Brzdové segmenty: Náhrada mědi
Co dříve mohlo být velmi žádané a lákavé, se později ukázalo jako zdraví škodlivé. Tyto výjimky se vyskytují v mnoha životních oblastech a týká se to rovněž automobilových součástí. V minulých desetiletích se to stalo s azbestem v brzdových destičkách či kadmiovaným povrchem šroubů. V současnosti se čím dál více mluví o postupném omezování mědi v brzdových destičkách, protože tento kov má negativní vliv na vodní prostředí. První striktní omezení mědi přišlo v rámci nových amerických ekologických standardů.
Měď je jednou z šesti základních materiálových skupin používaných pro výrobu brzdových destiček. Tvoří pět až dvacet procent celkové hmotnosti bezazbestových třecích materiálů v ekologických destičkách. Měď účinně snižuje jejich opotřebení, hlučnost a vibrace při provozu. Je to zdánlivě dokonalý materiál, naneštěstí je však velmi nebezpečný pro životní prostředí. Proto byly zavedeny zákonné normy, které jeho využití v automobilovém průmyslu omezují.
Některé společnosti, například Federal-Mogul, se rozhodly reagovat na nejnovější ekologické požadavky už s několikaletým předstihem. V případě společnosti Federal-Mogul jsou výsledkem brzdové destičky Ferodo Eco-friction s nízkým nebo nulovým obsahem mědi. Během posledních několika let experti značky Ferodo vyzkoušeli přes 1500 možných náhražek mědi a pětadvacet z nich bylo nakonec pro výrobu nových brzdových destiček Ferodo Eco-friction schváleno. Odborníci vědí, že sestavení vyhovujícího složení třecích materiálů vyžaduje velkou trpělivost a mnoho zkušeností. „Každá látka má jinou charakteristiku, a dokonce i malá změna jedné z nich může významně snížit brzdný výkon. Prémiové brzdové destičky ovšem musí mít vysoký koeficient tření bez ohledu na rychlost vozidla, teplotu brzdového systému nebo počet brzdění,“ říká Silvano Veglia, produktový ředitel brzdových komponentů společnosti Federal-Mogul Motorparts.
Průměrný třecí koeficient mědi se pohybuje od -0,1240 za nízkých teplot až po -0,2152 při vysoké teplotě. Je-li brzdová soustava chladná, je její třecí koeficient významně vyšší (0,209), což urychluje opotřebení brzdových destiček. Naopak při vysokých teplotách měď působí opačných směrem a opotřebení destiček snižuje (-0,1873). Jiný je vliv mědi na brzdové kotouče. V jejich případě je třecí koeficient nízký (-0,1354 až -0,3047) bez ohledu na teplotu. Nižší opotřebení kotoučů díky použití mědi je nejméně znatelné, i když se při brzdění uvolňuje velké množství tepla.
Brzdové destičky Ferodo Eco-friction s nízkým nebo nulovým obsahem mědi byly původně dostupné jen pro zákazníky z oblasti prvovýroby, ale od jara letošního roku jsou dostupné i v aftermarketu. Majitelé vozidel i servisy tak mají přístup k technologii a vysoce kvalitním výrobkům.
„Nejvíce si řidiči všímají rozdílů v brzdné účinnosti. Dva zdánlivě velmi podobné výrobky jsou od sebe často z technologického hlediska na hony vzdáleny, a brzdná dráha nejhoršího výrobku může být v extrémním případě až dvakrát tak dlouhá. Není třeba vysvětlovat, jaké následky by to mohlo na silnici mít,“ řekl Silvano Veglia. „Jsme proto rádi, že zelený vývoj Ferodo Eco-friction jde ruku v ruce se zlepšováním brzdného výkonu,“ dodal.
Čím měď škodí?
Podle zprávy ministerstva životního prostředí státu Washington pochází jednadvacet procent z veškeré mědi, která se každým rokem uvolňuje do zálivu Puget Sound, právě z brzdových destiček. Přebytek mědi v potravě nebo v pitné vodě má negativní dopad i na lidské zdraví a může vyvolávat řadu zdravotních obtíží včetně anémie, astmatu, akné nebo rozvoje deprese. To je jen několik z důvodů, proč mají mít výrobci brzdových systémů za
povinnost dramaticky snižovat její obsah nebo úplně vyloučit měď z jejich výrobků.