Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW M235i Gran Coupé – Vlastně dobré, stačí to ale?

David Bureš
Diskuze (89)

Na vrcholu nabídky nového BMW 2 Gran Coupé stojí čtyřválcová verze M235i s výkonem 225 kW. Vyplatí se po ní pokukovat?

Design, interiér


BMW letos rozšířilo modelovou řadu o zcela nový model - kompaktní sedan s pohonem předních kol nazvaný 2 Gran Coupé, které sdílí svoji techniku s aktuální generací hatchbacku řady 1. Stejně jako v jejím případě na vrcholu nabídky stojí sportovní model s benzinovým čtyřválcem a pohonem všech kol, v tomto případě nazvaný BMW M235i xDrive Gran Coupé. Jak na nás zapůsobil?

Co se týče designu, tak musím říct, že značně rozporuplně. Z různých stran jsem totiž slýchal na nejmenší Gran Coupé v nabídce BMW různorodé názory. Zatímco jedněm vcelku nízká silueta s výškou jen 1.420 mm (proto je to podle výrobce čtyřdveřové kupé a nikoliv sedan) sedla, jiným se moc nelíbily poněkud neforemné tvary. Já osobně patřím spíše do té druhé skupiny, příď mi přijde poněkud neforemná, záď zase otylá a výsledné tvary poněkud komplikované.

Srovnání s dříve testovanou dvojkou s turbodieselem 220d navíc dokazuje, kterak je „M paket“ vzhledově blízký vrcholné „eMkové“ verzi z řady M Performance. Příď se totiž ve finále liší jen diodovými mlhovkami (které M235i xDrive paradoxně postrádá), vzadu zase koncovkami výfuku, kdy M235i xDrive nahrazuje krásné kulaté koncovky ne tak zajímavým lichoběžníkovým řešením. I proto se vnější rozměry nijak nezměnily proti slabším variantám – M235i xDrive je 4.526 mm dlouhé, 1.800 mm široké a 1.140 mm vysoké auto.

Luxusní s perfektním posazem

To interiér na mě hned na první pohled udělal mnohem větší dojem. Menší BMW v minulosti trápily laciněji působící materiály, což se však u nové generace kompaktů změnilo. Použité materiály i jejich zpracování tak najednou snese srovnání s bavoráky vyšších kategorií, což vedle jedničky platí také pro odvozenou dvojku.

Chybu nemá ani posaz. Sportovní sedačky výtečně podrží tělo i v utažených obloucích, plusem je rovněž vysoká integrovaná opěrka – se svými 185 centimetry mě tak netrápila potíž jako nedávno v Audi S5, kde mi opěrka končila v půlce týla. Sedadla jsou navíc pohodlná na dlouhých cestách.

Obvyklou chválu pak pronesu směrem k multimediálnímu systému – řešení s konvenčními ovladači na středovém tunelu podle mě zkrátka nic nepřekoná a já jen doufám, že zvěsti o přechodu iDrivu čistě na dotykové ovládání jsou kachny. Navíc se mi líbí využití pokročilé techniky i v kompaktním segmentu – třeba parkovací kamery mají výtečné rozlišení, díky němuž se skvěle zorientujete v okolí. Pochvalu zaslouží též skvěle hrající příplatkový hudební systém Harman/Kardon nebo bezdrátová nabíječka na chytrý telefon ve středové konzole. Díky svému umístění je totiž telefon pořád hezky na očích a přitom se může dobíjet.

BMW M235i Gran Coupé BMW M235i Gran Coupé

Co se však týče místa na zadních sedadlech, už tak pozitivní nebudu. Bavorák nahrává k nízkému posazu na dlouhé nohy za volantem, výsledkem čehož je průměrný prostor pro kolena vzadu. Nízká silueta karoserie pak znamená, že se svojí výškou 185 centimetrů mám nad hlavou jen zhruba centimetrovou rezervu. Samotné sedačky však zaslouží pochvalu, jsou pohodlné, snad jen sedák by mohl být ukotven výše.

Motor, jízdní vlastnosti


Silný motor, ale ta převodovka...

O kabině jsme se ale rozepsali už v testu BMW 220d Gran Coupé, zaměřme se teď konkrétněji na motor v útrobách M235i xDrive. Jedná se o tu samou jednotku jako v M135i xDrive, což znamená, že jde o nově vyvinutý dvoulitrový zážehový čtyřválec s přeplňováním, který je díky výkonu 225 kW nejvýkonnějším čtyřválcem BMW Group. Točivý moment mimochodem dosahuje hodnoty 450 N.m.

Kvůli své síle motor dostal zesílený klikový mechanismus s větším hlavním ložiskem, nové písty se změněným kompresním poměrem nebo upravené ojnice. Turbodmychadlo s vestavěnými výfukovými svody a integrovaným rozdělovacím ventilem bylo zvětšeno a je termodynamicky účinné při teplotách výfukových plynů až 1025 °C. Pro zvládnutí vší té síly je pak standardem nejen osmistupňový automat, ale také pohon všech kol.

Výsledkem těchto konstrukčních zásahů je povedený motor s obří silou. Použití velkého turba však znamená, že v nízkých otáčkách se motor neprojevuje nějakým zázračným elánem. Dostat ho musíte nad hranici 1500 otáček, přičemž nejvyššího zátahu se dočkáte kolem 2000 otáček. Pak už táhne až k omezovači, což doprovází hutné brumlání. Zní to sice zajímavě, působí to ale poněkud uměle, jelikož je jasně patrné, že jde o syntetický, dobarvený zvuk.

BMW M235i Gran Coupé BMW M235i Gran Coupé

Spíše mi ale vadilo spárování s osmistupňovým automatem. Bavorákům s motorem napříč a pohonem předních kol nějakou dobu trvalo, než automat Aisin naladily k dokonalosti, zde opět ale výsledek není zrovna přesvědčivý. Řazení v některých případech není zrovna hladké, převodovka rovněž pomalu reaguje na manuální pokyn řadicí páčkou pod volantem. Je to přitom zvláštní, v M135i xDrive jsem k tomu samému automatu neměl připomínek.

Co se pak týče spotřeby, ta odpovídá silnému čtyřválci pod kapotou. Dlouhodobý průměr činil po týdnu našeho testování 11 l/100 km, ten ale spíše vypovídá o svižnějším tempu. Při agresivnější jízdě spotřeba roste k patnácti litrům, třeba na dálnici si ale M235i xDrive vystačí s osmi litry na 100 kilometrů.

Předokolku nezapře

K svižnému tempu M235i xDrive jako vrchol nabídky 2 Gran Coupé vyzývá, přičemž při takovém stylu jízdy se přece jen cítí nejlépe. Automobil si je na klikaté silnici velice jistý, v oblouku je ale jasně patrné, že si musí pomáhat čtyřkolkou. Na limitu se pak plně projeví nedotáčivost – předokolka zkrátka fyziku neoklame.

Ve výsledku tak máte z auta smíšený dojem. Jako auto samo o sobě jezdí M235i xDrive výtečně, když si ale vezmete, jak jezdí jiné bavoráky s pohonem zadních kol, zjistíte, že je vlastně co zlepšovat. Respektive že tenhle charakter účinně jezdícího auta bez kapky zábavy navíc je jako u jedničky poněkud zaměnitelný s jinými ostrými kompakty s pohonem všech kol. Zvlášť když řízení není zrovna na jedničku, jeví se odtažité a neposkytne příliš informací o dění pod koly.

BMW M235i Gran Coupé BMW M235i Gran Coupé

Pokud se pak M235i xDrive rozhodnete používat jako gran turismo k rychlým dlouhým přejezdům, vězte, že se v dálničních rychlostech musíte smířit s aerodynamickým šumem. Bezrámová okna jsou sice efektní, v praxi ale znamenají horší odhlučnění, čehož je 2 Gran Coupé důkazem. Samotné naladění podvozku se mi ale zamlouvalo, tuhost se jeví optimální. Ve vyšším tempu navíc začne fungovat lépe a lépe, jak bývá u bavoráků zvykem, snad pouze na opravdu rozbitých cestách se už M235i xDrive přece jen zdá tvrdé.

Závěr


Závěr

BMW M235i Gran Coupé není špatné auto, ba naopak. Hledáte-li rychlý kompaktní sedan, je skvělou volbou. Má velice jisté jízdní vlastnosti, skvělý zvuk a vlastně při běžném používání není ani zbytečně tvrdé. Jenže celkový dojem paradoxně kazí znáček na kapotě, když se kvůli modrobílé vrtulce na kapotě a ledvinkám neustále ptáte, zda by BMW nemělo být ještě lepší a hravější. Jednoduše řečeno, zda s tím pohonem na předek není příliš zaměnitelné s konkurencí. Když si totiž vzpomenu, jak jezdilo někdejší šestiválcové BMW M140i, dodnes se usmívám – tak mě to auto bavilo. M235i na mě i přes své kvality tolik nezapůsobilo. Cílové klientele ale bude jistě vyhovovat – interiér je krásný, má skvěle hrající hudební systém Harman/Kardon a ani k tomu motoru vlastně není co dodat, snad jen to, že spárování s automatem by mohlo být lepší.

Já osobně bych ale kvůli koncepci pokukoval spíše po větší řadě 3 – vždyť po započtení příplatků není ta 340i xDrive s třílitrovým šestiválcem o výkonu 275 kW cenově až tak daleko. Podle ceníku vyjde v základu na 1.639.300 korun, zatímco konkrétní exemplář M235i Gran Coupé na 1,49 milionu korun. A to už stojí za úvahu...

Nejlevnější verze modelu 698.000 Kč (218i/103 kW)
Základ s testovaným motorem 1.250.500 Kč (M235i xDrive/225 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.250.500 Kč (M235i xDrive/225 kW)
Testovaný vůz s výbavou  1.488.998 Kč (M235i xDrive/225 kW)

Plusy

  • Silný motor
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Dobře hrající hudební systém Harman/Kardon
  • Pohodlné sedačky
  • Kvalitní interiér

Minusy

  • Poněkud nudný charakter
  • Ne tak hladké spárování automatu a motoru
  • Omezený prostor vzadu
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (89)

Doporučujeme

BMW M235i Gran Coupé
Cena základní sestavy 1 250 500 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, 18“ kola z lehkých slitin, čalounění kombinující látku s umělou kůží, M sportovní podvozek, M sportovní řízení, M sportovní brzdy, přední a zadní parkovací senzor, tempomat, upozornění na opuštění jízdního pruhu, diodové světlomety, dešťový a světelný senzor, sportovní přední sedadla M sportovní kožený volant, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken, palubní počítač. Kč
Cena testované sestavy 1 488 998 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak Snapper Rocks Blue (+18.980,-), 19“ kola (+17.602,-), hudební systém Harman/Kardon (+23.036,-), M sportovní přední sedadla (+13.546,-), paket Business Class – paket vnějších zpětných zrcátek, bezklíčový vstup, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí u řidiče, vyhřívání předních sedadel (+48.360,-), paket ConnectedDrive Plus – alarm, ovládání gesty, bezdrátové nabíjení telefonu (+72.228,-), paket First Class – dvouzónová automatická klimatizace, BMW Live Cockpit Plus (+10.972,-), paket Innovation – vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, adaptivní diodové světlomety, head-up displej, bezpečnostní systémy Driving Assistant (+48.698,-), parking assistant – aktivní parkovací asistent, parkovací kamera vzadu (+8.138,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1750 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.6 / 6.7
Emise CO2: 153
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1570 / 535
Rozměr pneu: 235/35 R19
BMW M235i Gran Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4526
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1420
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - iudex
8. 7. 2020 10:15
Re: BMW
Tu ide o to, že 4* dostane hocaké priemerné auto a 3,5* len tie najslabšie, pozri si posledné testy v rámci nižšej strednej triedy, viac bodov dostala aj Astra s trojvalcom 1,2. A to asi nebude lepšie auto ako dvojkový bavorák s 304 k, že.
8. 7. 2020 09:30
Re: BMW
Já M235i nejel, ale řekl bych, že třeba ta Civic Type-R klidně lepší (ve smyslu výjimečnější) auto bude. Je daleko ostřejší, na okruzích rychlejší rozdílem dvou tříd (víz. https://fastestlaps.com/…ons/pmrpp6lgmkmm ) a stojí reálné nejméně o 300 tisíc méně. Proč by neměla dostat víc hvězd?
Avatar - iudex
7. 7. 2020 12:44
Re: BMW
Opäť súhlasím, ja tiež tvrdím, že pri hodnotení sa od toho oprostiť nedá, pretože inak by všetci záujemcovia o nižšiu strednú jazdili v 45AMG. Ale žiaľ to auto stojí 60t eur to je už cenovka o dve triedy väčších áut.
Ja si dokonca myslím, že sa dá spraviť aj viacmenej exaktné bodovanie ceny. Napr. sa spraví medián, teda nejaký cenový priemer triedy a od toho sa bude odvíjať bodovanie danej kategórie. Teda napr. mediánom bude v nižšej strednej 20000 eur a 5 bodov. Lacnejšie auto dostane bodov viac (povedzme Dacia za 12t eur dostane plný počet 10b, naopak CLA 45AMG ako najdrahšie auto v triede dostane 1 bod). Ak vieme bodovať vonkajší vzhľad, čo je subjektívna kategória, tak o to skôr vieme bodovať aj cenu ako merateľnú kategóriu.
Alebo naopak cenu úplne ingorovať, ale potom nie je možné, aby 280k Focus dostal viac bodov ako 420k Mercedes.
ACZ cenu akože nehodnotí, ale sa do hodnotenia aj tak premieta, akurát v takej subjektívnej rovine ako pri tomto bavoráku. Teda že tak drahá prémiovka by mala jazdiť lepšie, ona vlastne jazdí rovnako dobre ako ten mainstream, ale ako drahá prémiovka by mala lepšie a preto jej dáme nie rovnako ako tomu mainstreamu, ale menej.
Avatar - iudex
7. 7. 2020 12:32
Re: BMW
foe: napísal si to za mňa, nemám čo dodať. :yes:
Avatar - fOE
7. 7. 2020 10:54
Re: BMW
Podle me nelze pri kategorizovani aut obejit cenu, proste nelze. Nakonec, vetsina z nas prave od ni bude zacinat. Bude to ten prvni limitujici faktor co by slo a co uz ne. Takze mainstream vs. premie ma podle me smysl delit zvlast, i z pohledu hvezd, a focus ST s 5 hvezdama muze v klidu existovat vedle RS3 s treba 4,5 hvezdou.
Coz neznamena ze se neda udelat srovnavaci test premiant vs. nepremiant, nakonec, takove diskuse jsou jako sud s prachem a zadna redakce na necem takovem tratit jiste nebude. :-) Ale hvezdicky bych do toho netahal a myslim, ze redakce ani netaha (pokud neco, tak alespon toto pravidlo hvezdickoveho hodnoceni se da vypozorovat pomerne dobre).

Ad 35AMG a 45AMG, samozrejme ze je to konkurence, jejich hvezdy musi byt rozdavany s ohledem jeden na druheho. To same M235i, to ze BMW nechce / neumi postavit primou konkurenci proti 45AMG jej neomlouva.