Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW: Head-up displej nově v barvách

David Bureš
Diskuze (31)
Head-up displej je už několik desítek let běžnou součástí stíhacích letounů, od ledna 2004 jej používají i vybrané vozy BMW.

BMW bylo v lednu 2004 první evropskou automobilkou, která začala do sériových vozů dodávat head-up displej. Jako první jej bylo možné pořídit pro řadu 5 (E60). Letošní novinkou je promítání informací na čelní sklo v barvách, barevný head-up displej je dostupný i pro novou generaci řady 3 (F30).

Zobrazení důležitých informací v úrovni očí pomáhá stíhacím pilotům udržet koncentraci na co nejvyšší míře. Kvůli této vlastnosti jsou head-up displeje využívány i v osobních automobilech, byť ve zjednodušené podobě.

Motoristé díky head-up displeji nemusí přeostřovat z vozovky na přístrojový štít. Podle výzkumů trvá běžnému řidiči toto přeostřování celou sekundu, během které při rychlosti 50 km/h ujede asi 14 metrů. Užití head-up displeje však dobu přeostřování zkracuje na polovinu. To přispívá k tomu, že je řidič více soustředěný na samotnou jízdu.

Nový barevný head-up displej s vysokým rozlišením dále usnadňuje čtení zobrazovaných informací. Díky barevnému rozlišení se řidičům srozumitelněji zobrazuje více údajů, vedle aktuální rychlosti to jsou například i informace z navigace.

Virtuální obraz promítaný na čelní sklo řidič vidí v úrovni svých očí nad okrajem kapoty auta. Oči tak nemusí přeostřovat na blízké a vzdálené předměty, jas obrazu se navíc přizpůsobuje intenzitě okolního světla. Oči si tak na promítaný obraz rychleji zvyknou. Řidič navíc může zvolit, v jaké výšce se mu informace budou zobrazovat.

Head-up displej je v principu tvořen displejem umístěným pod přístrojovou deskou před standardními přístroji, který je osvětlován silným světelným zdrojem. Obraz displeje se pomocí soustavy zrcadel promítá do zorného pole řidiče.

Čelní skla BMW s head-up displeji jsou doplněna o speciální tenkou fólii, která zaručuje to, že je výsledný obraz nezkreslený. Pokud by zde tato fólie chyběla, promítaný obraz by byl kvůli tvaru čelního skla a jeho fyzikálním vlastnostem zdvojený. U stíhačky Eurofighter je to naopak řešeno přídavným panelem v zorném poli pilota.

David Bureš
Diskuze (31)
Avatar - Barrichello
18. 1. 2012 14:23
Mě stačí ten od Valea
co umí ukazovat rychlost a má varování při překročení limitů, které si jdou nastavit...
Na zbytek mam navigaci
8. 11. 2011 19:11
Re: Doporučuji
Možná záleží na směru polarizačního filtru v brýlích - neboli kterou rovinu světla to odfiltruje...
8. 11. 2011 19:08
Re: Proste parada
To řízení dálkových světel není odvislé od začátku / konce obce. Kamera pod zrcátkem sleduje provoz před autem a když "vidí" jiný auto, přepne na potkávačky. A v tom "vidění" je očividně problém. Typická situace, kterou systém nezvládá je jízda na dálnici, kdy středový svodidla odcloní světla protijedoucích aut, takže systém přepne na dálkovky, který pak oslňujou řidiče vyšších aut (dodávky, kamiony, SUV). I zatáčky na okreskách jsou problémem... Každopádně todle společně s rozpoznáváním značek byly jediný dva z těch všech asistentů, který v tom báwu zrovna ideálně nefungovaly.
8. 11. 2011 16:50
Re: Proste parada
Tyhle systémy stojí na analýze pohybu. Když zatáčíš, tak ví, že do něj narazit nemůžeš. Novější verze sledují víc okolí vozu a umí například upozornit na chodce, který ti před auto teprve vleze (na základě jeho směru a rychlosti). Potom stacionární předmět u cesty nechá systém klidný a pohybující se předmět, který je pořád v bezpečném pásmu, ale vlezl by ti před auto, spustí varování. Nic převratného - jde o techniku desítky let starou, která se teprve teď dostává do aut. Taková spolehlivá detekce konce obce je trochu jiný oříšek. Mám takový pocit, že Audi se při řízení dálkových světel víc spoléhá na navigaci.
Avatar - Vampix(Diesel Power)
6. 11. 2011 20:54
Doporučuji
vyzkoušet a pak dělat velkou hubu. Mám zkušenosti s první nebarevnou generací a jak zde již bylo více krát psáno dá se to různě nastavit nebo až vypnout. Nicméně sem se nesetkal s majitelem vozu s touto fíčurou, který by si ji vypínal. Je to prostě nehorázný pomocník. Rychlost a rychlost tempomatu je běžná věc, ale když už sem se nechal navigovat a krásně mi to vykreslovalo šipky, stačilo prostě jen mrknout a hned sem věděl. Poté co sem přesedl zpátky do trojky a koukal do navi v palubce tak sem si až uvědomil kolik tím ztratím času a kolik tím vznikne nepozornosti.

Někdo se ptal na polarizované brýle. Záleží asi na síle polarizace nebo nevím od čeho se to odvíjelo, ale otec má brýle přes které jsou promítané informace prakticky neviditelné, možná s přidáním na head up displeji by to bylo lepší. Moje polarizované brýle to tolik neomezovaly, ale bylo to taky vidět slaběji. Každopádně tohle je nevýhoda, otázka, jestli se to dá nějak řešit, nejjednodušeji asi koupí nepolarizovaných slunečních brýlí do auta.