Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW s vodíkovým pohonem? Výroba může začít již v roce 2025

Ondřej Mára
Diskuze (24)

Na vývoji by mělo BMW opět spolupracovat s Toyotou, která má v tomto směru bohaté zkušenosti.

Pod pojmem vodíkové BMW se nejspíš většině z nás vybaví koncept BMW iX5 Hydrogen, který automobilka prezentovala na loňském mnichovském autosalonu. Ovšem zatímco iX5 Hydrogen je pouze konceptem, jehož výroba bude probíhat koncem roku v omezené sérii a za účelem testování, v příštích letech bychom se mohli dočkat i sériově vyráběného vodíkového BMW.

Tuto vizi v rozhovoru pro web Nikkei Asia naznačil Pieter Nota, šéf prodejů německé automobilky, podle kterého by k sériové produkci a prodeji vodíkových vozů BMW mohlo dojít již během roku 2025. Důraz by přitom měl být opět kladen na vozidla s karoserií typu SUV.

Vidíme, že technologie vodíkových palivových článků má význam především pro větší vozy SUV,“ uvedl Nota. Připomeňme, že SUV koncept BMW iX5 Hydrogen je osazen dvojicí cca 6kilogramových nádrží na vodík, které by měly zajistit i slušný dojezd. Vodíky lze přitom tankovat podobně rychle jako klasická paliva a nabízí slušný dojezd i za nejrůznějších teplot.

Video se připravuje ...

Je přitom velmi pravděpodobné, že na vývoji vodíkových BMW bude mnichovská automobilka opět spolupracovat s japonskou Toyotou. Obě značky navázaly blízkou spolupráci již v roce 2013, která vedla k představení modelů BMW Z4 a Toyota Supra, postavených na stejné platformě.

Toyota se měla podílet také na vývoji konceptu iX5 Hydrogen a kromě toho sama vyrábí a prodává již druhou generaci vodíkového modelu Mirai. BMW by si tak jen těžko mohlo přát lepšího partnera. Jak navíc Nota dodal: „S Toyotou spolupracujeme na různých projektech.

Nota také zmínil, že vodíková vozidla jsou jednou z cest, kterými chce BMW vyřešit výzvy spojené s čistě elektrickými vozidly. Řeč je přitom jak o nabíjecí infrastruktuře, která není všude stejná, tak o nedostatku materiálů, které automobilka na výrobu čistě elektrických modelů potřebuje.

BMW, podobně jako Toyota, navíc dlouhodobě podporuje myšlenku co nejširšího portfolia pohonných jednotek (včetně spalovacích motorů a hybridů), ze kterých si vyberou všichni zákazníci. „Věříme v důležitost různých technologií – bateriových elektromobilů, ale také vodíku a spalovacích motorů – protože nechceme vše investovat do jedné oblasti,“ uvedl Nota.

Ondřej Mára
Diskuze (24)

Doporučujeme

18. 8. 2022 14:02
Re: Zbytecna informace
Čo kvičíš, ako keby ti niekto skočil na palec? Píšem fakty, nie domnienky. Naviac si si v tej horlivosti za vodík ani nevšimol, že v závere príspevku som spomenul alternatívu, ktorá by zmysel dávať mohla. ;-)
17. 8. 2022 11:16
Re: Zbytecna informace
Mícháš hrušky s jablky. Pohon na vodík z principu musí být vždy výrazně dražší než BEV, protože z paliva pro BEV (elektřina, resp. energie vyjádřená v kWh) vyrábíš s velkými ztrátami vodík, který pak opět s velkými ztrátami proměňuješ zpátky v autě na elektřinu. Pokud zlevníš výrobu vodíku, zlevníš tím i energii pro BEV. Vodík má šanci jen tam, kde baterky nedávají smysl. Tam kde můžeš uplatnit baterky, vodík je bez šance.
A co se týče reality, není nad zkušenost ze zelené Kalifornie, která je vždy kousek vepředu před celým světem v zelených technologiích.
https://timesofsandiego.com/…my-in-san-diego/
A všeříkající názor majitelů vodíkových aut: "When I refueled on Tuesday (an hour-long process), all of the drivers I spoke with said they were planning to switch to battery-electric vehicles."
17. 8. 2022 08:49
Re: Zbytecna informace
Přijde mi, žes moc nečetl, co jsem psal. Ano, vývoj každé technologie trvá, to nikde nerozporuju. Ale stačí selský rozum.

1, Máme elektřinu. Tuto elektřinu použijeme jako elektřinu v EV. RTE něco kolem 80-90% kvůli nabíjecím ztrátám v baterce.
2, Máme elektřinu. Tuto elektřinu použijeme k výrobě vodíku. Ztráty. Máme vodík. Teď použijeme spoustu energie k tomu, abychom ho stlačili. Další ztráty. Máme stlačený vodík. Teď z něj vyrobíme zpět elektřinu (tu, kterou jsme měli už na začátku, jen ve výrazně menším množství). Další ztráty. RTE nějakých 30-40%.

Šlo mi o to, že jakmile jde výroba vodíku přes elektřinu, nedává to smysl. Ty rozdíly RTE jsou tam brutální. Tohle nikdy žádný vývoj nedožene. Už jen to stlačení dostane RTE na úroveň baterek, a to jsi ten vodík ještě ani nevyrobil a nevyrobil z něj zpět elektřinu. I kdybys tyto dva procesy dostal na 100 %, dostaneš se horko těžko na RTE baterky. Potřebuješ 1, výrobu vodíku takovým způsobem, který nejde aplikovat na BEV (ideálně odpad jiné výroby, organicky,...?) a 2, téměř 100% efektivní způsob přeměny vodíku zpět na elektřinu. O ICE na vodík ani nemluvím.

Na tu logiku pozor. To jsi také moc dobře nečetl. Já se tu snažím upozornit na závadnost takového uvažování, že když to dělá jeden, dva, tak to určitě má smysl. Jen chci nastínit, abychom se také ptali na to, proč v tom ti ostatní smysl nevidí?
17. 8. 2022 08:38
Re: Zbytecna informace
Ale tak on vodík úplná blbost není, je to jedna z mnoha alternativ, jak ukládat energii. Jen je velmi neefektivní a to, o co mi šlo především, je fakt, že pokud je v cestě výroby vodíku elektřina, nemá to pro EV moc smysl z energetického hlediska. Smysl to může mít, pokud tam ta elektřina není. Věří-li Toyota a BMW, že najdeme způsob, jak to tak vyrábět, pak mohou mít náskok. Pokud ji nenajdeme, bude to jen mrhání energií. Máme mnoho efektivnějších způsobů, jak ukládat energii, než je vodík (a nemusí to být nutně ani baterka). Každé úložiště má své silné a slabé stránky a tedy jinou vhodnost svého použití.
Avatar - N6600
17. 8. 2022 07:44
Re: Zbytecna informace
Tva argumentace ma taky trhlinu. Vyvoj vodiku, stejne jako kazde jine technologie, trva. Vodik je jenom na zacatku vyvoje.
Kdybych aplikoval Tvoji logiku, tak bych rekl, ze byl EV nesmysl, protoze baterie byly kdysi za 1000+ USD. A mimochodem, v ty dobe taky delalo EV jenom par automobilek a taky v tom nevideli desitky dalsich automobilek smysl.