Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW i8: Nahlédněte do zákulisí výroby hybridního sporťáku

BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
102 Fotogalerie
Diskuze (1)
BMW nás nechává nahlédnout pod pokličku výroby modelu i8. Ten je zajímavý svou strukturou tvořenou dvěma celky nazvanými Life a Drive.

Sportovní plug-in hybrid BMW i8 vyjíždí z německé továrny v Lipsku. K hotovému sporťáku schopnému zrychlit z 0-100 km/h za 4,4 sekundy ale vede dlouhá cesta, jejíž počátky hledejme v USA.

Začátek výrobního řetězce i8 najdeme v továrně na karbonová vlákna ve městě Moses Lake v americkém státě Washington. Zde jsou karbonová vlákna vyráběna z termoplastických textilních vláken na bázi polyakrylonitrilu.

Jedno vlákno je tlusté pouze 0,007 milimetru, což je méně než tloušťka vlasu (0,05 mm), pro použití v autě je třeba navinout asi 50.000 takových vláken. Energie potřebná pro výrobu uhlíkových vláken je v Moses Lake získávána výhradně z obnovitelných zdrojů.

Vlákna jsou následně poslána do německého závodu Wackersdorf, kde jsou z nich vytvořeny desky tvořené několika vrstvami vláken, z nichž je následně vystřižen potřebný tvar. Karbonové desky jsou poté odeslány do závodu Landshut, kde je z nich vytvořen materiál nazývaný CFRP, tedy karbonem vyztužený kompozit. Zde je vyráběn také vnější plášť i8 tvořený termoplastem, který je v Landshutu rovněž lakován.

Jednotlivé díly z CFRP jsou následně spojeny dohromady v karosárně v Lipsku. Tím vzniká takzvaný modul Life, který poskytuje prostor pro posádku. Prvky jsou k sobě lepeny, tento proces probíhá plně automaticky.

Druhý modul – Drive – je klíčový prvek pasivní bezpečnosti, tvoří jej podvozek, motor a baterie. Tento modul vyrábí závod Dingolfing, jeho velká část je z hliníku. Lithium-iontové články jsou sice do Dingolfingenu dováženy, až zde ale jsou baleny do modulů.

Co se týče motorů, ten spalovací je britského původu, zatímco ten elektrický je německým dílem. O výrobu přeplňovaného benzinového tříválce se starají v Hams Hill, elektromotor vzniká v již zmíněném závodu Landshut.

Až v této fázi přichází na řadu montáž všech prvků dohromady v lipské továrně. Při montáži modulu Drive je hliníkové šasi doplněno o akumulátor, následuje osazení motorů, převodovky a poté i náprav. Mezitím rovněž dochází k doplnění modulu Life o zákazníkem zvolenou výbavu.

To už přichází čas na spojení obou modulů, které jsou k sobě přišroubovány na čtyřech místech. Po doplnění vnější vrstvy montovanému exempláři už následuje jen jeho závěrečná kontrola.

Montáž BMW i8 se skládá z celkem 14 pracovních cyklů. Práce v karosárně a na montážní lince trvá u jednoho vozu pouhých 20 hodin, což je asi poloviční doba proti konvenčnímu výrobnímu procesu. BMW toho dosáhlo díky paralelnímu vzniku dvou modulů a faktu, že struktura z CFRP nepotřebuje tolik dílů.

Vstoupit do diskuze (1)