Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M6 - první fotografie a informace

Ondřej Láník
Diskuze (60)
Nové kupé šestkové řady přebírá úlohu nositele firemního technického know-how a současně se dostává na trůn vládce síly a rychlosti. Nová M6 vládne všem ostatním BMW zrychlením z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy a také svým nezaměnitelně brutálním vzhledem..

Nové kupé šestkové řady přebírá úlohu nositele firemního technického know-how a současně se dostává na trůn vládce síly a rychlosti. Nová M6 vládne všem ostatním BMW zrychlením z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy a také svým nezaměnitelně brutálním vzhledem...

Technika pochází z nejrychlejšího sedanu světa, z BMW M5. Jeho desetiválec jsme podrobně popsali v článku: Světová premiéra motoru V10 pro nové BMW M5, ale přesto připomeňme, že jde o zážehový motor V10 o zdvihovém objemu 4999 cm3, který disponuje nejvyšším výkonem 373 kW při 7750 ot./min a nejvyšším točivým momentem 520 Nm při 6100 ot./min. Tento motor přebírá řadu řešení dosud používaných převážně v závodních agregátech, za všechny jmenujme dělenou klikovou skříň, výfukové potrubí z nerezavějící oceli, řídící jednotku motoru se třemi 32bitovými procesory, deset elektronicky ovládaných škrtících klapek nebo schopnost pracovat při maximálních otáčkách 8250 min-1.

Sekvenční převodovka SMG Drivelogic

Řidič v novém BMW M6 bude mít možnost volby jednoho z jedenácti režimů řazení, čemuž u BMW říkají Drivelogic. Naladění programů by se dalo přirovnat k „levelům“ v počítačových hrách, protože čím vyšší program řidič zařadí, tím sportovnější charakter převodovka příjme. S vyšším programem, s vyššími otáčkami a s vyšším zatížením se zkracují časy pro přeřazení. V šesti z jedenácti předvolených programů je volba převodů ponechána na řidiči (tzv. S-mód).

Čistě sportovní program S6 je doplněn funkcí Launch Control, který usnadňuje maximální využití možností automobilu při akceleraci z klidu. Řidič, který se rozhodne ideální průběh řazení ponechat na převodovce, pouze tlakem na volič tuto funkci aktivuje a pak stačí jen úplně sešlápnout pedál akcelerátoru. Jakmile řidič pustí řadící páku, automobil se rozjíždí s maximálním možným zrychlením, s ideálně nastavenými otáčkami motoru a s maximálním využitím adheze až k maximální rychlosti. Převodovka řadí krátce před dosažením maximálních otáček motoru. Tak jako v ostatních režimech, i v tomto případě informuje displej řidiče o aktuálně zařazeném rychlostním stupni.

Více informací o převodovce SMG naleznete v článku: Sedmistupňová převodovka SMG pro nové BMW M5 - podrobný popis.

BMW M6 dosahuje maximální rychlosti 250 km/h (elektronicky omezeno), zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,6 s a kombinovaná spotřeba činí 14,2 l/100 km.

Podvozek

Základem sportovních výkonů BMW M6 je celohliníkový podvozek BMW řady 6, jehož kinematika byla uzpůsobena vysokým výkonům verze M6. Nejdůležitější rozměrové hodnoty byly zachovány: rozvor 2781 mm, rozchod vpředu 1567 mm, rozchod vzadu 1584 mm. Geometrie kol je nastavena na větší záporný odklon pro vyšší zatížení v zatáčkách. Rozdělení hmotnosti mezi nápravy je blízké ideálu, když 54 % hmotnosti připadá na přední nápravu a 46 % na nápravu zadní. Podílí se na tom jistě i objemný motor, který samotný váží 240 kg. Pohotovostní hmotnost celého vozu činí 1785 kg.

Kvalita řízení rozhoduje u sportovního vozu formátu BMW M6 o konečné úrovní aktivní bezpečnosti a agilním chování na silnici nebo okruhu. Upravené řízení Servotronic pracuje v závislosti na rychlosti jízdy a otáčkách motoru dle dvou různých charakteristik, které upravují vlastnosti posilovače.

Zadní poháněná náprava je, podobně jako další vozy rodiny M, vybavena "M uzávěrkou diferenciálu", omezující prokluz kol při výjezdech ze zatáček. Cenná pomoc přichází také na silnici s různou adhezí na levém a pravém kole, kde příjde vhod také spolupráce se stabilizačním systémem DSC. DSC má v modelu M6 nové nastavení a podobně jako u sportovní limuzíny M5, lze i zde tlačítkem MDrive vyvolat sportovní režim M Dynamic Mode, dovolující maximální příčná zrychlení, jaká ještě aktuální podmínky umožní, aniž by DSC předčasně zasahoval.

Přeje-li si řidič omezit mamutí výkon 507 koní, lze desetiválec přiškrtit a uvést jej stiskem tlačítka do programu P400, v němž pak nejvyšší výkon dosahuje přibližně čtyřsetkoňové hranice.Dalšími alternativami jsou programy P500 a P500 Sport se spontánnější odevou motoru na sešlápnutí akcelerátoru, upravenou charakteristikou odezvy plynu a přirozeně maximálním využítím potenciálu motoru.

Záplava technických zajímavostí by zde mohla pokračovat popisem elektronicky řízených tlumičů EDC (tři režimy komfort, normal, sport) nebo rozměry mohutných brzd s kotouči 374 x 36 mm vpředu a 370 x 24 mm vzadu...

Ke sportovnímu charakteru patří nejen vysoký výkon motoru, ale také minimalizace hmotnosti. BMW M6 není rozhodně spartánsky vybavený speciál, ale přesto na něm najdeme řadu prvků vyrobených z materiálů převzatých z nevyšších motoristických disciplín. Příď tohoto BMW je vyrobena z hliníkových slitin, což ušetřilo asi 45 kg hmotnosti proti stejné skupině vyrobené z ocelových plechů. Hmotnostně úsporným materiálem je uhlíkovými vlákny vyztužený kompozit, z něhož je u M6 vyroben velký střešní díl. Ten není z technologických důvodů přivařen, nýbrž přilepen. Tuhost karosérie stejně jako vibrace a vnitřní hluk nebyly touto změnou dle BMW dotknuty.

Naše jízdní dojmy ze setkání s BMW M5 najdete v článku: BMW M5 – šílené kilometry s novou zbraní ráže M5





reklamní sdělení:

Ondřej Láník
Diskuze (60)