Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz CLS 350 Bluetec 4Matic – Aristokrat tělem i duší

Jan Mička
Diskuze (99)
Za Mercedes-Benz CLS se vznětovým šestiválcem, vzduchovým pérováním a sportovním paketem se vyplatí bojovat. Obzvlášť, když máte na dosah jeho nejmodernější podobu.

Koupě luxusního čtyřdveřového kupé je otázkou prestiže a Mercedes-Benz CLS tento názor potvrzuje. Vychází z modelu E, se základním vznětovým motorem 220 Bluetec/125 kW je však o čtvrt milionu korun dražší a uvnitř najdete pouze čtyři místa k sezení. Jistým vodítkem jsou také prodejní výsledky podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA). Zatímco pro Mercedes-Benz E se loni rozhodlo 340 zákazníků (4. místo ve vyšší střední třídě), CLS si nekoupila ani třetina z tohoto počtu (108 prodaných vozů, 7. až 8. místo v segmentu společně s BMW 6).

Zlatá padesátá

O druhé generaci extravagantního modelu se nebavíme náhodou. Po skoro pěti letech na trhu totiž došlo na rozsáhlejší modernizaci, která je na první pohled patrná díky „diamantové“ masce chladiče, přednímu nárazníku (v našem případě součástí paketu AMG) s obrovskými otvory pro přívod vzduchu a novým světlometům Multibeam LED za příplatek 50.118 Kč. Ty jsou naprosto impozantní - v dálkovém režimu rozjasní skoro půl kilometru dlouhý pás silnice, neoslní ostatní účastníky provozu a s každým startem předvádějí parádní světelnou show. Diody se totiž rozsvěcují postupně ve směru od masky chladiče po přední blatníky.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Boubelaté hlavní linie karoserie, včetně nádherných zadních blatníků odkazujících na padesátá léta minulého století, zůstaly zachovány. Sportovnímu vzezření dopomohl již zmíněný optický paket AMG za 90.931 Kč a také osmnáctipalcová kola AMG, která se z hlediska estetiky nakonec ukázala jako ideální volba. Pokud ale chcete vlastnit stejně nádherný kousek, jaký vidíte na fotografiích, pořiďte si rudou metalízu hyacinth za 40.031 korun. Dosavadní roky na trhu by pak druhé generaci CLS (C218) tipoval jenom málokdo…

Televize vs. tablet

V dnešní době již nelze očekávat, že by se Mercedes-Benz u svých modernizovaných či zcela nových modelů vydával cestou zabudovaných obrazovek multimediálních systémů. Trend velí použití „tabletů“ neboli volně stojících displejů na samém vrcholu středové konzole. Z estetického hlediska v tom nevidíme problém, ve Stuttgartu však z našeho pohledu dost nahrávají nezkušeným zlodějíčkům, pro které je takto umístěná obrazovka zdánlivě snadnou kořistí. A je jim mnohdy úplně jedno, že odcizený přístroj nikde nezpeněží…

Ovládání příplatkového informačního systému Comand Online (stojí 84.475 Kč) je tradičně umístěno na středové konzole a v rámci faceliftu se nezměnilo. Stále zde najdete jednoduchý kruhový ovladač, který je alespoň v prvních dnech vlastnictví vozu snáze pochopitelný než modernější verze známá například z modelu C. Mercedes-Benz v každém případě tvrdošíjně zůstává u klasiky a nenechá si osmipalcovou obrazovku znečistit otisky prstů – zadávání dotykem nečekejte.

Kdo jednou podlehne interiérům Mercedes-Benzu, bude je ctít nadosmrti. Nenajdete zde takový výraz sportovnosti jako u BMW nebo přísně logické uspořádání jako u Audi – z každého detailu od čalounění přes tlačítka až po dekory a celkové zpracování je cítit notná dávka aristokracie, kterou jinde nenabídnou. Ani bychom se nedivili, kdyby nám před vstupem do kokpitu otevřel dveře pokorný sluha s přáním hezkých jízdních zážitků. Nicméně i aristokrat je jenom člověk a může šlápnout vedle. Na mysli máme obrovské kruhové ovladače nastavení teploty klimatizace, které jsou příliš blízko vodorovné ploše středového tunelu. Robustní mužské prsty mají problém designově zdařilé hliníkové prvky správně uchopit.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Zatímco Mercedes-Benz E lze považovat za automobil pro důležité činitele, CLS je orientováno především na řidiče. Sedí se příjemně nízko, sportovní sedadla s pneumatickým dofukováním bočnic obejmou střízlíka i hromotluka, a nad hlavou stále zůstává dostatečná rezerva prostoru. Děje se tak i vzadu, kde najdete dvě plnohodnotná místa k sezení oddělená širokým středovým tunelem s dvojicí objemných schránek. Snad jenom výhled z kokpitu by mohl být lepší – šoférovi vadí masivní vnější zpětná zrcátka ukotvená až ve čtvrtině délky předních dveří a moc nepřidávají ani široké zadní sloupky karoserie. To je holt daň za pořádnou dávku stylu…

Výhrady si neodpustíme ani k ukotvení zadních opěradel – jsou „schovaná“ až příliš hluboko za nástupním prostorem a občas se vám může stát, že do vozu nenastoupíte, ale spíše se do něj svalíte. Zadní cestující by také měli mít možnost nastavit si teplotu ventilace již v základu a ne až po příplatku 23.325 Kč za třízónovou klimatizaci Thermotronic. Toto privilegium Mercedes-Benz standardně poskytnul pouze modelům s motory V8 (CLS 500, CLS 63 AMG).

Euro 6 již pátým rokem

Zatímco většina výrobců běžných automobilů dohání povinnost plnění emisní normy Euro 6 na poslední chvíli, vidlicový šestiválec 350 Bluetec ji díky vstřikování močoviny zvládá již od léta 2010. Agregát jsme tehdy mohli najít pod kapotou minulé generace třídy S a s mírnými modifikacemi funguje také dnes. Je zcela vhodné považovat tento turbodiesel za „emisního rekordmana“ – na světě snad neexistuje žádný jiný motor pro osobní vozy, který by si mohl od evropské legislativy oddechnout s tak velkým předstihem.

S faceliftem se změnil výkon testovaného agregátu. Zatímco dříve disponoval 195 kilowatty ve 3800 otáčkách, dnes je to pouze 185 kW (bez pohonu 4Matic 190 kW), navíc položených o 200 otáček níže. Vůz se tímto zásahem trochu zpomalil (nyní umí „pouze“ 245 místo dřívějších 250 km/h) a akcelerace z klidu na stovku mu zabere 6,7 s, tedy o tři desetiny déle.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Ačkoliv je maximální točivý moment 620 N.m dostupný v hodně nízkých otáčkách (1600 až 2400 min-1), šestiválec nemá úplně spodovou charakteristiku. Nejlépe je mu mezi 2500 až 3500 otáčkami, kde o sobě dává vědět pouze tlumeným, vyrovnaným a velmi příjemným ševelením. Je to skutečný „sameťák“ a ačkoliv umí takřka dvoutunový vůz razantně rozpohybovat, hodí se k němu spíše relaxovanější zacházení.

Na tuto vlnu je ostatně naladěna také standardně dodávaná sedmistupňová měničová převodovka 7G-Tronic Plus. Rozjezdy s ní jsou neuvěřitelně jemné, hladké, a k cukání převodovku nepřemluvíte ani „nekňubným“ zásahem do procesu prostřednictvím páček řazení pod volantem.

Proč ale Mercedes-Benz nespároval zkoušený šestiválec 350 Bluetec 4Matic s novou devítistupňovou převodovkou 9G-Tronic Plus, když verzi s pohonem zadních kol odepřena nebyla? Důvodem je právě čtyřkolka za příplatek 70.180 Kč. Transfer totiž našel místo uvnitř skříně, což u „devítikvaltu“, který aktuálně v modelech CLS a E najdeme, nelze. Podle všeho je tedy průkopníkem kombinace 4Matic a 9G-Tronic Plus nový Mercedes-Benz GLE, který se na českém trhu brzy objeví. Podle informací dovozce však nebude trvat dlouho a dojde i na další modely s podélnou zástavbou pohonných jednotek.


Airmatic ano či ne?

K luxusním vozům vyšší střední třídy vzduchový podvozek patří a není divu, že si za něj řada zákazníků ráda připlatí. V případě Mercedes-Benzu CLS se bavíme o částce 53.585 Kč, za kterou získáte možnost měnit tuhost odpružení ve dvou stupních (Comfort/Sport), v případě potřeby si zvýšit světlost o 25 milimetrů (po překročení 120 km/h se vůz opět sníží), nebo nechat podvozek dělat, co umí – proaktivně se přizpůsobovat dané jízdní situaci.

Zní to jako pohádka a do jisté míry to tak skutečně funguje, ovšem pouze do chvíle, než se hladký povrch pod koly změní v nekvalitní. Nemusí se jednat o velké nerovnosti, výtluky či spáry v asfaltu, aby vůz najednou začne citelněji „zakopávat“ a přenášet rázy hlavně do zadní části karoserie. To sice není u vzduchových systémů nic neobvyklého, například tlumení dříve testovaného Audi A7 Sportback, notabene na dvacetipalcových kolech s pětatřicetiprocentními pneumatikami, však působilo propracovanějším dojmem. Na druhou stranu je ale Mercedes-Benz nutné pochválit za to, jak ochotně drží trajektorii zvolené dráhy. Je v podstatě jedno, jak moc je silnice zvlněná – Airmatic vůz nerozhoupe.

Otázkou však zůstává, zda je pořízení vzduchového podvozku skutečně nutné. Míříme tím na velmi pozitivní zjištění v předchozím testu Mercedes-Benzu CLS 350 CDI 4Matic, který byl vybaven klasickými vinutými pružinami a tlumiči Direct Control. Ty dokážou pasivně reagovat na změny povrchu vozovky v závislosti na jejich stlačení, čímž je docíleno rozdílného přístupu v tlumení větších a menších nerovností. Takový podvozek si sice nemůžete manuálně nastavit, nabízí však podobný komfort jako vzduchový systém a na větších nerovnostech nepřenáší tolik rázů do karoserie.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Aristokrat tělem i duší

Ačkoliv to tak díky optickému paketu AMG nemusí vypadat, není Mercedes-Benz CLS, alespoň ve zkoušené verzi se vznětovým šestiválcem, sportovní čtyřdveřové kupé. Motor má síly na rozdávání a dokonce i navzdory přeplňování jedním turbodmychadlem s kuličkovými ložisky jeho síla narůstá lineárně, hrubé zacházení si však musíte odpustit.

Je totiž něco jiného jet velmi rychle v přímce a v zatáčkách. Pohon všech kol s výchozím rozdělením točivého momentu v poměru 45:55 (uprostřed je lamelový samosvorný diferenciál) totiž spíše poslouží jako pojistka při pohybu na kluzkém povrchu, než jako pomocník pro „natlačení“ karoserie ke středu zatáčky. Vůz v nájezdu do oblouku vykazuje znatelnou nedotáčivost, a ačkoliv se chová předvídavě, lehké kontra a přidání plynu dynamicky kalibrovaným pedálem mnoho změn nepřinese. Pomohl by zadní diferenciál AMG, ten je však ve spojení s pohonem všech kol vyhrazen pouze pro vrcholné CLS 63 AMG 4Matic S (CLS 63 AMG jej může mít za 80.377 Kč).

Nicméně ani tak bychom o sportovnějších jízdních vlastnostech pravděpodobně nemluvili. Automobil k řezání zatáček nevybízí a výkonovou rezervu si ponechává hlavně pro potřeby velmi rychlého předjetí. To se pak zadní část přitlačí k zemi, převodovka bez odmlouvání podřadí o dva stupně a vy, zabořeni do perfektních sedadel, letíte vpřed.

V čem tedy tkví hlavní přednost vozu? Především v mnohasetkilometrových dálničních přejezdech ať z pohledu jízdního komfortu (kromě zmíněných případů na rozbité vozovce), tak spotřeby paliva. Pokud striktně dodržujete maximální povolenou rychlost, točí motor na sedmý převodový stupeň rovných 1.900 otáček a nárokuje si 7,5 l na 100 km. To je ostatně výsledek, se kterým jsme se v rámci testu setkávali nejčastěji. Klidná jízda mimo město znamená odběr zhruba 6,5 litru a při poskakování v městských kolonách většinou z palubního počítače odečtete hodnoty mezi devíti a deseti litry. Testovací týden, během kterého vůz najel zhruba 700 kilometrů, jsme uzavírali s výsledkem 8,5 l na 100 km.

Závěr

Najdou se důvody, pro které si Mercedes-Benz CLS nekoupit: není z něj moc dobře vidět, skutečná spotřeba je poměrně vzdálená udávané, v zatáčkách brzy přechází k nedotáčivosti a uveze pouze čtyři cestující. Pak je tady ale jeden, který zmíněné poznámky trumfne: vůz na první pohled uchvátí. Ať už se bavíme o zevnějšku s odkazem na polovinu minulého století či fantastickém interiéru připomínající salonek gentlemanů, je CLS ryzí aristokrat, který však dosud nevyměnil tvíd za manšestr.

Pohon všech kol považujme za podporu při jízdě na kluzkých vozovkách, možná bychom ale váhali nad pořízením vzduchového podvozku. Umí sice proaktivně zasahovat a přizpůsobovat svůj charakter aktuálním podmínkám, čas od času ale nadejde situace, kdy to zkrátka nezvládne a karoserii uštědří pár ostrých ran. S ohledem na dřívější zjištění bychom raději sáhli po podobně komfortním systému Direct Control, případně jeho tužší verzi se světlostí sníženou o 15 milimetrů.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Nejlevnější verze modelu 1.343.100 Kč (CLS 220 CDI Bluetec/125 kW)
Základ s testovaným motorem 1.517.340 Kč (CLS 350 Bluetec/190 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.143.501 Kč (CLS 350 Bluetec 4Matic/185 kW)

Plusy

  • Silný a kultivovaný motor
  • Jemná práce automatické převodovky
  • Nestárnoucí vnější design
  • Luxusní, kvalitní interiér
  • Účinnost světlometů

Minusy

  • Rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou
  • Airmatic na nerovnostech občas bouchá
  • Poměrně brzký přechod k nedotáčivosti
  • Výhled z karoserie do stran


Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (99)
Mercedes-Benz CLS 350 Bluetec 4Matic
Cena základní sestavy 1 517 340 Kč
Výbava základní sestavy Devět airbagů, obložení interiéru – jasan černý, autorádio Audio 20, Mercedes Connect me, dvouzónová klimatizace, sportovní tříramenný volant, adaptivní brzdové světlo, vnější zrcátka elektricky sklopná, filtr pevných částic, automatická převodovka 7G-Tronic Plus, přehrávač DVD, palivová nádrž na 80 l, sada na opravu pneumatik, litá 17“ kola, komfortní podvozek Direct Control, servis na 6 let/125.000 km a další. Kč
Cena testované sestavy 2 143 501 Kč
Výbava testované sestavy Sada komfortních funkcí zrcátek (+12.608 Kč), metalíza hyacinth (+40.031 Kč), kožené čalounění (+47.281 Kč), sada jízdních asistentů Plus (+70.921 Kč), Parktronic s aktivním asistentem (+23.010 Kč), paměťová sada (+39.401 Kč), vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla (+34.637 Kč), vzduchový podvozek Airmatic (+53.585 Kč), Comand Online (+84.475 Kč), inteligentní světlomety Multibeam LED (+50.118 Kč), ambientní osvětlení interiéru (8.983 Kč), výbavová linie AMG (+90.931 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 185 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 245
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 5.3 / 6.1
Emise CO2: 160
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 470 / 0
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1935 / 485
Rozměr pneu: 255/45, 285/35 R18
Mercedes-Benz CLS 350 Bluetec 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4937
b) šířka (mm): 1881
c) výška (mm): 1418
d) rozvor (mm): 2874
e) rozchod vpředu (mm): 1596
f) rozchod vzadu (mm): 1626
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 720
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
26. 8. 2018 10:36
Re: D?
Vylazený auto pozná ten kdo tomu rozumí právě bez nějakých machrovských označení motorizace.
Avatar - Automaniak
21. 7. 2015 08:15
Horší
Pořád je krásný, ale nový interiér již tak moc hezký není.
7. 7. 2015 17:20
Notabene
takovouhle kárku koupíte v áčkách sic starší ale za půl milionu. To potom nemá cenu dívat se na všechny ty ostatní.
Avatar - Andrejka89
13. 3. 2015 19:45
Re: Diamanty
kdyby byl černej a s osmiválcem :*)
13. 3. 2015 13:14
Re: FULL LED bez ostřiku?
Měly by mít, rozdíl by mělo dělat to, že to jedou měří u zdroje a podruhé až za optikou. Předpokládám, že by se xenony do limitu také vešly, kdyby je měřili až za optikou. Je to dané tím, že k LED přistupují jako ke kompletu.

Audi A8, nebo TT mají ostřikovače i s LED. Mercedes s tím přišel snad první při faceliftu E. Pro nás mohou být dvě setiny litru zanedbatelné, ale pro automobilku ne. A sníží se jim počet dílů, což také přinese nějakou úsporu. Lze tedy čekat, že se tahle praxe rozšíří, jak budou LED světla vytěsňovat xenony.