Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 640d xDrive Gran Coupé – Mezi nebem a zemí

Jan Mička Jan Mička 20. 4. 2016
43
90
Zobrazit náhledy (43)
BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6
Šestkové Gran Coupé je i po čtyřech letech od představení na autosalonu v Ženevě neuvěřitelně svěží a majestátní. Vyzkoušeli jsme jej s jediným turbodieselem nabídky a pohonem všech kol xDrive.


Design, interiér


Tohle auto mě fascinuje už od doby, co se jako koncept Gran Coupé ukázalo na autosalonu v Pekingu roku 2011. Produkční verze představená téměř rok na to v Ženevě se po vzhledové stránce téměř nezměnila, což v dnešní době není až tak zvykem. Měla se stát trnem v oku konkurenčních modelů ze stájí Audi a Mercedesu, jenže zatímco modely A7CLS potkáváme na našich silnicích dnes a denně, šestkové Gran Coupé by člověk pohledal. Důvod je poměrně jednoduchý: zatímco ceny jeho soků začínají zhruba na 1,3 milionu korun, byť se čtyřválcovými motory 2.0 TFSI a 220 d, čtyřdveřová „Šestka“ se nabízí přinejmenším se šestiválcem 640i o výkonu 235 kW a včetně dopravy a předprodejního servisu vychází na 2.268.400 Kč. Trochu jiná liga, že?

Pravdou ovšem zůstává, že zatímco Audi a Mercedes už alespoň v mých očích pomalu ztrácejí šmrnc, BMW získává s každým dalším rokem produkce na atraktivitě. Je tak nadčasové, že v rámci faceliftu představeném na konci rok 2014 dostalo pouze pozměněný design ledvinek, větší koncovky výfuku a pět nových laků karoserie, což jsou prvky pro vozu méně znalého člověka takřka nepostřehnutelné. Testovaný kousek vybavený sportovním paketem M za 173.862 Kč a dvacetipalcovými koly za dalších bratru 35.000 Kč budil dojem všude, kde se objevil, a dokázal zastínit i takové velikány, jako je Bentley Continental nebo Maybach 57. Jde o moderní umění – skulpturu, kterou bych umístil na podstavec a po večerech si ji prohlížel se sklenkou portského v ruce. Až tak silný dojem tohle auto dokáže vzbudit.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni
 

Hlavními taháky jsou vedle nízké, dlouhé a široké siluety (auto na délku měří 5.007 milimetrů, je 1.894 milimetrů široké a pouze 1.392 milimetrů vysoké) hlavně rozměrově menší přední světlomety evokující pohled kočkovité šelmy ženoucí se za kořistí. Podobně na tom byla i minulá generace vlajkové lodi 7, které se Gran Coupé dokonce rozměrově přibližovala. Téměř třímetrový rozvor podporuje dojem korábu silnic, celek nicméně nepůsobí tak „neohrabaně“ jako v případě výchozího kupé. Otázkou však zůstává, co bude dál. Pokud se totiž další generace vozu podvolí stejnému trendu jako současná řada 7 a vsadí na úzké světlomety napojené na masku chladiče, nemuselo by to být úplně ono. Uvidíme.

Jiná dimenze luxusu

Nizounká karoserie daná proporcemi výchozího kupé (to je pouze o 22 milimetrů nižší) nečiní usedání za volant ve srovnání s řadami 5 či 7 tak snadné, konkurence na tom ale není o moc lépe. Konvence velí použít masivní dveře s bezrámovými okny, v našem případě dokonce s automatickým dovíráním soft close (součástí paketu M Sport), a kdybych měl ale udělovat ceny za design kokpitu, nerozmýšlel bych se ani minutu a přiklonil se k BMW. Pravda, aby vypadal tak jako na fotografiích, bude vás to nad rámec linie M Sport stát dalších 41.132 Kč za exkluzivní čalounění kůží Nappa a 33.644 Kč dáte za ultrapohodlá přední sedadla s všestranným elektrickým nastavením včetně zalomení opěradel, z takto vybaveného auta už ale nebudete chtít vystoupit.

Obklopuje vás totiž obrovské množství nádherně vonící kůže a s každým dotekem je cítit kvalita a cit pro bezchybné zpracování. Tak rozsáhlé množství kontrastního prošívání jsem snad v žádném BMW ještě neviděl! Nedávná modernizace je pak patrná především podle digitálního přístrojového štítu známého například z SUV X5 a většího ovladače infotaimentu iDrive s dotykovou horní plochou pro snazší zadávání dat do navigace, jinak ale zůstalo všechno při starém, včetně předních bezpečnostních pásů integrovaných do opěradel. Na ty jsem si musel trochu zvykat, stejně jako na trochu omezený výhled šikmo vzad kvůli masivním prostředním a zadním sloupkům – důkaz, že za stylovost se ale kolikrát neplatí pouze penězi…

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni
 

Výšce karoserie byl uzpůsoben také posaz za volantem, který dovolí doslova zaplout pod celou tu masu kůže, kvalitních plastů a broušeného hliníku. Jak je u BMW zvykem, najdete si výbornou pozici k řízení opravdu rychle už i díky sportovnímu volantu s perfektně tlustým věncem v místech úchopu ani nemáte dojem, že se ve skutečnosti chystáte řídit něco tak velkého. Tohle auto nicméně není typická limuzína, s jejímž pořízením byste začali pokukovat po vlastním řidiči, a popravdě ani nenabídne bezbřehou rezervu prostoru nad hlavou a před koleny, dokonce i zadní sedadla ale perfektně podepřou tělo a posaz lze přirovnat spíše k „pololehu“. Šířka zadních sedáků i opěradel je dimenzovaná pro výraznější postavy a je znát také náznak funkčního bočního vedení. To kdyby náhodou řidiče popadla sportovní nálada a začal řezat zatáčky.

Motor, jízdní vlastnosti


Nejlepší turbodiesel ve třídě?

Vybraná společnost – nějak takto by šla dvěma slovy popsat motorová paleta šestkového Gran Coupé. Nečekejte dvoulitrové čtyřválce ani plug-in hybrid, tady napočítáte šest nebo osm válců, jak se ostatně na podobné auto sluší. Prim hrají benzinové varianty (640i, 650i a M6) a milovníci nafty nemohou sáhnout po ničem jiném než dvakrát přeplňovaném šestiválci se dvěma turbodmychadly a označením 640d. Alespoň podle mého názoru však jde o nejlepší současný motor svého druhu.

Třílitrový šestiválec řady N57 (konkrétně N57D30T1) vyniká ve srovnání s konkurencí svou řadovou konstrukcí (podobně koncipovaný motor Mercedesu už ale pomalu klepe na dveře), a přestože na vidlicové biTDI od Audi výkonově trochu ztrácí, na projevu to není až tak znát. Agregát generuje v 4400 otáčkách za minutu 230 kW (o 5 kW méně než motor Audi), už v patnácti stech otáčkách ale nastupuje masivní točivý moment 630 N.m (Audi má o 20 N.m více, pere se však s větší hmotností) a zátah neuvadá snad v celém spektru otáčkoměru. Síla není pouze povrchní (nebo též pro potěšení majitele z rychle rostoucí rychlosti), vychází ze samotného jádra motoru a spolu s hlubokou zvukovou kulisou přinášejí na palubu tak „hutnou“ atmosféru, že byste se jí s trochou nadsázky snad mohli i dotknout. S každým sešlápnutím plynu máte pocit, že se brzy rozerve obloha a BMW pouze s lehkým pokleknutím zádi vyráží vpřed.

V tomto segmentu se na manuální převodovky nehraje, a i kdyby přece, nesáhnout po osmistupňovém automatu od ZF by byl hřích. Na jeho adresu zazněla už spousta pochvalných poznámek o takřka neznatelné změně převodových stupňů, sportovním „kopání“ v manuálním režimu a rychlých reakcích při potřebě maximální pružné dynamiky, přičemž tyto aspekty naplno platí i v šestkovém Gran Coupé. Mnichovská značka by však neměla usínat na vavřínech – pokrok totiž udělalo také Audi a například model Q7 má převodovku s motorem 3.0 TDI/200 kW sladěnou velmi podobně. Ovšem s tím rozdílem, že zatímco SUV při startu z místa ještě stále „přepočítává“, BMW už je v pohybu.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni
 

Někomu možná přijde výkon 230 kW zbytečně velký a snesl by i „jednoturbovou“ variantu třílitrového šestiválce (v nové „sedmičce“ má 195 kW a 620 N.m), v případě Gran Coupé jde ale také o prestiž. Při běžné jízdě obvykle nevyužíváte ani polovinu z uvedených parametrů (infotainment umí zobrazit aktuální využití výkonu a točivého momentu) a tomu pak odpovídá také spotřeba, která se přehoupla přes osm litrů pouze při sportovnějším zacházení. Dálniční „stotřicítka“ na osmý rychlostní stupeň kupříkladu znamená pouze 1900 otáček motoru a odběr 7,2 l/100 km, a když si dáte mimo město „majzla“, dostanete se ještě o tři čtvrtě litru níže. Ano, s šestiválcem o výkonu 313 koní, pracujícím v celkem 1945 kilogramů těžkém voze!

BMW 640d xDrive Gran Coupé- naměřená spotřeba paliva
Město [l/100 km]8,1
Mimo město [l/100 km]6,5
Kombinace [l/100 km]7,4
Dálnice [l/100 km]7,2
Otáčky při 130 km/h1900 min-1

Dvě tuny radosti, mimo jedné starosti

Jestli něco automobilka BMW umí opravdu dokonale, je to maskování hmotnosti některých „těžkotonážních“ modelů. Modernizovaná, „sedmička“ se díky natáčecí zadní nápravě chová agilně jako menší „pětka“ a modely X5 s X6 zase zatáčejí stejně snadno jako středně velká SUV. Bude tedy „šestkové“ Gran Coupé podobné jako to „čtyřkové“?

Do srovnávání s podobně koncipovanou „čtyřkou“ bych se moc nepouštěl. Oproti zkoušenému vozu je malá, lehká, a pravděpodobně ve snaze poskytnou řidiči co nejsportovnější zážitek také poměrně uskákaná. Šestkové Gran Coupé je oproti tomu jako z jiné planety. Nejenže umí maskovat hmotnost a dokonce i při hodně rychlé jízdě se v zatáčkách skálopevně drží vozovky, ono maskuje také všechno ostatní včetně odvalování kol a aerodynamického svistu kolem bezrámových oken. Někoho by až mohlo napadnout, že je bez života, protože posádku až moc izoluje od dění venku, stačí ale přišlápnout plyn a v tu ránu jako by zmizela mechanická zábrana mezi motorem a kokpitem.

Turbodiesel spustí takřka osmiválcový baryton srovnatelný s benzinovými motory, v celém spektru otáček táhne jako pominutý a bleskově reaguje na povely plynovým pedálem. Co dotek, to perfektně předvídatelný „skok“ o desítky metrů dopředu díky rychle rostoucí rychlosti, co oblouk, to vykreslení zvolené stopy bez známek nervozity a perfektním přehledem o úhlu natočení předních kol, a navzdory pohonu všech kol xDrive (příplatek za něj činí 88.400 Kč) řešenému mezinápravovou spojkou také lehkým náznakem vybočení zádi. BMW podvozky umí a tohle auto je toho důkazem, důležitá je však kvalita vozovky, po které jedete.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni
 

Dvacetipalcová kola zkoušeného exempláře totiž mají pětatřicetiprocentní pneumatiky vpředu a třicetiprocentní vzadu, což by v kombinaci s adaptivními tlumiči nemuselo za normálních okolností až tak vadit, kdyby ovšem na bočnicích nenesly nápis „run-flat“. Vím, brblám takhle téměř u každého BMW, které se dostane do naší redakční garáže (tímto typem pneumatik jsou vybavena všechna testovaná BMW a Mini), jízda po D1 mě ale v mém přesvědčení utvrdila. Gran Coupé je auto jako dělané na stovky kilometrů dlouhé mezinárodní tahy, když pak ale na každé větší spáře cítíte, jak kola zakopávají a tlumiče si s tím v podstatě ani nemají jak poradit, je to k zbláznění. Možná jsem pouze přecitlivělý a měl bych to prostě přijmout, jenže to bych se už předloni nesměl přesvědčit, že v tomto ohledu může být jízda i o něco příjemnější – třeba za volantem Audi A7…

Závěr


Chybělo málo

Nebudu zastírat, že z trojice v současnosti nabízených velkých čtyřdveřových kupé (Audi A7, BMW 6 Gran Coupé, Mercedes-Benz CLS) je mi nejbližší právě mnichovský model, ani při nejlepší vůli však nejde o bezchybné auto. Některé kaňky plynou už ze samotné koncepce s nízkou a dlouhou karoserií, která zkrátka nikdy nedovolí mít tak dobrý přehled o dění kolem vozu jako u běžných sedanů, ta nejzásadnější je však založena na použití dojezdových pneumatik, které zbytečně snižují komfort jízdy na horším povrchu.

Pořizovací náklady jsou vysoké, což je nejvíce patrné hlavně ve srovnání s uvedenými konkurenty. Obrovskou cenovou výhodu Mercedese CLS je třeba brát s rezervou, protože šestiválec 350 d 4Matic se 185 kilowatty je nejsilnější vznětovou variantou a zbylé dva vozy jej proto přerůstají jak výkonem, tak dynamikou. I kdyby však výrobce ze Stuttgartu nabízel podobně výkonný model, cenový mezi ním a BMW by byl pravděpodobně stále propastný. Krásně je to vidět na Audi A7 3.0 biTDI – to totiž v základu rozhodně není žádný „chudáček“ a přesto stojí o 714.100 korun méně. Na srovnatelné úrovni se drží pouze Jaguar XJ 3.0d o výkonu 221 kW, ten ale zase nepořídíte s pohonem všech kol.

BMW 640d xDrive Gran Coupé - srovnání s konkurencí
ModelBMW 640d xDrive Gran CoupéAudi A7 3.0 bi-TDI quattroJaguar XJ 3.0dMercedes-Benz 350 d 4Matic
Zdvihový objem [cm3]2993296729932987
Válce/ventily6/46/46/46/4
Největší výkon [kW/min]230/4400235/3900-4600221/4000185/360
Točivý moment [N.m/min]630/1500-2500650/1450-2800700/2000620/1600-2400
Převodovka8A8A8A7A
Max. rychlost [km/h]250250250245
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,25,26,26,7
Komb. spotřeba [l/100 km]6,06,25,76,1
Pohotovostní hmotnost [kg]1945197019051935
Cena [Kč]2.466.000*1.751.9002.240.315**1.595.990
*včetně poplatku 9.000 Kč za dopravu a předprodejní servis, ** pouze s pohonem zadních kol

Ani vysoká základní cena však nedokáže zastínit fakt, pro který si BMW 6 Gran Coupé vážím ze všeho nejvíce – je zkrátka nádherné. Trochu se obávám toho, s jakou dorazí jeho nástupce, protože současný designový směr BMW mi k modelu jeho ražení příliš nesedí, na takové myšlenky je ale ještě poměrně brzo. Tohle není pouze auto, ale kus umění, na který jsem schopen denně hledět s otevřenou pusou. Mít potřebné prostředky, koupím si hned dvě – jedno, se kterým budu denně jezdit, a druhé, které se bude točit na podstavci na obdiv všem ostatním.

Nejlevnější verze modelu2.268.400 Kč (640i Gran Coupé/ 235 kW)
Základ s testovaným motorem2.377.600 Kč (640d Gran Coupé/ 230 kW)
Testovaný vůz bez příplatků2.466.000 Kč (640d xDrive Gran Coupé/ 230 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.931.690 Kč (640d xDrive Gran Coupé/ 230 kW)

Plusy

  • Mohutný a lineární zátah motor
  • Skvělé odhlučnění kabiny
  • Bezchybné zpracování interiéru
  • Příjemná spotřeba paliva

Minusy

  • Bouchání od podvozku na ostrých nerovnostech
  • Málo místa vzadu nad hlavou
  • Horší výhled z interiéru šikmo vzad
  • Vysoká základní cena

Foto: David Rajdl

Zobrazit celý článek
Témata
BMW 640d xDrive Gran Coupé
Cena základní sestavy 2 466 000 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, BMW E-Call, litá 17“kola s pneumatikami run flat, kožené čalounění interiéru Dakota, prahové lišty s chromovaným označením BMW, osmistupňová automatická převodovka, tlačítko Driving experience s módem Eco Pro, plně diodové světlomety, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, velurové koberce, sdružený ovladač iDrive na středové konzole, navigace BMW Professional s dotykovým displejem o úhlopříčce 10,25 palce, HiFi systém s devíti reproduktory o celkovém výkonu 205 W a další. Kč
Cena testované sestavy 2 931 690 Kč
Výbava testované sestavy Adaptivní tlumiče (+34.701 Kč), integrované univerzální dálkové ovládání (+6.942 Kč), vyhřívání zadních sedadel (+12.012 Kč), kontrastní švy čalounění (+6.682 Kč), Driving Assistant (+17.940 Kč), audio Harman Kardon (+34.450 Kč), Speed Limit Info - ukazatel aktuální povolené rychlosti (+8.554 Kč), BMW ConnectedDrive Advanced Plus (+23.218 Kč), M Sport edice - obsahuje mimo jiné aerodynamický vnější paket, head-up displej, adaptivní diodové světlomety, sportovní kožený volant M, automatické dovírání dveří, parkovací kameru, kožené čalounění Dakota a další (+173.862 Kč), litá dvacetipalcová kola Double-spoke 373 M (+34.170 Kč), elektricky nastavitelná komfortní sedadla vpředu (+33.644 Kč), metalíza Mediterranean Blue (+28.834 Kč), kožené čalounění Nappa s rozšířením Ivory White/Black/Ivory White (+41.132 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 230 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 630 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 5.5 / 6
Emise CO2: 158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 1265
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1945 / 570
Rozměr pneu: 245/35 R20, 275/30 R20
BMW 640d xDrive Gran Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5007
b) šířka (mm): 1894
c) výška (mm): 1392
d) rozvor (mm): 2968
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1665
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 635
výška opěradla vzadu (mm): 705
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Hammunasakra
vec vkusu
Hammunasakra
| 25. 4. 2016
V Inveltu maj ze 104 skladových vozu 9 benzínů >:-[]

5 z toho je 218i Active Tourer :yes: >:D
Avatar - AUDIRS6
názor uživatele...
AUDIRS6
| 23. 4. 2016
klobuk dole :-! :yes:
U auta za 2+ mega sa nestava casto, ze by jeho majitel pripustal nejaku kritiku. ;-)
( teda aspon doteraz mam podobne skusenosti minimalne )
Avatar - lexi
názor uživatele...
lexi
| 23. 4. 2016
Po více jak dvou letech strávených za volantem tohoto vozu ( 640 d X )., mohu jen potvrdit to co se v tom testu píše....chtělo by to normální pneu a taky preciznost v detailech jako v interiéru Audi....
vec vkusu
Mig_35
| 22. 4. 2016
na showroomu benzínový osmiválec nejspíš nespatříš. dneska jsem čekal, než mi dají kufry na motorku a s výjimkou e-mkových modelů a základních jedniček a dvojek tam benzín prakticky nebyl:)
webpaja
webpaja
| 21. 4. 2016
Co tu vyvádíš chlapče? Napsal jsi nejtupější důvod proč nechtít 6GC (dobrá, ještě to můžeš trumfnout neexistencí růžový ve standartních barvách), nikdo ti netlačí svůj vkus, jen ty jsi se ukázal jako v lepším případě uražlivej pozér :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku