Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW využívá elektřinou poháněný tahač Terberg

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
BMW Group ve spolupráci se svým partnerem pro logistiku, společností Scherm Group, využívá v Mnichově čistě elektrické nákladní vozidlo.

BMW Group během jarních měsíců letošního roku úspěšně otestovala 40-tunovou soupravu tahače s návěsem, k jejímuž pohonu slouží elektřina. V první polovině letošního července bylo toto vozidlo za účasti ministryně hospodářství Bavorska Ilse Aigner a zástupců automobilky i společnosti Scherm Group slavnostně uvedeno do běžného provozu.

Tahač holandské značky Terberg spolu s návěsem má osmkrát za den absolvovat trasu mezi logistickým centrem Scherm Group a podnikem BMW Group v Mnichově, kde bude sloužit k přepravě komponentů pro výrobu nových automobilů, jako jsou tlumiče, pružiny a součásti řízení.

Kapacita baterií umožňuje soupravě tahače s návěsem dojezd okolo 100 km, což může teoreticky stačit na pokrytí jednoho pracovního dne bez zastávek u dobíjecí stanice. Na plnou kapacitu se pak baterie dobijí za tři až čtyři hodiny.

BMW Group uvádí, že k dobíjení baterií soupravy je využíváno elektřiny výhradně z obnovitelných zdrojů. Při srovnání s provozem konvečního vozidla pak má tento elektřinou poháněný tahač ročně ušetřit až 11,8 tun CO2, což má odpovídat hodnotě, kterou by do ovzduší vypustilo BMW 320d Efficient Dynamics, kdyby třikrát absolvovalo cestu kolem světa.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
Avatar - Stejsn
16. 7. 2015 23:20
Nebyla by jednodušší
normální elektrifikovaná železniční vlečka, než vymýšlení nového složitého stroje?
Avatar - 1975ak
16. 7. 2015 21:37
Re: Cimrmaovské přepočty
Němčouři mají plno uhelných elektráren a hra na čistou energii je tak je snem. Ostatně výroba baterií je prudce jedovatá.
16. 7. 2015 15:01
Re: Cimrmaovské přepočty
Jak jsem napsal, není to tak jednoduché. Nemůžeš napsat, že není potřeba více. Požadavky se liší centrum od centra a není jeden ideální systém. Jinak by těžko existovaly systémy kombinující baterii a setrvačník.

Má zkušenost je taková, že si na baterie nejvíc stěžují ti, kdo je neumí udržovat, nebo na tom systému (nesprávně) šetří.

Účinnost setrvačníků také není stoprocentní, životnost nemají neomezenou, takže je budeš muset také zlikvidovat, také je potřeba je udržovat a pokud budeš trpět na krátké výpadky, tak si vem, jaký to bude mít dopad na tvůj generátor.

U továrny můžeš takový systém využít třeba k řádnému zastavení linky, aby fungoval bezpečnostní systém, výtahy dojely atd.
16. 7. 2015 13:42
Re: Cimrmaovské přepočty
Já vím že použití je jiné. Jen jsem chtěl poukázat, že i u datových center je trápí provozní náklady UPS. A to samozřejmě díky tomu že jim stačí velmi krátký čas behu nepotřebují hromady akumulátorů. Prostě už jenom ten provoz (nabíjení, udržba, a výměna) je u baterií dost katastrofální. A teď si to vše vynásobme třeba stokrát a můžeme se dostat na velikost potřebnou pro fabriku a zálohu na delší dobu (stejně to budou max. jednotky hodin). Krásně to ukazuje tu zblblost lidí zelenou energií.
Sic tu energii vyrobím bez ! přímých ! ekologických dopadů, ale pak ji část "protopim" na UPS a ještě budu co pár let měnit tuny potenciálně nebezpečných baterií. Ty v lepším případě za pomocí špinavé energie zrecykluju, V horším skončej někde v číně na skládce.
16. 7. 2015 13:21
Re: Cimrmaovské přepočty
U datového centra musíš jen překlenout náběh generátoru. Pokud vyrovnávají výrobu a spotřebu, tak jde o úplně jinou situaci.

Co se týče baterie vs. setrvačník v datovém centru, není to tak jednoduché. Jeden příklad za všechny, baterie typicky bude schopna napájet datové centrum řádově déle, nemusíš tedy startovat generátor kvůli každému malému výpadku a pro start máš mnohem více času (i když generátor pravidelně testuješ, což všichni nedělají, nemusí naběhnout hladce).