Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW si patentovalo zavěšení kol, které vyrábí elektřinu
BMW XM
BMW XM
BMW XM
31 Fotogalerie

BMW si patentovalo zavěšení kol, které vyrábí elektřinu

Automobilka BMW hledá cesty, jak zachovat co největší množství energie při jízdě autem. Navrhla proto zavěšení kol s generátorem, které je schopné při přejezdu nerovností vyrábět elektřinu.

Elektrifikované vozy učí motoristy více přemýšlet o způsobech využívání energie a možnostech jejího zachování. Všichni už jsme se setkali nebo alespoň slyšeli o rekuperaci brzdné energie, o plachtění a o mnoha dalších systémech a technologiích. BMW nyní přichází s novinkou v podobě zavěšení kol generujícího elektřinu.

Kolegové z webu CarBuzz v záznamech německého patentového úřadu objevili žádost o patentování nové technologie, kterou podala automobilka BMW. Popisuje zavěšení kol, jež svým pohybem v odezvě na nerovnosti a změny profilu vozovky produkuje elektřinu, která je následně ukládána do baterie vozu.

Video placeholder
BMW XM (2023): Oficiální video - jízda • BMW Group

Zjednodušeně můžeme říci, že při přejezdu nerovností vzniklou energii pohlcují pružiny, následně ji převezmou tlumiče a ve výsledku se ztratí v podobě tepla. BMW si myslí, že by tato energie šla využít lépe a navrhlo systém namontovaný na podvozku, sestávající z generátoru s malým setrvačníkem a jednosměrnou spojkou na vstupu spojenou s ovládacím kotoučem, který je zase spojen akčním členem podobným stabilizátoru s ramenem zavěšení.

Když se kolo vozu pohybuje nahoru v reakci na nerovnost na vozovce, společně s pohybem ramena se otáčí stabilizátor a tím zároveň otáčí kotoučem. V této fázi není v činnosti generátor, protože jednosměrná spojka je v tomto směru rozpojena. Při zpětném chodu, kdy se kolo automobilu pohybuje směrem dolů, se ovládací kotouč opět otáčí společně s akčním členem podobným stabilizátoru. V tomto směru se již sepne spojka, která skrze malý převodový mechanismus roztočí setrvačník generátoru.

Systém funguje pouze při zpětném chodu kola, protože komprese zavěšení kol přichází ze své podstaty náhle a potřebuje během co nejkratšího času pohltit co největší množství energie. Odskok má na druhou stranu většinou více času pro dokončení svého pohybu a díky tomu je vhodnější pro přenos nastřádané energie do generátoru. Generátor pak využívá energii ve svém setrvačníku k výrobě elektřiny a nabíjení baterie, a to buďto tradiční 12V nebo vysokonapěťové trakční.

Jak je z popisu zřejmé, nejedná se o jednoduchý systém a až se výhledově objeví v produkčních autech, nepůjde o laciné řešení. Můžeme proto očekávat, že pokud se dočká nasazení v produkci, objeví se nejprve ve vrcholných modelech značky, jako jsou například řada 7 a i7 nebo XM.