cm) už moc místa nezbylo, i pro průměrně vzrostlého dospělého to vzadu úplně není. V tomto směru ale neexceluje ani „eskové“ kabrio od Mercedesu.

Motor, jízdní vlastnosti


Patří sem nafta?

Pokud vám prostě nafta v kabrioletu připadá jednoduše nepřípustná, pochopím to a přesvědčovat vás nebudu. Taky si dost dobře neumím představit, že bych u šestkového BMW zaškrtl vznětovou motorizaci…

Jenže, on ten dvojitě přeplňovaný třílitrový šestiválec vůbec není špatný a po týdnu soužití s šestkovým kabrioletem jsem si říkal, vlastně, proč ne. Jasně - nafta, kabrio… Proboha! To jsou ale spíš předsudky, objektivních argumentů je v případě modelu 640d daleko víc.

Už jenom když se podíváte na zrychlení za 5,5 s. To je docela hezký čas, ne? Navíc na desetinu shodný s benzinovým šestiválcem ve verzi 640i. Ten je sice o 5 kW silnější (640d poskytuje 230 kW), točivý moment ovšem nabídne o 180 N.m nižší. A právě 630 N.m nafty 640d se stará o v každém případě hutný zátah, skoro dvoutunové hmotnosti navzdory. Honza Mička, který před časem jezdil právě s BMW 640i Cabrio, musel uznat, že je ta nafta nějaká silnější… Vždyť to znáte sami, naftový nápor newtonmetrů z nejnižších otáček je působivá charakteristika.

Řadový šestiválec navíc potěší úžasným zvukem. S nataženou střechou nemáte šanci poznat, že jde o naftu. Dobře, minimální šanci možná máte, ale opravdu jenom maličkou. Ani se střechou dole se však nemusíte bát, že by vás třílitr zahrnul typickým vznětovým rachotem. Možná chvíli po startu se nafta nechá slyšet, jinak je pořád v podstatě klid.


Teď by měla přijít tradiční zbraň v podobě naftově nízké spotřeby paliva. Samo BMW navnadilo udávanou kombinací 5,4 litru. Že je to naprostý nesmysl, určitě nemusím rozebírat, rozhodně jsem ale čekal nižší průměr než závěrečných 9,6 litru. Šestku jsem přitom používal standardně, většinou v rámci rychlostních limitů, úžasným zátahem jsem neplýtval. A skoro za deset… Zvláštní. S novou 530d jsem se přitom byl schopen pohybovat i pod sedmi litry, dlouhodobě úplně v pohodě jen lehce přes sedm. Ale v 640d? Ani náhodou.

Dvě tuny tam jsou, ne že ne!

Občas se vám za volantem stane, že auto při jízdě subjektivně zhubne a vy pak ta udávaná kila ne a ne najít. Něco podobného se mi stalo s BMW M2, které sice do M4 chybí jenom pár kilo, v zatáčkách jsem však měl pocit, že jsem cestou minimálně několik metráků musel někde poztrácet.

V BMW 640d Cabrio jsem věděl o každém jednom kilogramu. A možná bych od volantu řekl, že je jich víc než 1935. Šestka je obrovská a místy až trochu neohrabaná. Na druhou stranu na dvacetipalcových kolech nepůsobí tak nadpozemsky komfortně jako už zmíněný „eskový“ kabriolet od Mercedesu. Nejpřirozenějším polem působnosti je jednoznačně dálnice, putování ve stylu gran turismo jde šestce ze všeho nejlíp.

A co to moje oblíbené kroucení karoserie? To víte, že tam je. Občas se ozve i nějaké to vrznutí. Řekl bych, že jde ale ještě o snesitelnou míru, šestka kabrio tuhostí karoserie vždycky vynikala. V této oblasti si před otevřeným mercedesem udržuje solidní náskok.

bmw testy vyssistredni kabriolet bmw testy vyssistredni kabriolet

Kousek toho tradičního BMW jsem ale přece jenom našel i v šestce. Při focení na letišti, s kompletně odstavenou stabilizací. Točivého momentu je samozřejmě dost na to, aby se zadek auta snadno vychýlil i na suchém asfaltu. Je to fajn, čistá radost to však úplně není. Ty dvě tuny tam zkrátka pořád jsou.

Ještě si musím odbýt tradiční chvalozpěv na osmistupňový automat od ZF. BMW se povedlo geniální nastavení napříč motory, zkombinovanými s touto převodovkou, třílitrový dvojitě přeplňovaný vznětový šestiválec nevyjímaje. Změna převodu je neskutečně plynulá, těžko postřehnutelná, automat nezmatkuje, nejvhodnější převod má pokaždé po ruce. A v manuálním módu umí hezky decentně kopnout – to abyste zaznamenali, že tam další převod opravdu je. Tady se tak trochu sekvenčně-sportovní charakteristika určitě hodí.

Závěr


Přemýšlím, jestli se BMW 640d Cabrio stane mým historicky druhým oblíbeným kabrioletem. Silných stránek se najde dost – auto se kroutí velmi přiměřeně, vznětový motor je možná pro otevřený model těžko představitelná, ale v tomto případě v zásadě velmi akceptovatelná alternativa. Zátah je přesvědčivý, zvuk vznětový jen minimálně, spotřeba ovšem překvapivě vysoká, jezdil jsem skoro za deset litrů.

Asi bych snesl komfortnější podvozek. Vím, BMW, sportovní geny a tak. Šestka je ale celkově mohutná, skoro až těžkopádná a na dvacetipalcových kolech nijak zvlášť pohodlná. Přimlouval bych se za víc gran turismo styl. Ten ostatně sedí šestce nejvíc, tempomat nastavit na německou dálniční rychlost a zmizet někam za teplem. Že jsem tenhle nápad nedostal v době testu…


No nic, šestka asi nebude úplně moje top kabrio. Nezklamala, vlastně i ten vznětový motor je v zásadě akceptovatelný, ale kromě výše zmíněných slabších míst bych potřeboval, abych se z designu takto pojatého auta posadil na zadek. U šestky jsem vydržel stát od začátku a co teprve teď po letech… Hodně zvědavý jsem na novou osmičku, která má právě šestkovou řadu nahradit.

Vidíte, ještě cena. Testované kabrio ve verzi 640d koupíte minimálně od 2.537.600 Kč. Příplatky tradičně cenovku nabobtnaly, v konkrétním modrém případě o poctivých šest set tisíc. Prémii zdar!

Nejlevnější verze modelu2.428.400 Kč (640i Cabrio)
Základ s testovaným motorem2.537.600 Kč (640d Cabrio)
Testovaný vůz bez příplatků2.537.600 Kč (640d Cabrio)
Testovaný vůz s výbavou3.111.160 Kč (640d Cabrio)

Plusy

  • Silný motor, mohutný zátah
  • Velmi dobré odhlučnění
  • Perfektní automatická převodovka

Minusy

  • Vysoká spotřeba
  • Těžkopádnější jízdní vlastnosti

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
BMW 640d Cabrio
Cena základní sestavy 2 537 600 Kč
Cena testované sestavy 3 111 160 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 230 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 630 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 5 / 5.4
Emise CO2: 144
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1935 / 460
Rozměr pneu: 245/35 R20, 275/30 R20
BMW 640d Cabrio
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4894
b) šířka (mm): 1894
c) výška (mm): 1365
d) rozvor (mm): 2655
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1665
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 460 / 670
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1555
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580

Diskuse: Přidat názor

par let stary auto a nafta?
V6last imil
| 27. 3. 2017
Jinde kundo
A zase ten točák...
kyklop
| 24. 3. 2017
Čo majú s tým čo napísal kamióny?
A zase ten točák...
wlken
| 24. 3. 2017
Tys zjevně vůbec nepochopil o čem ten můj příspěvek je:-) Nebavím se o rozdílu průběhu momentové křivky u benzínu a dieselu a neboj, už jsem měl tu čest s dieselem jezdit:-) Poukazuju na to, že autor textu píše, že diesel v BMW 640D má o 180 Nm větší točák než 640i a tím pádem bude mít o tolik větší zátah. Já píšu že nebude, protože benzínová 640i má o dost lehčí stálý převod a tímpádem potáhne na kolech téměř stejně, repektive tam bude cca 9% rozdíl,což je téměř zanedbatelné. 640d má maximální točák od 1500 do 2500, 640i ho má v rozsahu 1300-4500 :-!

Pro hlupáky: I když má 640d na papíře o čtvrtinu větší točák než 640i, ve skutečnosti je ten rozdíl na kolech jenom 9% a proto je nesmyslné srovnávat točivé momenty na klice motoru bez znalosti zpřevodování (a je pravidlem že mají diesely těžší převody, protože točí míň) ;-)
A zase ten točák...
bacilonosic
| 24. 3. 2017
Ten vuul nema ani sajn o naftovom motore, podla jeho logiky by mohli na benzin jazdit aj kamiony >:D >:D Motoristicki novinari su samozrejme tupci, lebo on ovlada fyziku zakladnej skoly. >:D >:D
A zase ten točák...
bacilonosic
| 24. 3. 2017
Ty mas vyskusane obidve motorizacie, ked vies, ako su obidve sprevodovane a kolko tahu posielaju na kolesa? Jazdil si niekedy na naftaku? Chapes, ze maximum toho tocaku (ktory je stale vyssi nez pri benzine) dosiahne naftak uz pri 1500 ot?