BMW: Head-up displej nově v barvách
BMW bylo v lednu 2004 první evropskou automobilkou, která začala do sériových vozů dodávat head-up displej. Jako první jej bylo možné pořídit pro řadu 5 (E60). Letošní novinkou je promítání informací na čelní sklo v barvách, barevný head-up displej je dostupný i pro novou generaci řady 3 (F30).
Zobrazení důležitých informací v úrovni očí pomáhá stíhacím pilotům udržet koncentraci na co nejvyšší míře. Kvůli této vlastnosti jsou head-up displeje využívány i v osobních automobilech, byť ve zjednodušené podobě.
Motoristé díky head-up displeji nemusí přeostřovat z vozovky na přístrojový štít. Podle výzkumů trvá běžnému řidiči toto přeostřování celou sekundu, během které při rychlosti 50 km/h ujede asi 14 metrů. Užití head-up displeje však dobu přeostřování zkracuje na polovinu. To přispívá k tomu, že je řidič více soustředěný na samotnou jízdu.
Nový barevný head-up displej s vysokým rozlišením dále usnadňuje čtení zobrazovaných informací. Díky barevnému rozlišení se řidičům srozumitelněji zobrazuje více údajů, vedle aktuální rychlosti to jsou například i informace z navigace.
Virtuální obraz promítaný na čelní sklo řidič vidí v úrovni svých očí nad okrajem kapoty auta. Oči tak nemusí přeostřovat na blízké a vzdálené předměty, jas obrazu se navíc přizpůsobuje intenzitě okolního světla. Oči si tak na promítaný obraz rychleji zvyknou. Řidič navíc může zvolit, v jaké výšce se mu informace budou zobrazovat.
Head-up displej je v principu tvořen displejem umístěným pod přístrojovou deskou před standardními přístroji, který je osvětlován silným světelným zdrojem. Obraz displeje se pomocí soustavy zrcadel promítá do zorného pole řidiče.
Čelní skla BMW s head-up displeji jsou doplněna o speciální tenkou fólii, která zaručuje to, že je výsledný obraz nezkreslený. Pokud by zde tato fólie chyběla, promítaný obraz by byl kvůli tvaru čelního skla a jeho fyzikálním vlastnostem zdvojený. U stíhačky Eurofighter je to naopak řešeno přídavným panelem v zorném poli pilota.