BMW slibuje první vůz s revolučními solid-state bateriemi do roku 2025
Technologie baterií s pevným elektrolytem, označovaných jako solid-state bateries, bude klíčovým prvkem pro elektrifikaci celého automobilového průmyslu.
Automobilka BMW v posledních letech představila několik elektrifikovaných modelů, včetně tradičních bateriových elektromobilů, a údajně pracuje také na vodíkovém elektromobilu. Do konce desetiletí má však v plánu představit silniční elektromobily, které budou využívat revoluční technologii baterií s pevným elektrolytem.
S touto informací přišli naši britští kolegové z Autocar, podle kterých automobilka nyní aktivně pracuje na vývoji technologie tzv. solid-state baterií, které budou vhodné pro použití v automobilovém průmyslu. A ačkoliv první silniční vozy slibuje do konce tohoto desetiletí, první vůz v roli tzv. „technologického demonstrátora“ by mohl být představen již do roku 2025.
O tom, že se za zavřenými dveřmi mnichovským laboratoří pracuje na technologii baterií s pevným elektronem, se mluví již delší dobu. Nyní je to však vůbec poprvé, co automobilka poskytla ke svému vývoji alespoň nějaký časový odhad. Tato technologie přitom bude naprosto zásadní pro další vývoj a rozvoj elektromobility.
Tzv. solid-state baterie totiž umožňují zvýšit energetickou hustotu, přičemž BMW plánuje navýšení oproti stávajícím článkům až o 50 procent. Nový typ baterií tak nabídne podstatně lepší dojezd na jedno nabití, čímž by mohl zaujmout zákazníky, pro které je elektromobil dosud nepřijatelný právě kvůli dojezdu a nabíjení.
Díky možnosti nabídnout vyšší dojezd z menší baterie se navíc možná dočkáme i klesání cen, které by chtělo BMW výrazněji přiblížit modelům se spalovacími motory. V neposlední řadě však bude důraz kladen i na materiály využívané pro výrobu elektromobilů a jejich další recyklaci. Modely BMW by se tak prý měly stát nejekologičtějšími elektromobily na světě.
„Vyvíjíme bateriový článek budoucnosti: bude výkonný, bezpečný, cenově-efektivní a recyklovatelný – z vybraných materiálů určených k recyklaci poté, co vůz přestane být využíván. A to vše bude vznikat v evropském hodnotovém žebříčku,“ cituje Autocar člena představenstva BMW Franka Webera.
Automobilka se navíc pochlubila i současnými úspěchy na poli recyklace. Například množství kobaltu využívaného v bateriích spadlo z 33 % u modelu i3 na cca 10 % u nového SUV modelu iX. Naopak množství Niklu mělo být zvýšeno až o 80 %, přičemž cca 50 % představuje již recyklovaný materiál.