Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW iX5 Hydrogen vyráží do ulic. Přes 400 vodíkových koní vyzkouší i veřejnost

Stanislav Kolman
Diskuze (7)

Mnichovské SUV s vodíkovými palivovými články se představilo před čtyřmi lety, k uvedení do provozu už mu mnoho nezbývá.

Nové vodíkové SUV nese označení BMW iX5 Hydrogen a je posazeno na základech současné generace X5. Prvně se vůz představil v podobě konceptu na mnichovském autosalonu v roce 2019, hrstka prvních prototypů převážela návštěvníky po stejném výstavišti o dva roky později.

To byla v zásadě jediná šance, kdy měl běžný smrtelník možnost zahlédnout BMW iX5 Hydrogen v pohybu. To nejenže se teď může poštěstit znovu, ale řada zákazníků dostane dokonce příležitost prvního svezení. BMW oznamuje, že flotila necelé stovky vozů bude v různých zemích nasazena pro předváděcí a zkušební účely. Vůbec poprvé si je tak vyzkouší i lidé mimo vývoj.

Systémy palivových článků pro úvodní flotilu si BMW Group vyrábí samo ve vlastním mnichovském kompetenčním centru pro vodík. Kromě technických prvků ze spalovacích aut, jako jsou chladiče nasávaného vzduchu, vzduchové filtry, řídicí jednotky a senzory, vyvinula skupina také speciální vodíkové komponenty – vysokorychlostní kompresor s turbínou a vysokonapěťové čerpadlo chladicí kapaliny.

Video se připravuje ...

Jednotlivé palivové články odebírají mnichovští od Toyoty, obě firmy totiž na vodíkových systémech spolupracují již od roku 2013. O pohon se stará BMW eDrive páté generace, který spojuje elektromotor, převodovku a výkonnou elektroniku do jednoho kompaktního obalu. V útrobách najdeme i lithium-iontový akumulátor vyvinutý speciálně pro tento vůz.

Parametry BMW iX5 Hydrogen jsou působivé. Trvalý elektrický výkon palivových článků je 125 kW, maximální výkon celé hnací soustavy pak 295 kW (401 k)! Vodík potřebný pro napájení palivového článku je uložen pod tlakem 700 barů ve dvou nádržích vyrobených z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Dohromady pojmou 6 kg vodíku, což má při spotřebě dle WLTP (1,19 kg/100 km) vystačit na dojezd 504 km. Natankováno je přitom za tři až čtyři minuty. Stovku auto zdolá pod šest sekund a jede maximální rychlostí 180 km/h.

BMW říká, že vodíkové technologie vnímá jako potenciální doplněk k bateriovým elektromobilům. Za loňský rok prodala BMW Group po celém světě přes 215.000 ks čistě elektrických vozů, což je oproti předchozímu roku nárůst o téměř 108 %. Tím však německá společnost nekončí. Už letos má být 15 % všech prodaných aut elektrických, do roku 2030 očekávají v Mnichově růst tohoto podílu přes polovinu.

Jsou podle vás vodíková auta jednou z možných alternativ v osobní přepravě?
  • Ano
    85,5%
  • Ne
    14,5%
Děkujeme za váš hlas.
Celkem hlasovalo 657 čtenářů.

Stanislav Kolman
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - KANKUNEN
1. 3. 2023 08:32
Odpověď redakce
Přesně takto je to psáno v oficiálním prohlášení automobilky. Asi opsaná blbost už není blbost.
1. 3. 2023 08:27
Re: vysokonapěťové čerpadlo chladicí kapaliny
Ano, ale i těch trvalých 125 kW z palivových článků by mělo snad dokázat více. Teda aspoň u BMW bych to očekával
1. 3. 2023 08:23
Re: vysokonapěťové čerpadlo chladicí kapaliny
On ani ten výkon 400hp není k dispozici stále.
1. 3. 2023 07:24
vysokonapěťové čerpadlo chladicí kapaliny
Zajímala by mě účinnost systému, když čerpadlo chladicí kapaliny musí být vysokonapěťové

V každém případě klobouk dolů před maximálkou 180 km/h !
Při výkonu pouhých 400 koní je to velmi pěkné číslo :-)
1. 3. 2023 06:56
Re: A už vymysleli to nový těsnění?
Zatím ne, ale politické zadání už bylo deklarováno.