Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Britové staví revoluční zavěšení kol. Je podstatně lehčí a vydrží až milion kilometrů

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 12. 12. 2017
2
47
Automobilky se při stavbě nových vozů snaží ušetřit hmotnost, jak jen to jde. Zlomovým řešením této problematiky může být zavěšení vznikající pod britským konsorciem.

Společenství britských technologických firem pracuje na vývoji revolučního zavěšení kol bez pružin a tlumičů, které podle jejich vyjádření dokáže snížit hmotnost až o 40 % ve srovnání s konvenčním řešením, které jednotliví výrobci používají dnes.

Systém se jmenuje Lift (zkratka Lightweight Innovative Flexible Technology, tedy lehké, inovativní a flexibilní technologie) a v praxi jde o dvě tyče uložené příčně s ohýbajícími se rameny. „Kola se nepohybují jen nahoru a dolů, ale i jinými směry, tudíž je celý tento systém nesmírně komplexní. Konečně máme k dispozici dostatečný výpočetní výkon, jenž nám umožní jednotlivé funkce zanalyzovat,“ vysvětluje Dirk Landheer, výkonný ředitel společnosti Simpact, jež je členem zmiňovaného konsorcia.

Projekt aktuálně vzniká za finanční podpory Innovate UK, tedy britské veřejnoprávní agentury. Jenže peníze dochází a aby Britové mohli revoluci v zavěšení kol odstartovat, budou muset sehnat další prostředky. Dobrou zprávou je alespoň fakt, že řešení už mají kde testovat, k nasazení jim poslouží speciál Ariel Atom.

Zavěšení je tvořeno z kompozitních materiálů a tvůrci si na složení jednotlivých částí dávají dobře záležet. I díky tomu avizují, že taková technologie bude mít životnost až jeden milion kilometrů, což „přežije“ 99,9 % všech automobilů. Navíc zavěšení nemusí být nasazeno jen na osobáky, ale třeba i nákladní vozy.

A ještě jedna nemalá zajímavost. Ve vzdálenější budoucnosti bychom se mohli dočkat dne, kdy Lift na nerovnostech zvládne svou prací na obou nápravách dokonce vyrábět elektřinu, čímž by dokázal přispět energií do baterií. V případě elektromobilů či hybridů by to znamenalo prodloužení dojezdu, případně stejný dojezd, avšak nižší hmotnost automobilu díky možnosti nasadit lehčí akumulátory.

To je ale hudba hodně vzdálené budoucnosti, zatím systém ke správnému fungování potřebuje i nadále tradiční tlumiče. Počítá se ale s tím, že by je (stejně jako pružiny) dokázal s dalším vývojem nahradit.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

....a servisáci
_MT_
| 15. 12. 2017
V USA si Apple účtuje 80 dolarů. Jak píšeš, není to tak hrozné, pokud jsi ho koupil bez nějaké větší dotace. Jen si nejsem jistý, jestli bych do toho chtěl jít. Nejde o povolení šroubků. Sice na to mají vyškolené lidi, ale je to zásah, který mě nenechává zrovna klidným. A muset telefon někam posílat (ať už to udělám já, nebo obchod), místo abych to udělal během vteřin doma. Tím spíš, když na něm mám soukromá data.
....a servisáci
_MT_
| 15. 12. 2017
Ano, auto je větší investice. Poměrně k příjmům za dané období. I když někdo možná za telefony dá větší část příjmů, než jiný za auto. Jiné priority.

Jo, střelil to od boku, zjednodušoval, zobecňoval. Můžeš se na to dívat jako na hyperbolu. Jak jsem napsal, hodně lidí měnilo telefony spíš po dvou letech. Nicméně pointa platí. Jsme schopni takový telefon udělat. Že je moc neděláme, je důsledek chování zákazníků. Na tomhle principu se nic nemění, ať je to hodně spotřební, nebo málo. Jen se bude lišit míra.

Situace u aut mimo jiné odpovídá tomu, že nejsou schopni (minimálně za přijatelné peníze) udělat auto, které by nepotřebovalo servis tak dlouho, aby to přesvědčilo prvního majitele. Automobilky věří, že zákazníci chtějí minimalizovat servis. Bylo by náročné a asi ne ekonomické dělat motor, který vydrží řekněme půl milionu km bez výměny oleje. Ale jednou se tam možná dostaneme a může to pak u aut vypadat podobně jako dnes u telefonů. Tím spíš, pokud opravdu přejdeme na elektromobily. Dá se třeba čekat, že by baterie mohla vydržet po celou životnost auta (a po 15 letech bude mít tak mizivou zbytkovou hodnotu, že do něj skoro nikdo novou baterii kupovat nebude). Takže by se mohlo stát, že výměna baterie bude časem u auta také porod.
....a servisáci
JuckiCZ
| 14. 12. 2017
Kdybych tu baterii nekupoval před měsícem, tak bych se tady ani nezmínil, ale protože mám doma 3 mobily a u všech to jde krásně a doma a baterie stojí pakatel, tak jsem si opravdu nepřipadal, že by tyto 3 kusy neměly žádnou váhu.
A ano, nevšimnul jsem si tohoto trendu, mobil mi funguje a tím pádem nemám důvod kupovat nový - ale po novém se už dívám, bohužel jsem na trhu zatím nenašel nic, co by mi vyhovovalo...
A stále si stojím za svým názorem, že Tvoje tvrzení "většina telefonů zemře na opotřebení resp. ukončení životnosti akumulátoru" a "u většiny telefonů je výměna akumulátoru cenově na ekonomické hranici rentabilit" nejsou správná. Možná, že ten trend přijde, ale zatím to určitě většina nebude, ani u jednoho vyjádření.
Navíc, pokud se bavíme o mobilech, které teď odcházejí, tak tím pádem musí jít o modely po záruce, tudíž modely starší dvou let, takže sem netahej S7 ani S8, ani nejnovější iPhone. No a pokud sem přesto chceš tahat iPhone, takže telefony za cenu 10 - 35 tisíc, tak mi nepřijde výměna baterie tím nejdražším způsobem (tzn. originální díly v autorizovaném servisu) za 1400 Kč (viz Tvůj příspěvek 13.12. 16:30) nerentabilní. Pokud bych dal každé 3 roky 1400 za mobil, tak mi to nepřijde přehnaná částka, obzvláště v případě, kdy jde o "prémii" v oboru a originální servis, někteří lidé dnes dávají za přístroj mnohem víc.
Avatar - white label
....a servisáci
white label
| 13. 12. 2017
Jo, S8/Note8 je slepený, stejně jako S6/S7 a další...
Avatar - white label
....a servisáci
white label
| 13. 12. 2017
Najednou neznáš, nemáš, nevíš..., ale napsat někomu, že mele blbosti, to ti jde velmi rychle a snadno...
Trend doma/laicky nevyměnitelných akumulátorů v mobilech je poslední dobou tak drtivý, že nevšimnout si ho, považuji za velké "umění".
Cena baterie ti je k ničemu, když ji musíš vyměnit v servisu. Už ani ta S6 neměla normálně výměnný akumulátor, a to ani ještě nebyla voděodolná, o iPhonech nemluvě.
Většina dnešních nových/vybavenějších smartphonů nemá klasicky vyměnitelnou baterii, takže nejde o žádnou náhodu, ale spíš už o to "pravidlo".
Neříkám, že to musí každý vědět, ale když nevíš, tak aspoň nedělej ramena.