Test Auto.cz

Mercedes-Benz CLS 350 Bluetec 4Matic – Aristokrat tělem i duší

11.3. 2015
Verdikt
 

Za Mercedes-Benz CLS se vznětovým šestiválcem, vzduchovým pérováním a sportovním paketem se vyplatí bojovat. Obzvlášť, když máte na dosah jeho nejmodernější podobu.

Koupě luxusního čtyřdveřového kupé je otázkou prestiže a Mercedes-Benz CLS tento názor potvrzuje. Vychází z modelu E, se základním vznětovým motorem 220 Bluetec/125 kW je však o čtvrt milionu korun dražší a uvnitř najdete pouze čtyři místa k sezení. Jistým vodítkem jsou také prodejní výsledky podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA). Zatímco pro Mercedes-Benz E se loni rozhodlo 340 zákazníků (4. místo ve vyšší střední třídě), CLS si nekoupila ani třetina z tohoto počtu (108 prodaných vozů, 7. až 8. místo v segmentu společně s BMW 6).

Zlatá padesátá

O druhé generaci extravagantního modelu se nebavíme náhodou. Po skoro pěti letech na trhu totiž došlo na rozsáhlejší modernizaci, která je na první pohled patrná díky „diamantové“ masce chladiče, přednímu nárazníku (v našem případě součástí paketu AMG) s obrovskými otvory pro přívod vzduchu a novým světlometům Multibeam LED za příplatek 50.118 Kč. Ty jsou naprosto impozantní - v dálkovém režimu rozjasní skoro půl kilometru dlouhý pás silnice, neoslní ostatní účastníky provozu a s každým startem předvádějí parádní světelnou show. Diody se totiž rozsvěcují postupně ve směru od masky chladiče po přední blatníky.

obrázek [600 x 351]  

Boubelaté hlavní linie karoserie, včetně nádherných zadních blatníků odkazujících na padesátá léta minulého století, zůstaly zachovány. Sportovnímu vzezření dopomohl již zmíněný optický paket AMG za 90.931 Kč a také osmnáctipalcová kola AMG, která se z hlediska estetiky nakonec ukázala jako ideální volba. Pokud ale chcete vlastnit stejně nádherný kousek, jaký vidíte na fotografiích, pořiďte si rudou metalízu hyacinth za 40.031 korun. Dosavadní roky na trhu by pak druhé generaci CLS (C218) tipoval jenom málokdo…

Televize vs. tablet

V dnešní době již nelze očekávat, že by se Mercedes-Benz u svých modernizovaných či zcela nových modelů vydával cestou zabudovaných obrazovek multimediálních systémů. Trend velí použití „tabletů“ neboli volně stojících displejů na samém vrcholu středové konzole. Z estetického hlediska v tom nevidíme problém, ve Stuttgartu však z našeho pohledu dost nahrávají nezkušeným zlodějíčkům, pro které je takto umístěná obrazovka zdánlivě snadnou kořistí. A je jim mnohdy úplně jedno, že odcizený přístroj nikde nezpeněží…

Ovládání příplatkového informačního systému Comand Online (stojí 84.475 Kč) je tradičně umístěno na středové konzole a v rámci faceliftu se nezměnilo. Stále zde najdete jednoduchý kruhový ovladač, který je alespoň v prvních dnech vlastnictví vozu snáze pochopitelný než modernější verze známá například z modelu C. Mercedes-Benz v každém případě tvrdošíjně zůstává u klasiky a nenechá si osmipalcovou obrazovku znečistit otisky prstů – zadávání dotykem nečekejte.

Test 2011: Mercedes-Benz CLS 350 CDI – Kupé na každý den

Kdo jednou podlehne interiérům Mercedes-Benzu, bude je ctít nadosmrti. Nenajdete zde takový výraz sportovnosti jako u BMW nebo přísně logické uspořádání jako u Audi – z každého detailu od čalounění přes tlačítka až po dekory a celkové zpracování je cítit notná dávka aristokracie, kterou jinde nenabídnou. Ani bychom se nedivili, kdyby nám před vstupem do kokpitu otevřel dveře pokorný sluha s přáním hezkých jízdních zážitků. Nicméně i aristokrat je jenom člověk a může šlápnout vedle. Na mysli máme obrovské kruhové ovladače nastavení teploty klimatizace, které jsou příliš blízko vodorovné ploše středového tunelu. Robustní mužské prsty mají problém designově zdařilé hliníkové prvky správně uchopit.

obrázek [600 x 365]  

Zatímco Mercedes-Benz E lze považovat za automobil pro důležité činitele, CLS je orientováno především na řidiče. Sedí se příjemně nízko, sportovní sedadla s pneumatickým dofukováním bočnic obejmou střízlíka i hromotluka, a nad hlavou stále zůstává dostatečná rezerva prostoru. Děje se tak i vzadu, kde najdete dvě plnohodnotná místa k sezení oddělená širokým středovým tunelem s dvojicí objemných schránek. Snad jenom výhled z kokpitu by mohl být lepší – šoférovi vadí masivní vnější zpětná zrcátka ukotvená až ve čtvrtině délky předních dveří a moc nepřidávají ani široké zadní sloupky karoserie. To je holt daň za pořádnou dávku stylu…

Výhrady si neodpustíme ani k ukotvení zadních opěradel – jsou „schovaná“ až příliš hluboko za nástupním prostorem a občas se vám může stát, že do vozu nenastoupíte, ale spíše se do něj svalíte. Zadní cestující by také měli mít možnost nastavit si teplotu ventilace již v základu a ne až po příplatku 23.325 Kč za třízónovou klimatizaci Thermotronic. Toto privilegium Mercedes-Benz standardně poskytnul pouze modelům s motory V8 (CLS 500, CLS 63 AMG).

Euro 6 již pátým rokem

Zatímco většina výrobců běžných automobilů dohání povinnost plnění emisní normy Euro 6 na poslední chvíli, vidlicový šestiválec 350 Bluetec ji díky vstřikování močoviny zvládá již od léta 2010. Agregát jsme tehdy mohli najít pod kapotou minulé generace třídy S a s mírnými modifikacemi funguje také dnes. Je zcela vhodné považovat tento turbodiesel za „emisního rekordmana“ – na světě snad neexistuje žádný jiný motor pro osobní vozy, který by si mohl od evropské legislativy oddechnout s tak velkým předstihem.

S faceliftem se změnil výkon testovaného agregátu. Zatímco dříve disponoval 195 kilowatty ve 3800 otáčkách, dnes je to pouze 185 kW (bez pohonu 4Matic 190 kW), navíc položených o 200 otáček níže. Vůz se tímto zásahem trochu zpomalil (nyní umí „pouze“ 245 místo dřívějších 250 km/h) a akcelerace z klidu na stovku mu zabere 6,7 s, tedy o tři desetiny déle.

obrázek [600 x 389]  

Ačkoliv je maximální točivý moment 620 N.m dostupný v hodně nízkých otáčkách (1600 až 2400 min-1), šestiválec nemá úplně spodovou charakteristiku. Nejlépe je mu mezi 2500 až 3500 otáčkami, kde o sobě dává vědět pouze tlumeným, vyrovnaným a velmi příjemným ševelením. Je to skutečný „sameťák“ a ačkoliv umí takřka dvoutunový vůz razantně rozpohybovat, hodí se k němu spíše relaxovanější zacházení.

Na tuto vlnu je ostatně naladěna také standardně dodávaná sedmistupňová měničová převodovka 7G-Tronic Plus. Rozjezdy s ní jsou neuvěřitelně jemné, hladké, a k cukání převodovku nepřemluvíte ani „nekňubným“ zásahem do procesu prostřednictvím páček řazení pod volantem.

Proč ale Mercedes-Benz nespároval zkoušený šestiválec 350 Bluetec 4Matic s novou devítistupňovou převodovkou 9G-Tronic Plus, když verzi s pohonem zadních kol odepřena nebyla? Důvodem je právě čtyřkolka za příplatek 70.180 Kč. Transfer totiž našel místo uvnitř skříně, což u „devítikvaltu“, který aktuálně v modelech CLS a E najdeme, nelze. Podle všeho je tedy průkopníkem kombinace 4Matic a 9G-Tronic Plus nový Mercedes-Benz GLE, který se na českém trhu brzy objeví. Podle informací dovozce však nebude trvat dlouho a dojde i na další modely s podélnou zástavbou pohonných jednotek.

Test 2007: Mercedes-Benz CLS 320 CDI – Transcontinental


Airmatic ano či ne?

K luxusním vozům vyšší střední třídy vzduchový podvozek patří a není divu, že si za něj řada zákazníků ráda připlatí. V případě Mercedes-Benzu CLS se bavíme o částce 53.585 Kč, za kterou získáte možnost měnit tuhost odpružení ve dvou stupních (Comfort/Sport), v případě potřeby si zvýšit světlost o 25 milimetrů (po překročení 120 km/h se vůz opět sníží), nebo nechat podvozek dělat, co umí – proaktivně se přizpůsobovat dané jízdní situaci.

Zní to jako pohádka a do jisté míry to tak skutečně funguje, ovšem pouze do chvíle, než se hladký povrch pod koly změní v nekvalitní. Nemusí se jednat o velké nerovnosti, výtluky či spáry v asfaltu, aby vůz najednou začne citelněji „zakopávat“ a přenášet rázy hlavně do zadní části karoserie. To sice není u vzduchových systémů nic neobvyklého, například tlumení dříve testovaného Audi A7 Sportback, notabene na dvacetipalcových kolech s pětatřicetiprocentními pneumatikami, však působilo propracovanějším dojmem. Na druhou stranu je ale Mercedes-Benz nutné pochválit za to, jak ochotně drží trajektorii zvolené dráhy. Je v podstatě jedno, jak moc je silnice zvlněná – Airmatic vůz nerozhoupe.

Otázkou však zůstává, zda je pořízení vzduchového podvozku skutečně nutné. Míříme tím na velmi pozitivní zjištění v předchozím testu Mercedes-Benzu CLS 350 CDI 4Matic, který byl vybaven klasickými vinutými pružinami a tlumiči Direct Control. Ty dokážou pasivně reagovat na změny povrchu vozovky v závislosti na jejich stlačení, čímž je docíleno rozdílného přístupu v tlumení větších a menších nerovností. Takový podvozek si sice nemůžete manuálně nastavit, nabízí však podobný komfort jako vzduchový systém a na větších nerovnostech nepřenáší tolik rázů do karoserie.

obrázek [600 x 320]  

Aristokrat tělem i duší

Ačkoliv to tak díky optickému paketu AMG nemusí vypadat, není Mercedes-Benz CLS, alespoň ve zkoušené verzi se vznětovým šestiválcem, sportovní čtyřdveřové kupé. Motor má síly na rozdávání a dokonce i navzdory přeplňování jedním turbodmychadlem s kuličkovými ložisky jeho síla narůstá lineárně, hrubé zacházení si však musíte odpustit.

Je totiž něco jiného jet velmi rychle v přímce a v zatáčkách. Pohon všech kol s výchozím rozdělením točivého momentu v poměru 45:55 (uprostřed je lamelový samosvorný diferenciál) totiž spíše poslouží jako pojistka při pohybu na kluzkém povrchu, než jako pomocník pro „natlačení“ karoserie ke středu zatáčky. Vůz v nájezdu do oblouku vykazuje znatelnou nedotáčivost, a ačkoliv se chová předvídavě, lehké kontra a přidání plynu dynamicky kalibrovaným pedálem mnoho změn nepřinese. Pomohl by zadní diferenciál AMG, ten je však ve spojení s pohonem všech kol vyhrazen pouze pro vrcholné CLS 63 AMG 4Matic S (CLS 63 AMG jej může mít za 80.377 Kč).

Test 2005: Mercedes-Benz CLS 350 - sladké mámení

Nicméně ani tak bychom o sportovnějších jízdních vlastnostech pravděpodobně nemluvili. Automobil k řezání zatáček nevybízí a výkonovou rezervu si ponechává hlavně pro potřeby velmi rychlého předjetí. To se pak zadní část přitlačí k zemi, převodovka bez odmlouvání podřadí o dva stupně a vy, zabořeni do perfektních sedadel, letíte vpřed.

V čem tedy tkví hlavní přednost vozu? Především v mnohasetkilometrových dálničních přejezdech ať z pohledu jízdního komfortu (kromě zmíněných případů na rozbité vozovce), tak spotřeby paliva. Pokud striktně dodržujete maximální povolenou rychlost, točí motor na sedmý převodový stupeň rovných 1.900 otáček a nárokuje si 7,5 l na 100 km. To je ostatně výsledek, se kterým jsme se v rámci testu setkávali nejčastěji. Klidná jízda mimo město znamená odběr zhruba 6,5 litru a při poskakování v městských kolonách většinou z palubního počítače odečtete hodnoty mezi devíti a deseti litry. Testovací týden, během kterého vůz najel zhruba 700 kilometrů, jsme uzavírali s výsledkem 8,5 l na 100 km.

Závěr

Najdou se důvody, pro které si Mercedes-Benz CLS nekoupit: není z něj moc dobře vidět, skutečná spotřeba je poměrně vzdálená udávané, v zatáčkách brzy přechází k nedotáčivosti a uveze pouze čtyři cestující. Pak je tady ale jeden, který zmíněné poznámky trumfne: vůz na první pohled uchvátí. Ať už se bavíme o zevnějšku s odkazem na polovinu minulého století či fantastickém interiéru připomínající salonek gentlemanů, je CLS ryzí aristokrat, který však dosud nevyměnil tvíd za manšestr.

Pohon všech kol považujme za podporu při jízdě na kluzkých vozovkách, možná bychom ale váhali nad pořízením vzduchového podvozku. Umí sice proaktivně zasahovat a přizpůsobovat svůj charakter aktuálním podmínkám, čas od času ale nadejde situace, kdy to zkrátka nezvládne a karoserii uštědří pár ostrých ran. S ohledem na dřívější zjištění bychom raději sáhli po podobně komfortním systému Direct Control, případně jeho tužší verzi se světlostí sníženou o 15 milimetrů.

obrázek [600 x 365]  

Nejlevnější verze modelu1.343.100 Kč (CLS 220 CDI Bluetec/125 kW)
Základ s testovaným motorem1.517.340 Kč (CLS 350 Bluetec/190 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.143.501 Kč (CLS 350 Bluetec 4Matic/185 kW)

Plusy

  • Silný a kultivovaný motor
  • Jemná práce automatické převodovky
  • Nestárnoucí vnější design
  • Luxusní, kvalitní interiér
  • Účinnost světlometů

Minusy

  • Rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou
  • Airmatic na nerovnostech občas bouchá
  • Poměrně brzký přechod k nedotáčivosti
  • Výhled z karoserie do stran

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Mercedes-Benzu CLS na auto.cz na jednom místě


Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz CLS 350 Bluetec 4Matic

Cena v základní výbavě: 1 517 340 Kč Cena v testované výbavě: 2 143 501 Kč

Základní výbava:Devět airbagů, obložení interiéru – jasan černý, autorádio Audio 20, Mercedes Connect me, dvouzónová klimatizace, sportovní tříramenný volant, adaptivní brzdové světlo, vnější zrcátka elektricky sklopná, filtr pevných částic, automatická převodovka 7G-Tronic Plus, přehrávač DVD, palivová nádrž na 80 l, sada na opravu pneumatik, litá 17“ kola, komfortní podvozek Direct Control, servis na 6 let/125.000 km a další.

Výbava testovaného vozu:Sada komfortních funkcí zrcátek (+12.608 Kč), metalíza hyacinth (+40.031 Kč), kožené čalounění (+47.281 Kč), sada jízdních asistentů Plus (+70.921 Kč), Parktronic s aktivním asistentem (+23.010 Kč), paměťová sada (+39.401 Kč), vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla (+34.637 Kč), vzduchový podvozek Airmatic (+53.585 Kč), Comand Online (+84.475 Kč), inteligentní světlomety Multibeam LED (+50.118 Kč), ambientní osvětlení interiéru (8.983 Kč), výbavová linie AMG (+90.931 Kč).

KLDR začne s likvidací své jaderné střelnice. Do země přijeli zahraniční novináři KLDR začne s likvidací své jaderné střelnice. Do země přijeli zahraniční novináři

Do Severní Koreje přicestovala malá skupina zahraničních…

Zápisník Dušana Kütnera: Dost bylo Nagana Zápisník Dušana Kütnera: Dost bylo Nagana

Skončilo hokejové mistrovství světa a s ním chválabohu…

Ozbrojenci stříleli na mladé lidi v Marseille Ozbrojenci stříleli na mladé lidi v Marseille

Policie v pondělí odpoledne zasahovala při přestřelce v…

Zemědělský svaz: Fond proti suchu se nerozjede, když do něj nepřispěje dost farmářů Zemědělský svaz: Fond proti suchu se nerozjede, když do něj nepřispěje dost farmářů

Několik let slibovaný Fond těžko pojistitelných rizik,…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz CLS 350 Bluetec 4Matic
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 185 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 245
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 5.3 / 6.1
Emise CO2:160
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 470 / -
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1935 / 485
Rozměr pneu:255/45, 285/35 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4937
b) šířka (mm): 1881
c) výška (mm): 1418
d) rozvor (mm): 2874
e) rozchod vpředu (mm): 1596
f) rozchod vzadu (mm): 1626
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 720
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz CLS 350 Bluetec 4Matic –…

Honza MičkaHonza Mička
moderoval 11.3.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 



Mercedes-Benz CLS Final Edition: Druhá generace se loučí Mercedes-Benz CLS Final Edition: Druhá generace se loučí

Mercedes-Benz dává sbohem druhé generaci sportovního…

Mercedes-Benz zůstává u diodových světel, představuje novou generaci Mercedes-Benz zůstává u diodových světel, představuje novou generaci

Audi a BMW představily laserová přední světla,…

 



 
Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Dnes 08:00

O černých skříňkách známých z letadel se stále častěji mluví i v souvislosti s auty. Věděli jste, že už se dnes používají?




Blesk.cz

Nelinka (7) zarůstá kůží, hrozí jí kolaps a tělo jí funguje jako „papiňák“

Nelinka (7) zarůstá kůží, hrozí jí kolaps a tělo jí…

Když se Anetě (32) narodila císařským řezem dcera Nela (7), viděla ji sotva pár vteřin. Pak holčičku odvezli na…

Malta: Ostrov mimo čas a prostor vybízí k romantice i ochutnávkám specialit

Malta: Ostrov mimo čas a prostor vybízí k romantice…

Neber slovo boží nadarmo… říkávali možná i vám vaše babičky. Ale ve spojení s Maltou nelze říci nic jiného, než…

 

iSport.cz

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v Košicích! A řeší brankáře

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v…

Čeští hokejisté po sedmém místě na MS v Kodani a Herningu klesli v žebříčku IIHF z páté příčky na šestou. Proč…

Český biatlon má nového krále! Slaví Krčmář, u fanoušků vyhrála Vítková

Český biatlon má nového krále! Slaví Krčmář, u…

Olympijští medailisté se podělili o biatlonové ceny. Stříbrný muž ze sprintu z Pchjongčchangu Michal Krčmář se…

 

Reflex.cz

Jsme, jaké jsme: Fotografie stoletých žen, které promlouvají o vlastní kráse

Jsme, jaké jsme: Fotografie stoletých žen, které…

Ženy často touží splňovat standardy krásy, i když je jim více než 100 let. Dokumentární fotografka Arianne…

Dakar jinak. Fotoreportáž Martina Straky z nejtěžší rally světa

Dakar jinak. Fotoreportáž Martina Straky z nejtěžší…

Rally Dakar je známá hlavně fotografiemi, jež přinášejí dramatické sportovní záběry. Poušť, duny, hory, brody,…