Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW M135i xDrive
BMW M135i xDrive
BMW M135i xDrive
BMW M135i xDrive
48 Fotogalerie

TEST BMW M135i xDrive – Golf R má nového kamaráda

Jedničkové BMW se mezigeneračně změnilo k nepoznání. Po testu vrcholu naftového přichází na řadu vrchol absolutní, verze M135i xDrive.

Design, interiér

Řečeno už to bylo nesčetněkrát. BMW řady 1 s příjezdem třetí generace radikálně změnilo koncepci a z unikátního kompaktu se tak rázem stal stroj, který můžete srovnávat s celou plejádou konkurentů. A nemusí být nutně prémioví, vždyť vrcholnou verzi BMW M135i xDrive můžeme klidně postavit proti Volkswagenu Golf R.

Mnichovský model se léta vyznačoval nevšedním konceptem s pohonem zadních kol a motorem uloženým vpředu podélně, zatímco dnes je to předokolka (případně čtyřkolka) a agregát má po vzoru ostatních uložen vpředu napříč. Ke změnám se ještě podrobněji dostaneme v následující kapitole. A důvod? Je jich víc. Motor zabírá méně místa, vzniklo více prostoru pro posádku a zavazadla, také se snížila cena… Podle BMW to nevadí, většina majitelů předchozích generací prý stejně ani nevěděla, že má pod sebou zadokolku.

Ledvinky rozhodují

Design a veškeré náležitosti interiéru jsme podrobně probrali už ve srovnávacím testu verze 120d xDrive postavené proti plug-in hybridnímu Mini Countryman. Správně, nafta vs. plug-in hybrid. A nakonec to nebyl takový nesmysl, jak jsem se původně obával… 

Dovolím si to tedy dnes vzít spíše heslovitě. Jestli se vám nová jednička bude, nebo nebude líbit, rozhodne především fakt, zdali jsou vám po chuti rostoucí ledvinky. Tahle dominanta přídě je na nových bavorácích stále výraznější a 1-Series není výjimkou. Tmavší “emkové” provedení je určitě líbivější než chrom, přesto se nemůžu zbavit dojmu, že by jedničce víc slušelo nějaké střízlivější, decentnější provedení. Do výsledného celku mi prostě nepasují.

Zbytku už potom není moc co vytknout. Modrý metalický lak Misano Blue (za příplatek 18.980 Kč) je slušivý. Kola bych zvolil větší, říkám si při první obhlídce vozu, než z pneumatik zjišťuji, že jsou to osmnáctky. V karoserii se kvůli tmavému odstínu ztrácí. Zmiňované ledvinky doprovází plně diodová a adaptivní světelná technika, vůz si zachovává nízkou sportovní siluetu a záď zdobí nízká koncová světla. Právě tyto partie se mi na nové jedničce líbí ze všeho nejvíc. Třešničkou na dortu je střešní spoiler a kulaté koncovky výfuku s průměrem 100 milimetrů.

BMW M135i xDriveBMW M135i xDrive | auto.cz/David Rajdl

A rozměry? S délkou 4319 milimetrů, šířkou 1799 mm a výškou 1434 mm je vůz ve srovnání s předchůdcem o pět milimetrů kratší, 34 mm širší a 13 mm vyšší. Zmenšil se rovněž rozvor, z dřívějších 2690 milimetrů je teď 2670 mm. Mezigenerační zmenšování vozů dnes rozhodně nebývá zvykem, v případě jedničky však souvisí se zbrusu novou platformou, která na menším prostoru nabídne stejně, případně i více místa.

Uvnitř se nešetřilo

Měla by to být samozřejmost, že prémioví výrobci rovná se nejlepší možné materiály uvnitř. Jenže u menších modelů jsme v poslední době zpozorovali malý nešvar, že se i luxusní značky snaží šetřit. A někdy se to nebojí dělat ani okatě. Nebudu vás dlouho napínat, nové BMW řady 1 mezi ně nepatří.

Měkčené materiály kolem řidiče jsou samozřejmostí, stejně jako kožený volant s přehledně rozmístěnými tlačítky. Není tak tlustý jako v jiných bavorácích a mně osobně lépe padne do ruky. Šíři středové konzole BMW zredukovalo na minimum, takže je za volantem dostatek místa i pro lidi vyššího vzrůstu. Ty navíc potěší nastavitelný sedák příplatkových “emkových” sedaček. Jsou skvělé. Mají parádní boční vedení jako podporu při svižných průjezdech zatáčkami, zároveň z nich ale nebudete rozlámaní ani po dlouhých cestách, na kterých chcete jet spíše piánko.

Byť se podle tvůrců posez v jedničce zvýšil, stále se auto vyznačuje sezením hodně nízko, což umocňuje pocit sportovnosti. Jen si musíte zvyknout na trochu složitější nastupování a vystupování. Řidičovi to zřejmě bude vadit o něco méně než cestujícím vzadu. Když si figurant s výškou 180 cm sedne vzadu opravdu vzpřímeně, mnoho prostoru mu nad hlavou nezůstane. Pokud se ale rozvalí do pohodlnější pozice, rázem má rezervu nad sebou i před koleny. Pět ódy na prostornost asi nebudeme, ale zároveň jednička v této disciplíně nepropadla.

Zavazadelník pojme 380 litrů, samozřejmostí je elektrické otevírání, uvnitř potěší síťky po stranách a věšáky na tašky. Po sklopení zadní lavice vznikne téměř ideálně rovná ložná plocha a vhod přijde i bohatý prostor pod podlážkou na drobnosti. Na poměry kompaktů je to více než slušná porce praktičnosti.

Prostě skvělý

Já vím, že se budu opakovat, ale nedá mi to. Aktuální multimediální systém BMW je jednoduše skvělý. Ovládat jej můžete snadno prostřednictvím otočného ovladače na středové konzole, případně lze přidat i dotyky na 10,25” obrazovku. Pomoci si můžete i gesty, ty jsou ale spíše efektní než efektivní. Naopak kvalita displeje nemá chybu, rozlišení i pestrá paleta barev si zaslouží jedničku s hvězdičkou. Bezdrátově lze telefon dobíjet a stejně tak využívat služby Apple CarPlay, která se promítá hezky přes celou obrazovku. Podobně dotažený je rovněž head-up displej promítající veškerá důležitá data na čelní sklo.

Výtku mám snad jen k digitálnímu přístrojovému štítu. Otáčkoměr je po vzoru dnešních peugeotů otočený a budíky mají zvláštní tvar, takže není úplně jednoduché se v nich vyznat. Naštěstí si BMW nejde tvrdohlavě za svým, kritiku zákazníků vyslyšelo a co nevidět by mělo dodat aktualizaci softwaru, jejíž součástí budou i budíky klasického vzhledu. Hurá!

BMW M135i xDriveBMW M135i xDrive | auto.cz/David Rajdl

Motor, jízdní vlastnosti

Všechno je jinak

Současná nabídka BMW řady 1 čítá tři turbodiesely - 116d, 118d a 120d xDrive, které doplňují dva benzinové agregáty z opačných konců. Tím prvním je základní přeplňovaný tříválec 118i s objemem 1,5 litru a výkonem 103 kW, druhým pak absolutní vrchol nabídky M135i xDrive, jenž je duchovním nástupcem M140i.

Předchůdce uměl být ryzím sportovním náčiním, které v dnešním automobilovém světě těžko hledalo vyzyvatele. Vpředu podélně uložený řadový šestiválec se pojil se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem zadních kol. V předloňském testu jsme se shodli, že jen sotva najdete řidičsky přitažlivější auto. A měli jsme pravdu.

S příjezdem nové generace se však jednička změnila k nepoznání. Zapomeňte na všechno výše popsané, dnes je to standardně předokolka, která ve sportovní variantě M135i xDrive dostává výhradně pohon všech kol se samosvorným diferenciálem Torsen. Řadový třílitrový šestiválec nahrazuje přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec uložený vpředu napříč. Na manuál rovněž zapomeňte, jednotka si rozumí jen a pouze s osmistupňovou převodovkou Steptronic Sport.

BMW se sice chlubí, že pod kapotou dostáváte jeho nejvýkonnější čtyřválec v historii, za odchozí šestihrnek je to však jen slabá náplast. Vůz z dvoulitru TwinPower Turbo doluje 225 kW od 4500 otáček a 450 newtonmetrů točivého momentu v širokém pásmu od 1750 do 5000 ot/min. Na stovce je jednička za 4,8 sekundy, a když se na autobahnu rozšoupnete, můžete pokračovat až k 250 km/h.

BMW M135i xDriveBMW M135i xDrive | auto.cz/David Rajdl

Samotný čtyřválec je ale rozhodně zajímavou technikou. Dostává zesílený klikový mechanismus s větším hlavním ložiskem, nové písty se změněným kompresním poměrem, stejně jako upravené ojnice. Větší turbodmychadlo s vestavěnými svody a integrovaným rozdělovacím ventilem je termodynamicky účinné při teplotách výfukových plynů až 1025 °C. Upraveny byly rovněž vstřikovače, systém chlazení byl zase maximalizován nezávislým chladičem oleje převodovky, který není součástí chladícího okruhu, 850wattovým větrákem, dvěma dalšími chladiči v podbězích kol a větší expanzní nádržkou. Motor vrcholového provedení pak doplňuje nově vyvinutý výfukový systém s minimálními zpětnými tlaky výfukových plynů.

Po nastartování vám z akustiky vozu nenaskočí husina, od ostrých hatchbacků jsme dnes zvyklí na atraktivnější poslech. Zajímavé je to až zevnitř, což zapříčiňuje standardně dodávané “šidítko” v podobě Active Sound Designu. Systém zesiluje zvuk motoru v kabině, aniž by byl výfuk zvenku příliš hlučný. Těžko se na BMW zlobit, je to další z mnoha výmyslů legislativy, kterému se postupně musí přizpůsobit všichni výrobci.

Nad volnoběhem se motoru příliš nechce, nadechovat se začne okolo 1500 otáček a to nejlepší začíná ve dvou tisících, z nichž dvoulitr hbitě pokračuje až k omezovači. Zrychlení je opojné, síla tomuhle motoru rozhodně nechybí a automat se při svižné jízdě neostýchá dotýkat červeného pásma otáčkoměru. Zároveň je ale motor použitelný i pro každodenní povinnosti. Utlumíte-li jeho sportovní ambice na minimum, dostáváte jemně pracující náčiní, s nímž můžete vesele křižovat město.

K převodovce se ještě vrátím. Tuhle sportovní verzi osmistupňového automatu ladilo BMW přímo pro tento “emkový” model. Spolupráce s motorem je příkladná, kdybyste však přeci jen chtěli vzít stroj do svých rukou, můžete pomocí pádel pod volantem. Jednička vám věří a nebude kvalty přehazovat sama, když se náhodou o něco déle zdržíte v červeném pásmu. To už dnes rozhodně není samozřejmost. Využít můžete i volič na středovém tunelu se “správným” řazením vyššího stupně směrem dozadu.

S jízdním stylem samozřejmě souvisí i spotřeba. Když jsem se chtěl mezi městy přepravit z bodu A do bodu B, nebyl problém srazit apetit k hodnotám kolem 6,5 litru. To vám ale samozřejmě dlouho nevydrží, takže v průměru, ve kterém jste se výrazně neomezovali, počítejte spíše s osmi litry. Jednička si samozřejmě umí říct o podstatně větší porci, odpoledne okreskového dovádění se klidně odvděčí apetitem 15 litrů. Předpisová jízda po dálnici zase žádá něco kolem devíti. Na silnou čtyřkolku s automatem to nejsou špatná čísla.

Rychlá, ale…

Ani se změnou koncepce nerezignovala silná jednička na sportovní jízdní vlastnosti. BMW zapracovalo na tuhosti, vůz tak dostává vzpěru v motorovém prostoru, dodatečné vyztužení přední části v oblasti středového tunelu, stejně jako tužší uložení stabilizátoru, jenž má zpevnit karoserii a zlepšit kvalitu jízdy. To vše v kombinaci s M sportovním podvozkem a M sportovním řízením se strmějším převodovým poměrem. Účinek posilovače se mění v závislosti na rychlosti a bočním zrychlení. Standardem je technologie ARB, tedy blízko sobě umístěné regulační a řídicí prvky protiprokluzového systému, Regulace prokluzu se nachází přímo v řídicí jednotce motoru a zrychluje tak reakce na pokyn. Čtyřkolka umí rozdělit hnací sílu v poměru 50:50 a třešničkou na dortu jsou M sportovní brzdy s modrými třmeny, které se při okreskovém sportování zdají být k neutahání.

Pravdou je, že jednička na pohyby volantem reaguje vskutku rychle. Řízení je tužší, což při rychlém vymetání okresek přijde vhod, tato vlastnost mu ale zůstává i v komfortním režimu, kde byste v úzkých uličkách měst ocenili pravý opak. Naopak při sportovní jízdě se mi líbí, že v něm nechybí zpětná vazba a řidič ví, co se pod koly děje.

BMW M135i xDriveBMW M135i xDrive | auto.cz/David Rajdl

V zatáčkách vůz jistě drží zvolenou stopu a ani při opravdu rychlém průjezdu vás nijak nevypeče. To je sice fajn, zároveň se tím ale ze sportovní řady 1 vytratila pověstná hravost, kterou jsme opěvovali u předchůdců. Ano, jednička je pekelně rychlá, s aktivovaným launch controlem umí pozlobit orgány v těle, přesto se nemůžu zbavit dojmu, že jízdně ve srovnání s áčkovým Mercedesem-AMG či Golfem R nenabízí nic navíc.

Samotný podvozek je tužší, ani na rozbitých českých cestách ale není jízda vyloženě nepříjemná, čemuž napomáhá i velmi dobré odhlučnění. Velké díry už v kabině ucítíte, dají o sobě vědět tupou ránou, kterou umocňují i obouvaná osmnáctipalcová kola. Více než kdy dřív je jednička všestranným náčiním, takže se ani s “emkovým” podvozkem nemusíte bát městských nástrah v podobě kostek a retardérů. Pod sebou je ucítíte, rozhodně ale z centra nevyjedete totálně naklepaní.

Závěr

Závěr

Radikální změny BMW řady 1 drtivá většina zákazníků možná nepocítí, pro ostrou verzi to ale určitě neplatí. Tady došlo k nespočtu kompromisů, jejichž výsledkem je ostrý hatchback jako každý jiný. A protože mnichovští teď nenabízejí nic ojedinělého a základní cenovka se ustálila tam, kde se pohybuje většina konkurentů (částky kolem 1,2 milionu), prim budou hrát především sympatie k té které značce.

Když ale tohle všechno pomineme, BMW M135i je dobře pracující náčiní. Hodně rychlé, fungující v zatáčkách, zároveň ale lehko využitelné pro každodenní potřeby, při nichž zrovna není nutné jet na krev. Vnější vzhled je otázkou osobních preferencí, já jsem až na tvar ledvinek spokojen. Chválím také, že se v interiéru nešetřilo a jeho provedení zůstává na úrovni. O parádním multimediálním systému už byla řeč. Špatné to věru není, jen se mi z hlavy nemůže vytratit to jízlivé klišé, že dobře už bylo…

Nejlevnější verze modelu651.300 Kč (118i/103 kW)
Základ s testovaným motorem1.203.800 Kč (M135i xDrive/225 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.203.800 Kč (M135i xDrive/225 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.480.986 Kč (M135i xDrive/225 kW)

Plusy

  • Kvalitní interiér
  • Svižný motor
  • Spolupráce dvoulitru s automatem
  • Jisté chování v zatáčkách
  • Slušná spotřeba paliva

Minusy

  • Čtyřválec jako vrchol nabídky
  • Neutrální a už ne tolik zábavná jízda

BMW M135i xDrive
Cena základní sestavy
1 203 800 Kč
Výbava základní sestavy
18” kola z lehkých slitin, LED světlomety, automatická dvouzónová klimatizace, Odkládací paket, sportovní automatická převodovka, M sportovní řízení, Světelný paket, M sportovní podvozek, M sportovní volant, ConnectedDrive Services atd.
Cena testované sestavy
1 480 986 Kč
Výbava testované sestavy
19” kola z lehkých slitin (+17.602 Kč), M sportovní sedadla pro řidiče a spolujezdce (+13.546 Kč), Paket ConnectedDrive Plus (+60.632 Kč, navigace, online funkce, Apple CarPlay, bezdrátové nabíjení telefonu), Paket Business Class (+50.310 Kč, automatické ovládání víka zavazadelníku, vyhřívání předních sedadel, komfortní přístupový systém, elektricky nastavitelné bederní opěrky), Paket Innovation (+43.212 Kč, adaptivní LED světlomety, asistent dálkových světel, head-up displej) atd.
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
225 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
450 / 1750 - 5000
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
4.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 6.8
Emise CO2:
154
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
380 / 1237
Objem nádrže (l):
50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
380 / 1200
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4319
b) šířka (mm):
1799
c) výška (mm):
1434
d) rozvor (mm):
2670
e) rozchod vpředu (mm):
1565
f) rozchod vzadu (mm):
1565
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
910 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
540 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
880
k) šířka vpředu (mm):
1460
l) šířka vzadu (mm):
1410
délka sedáku vpředu (mm):
590
délka sedáku vzadu (mm):
470
výška opěradla vpředu (mm):
700
výška opěradla vzadu (mm):
660
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano