Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bosch představil průhledné stínítko, které automaticky brání oslnění

Ondřej Mára Ondřej Mára 6. 1. 2020 • 22:02
8
8
Zobrazit náhledy (8)
Bosch Virtual Visor Bosch Virtual Visor Bosch Virtual Visor

Stínítka jsou běžnou součástí automobilů již dlouhá desetiletí, za tu dobu se na nich však mnoho nezměnilo. Nyní však přichází Bosch s malou revolucí.

Stínítka byla po dlouhou dobu jednou z nejpřetíženějších součástí interiéru automobilů, ačkoliv mohou mít zásadní vliv na bezpečnost. Podle výzkumu agentury NHTSA se totiž každoročně odehrají tisíce nehod, které zapříčiní oslnění. Bosch navíc odkazuje na další studii, podle které je při jasně slunných dnech o 16 % vyšší riziko nehody, než při běžném počasí.

V dnešních dnech jsou však řidiči odkázáni na jednoduchá stínítka, která nemusí vždy stoprocentně zabránit oslnění a navíc výrazně omezují výhled z vozu. Bosch proto přišel s inovativním průhledným stínítkem Virtual Visor, které je prý první inovací tradičních stínítek za téměř celé století.

Systém Virtual Visor se přitom skládá z průhledného LCD panelu, rozděleného na několik desítek šestiúhelníkových segmentů, a kamery snímající tvář řidiče. Obraz z kamery pak analyzuje speciální systém umělé inteligence, který dokáže rozpoznat rysy obličeje, zaměřit se na oči a detekovat stíny.

Díky tomu může systém účinně ztmavit pouze ty segmenty LCD panelu, přes které by jinak dopadalo světlo do očí řidiče. Zbytek panelu zůstává průhledný a řidič tak přichází jen o naprosté minimum výhledu. Systém se navíc řidiči přizpůsobuje a podle potřeby vypíná a rozsvěcí jednotlivé panely tak, aby vždy vytvořil stín kolem očí.

V raných fázích vývoje jsme zjistili, že řidiči si nastavují stínítko tak, aby zastínilo pouze jejich oči,“ dodal Jason Zink, technický expert Bosch North America a jeden ze spoluvynálezců Virtual Visor. „Toto uvědomění nám pomohlo zjednodušit koncept produktu a vytvořit design nové technologie.

Zajímavostí přitom je, že nápad nevznikl z projektu s mnohamilionovým rozpočtem. Na začátku měl být nápad tří techniků, kteří postavili prototyp z LCD panelu vyhozeného do koše, uvedl pro Autoblog jeden ze zástupců společnosti Bosch.

Technologický gigant však své zaměstnance v podobných projektech podporuje a Virtual Visor získal po prezentaci představitelům společnosti zelenou i rozpočet k dalšímu vývoji. A volba to byla šťastná. Koncept Vision Visor byl totiž představen na veletrhu spotřební elektroniky CES 2020, kde získal ocenění Best of Innovation.

Tiskový mluvčí společnosti Bosch navíc v rozhovoru pro kolegy z Autocaru uvedl, že společnost již nyní zahajuje jednání s výrobci osobních a užitkových automobilů, do kterých by chtěla tuto technologii dodávat. Cílem je dostat Virtual Visor na trh, kdy k tomu však dojde je zatím ve hvězdách.

Související články

Témata
Avatar - beibej
7. 1. 2020 22:10
Re: polovičaté řešení
Jasně! Jsem největší výrobce autoskel a displayů v naší ulici :-!
7. 1. 2020 19:48
Re: polovičaté řešení
A ty si nejaký výrobca, že máš na tom záujem?
Avatar - beibej
7. 1. 2020 10:07
Re: polovičaté řešení
A myslíš, že to pro výrobce nebude fajne? :-[]
6. 1. 2020 23:33
Re: polovičaté řešení
Hej, a prvý väčší kamienok ti namiesto škody za 70,-€ spraví škodu za 5000,-€... Kam na tie nápady chodíš ty kokso?
Avatar - beibej
6. 1. 2020 19:16
polovičaté řešení
Proč to nespojit s HUD, displayem infotaimentu, zpětným zrcátkem a nezakomponovat do čelního skla? Fakt potřebujete poradit?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku